Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hai,

ik heb een redelijk groot probleem.
mijn zus heeft per ongeluk op haar notebookje (eee pc 1005 serie die ze onlangs gekocht heeft)
windows xp geinstaleerd. toen ze daarmee klaar was startte ze hem opnieuw op en toen verscheen er een
blauw scherm met daarop dat er een probleem is en dat windows voor de zekerheid niet opgestart kan worden. ik probeer dus een systeemherstel. dan staat er dat er een windows cd'tje in moet.
maar helaas zit er geen cd driver in :S
weet iemand hoe ik hem moet resseten en systeem moet herstellen ?

gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 08:28

racoon

mooowwww

kan je de cd niet op usb stick doen en dan restoren?

heb je hier iets aan http://www.eeeusers.nl/do...allatie%20handleiding.pdf

En wat dacht je van een usb cd drive waar de cd in kan en zo kan je hem herstellen.

[ Voor 64% gewijzigd door racoon op 25-09-2009 19:06 ]

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Booten vanaf usb. Maar dat staat vast ook in de manual. Met wat knutsel werk is wel een usb recovery disk "usb versie" te maken.

Maar hoe heeft ze XP dan geinstalleerd?

PS, lees de faq van Windows Clients er eens op na, staat het wellicht in.

[ Voor 21% gewijzigd door leuk_he op 25-09-2009 19:06 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
een xp cd op een usb gezet
maar ik kan niet van het blauwe scherm af het blijft staan ik heb op f6 gedrukt om bij systeemherstel te komen

gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 08:28

racoon

mooowwww

doe er een usb cd speler aan en installeer opnieuw.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kan niet want als hij opstart komt hij niet verder dan het grijze beginscherm en loopt dan vast en daar kom je niet meer weg op welke toets je ook intypt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Voor dit probleem is geen quickfix.
Wat je zal moeten doen is een usb stick / externe usb schijf moeten maken waarvanaf je windows xp kan installeren, er staat hierboven een link waarin dat beschreven wordt.

OF je kunt een externe usb cdspeler aansluiten en daar vanaf booten (zie de handleiding van de laptop om te zien hoe je een bootdevice kan selecteren).

Als dit je allemaal helemaal niets zegt is het verstandiger een pc shop / vriend(in) met verstand van zaken het te laten doen. Het is helaas nou eenmaal niet een van de makkelijkste dingen om te doen als je doorgaans niet verder komt dan Word / Excel / Internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:19

Thandor

SilverStreak

Dit topic hoort niet in Overige Hardware thuis maar past beter in Complete Systemen & Laptops omdat het een specifiek laptop-iets is. Ik ga het daar dus heen verplaatsen. Omdat 'help help' de lading niet dekt (er zijn hier talloze mensen die geholpen willen worden ;)) pas ik de titel aan naar '[XP] Herinstallatie op ASUS EEE PC 1005'.

Probeer ook even te Googlen naar het probleem of naar kleine dingen waar je tegenaan loopt maar niet uit komt. Zie bv. Google - 'install windosw xp ASUS EEE PC 1005' wat deze link geeft. Ik heb nooit getest wat daar staat (bij gebrek aan EEE PC) maar misschien is het jouw oplossing :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
2 mogelijkheden.

Mogelijkheid 1: Dit heb ik nooit getest, maar als je het originele systeem van Asus terug wilt hebben, dan kan dit je wellicht helpen. Op de Asus restore DVD staat een Ghost-image. De DVD installeert die waarschijnlijk als je het systeem gaat restoren met de DVD. Je kunt die Ghost-image op een SD-card of USB-stick zetten. Bootable maken met DOS, Ghost voor DOS ergens vandaan halen. Vereist wat research want ik kan je geen passend stappenplan bieden zonder ervaring, maar het is misschien wat jij zoekt.

Mogelijkheid 2: Dit heb ik zelf gedaan.

1. Download een DOS Windows '98 bootdisk. Misschien werkt FreeDOS ook maar dat heb ik nooit geprobeerd. Zorg ervoor dat je ook SMARTDRV.EXE, HIMEM.SYS en FORMAT.COM hebt. Download de FDISK van FreeDOS (is wat nieuwer dan die van Win '98 DOS) op http://www.freedos.org/cg...de=lsm&lsm=base/fdisk.lsm
Mount de bootdisk, kan op 3 manieren (1) Zet de bootdisk op een diskette en lees de bestanden van de diskette af (2) Zoek op internet een programma om floppy-images te mounten (3) Gebruik een Linux/Unix systeem, zonder extra software kun je de image mounten dmv. een loop-device.

2. Maak een bootable USB-stick met de HP USB Disk Storage Format Tool, http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=197
Zet op de USB-stick ook HIMEM.SYS, SMARTDRV.EXE, FORMAT en de FDISK.
Zorg ervoor dat HIMEM.SYS en SMARTDRV.EXE geladen worden. SMARTDRV.EXE is een diskcache onder het oude DOS, aangezien Windows Setup onder DOS veel kleine bestanden kopieërt voorkomt Smartdrive héél lang wachten. Ook heb je XCOPY nodig.

3. Zet de I386-dir met Windows installatie bestanden op de harddisk van een werkende PC. Die kun je in de Windows-directory van een EeePC vinden. Ik heb mijn partities op mijn EeePC ook om zeep geholpen, maar gelukkig die I386-dir op tijd bewaard.
Heb je hem niet: Zoek op internet een programma om Ghost-images te mounten, zoek de Ghost-image op op de restore DVD, ik denk dat je ook daar de directory kunt vinden.

