Ogg Vorbis beta 4

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hark
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07-2025
Heeft iemand van jullie al ervaringen met de vorige week uitgekomen Ogg Vorbis beta 4 >:) ? (www.vorbis.com). Ik heb nu een paar 'Oggjes' gemaakt en ik hoor geen kwaliteitsverlies t.o.v. de wave bestanden, maar ik heb dan ook niet echt super-boxen aan mijn computer hangen. Het encoden gaat ook veel sneller dan met de vorige betaversies. Wat is jullie ervaring met de nieuwste Ogg Vorbis?

• Hark
Heeft echt niemand de beta 4 van Ogg Vorbis gebruikt??? Ik vind het toch één van de interessantste ontwikkelingen op computergebied op dit moment. Maar jullie dus niet? :?

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:16
Op zondag 04 maart 2001 11:20 schreef Hark het volgende:
Heeft echt niemand de beta 4 van Ogg Vorbis gebruikt??? Ik vind het toch één van de interessantste ontwikkelingen op computergebied op dit moment. Maar jullie dus niet? :?
Ik zou niet weten wat het is, leg het eens uit en maak ons gek! :)

Verwijderd

Tot nog toe vind ik MP3 een beter geluid per bit geven dan OGGjes.

Ik OGG al sinds dag 1, maar het is nog niet veel soeps. Maar wat niet is kan nog komen.

• Hark
Op zondag 04 maart 2001 11:21 schreef Red devil het volgende:

[..]

Ik zou niet weten wat het is, leg het eens uit en maak ons gek! :)
Nog nooit van Ogg Vorbis gehoord? :z
Nou vooruit: Ogg Vorbis is een Open Source audio encoder. Dus gewoon een programmaatje dat een soort mp3-files maakt, maar dan geen mp3-files maar Ogg-files. Je vraagt je misschien af waarom Ogg beter is dan mp3. Nou dat zit zo: mp3 is best goed en zo, maar het is niet Open Source. Daarom zijn mp3 encoders ook zo lastig te verkrijgen (alles staat vol van de copyrights en patenten). Bovendien kan de maker van mp3 (Fraunhofer) geld gaan vragen voor de distributie van mp3's en zo. Met Ogg Vorbis heb je al dat gezeik niet omdat het gewoon gratis en Open Source is. De encoders en decoders zijn gewoon te downloaden van http://www.vorbis.com Als je Ogg-files wil beluisteren moet je wel even de WinAmp-plugin downloaden (er zijn ook plugins voor andere programma's trouwens). Bovendien moet de kwaliteit van Ogg Vorbis beter worden dan die van mp3. Ik vind de kwaliteit nu al goed maar HlpDsK is dat blijkbaar niet met me eens. Dit was het wel zo'n beetje. Op http://www.vorbis.com staat nog véél meer informatie voor de geïnteresseerden.

• Theeboon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:00

Theeboon

theebonen bestaan!

Ik vind http://www.mpegplus.net/ interessanter omdat je daar geluidskwaliteit mee krijgt dat LAME overtreft :)

"I sit in my room and imagine the future."

• Hark
Mpegplus is zeker interessant, maar is helaas niet vrij van patenten. Mpegplus mag geloof ik gebruik maken van gepatenteerde technieken, maar als bedrijven als Fraunhofer dat niet meer zien zitten (omdat het bijvoorbeeld ten koste gaat van het gebruik van mp3) kan het volgens mij zomaar voorbij zijn met mpegplus. Ik weet helemaal niet of wat ik nu gezegd heb klopt hoor, als iemand er meer van weet moet diegene het maar zeggen als ik het fout heb. Mpegplus is zeker beter dan mp3 (LAME), maar dat is (of wordt) Ogg Vorbis ook (al denken sommige mensen hier anders over maar ik heb nog geen argumenten gehoord)

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
Ik heb ff zitten kloten met Ogg, en ik moet zeggen dat ik het op het 1e gezicht goed vindt klinken...Ik heb een WAVje van een klassieke CD geript (5e Symfonie, 3e deel van Tchaikovsky als je het wilt weten) en kan zo snel geen overduidelijke verschillen horen tussen WAV en OGG (160 kbit) op m'n Sennheiser HD580 koptelefoon...

Geef mij maar een Warsteiner.

Verwijderd

Overzicht leuke codeertechnieken:

OGG is tot nu toe nog niet veel beter dan MP3. Het is wel trager om te coderen en wordt bijna niet ondersteund. http://www.vorbis.com/

MP+ is vrijwel zeker de beste codec voor lage bitrates (=<192 kbit/s). Encoder, decoder en Winamp plugin zijn (nog steeds) gratis te downloaden. http://www.mpegplus.net

Psytel AAC is in 128 kbit/s stukken beter dan MP3. Gebruikt moderne AAC en MPEG-4 technieken. Is nu nog steeds gratis te downloaden. http://www.aac-tech.com

MP2: stukken beter dan MP3 in hoge bitrates (>192 kbit/s). Erg snel coderen en vergt weinig CPU time om af te spelen.

