WINE: Tweede geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:41
Ik heb onlangs mijn computer uitgerust met een USB geluidskaart. Nu wil ik graag het geluid van wine naar de USB geluidskaart sturen, waar ik mijn hoofdtelefoon aan vast heb zitten.
Met mplayer ben ik er uit hoe ik kan beslissen waar het geluid heen moet:

code:
1
mplayer -ao alsa:device=hw=0.0 Song.ogg

Gaat naar de stereo (eerste geluidskaart)

code:
1
mplayer -ao alsa:device=hw=1.0 Song.ogg

gaat naar de tweede geluidskaart, mijn hoofdtelefoon.

Dit zodat de andere mensen in huis nog wel de streaming radio kunnen horen, maar niet de stervende mensen uit mijn starcraft spel hoeven te horen. Het schijnt op hun zenuwen te werken dat er voortdurend mensen aan het sterven zijn. :)

Nu heb ik geen idee hoe ik wine zover krijg om de tweede geluidskaart te gebruiken.
http://wiki.jswindle.com/index.php/Wine_Config_File lijkt de suggereren dat het kan door mijn .wine/config file aan te passen. Maar ik dacht daar we daarvoor nu winecfg hebben. In ieder geval heb ik geen idee wat ik daar zou moeten neerzetten.

Iemand een idee hoe ik het zou kunnen doen?

Mijn geluidskaart overzicht:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
$ aplay -L
**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: NVidia [HDA NVidia], device 0: ALC883 Analog [ALC883 Analog]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0
card 0: NVidia [HDA NVidia], device 1: ALC883 Digital [ALC883 Digital]
card 1: default [USB  AUDIO  ], device 0: USB Audio [USB Audio]

Only when it is dark enough, can you see the stars

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:22
Als je Pulseaudio boven Alsa hebt draaien zou ik dat in Pulseaudio regelen (padevchooser). :)
Voorkomt een hoop geneuzel als je ook andere applicaties wil gebruiken tegelijk. Alsa ondervangt dit vaak niet goed.

[ Voor 38% gewijzigd door gertvdijk op 25-09-2009 14:02 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Semyon
Bedankt voor het meedenken!
Pulseaudio? Een stand-in voor ESD? voordat ik weer een sound daemon erbij moet slepen hoop ik eigenlijk dat er een oplossing is. Zover is het met Skype en met mplayer makelijk te kiezen welke soundcard. Als wine nu nog lukt dan ben ik blij en hoef ik geen ingewikkelde dingen... Ik dacht eigenlijk in winecfg al een device keuze gezien te hebben, maar kan het niet meer terug vinden.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Er zit wel iets onder het "audio" tabblad in winecfg, ergens onder devices; dmux0 etc.

Maar ik weet niet of je het daar ook echt kan kiezen (ik heb maar 1 kaart).

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Semyon
Ik weet niet precies of het verschillende kaarten zou moeten laten zien. Misschien dat winecfg het wel zou moeten laten zien maar er toch een Alsa setting verkeerd staat ofzo? Ik weet het niet. Het laat wel mijn eerste kaart zien, maar niet mijn tweede, dus ik weet niet of winecfg de tweede niet kent, of dat dit niet de juiste plaats is om dit in te stellen.

Is er niet een alsa tool ofzo, waar ik vlug de default kaart voor een keer kan veranderen?

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08-2025

Tim

Het is Wine, dus alle opties staan in de registry:
http://wiki.winehq.org/UsefulRegistryKeys

Vooral de bovenste Alsa opties lijken me nuttig.
code:
1
2
3
4
AutoScanCards = N
DeviceCount = 1
DeviceCTL1 = hw:1.0
DevicePCM1 = hw:1.0

Zeer waarschijnlijk moet je die keys aanmaken met regedit.

Je kan ook de standaard geluidskaart (tijdelijk) wijzigen, maar dat lijkt me wat overbodig:
http://alsa.opensrc.org/FAQ026

• Semyon
Mijn dank voor de tip.
Maar... het resultaat van deze registry edits zijn als volgt: :|
Afbeeldingslocatie: http://web.science.mq.edu.au/~szwarts/AlsaAndWine.gif

De audio doet het helemaal niet meer. Merkwaardig genoeg wordt als Mixer Device nog steeds gesproken over HDA NVidia, wat dus niet de USB kaart is :?

De geluidskaart tijdelijk wijzigen is nog een optie, als dat werkt inderdaad wat overkill, maar ik krijg wine zelf niet zo ver de USB kaart te gebruiken. Ik zal eens kijken of deze optie soelaas biedt...

Pagina: 1