[XP] Geheugen loopt niet op gewenste snelheid

Pagina: 1
Acties:

• [object Object]
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-02 12:04
Hallo tweakers,

Ik heb sinds een maand een nieuwe computer. Deze heb ik zelf samengesteld en in elkaar laten zetten door Azerty Hardware. Hij doet het perfect, en is stukken sneller dan mijn vorige computer. Alleen maar winst tot nu toe. Ik kwam alleen iets tegen toen ik met CPU-Z keek naar mijn geheugen.

CPU-Z zegt namelijk dat mijn geheugen draait op een snelheid van 535.8 MHz, in plaats van de 1600 MHz dat op het doosje staat:
Afbeeldingslocatie: http://i593.photobucket.com/albums/tt20/Cloud_Seven/S090925_105328.jpg

Ik vind het zelf minder storend aangezien alles werkt. Maar het idee dat het nóg sneller zou kunnen werken maakt me toch nieuwsgierig.

Daarnaast zegt CPU-Z dat het geheugen op 1.5V aan spanning zit. Dit terwijl OCZ geheugen vaak hoger spanning nodig heeft las ik. En inderdaad: op het doosje staat ook dat het 1.8V nodig heeft. Dit is waarschijnlijk de reden dat het niet zo snel draait als geadverteerd.
Afbeeldingslocatie: http://i593.photobucket.com/albums/tt20/Cloud_Seven/S090925_110129.jpg

Als ik in het bios kijk dan zijn voltages van 1.5 Volt nog geel, maar zijn de voltages van 1.8V rood gekleurd en knippert er een waarschuwing dat het wel eens fataal zou kunnen zijn voor de hardware. Dat weerhoudt me er eigenlijk van het geheugen op 1.8V te zetten.

Nou is mijn vraag: Kan ik het voltage in het bios opvoeren zonder risico dat het gaat roken?

Mijn systeemspecs:
CoolerMaster Real Power M620 Modular PSU
Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P
AMD Phenom II X4 955 Black Edition
OCZ Gold XTC Dual Channel (2x2GB)
XFX Radeon HD 4870 XXX
WD Raptor WD740ADFD
en dit in combinatie met Windows XP Home NL OEM, met Service Pack 3

In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
CPU-Z leest de spanning van het geheugen niet uit. Hij leest wel de voorgeprogrammeerde profielen uit. En bij de meeste latjes geheugen zijn dit "veilige" profielen die bij 1,5V werken.

Je kan de spanning, en snelheden dus wel verhogen, maar ik weet niet goed wat een veilige spanning is bij Phenom II processors. Ik zou denken dat, aangezien een Phenom II ook DDR2 geheugen ondersteunt, dat hij wel wat spanning kan verdragen. DDR2 geheugen draait standaard immers al op 1,8V.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Houd je er wel rekening mee dat de effectieve snelheid op het doosje staat, en niet de daadwerkelijke klok snelheid?
DDR is namelijk een afkorting voor "Dual Data Rate". Dat betekent dat per klokpuls 2 bits worden verplaatst ipv 1. Daardoor is het zo dat je met 100Mhz effectief 200Mhz aan snelheid behaalt.
DDR3 is een evolutie van DDR en bevat nogal wat meer optimalisaties. Als ik het goed heb is dat een factor 4 ipv 2.
1600 gedeeld door 4 is 400Mhz

Verder worden de "normale" veilige settings opgeslagen in de SPD chip op de modules zodat de PC deze kan uitlezen voor automatische configuatie. Wil je sneller, dan moet je dat met het handje instellen in de BIOS.
Voor de standaard snelheid heb je dan ook geen 1.8volt nodig, maar voor de hoogste snelheid wel.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
McKaamos schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 11:03:
DDR3 is een evolutie van DDR en bevat nogal wat meer optimalisaties. Als ik het goed heb is dat een factor 4 ipv 2.
1600 gedeeld door 4 is 400Mhz
Nee! DDR3 werkt evengoed volgens het DDR principe, en de werkelijke kloksnelheid is dus de helft van de effectieve kloksnelheid, net zoals bij DDR2 en DDR1. Als je dus zogenaamd 1600MHz DDR3 geheugen hebt, dan zal de werkelijke snelheid (dit is ook de snelheid die CPU-Z rapporteert) 800MHz zijn.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ah ok, naja, in ieder geval is de daadwerkelijke kloksnelheid anders dan de effectieve snelheid ;)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-02 14:19
Hou er ook rekening mee dat de snelheid van je geheugen ook bepaalt wordt door de snelheid van je processor/FSB. Zolang je niet gaat overclocken of dividers gaat gebruiken is dit meestal aan elkaar gelinked.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-02 12:51

M2M

medicijnman

ItsValium schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 11:45:
Hou er ook rekening mee dat de snelheid van je geheugen ook bepaalt wordt door de snelheid van je processor/FSB. Zolang je niet gaat overclocken of dividers gaat gebruiken is dit meestal aan elkaar gelinked.
zie divider in screenshot.

ik zou zeggen, als op je geheugenreepjes staat dat ze 1.8V nodig hebben, dan stel je ze ook in op 1.8V. Stel dan ook gelijk in de bios de correcte snelheden en timings in (die eveneens op het doosje staan?) en dan loopt je geheugen waarschijnlijk wel op de maximum snelheid.

Leuk is om een stel benchmarks te draaien en het verschil te bekijken. Waarschijnlijk niet meer dan 5%, maartoch :)

-_-

Pagina: 1