OCZ Vertex SSD firmw. geupdate > Kan Windows niet installen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 17:51
Noot vooraf: ik heb gekozen om dit in het Opslagmedia & I/O Controllers forum te plaatsen omdat dit naar mijn idee een specifiek probleem omtrent de SSD betreft.

Onlangs heb ik een systeem aangeschaft met 1 SSD van OCZ Vertex (60GB) en een normale harde schijf.
Direct Windows 7 erop gezet, (op de SSD) en dit ging in 1 keer goed.

Vervolgens las ik hoe de firmware geupgrade moest worden. Een bootable ISO is daarvoor voor handen.
Eerst de SSD in IDE modus gezet.
Het firmware upgraden ging perfect en duurde een enkele seconde. (Verlies van data is niet erg, aangezien het een schone Windows installatie betrof). Ik kon bij de firmware upgrade tool niet zien op welke firmware hij op dat moment stond (beetje raar?). Maar na de upgrade, kan ik met dezelfde upgrade tool wel zien dat hij nu goed staat.

Ik heb de firmware geupgrade naar 1370. (versie 1.3 ?)

Na dit gedaan te hebben, kan ik echter Windows 7 niet meer installateren.
Bij het kiezen van de harde schijf om aan te geven waar Windows op moet komen staan, geeft hij bij de SSD aan dat Windows hier niet op geinstalleerd kan worden. Een gedetaileerde melding geeft weinig extra info. Enkel dat ik de controller in de BIOS moet inschakelen.

Ik heb geprobeerd de controller in zowel IDE, AHCI als RAID modus te zetten, maar geen van dat alles werkt. Het loskoppelen van de extra schijf (een normale SATA schijf) biedt geen oplossing.

Iemand enig idee hoe dit kan? De schijf wordt in de BIOS gezien als OCZ Vertex SSD 1370 (iets in die trend), oftewel de firmware versie staat erbij.

De DOS firmware upgrade tool accepteert niet dat ik 1370 er opnieuw op zet.

[ Voor 7% gewijzigd door Cheater op 25-09-2009 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 00:48
AHCI drivers laden voor je windows installeert?
1370 is niet 1.3, 1.3 is 1571

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Weet je zeker dat je een vertex hebt en geen vertex turbo?
Daarnaast is 1370 geen officiële release van OCZ, of een bizar oude. Mijn vertex heb ik rond juni gekocht en die kwam al standaard met 1.3 en dat is op dit moment de meest recente versie.
Wat je kunt proberen is met de jumper erop terug flashen naar 1.1 en daarna 1.3 erop zetten.
Je moet dan wel toegang hebben tot een draaiend systeem met windows er op, omdat de 1.1 flash onder windows moet gebeuren.
Hier kun je er meer over lezen: http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=61646

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en anders rma als flashen niet lukt.
wordt ie als vertex nog herkend in bios? zo nee dan is je flash verkeerd gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheater
aval0ne schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 15:13:
AHCI drivers laden voor je windows installeert?
1370 is niet 1.3, 1.3 is 1571
Goeie tip. (al was dit niet nodig toen ik Windows voor de eerste keer installeerde, toen stond die ook in AHCI modus). En ja hij wordt in de BIOS goed gedetecteerd.

Ik wil graag de beta firmware zoals die op:
meuk: OCZ Vertex Series 1.42 bèta
vermeldt wordt. Echter de downloadlink is een forum waarvan dat specifieke forumonderdeel niet zomaar toegankelijk is. (ook niet na inloggen)

Ik zal 1571 er eens opzetten. Hopelijk dat dat een oplossing kan zijn. En anders inderdaad maar compleet flashen in Windows (dus niet alleen een update).

[ Voor 7% gewijzigd door Cheater op 25-09-2009 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De 1.4 beta's zijn niet meer beschikbaar, alle versies zijn op last van Indilinx weggehaald dus die links werken dan ook niet meer (heeft niets met inloggen te maken, het is een publiek forum waar je geen login voor nodig hebt om te kunnen lezen). Er zijn diverse problemen met die 1.4 beta firmwares aan het licht gekomen bijv. dataloss bij het hibernaten. Indilinx is toen gestopt met de huidige 1.4 versies en is nu kennelijk weer helemaal from scratch begonnen. Meer info op het OCZ forum: http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=61316

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Daarnaast heeft OCZ ook aangegeven dat het beta flash programma firmware op verkeerde plekken laat terecht komen, waardoor je harddisk in een soort van tikkende tijdbom veranderd. Om te kunnen upgraden naar de (nog te verschijnen) nieuwste versie zul je sowieso weer eerst via 1.1 naar 1.3 moeten. Dus er is eigenlijk geen enkele reden waarom je de 1.4 beta's nog zou willen flashen.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Met de grote kanttekening dat je met een Vertex absoluut niet onder de 1.30 wilt gaan zitten met je firmware. Die 1.30 lost namelijk de voorgaande problemen met stotterende systemen op die een aantal mensen hadden. Ook zit hier al iets van garbage collection in welke in 1.4 sterk verbeterd zal zijn (je moet de computer nu een paar uur idle laten staan, dan doet het z'n werk; met 1.4 moet dat een kwestie van minuten zijn). Die 1.4 wil je graag als hij uit is omdat het TRIM en een verbeterde garbage collection met zich meebrengt maar tot die tijd is er eigenlijk geen noodzaak als je toch al op 1.30 zit.

Ter verduidelijking van Devil's verhaal: als je 1.4 wilt hebben wanneer het uitkomt zul je op 1.30 moeten zitten en kun je flashen zonder dataloss of jumpers. Wie dus nog op 1.10 zit moet eerst naar 1.30 en kan dan pas naar 1.4. Dat heeft te maken met het feit dat ze sinds 1.10 zijn overgestapt naar incrementele updates waardoor je geen dataloss meer hebt maar wel op de versie voor de nieuwste moet zitten. Voor 1.10 hadden ze firmware die alle versies bevatte, je kon dus vanaf iedere versie naar de nieuwste updaten. Het grote nadeel aan die werkwijze was de dataloss die het met zich meebracht. Na de nodige kritiek hebben ze dat maar omgegooid.

[ Voor 7% gewijzigd door ppl op 26-09-2009 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheater
Om de mede-tweakers te informeren over het verloop (en mogelijke oplossing voor diegene die er ook mee zitten), hier het volgende:

Toen ik het probleem rapporteerde hier op het forum werd de OCZ schijf gezien als een OCZ-VERTEX 1370 in de bios. (synoniem aan versie 1.10).

Een upgrade naar versie 1.30 lukte niet, de DOS firmware upgrade gaf steeds aan 'firmware download failed'.
Op het OCZ forum kwam ik een posting tegen die beschreef dat in FWCFG.INI het model hetzelfde moest zijn als wat in de BIOS werd aangegeven. Dit gaf echter hetzelfde resultaat.

Na een BIOS upgrade kreeg ik de firmware upgrade zelfs niet meer zover dat hij de schijf vond. (In de BIOS wel). Daarna toch maar een downgrade naar v1.10 gedaan via Windows. (feitelijk ook 1370). Instructies:
http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=61646
en
http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=52848

Na die instructies kwam de drive zichtbaar onder de noemer 'OCZ-VERTEX v1.10'.
Na de firmware upgrade van 1.30 (DOS) kwam die op 'OCZ-VERTEX'. Alles is nu goed en de Windows installatie geeft me weer de mogelijkheid om Windows op die schijf te installeren.
Pagina: 1