Windows installeren/starten lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Hey,

Een pc van een vriend met de volgende onderdelen heeft problemen:

HKC 550 watt voeding
OCZ 2GB 800 MHz RAM
Club3D 9500GT videokaart
AMD 7750 AM2+ processor
Asus M4A785D-M PRO moederbord
80GB Medion HDD
160GB Medion HDD
2 Medion DVD drives
Oude Medion behuizing

De HDD's doen het in een andere pc, net als de DVD drives.

Als je de pc gewoon opstart, krijg je eerst te zien welke videokaart erin zit, daarna het moederbord (je kunt naar de BIOS) en daarna een zwart scherm met witte letters met de tekst "NTLDR ontbreekt. Druk op Ctrl + Alt + Delete om de computer opnieuw op te starten". Als je er een DVD met Vista erop in doet, gaat hij de boel openen, maar loopt hij vast of zo bij het installeren. Als je er een Medion Vista recovery DVD erin doet, gaat hij dingen kopiëren en loopt hij vast. Een repair helpt niet. Als je er een Medion XP recovery CD in doet, krijg je hetzelfde probleem als bij de Vista recovery DVD. Bij het installeren van XP krijg je steeds weer andere BSOD's btw. Alle HDD's zijn meerdere keren geformatteerd en er zijn verschillende drives gebruikt.
XP installeren op een HDD via een andere pc en dan de HDD in de goede pc doen werkt ook niet. Dan gaat de pc XP laden, maar krijg je een BSOD als het logo met de laadbalk verschijnt.

Iemand op een ander forum denkt dat het het moederbord is, omdat hij een zelfde probleem heeft gehad.
Ik heb geen andere onderdelen om te kijken wat het is.

Wie heeft een idee wat het zou kunnen zijn? Hij kan nog 2 dagen DOA RMA aanvragen.

Alvast bedankt voor het meedenken! :)

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Even een tip: zoek eens op missing ntldr hier op GoT of op Google. Daar is genoeg over te vinden.

- HD volgorde veranderd? (Boot sequence in de bios juist?)
- Zit er nog een flashcard in?

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Natuurlijk ontbreekt de NTLDR, je hebt de disk waar ie op staat waarschijnlijk geformatteerd.

Kijk in je BIOS of AHCI aan staat, zo ja, dat is de reden waarom je XP crasht, diskettestation aansluiten en tijdens het opstarten van de PC op F6 duwen.

Die Medion recovery CD's zitten waarschijnlijk drivers bij, aangezien het geen Medion meer is crasht die natuurlijk.

Wat bedoel je met "maar loop hij vast of zo bij het installeren"? Loopt hij vast, of ben je te ongeduldig? En bij welk deel loopt hij dan vast?

En haal de HDD waar je je OS op gaat zetten eruit tijdens het installeren, en bij voorkeur zelfs even formatteren.

@hierboven: boot sequence maakt niet uit als er niets op de disk staat, kan gewoon probleem zijn als hij nu niet op de eerste boot disk installeert, maar dat moet dan nadien nog even veranderd worden.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2009 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Nu online
Willem90: Ik heb heel veel gezocht op dat, maar er zijn zo veel verschillende problemen en oplossing dat ik niet weet wat ik moet proberen.

Wolgarnaal: De kabel waarmee de floppy drive moet worden aangesloten kan voor zover ik weet niet in het moederbord geplugd worden.
Ik zal eens kijken of AHCI uitzetten helpt.
Hij loopt niet echt, maar het beeld wordt zwart en er gebeurt in ieder geval een paar minuten niks. Daar heb ik nog nooit last van gehad bij het installeren van Vista op andere pc's.

Edit: De HDD's zijn meerdere keren geformatteerd.
De boot sequence staat goed. Ik heb hem een paar keer veranderd om te kijken of het helpt, maar dat was niet het geval.

[ Voor 14% gewijzigd door Ample Energy op 25-09-2009 14:13 ]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-05 15:39
Een pc waar geen Windows xp én andere OS op geinstaleerd wil worden heeft defecte hardware. Als er nog garantie op zit dan laat je dat door de winkel uitzoeken.

