5.1 wil enkel als je hem verkeerd aansluit

Pagina: 1
Acties:

• DeStijn
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-05-2023
Mijn probleem is het volgende: ..

Ik heb begin deze week mijn oude PC (Medion 8800) ingeruild voor een Acer G7710.
Omdat mijn oude 5.1-speakers ook aan vervanging toe waren heb ik mij de Logitech X-540 gekocht.

Het aansluiten was geen probleem (groene plug in het groene gaatje, zwart in zwart & orange in orange),
maar het gepaste geluid eruit krijgen blijkt echter minder simpel te zijn. :|

Ik open de soundmanager van Realtek & daar staat 5.1 aangevinkt. (zo test ik altijd mijn boxen)

Het geluid werkt wel voor de center, woofer & front-speakers, maar niet voor de rear-speakers.
Maar als ik dan de zwarte plug in het blauwe gaatje steek achteraan mijn PC, werken ze opeens wel? :/

Ik wou even de vergelijking doen met mijn oude PC (die nu in goede handen is van mijn vriendin ;) ) om te kijken hoe mijn instellingen daar waren & toen geraakte ik helemaal in de war. |:(
Bij haar staan de 'achterste' speakers aangeduid bij 5.1, bij mij staan de 'zijkant' speakers aangeduid bij 5.1 ?

Is dit normaal?
Zo niet, kan er iemand alstublieft een oplossing bieden of wat meer duidelijkheid? :)
(& eventueel hoe je optimaal 5.1 geluid uit je PC krijgt!)

PS: ik heb even een printscreen genomen van het hele gebeuren!

Afbeeldingslocatie: http://img19.imageshack.us/img19/7122/realtek.th.jpg

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-01 21:37
Realtek HD heeft ook een feature waarin jij kan aangeven welke kabel het is. Je kan dan kabels verwisselen zonder dat het wat uitmaakt.

http://www.rm.com/_RMVirt...ltek_HD_Audio_Manager.jpg
http://www.vistax64.com/a...driver-version-pop-up.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Cobalt op 25-09-2009 13:10 ]

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-02 15:48
Op je screenshot zag ik bij de vinkjes van optionele speakers bij de een "paar achterkant" en bij de andere "paar zijkant". Ik neem aan dat dat het verschil in het plaatje veroorzaakt.

Ik heb zelf het probleem dat mijn kaart alleen audio output geeft als ik de groene poort instel als koptelefoon uitgang. Moet nog even spelen met de instellingen om het goed te krijgen denk, maar ik moet toegeven dat het niet altijd even duidelijk is.

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11-2025

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Als het werkt dan werkt het toch? ik zou me er niet druk over maken in ieder geval. verschil tussen 5.1 en 7.1 is dat er bij de laatste 2 achter speakers bij komen. komt er op neer dat de achterspeakers van de 5.1 naar de zijkant verplaatsen.

• Tuskermalt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:56
Volgens mij zit het verschil ook dat je oude audio kaart een 5.1 audio is en de nieuwe 7.1.
Het verschil bij 5.1 en 7.1 is dat de rears dan afgebeeld worden aan de zijkant en bij 5.1 aan de achterkant.
Hier een mooi voorbeeld opstelling 5.1 opstelling 7.1

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:38

FeaR

In GoT we trust

pickboy schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 13:19:
Op je screenshot zag ik bij de vinkjes van optionele speakers bij de een "paar achterkant" en bij de andere "paar zijkant". Ik neem aan dat dat het verschil in het plaatje veroorzaakt.
Maar dan is het nog typisch.
Zwart is inderdaad voor de rear speakers met een 5.1 setup. Als je een 7.1 setup draait en er dus nog twee speakers erbij komen gebruik je de grijze (dus geen blauwe) mini-jack uitgang.
De blauwe ingang is op geluidskaarten een lijn-ingang en dus geen uitgang voor rear-speakers (al dan rear center paar of rear left/right).

Maar denk inderdaad dat als de Acer pc wordt ingesteld op "paar zijkant" in plaats van "paar achteraan" dat je dan met de zwarte mini-jack aansluiting aan de slag kan. Inderdaad misverstand met betrekking tot het instellen van een 7.1 kaart met een 5.1 set-up en het dan door elkaar halen van rear speakers in de hoek of rear speakers in het midden.

Edit:
Maar als ik de afbeelding zo bekijk staat die Acer gewoon goed ingesteld:
Plaatje klopt als het gaat om een 5.1 opstelling, dus rear speakers in de hoek.
En rechts wordt ook gewoon aangegeven dat je de groene, oranje en zwarte uitgangen moet gebruiken.

Vind het maar apart eigenlijk 8)7

[ Voor 28% gewijzigd door FeaR op 25-09-2009 14:32 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11-2025

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

ik heb m'n eigen laptop nog eens bekeken en ik kan aangeven welke uitgang voor welk signaal gebruikt wordt. op het moment dat ik een kabel invoer vraagt hij wat dit moet zijn (hoofdtelefoon, mic, front, rear, etc) wellicht in het verleden daar een foutje mee gemaakt?
Pagina: 1