Je kunt eventueel ook een I386-dir van een standaard Windows XP Home of XP Pro CD-gebruiken, maar het kan zijn dat het dan wat minder legaal wordt. Dat is aan jou, ik heb zelf gekozen om de bestanden te gebruiken die meegeleverd zijn O-)

4. Download NLite, http://www.nliteos.com/
Volg de stappen. Je kunt tweaken naar keuze maar dat hoeft niet.
Eén ding is wel crucuaal: Verwerk de textmode SATA-drivers van Intel in je installatie. Anders blijf je hangen na de eerste reboot in een setup die geen harddisk kan vinden.
Die drivers vindt je bij Asus of Intel. Bij Intel zijn ze nieuwer: http://downloadcenter.int...7883&ProdId=2300&lang=eng
De inhoud van de ZIP-file kun je als driver meenemen mbv. NLite.
Als jouw Windows-installatie bestanden geen Servicepack 3 bevatten, dan kun je die ook slipstreamen.

5. Zet de resulterende I386-map die door NLite is samengesteld op je USB-stick.

6. Boot met de USB-stick, druk na aanzetten van de EeePC op ESCAPE om te USB-stick als bootdisk te selecteren.

7. Alle partities verwijderen met FDISK, maak één FAT32-partitie van 32 GB. 32GB is het maximum. Nadeel van deze methode. 32GB is echter ruim voldoende. Mijn Windows-installatie inclusief allerlei software is nog geen 6 GB groot dankzij NLite. Zorg ervoor dat die partitie 'actief' (bootable) wordt.

8. Rebooten met USB-stick, formatteer je FAT32-partitie.
Maak niet de fout (heb ik de eerste keer wel gedaan 8)7 ) door FORMAT C: in te typen, want dan is je USB-stick leeg. D is je Windows-partitie.
Formatteer als bootable dus met FORMAT D: /S
Kopieer de inhoud van je USB-stick vervolgens naar drive D:
Hier heb je XCOPY voor nodig, de gewone DOS COPY kan geen complete directories meenemen.

9. Verwijder je USB-stick deze is niet langer nodig. Reboot vanaf harddisk.

10. Start Windows setup met WINNT.EXE vanaf de i386-dir. Als het goed is wordt de schijf herkend. Laat setup de FAT32-partitie naar NTFS converteren.

11. Nu gaat alles vanzelf. Drivers handmatig installeren daarna. Doe de Asus ACPI-driver als laatste, anders krijg je foutmeldingen. Met Windows kun je de rest van de harddisk naar behoefte partitioneren.
Verwijder na installatie van Windows handmatig de oude DOS-bestanden, haal bootmenu-verwijzing naar DOS uit boot.ini.

Dit lijkt wellicht omslachtig, maar ondanks de vele guides is dit de enige manier waarmee ik na lang proberen Windows XP om de EeePC kon krijgen. Hetzelfde heb ik gedaan met mijn vorige EeePC, een 901 maar het werkte dus ook zo op mijn huidige 1005.

De reden dat ik eerst de inhoud van de USB-stick kopieer is dat Windows in de war raakt van een USB-stick als drive C: en een installatie op drive D: die later drive C: moet worden. Resultaat: In het beste geval Windows op drive D: (ongewenst) maar meestal foutmeldingen die na handmatig aanpassen van boot.ini pas verdwijnen.

De reden dat ik via DOS werk is dat het niet is gelukt om een Windows setup rechtstreeks, zonder tussenkomst van DOS, te starten vanaf een USB-stick. Er zijn diverse guides, en ik had het op een gegeven moment aan de praat, maar toen trad het bovenstaande probleem met de drive-letters weer op, en het grafische gedeelte van setup dat niet kon starten door onvindbare bestanden.

Guide vereist wel wat ervaring, als je dit te moeilijk vindt dan raad ik je aan om een paar tientjes te investeren in een USB DVD-drive. De stappen zijn kort omschreven dus als er onduidelijkheden zijn, gewoon vragen. Vragen kan natuurlijk altijd in dit topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 18:58:
hai,

ik heb een redelijk groot probleem.
mijn zus heeft per ongeluk op haar notebookje (eee pc 1005 serie die ze onlangs gekocht heeft)
windows xp geinstaleerd. toen ze daarmee klaar was startte ze hem opnieuw op en toen verscheen er een
blauw scherm met daarop dat er een probleem is en dat windows voor de zekerheid niet opgestart kan worden.
Heeft je zus ooit Windows XP kunnen gebruiken?
Zo nee, dan zou ik zeggen: Terug naar de winkel. Een pas gekochte EeePC hoort via de recovery-partitie direct na aankoop gewoon Windows te installeren. Zo niet, dan is het een DOA. Wellicht kunnen ze het in de winkel oplossen door er even een USB DVD-drive aan te zetten, als het probleem blijft kan de laptop gelijk door naar Asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een probleem: ik heb een Asus EEE zonder recovery partitie. De vorige eigenaar heeft de pratitie verwijderd om meer schijfruimte te creëren en XP te installeren. Maar XP doet het nu niet meer....

Ik kom er vooralsnog niet uit met de SD kaart. Vraag is dus: is er een mogelijkheid om de recovery partitie opnieuw aan te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Kun je van SD kaart booten? Ik zou het via USB of een USB CDROM/Floppy speler proberen. Als je met geen enkel van dit medium in DOS/Installatie menu kunt komen heb je idd een probleem. Het eerder genoemde forum biedt wellicht uitkomst ivm medegebruikers.
Pagina: 1