WMA 8/7/lager: leuk voor lage bitrates (<96 kbit/s), niet geschikt voor bijna cd-kwaliteit.

MP+ en AAC zijn aan te raden als vervanger van MP3. Probeer ze zelf uit..

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Neem ook eens een kijkje op mijn site: www.mpplus.nl.nu .MPEGplus is dus vele malen beter als MP3 en de bestandsgrootte/kwaliteit is ook zeer aantrekkelijk vergeleken met mp3's.

Ik heb nu al een grote mp+ verzameling en straks heb ik nog meer mp+ bestanden dan mp3's want in mp+ is ook alles te vinden.!

kijk maar op m'n site daar vind je ook een link naar buddyshare en daar kun je dus mp+ bestanden delen net zoals napster.

• Hark
Ik heb van www.mpegplus.net het begin van Kalifornia van Fatboy Slim (dé Codec-killer dus) gedownload in mp+ (256 kbps) en die mp+ omgezet in wav en daarna in Ogg (256 kbps) en ik hoor dus echt geen verschil. Dat mp3 en WMA slechter klinkt hoor ik wel overigens.

• Hark
Ik heb dat mp+je en het Oggje dat daaruit is gemaakt even online gezet.
Mp+: http://home.wanadoo.nl/hunting/kalifornia-clip.mp+
Ogg: http://home.wanadoo.nl/hunting/kalifornia 256.ogg

Kan iemand mij vertellen op welk punt de Ogg file slechter klinkt dan de mp+ file?

En dan nog een vraagje: mp+ is nu gratis, blijft dit gegarandeerd zo?

• Hark
Huh? Geen reactie? Kan ik hieruit concluderen dat geen van jullie het verschil hoort tussen mp+ en Ogg Vorbis bij dit stukje 'muziek'? En dat Ogg Vorbis dus niet zo slecht is als jullie zeggen (bij dit stukje muziek dan)?

• Theeboon

Theeboon

theebonen bestaan!

Neen volgens mij zijn hier maar weinig geinteresseerd in audio compressie :)
Ik zie altijd maar weinig reacties op topics als deze.

Maar over je bestandjes: 't heeft denk ik weinig nut om die te vergelijken omdat ze beide in een best hoge bitrate zijn ge-encode. MpegPlus is juist beter in de wat lagere bitrates.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Op dinsdag 06 maart 2001 15:41 schreef Hark het volgende:
Huh? Geen reactie? Kan ik hieruit concluderen dat geen van jullie het verschil hoort tussen mp+ en Ogg Vorbis bij dit stukje 'muziek'? En dat Ogg Vorbis dus niet zo slecht is als jullie zeggen (bij dit stukje muziek dan)?
Er is absoluut wél verschil. MP+ Gebruikt een échte vbr mode en zit dus niet steeds vast aan een bepaalde gemiddelde bitrate en qua geluid heeft ogg veel problemen met het lage geluid, dus de bass geluiden van 0 tot 200 Hz. Ik heb zelf een sample opgenomen waaron ogg dus echt bagger klinkt maar die sample kan ik zo niet zo snel terugvinden.

mp+ gebruikt ook minder cpu power, hij seeked sneller en is stabieler. Over gratis of niet hoef je je niet bang te maken. (ik ken de maker zelf namelijk, ik test software voor hem en heb ook meegewerkt met de optimale kwaliteitstuning etc. Maar het échte werk is dus door de maker, Andree Buschmann gedaan.

Ik heb er by the way dus ook een site over, die kun je vinden op www.mpplus.nl.nu . Veel muziekplezier met hoge kwaliteit.

• Hark
Ja mp+ verbruikt inderdaad minder CPU power en hij zoekt ook sneller. Ik vindt mp+ nu ook wel beter dan Ogg Vorbis.
Toch zit ik nog een beetje met die patenten in mijn maag. Volgens de maker van mp+ mag het dan wel gratis blijven, maar mp+ maakt toch gebruik van technieken die allemaal gepatenteerd zijn? Als de eigenaren van die patenten dat nou opeens niet meer willen, wat dan? Weet jij dat Ferry?

• Theeboon

Theeboon

theebonen bestaan!

Op een gegeven moment zal MP+ net zoals LAME wel vrij van patenten worden omdat gepatenteerde technieken in de loop der tijd vervangen worden door eigen technieken.

Pagina: 1