Als er geen garantie op zit moeten we de losse componenten uitzoeken:
-reset en upgrade BIOS
-voer memtest86 uit
-moederbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Nu online
Ik zou een BIOS upgrade kunnen proberen, maar dan stuur ik liever het mobo terug, want ik weet niet of hij z'n garantie houd als je dat doet.
Kan je memtest86 doen zonder OS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer dan maar eens XP te installeren op een AHCI enabled chipset zonder de AHCI driver. Good luck!

Wanneer wordt het beeld precies zwart? Meteen als hij begint te booten van de CD? Probeer dan even een andere CD-rom drive ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Siempie schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 14:43:
Ik zou een BIOS upgrade kunnen proberen, maar dan stuur ik liever het mobo terug, want ik weet niet of hij z'n garantie houd als je dat doet.
Kan je memtest86 doen zonder OS?
Natuurlijk houdt je je garantie na een biosupdate.

En memtest86 IS een OS ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Nu online
Wolgarnaal: Maar Vista doet het ook niet en die heeft nog nooit een floppy driver nodig gehad.
Er zijn nu 3 verschillende DVD drives gebruikt en ze werken allemaal, alleen niet bij dit probleem.
Het zwart worden gebeurt na het kopiëren van bestanden.
TERW_DAN: Oké, dan ga ik dat even proberen, bedankt! En anders stuur ik de boel gewoon terug :(

[ Voor 8% gewijzigd door Ample Energy op 25-09-2009 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, dat die Vista ook niet wil is geen goed teken, maar ik had het dan ook specifiek over XP.

Dus na het kopieren en voor het uitpakken? Dan lijkt het me inderdaad een hardware issue, dus inderdaad even beginnen met die Memtest te draaien, lijkt me een grote kanshebber dat het daar ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds kort heb ik ook problemen met het opstarten van de pc
een medion 8080XL.
bij aanzetten komt er de foutmelding"Disk boot failure, insert system disk and press enter.
Leg ik nu de Application en Support disk in de DVD lezer, dan komt de melding:
1 boot from HD als eerste optie, en
2 boot from disk.
Er loopt een telwerk mee vanaf 10 sec. waarbij de bovenste optie is geactiveerd.
na 10 sec start de pc op vanaf HD.
Laat ik de schijf erin en zet ik de pc aan en uit dan komt deze automatisch met de meldingen zoals vermeld bij 1) en 2).
Het hele systeem is al nieuw geinstalleerd via de hersteloptie.
Wat kan ik nog proberen om de opstart weer normaal te krijgen, zonder gebruik van de DVD disk.

groeten,
jo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 20:56:
Sinds kort heb ik ook problemen met het opstarten van de pc
een medion 8080XL.
bij aanzetten komt er de foutmelding"Disk boot failure, insert system disk and press enter.
Leg ik nu de Application en Support disk in de DVD lezer, dan komt de melding:
1 boot from HD als eerste optie, en
2 boot from disk.
Er loopt een telwerk mee vanaf 10 sec. waarbij de bovenste optie is geactiveerd.
na 10 sec start de pc op vanaf HD.
Laat ik de schijf erin en zet ik de pc aan en uit dan komt deze automatisch met de meldingen zoals vermeld bij 1) en 2).
Het hele systeem is al nieuw geinstalleerd via de hersteloptie.
Wat kan ik nog proberen om de opstart weer normaal te krijgen, zonder gebruik van de DVD disk.

groeten,
jo
Het is niet netjes en geoorloofd op Tweakers om een vraag te stellen in het Topic van een ander, dus je zal dan zelf eigen Topic aan moeten maken.

Wat de topicstarter betreft lees ik steeds dat je het hebt over Windows dvd's en dan weer recoverydvd van Medion waarin een behoorlijk verschil zit. Een recoverydvd bevat dan wel Windows maar is geen op zich staande Windows installatiedvd en er vaak specifieke software op staat voor het merk en type pc.

Zeker nu jij er een aantal dingen in veranderd hebt werkt die recoverydvd niet meer omdat die uit gaat van het systeem zoals jij dat in de winkel gekocht hebt. Dus ik raad je aan om toch eens met een normale Windowsdvd of cdrom te proberen en niet meer die recoverydisks te gebruiken.

[ Voor 23% gewijzigd door Roel1966 op 21-12-2010 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry roel, heb een nieuwe tag geopend.

jo
Pagina: 1