Sleep-on-LAN

Pagina: 1
Acties:

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-03 22:18
Ok, ik moet bekennen dat ik nog niet op internet gekeken heb, omdat ik eerlijk gezegd ook niet zou weten waar ik moet beginnen te zoeken.

Ik heb thuis een server (WinXP Pro) staan waar verschillende mensen gebruik van maken. Via gedeelde mappen luisteren ze naar MP3's en kijken films en series.
Het is natuurlijk onnodig om de server aan te laten staan als niemand er meer gebruik van maakt, maar ik heb geen zin om iedereen bij langs te gaan om te vragen "of de laatste hem uit / stand-by wil zetten".

Wat mij dus handig leek was het volgende:
  • Alle gebruikers van de server hebben op hun eigen PC een programma waarmee ze kunnen doorgeven dat ze klaar zijn.
  • Op de server draait een tool dat de server stand-by kan zetten zodra alle gebruikers het bericht gezonden hebben dat ze geen gebruik meer maken van de server.
Vandaar de titel van dit topic: Sleep-on-LAN als het omgekeerde van Wake-on-LAN.

Ik heb dus geen idee of er iets bestaat waarmee dit kan. Suggesties zijn welkom.

[edit]
ik heb wel zitten zoeken op sleep-on-lan maar dat schiet niet echt op. weinig oplossingen.

[edit2]
Misschien is het handiger om de gebruikers een acknowlegement te laten sturen ipv een actief afmelden.
vergeten een afmelding te sturen -> server staat alsnog de hele nacht onnodig aan.
Misschien een tip voor dit topic: [Alg] Welke tools heb jij gemaakt? - deel IV

@ItsValium
Ja, zo zou het moeten kunnen. Maar wie gaat dat maken? :)

[ Voor 18% gewijzigd door GeeBee op 25-09-2009 10:57 ]

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-03 16:40
Of er iets bestaat weet ik niet, maar je zou zoiets misschien kunnen scripten. Kan niet al te ingewikkeld zijn. Lijstje met alle pc's op de server, en een 0 of 1 veldje ernaast, in het opstarten van elke pc, verbinden met server en veldje op 1 zetten, als de gebruiker klaar is of geen behoefte meer heeft aan de server, veldje op 0. Op de server zelf een simpel scriptje die een shutdown genereert van zodra alle veldjes in het lijstje op 0 staan en anders niets doet dat je scheduled om elke 15 minuten (of 5) te draaien.

zelfs dat lijstje met velden zou je nog simpeler kunnen maken door gewoon in een shared dir txt bestandjes te zetten met de pc naam, staan er bestandjes, dan mag hij niet uit, is de shared dir leeg, mag de server uit. Op de pc's dan een simpel batchfileke die een leeg txt bestandje kopieert naar de share bij opstarten en eentje op de desktop die datzelfde bestandje verwijdert bij aanklikken, of afsluiten.

Ik kan eventueel wel helpen mocht je niemand vinden of het zelf niet kunnen.

[ Voor 32% gewijzigd door ItsValium op 25-09-2009 10:21 ]

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Het is veel eenvoudiger (en gebruikersvriendelijker) als de server een lijst van bekende ip adressen pingt, en afsluit als niemand antwoord.
Dit vereist natuurlijk wel dat iedereen zijn PC uitzet als hij klaar is.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Ik weet niet of je een beetje kunt coden, maar het lijkt me niet heel moeilijk om een API aan te spreken vanuit bijvoorbeeld C# die bekijkt of er nog bestanden of sessies geopend zijn in je shares.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-03 16:40
Als het is zoals bij ons op het werk dan blijven ALLE pc's aanstaan omwille van virusscans en andere rotzooi die snachts automatisch uitgevoerd worden, ook backups en dergelijke. Dus dat kan het wel aardig in de war sturen natuurlijk als je enkel op ping baseert.

• .Johnny
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-10-2025
is het niet zo, dat wanneer je de PC automatisch op standby laat gaan, de open sessies al als een blokkering werken? Dit is iig wel mijn ervaring; nadeel kan dan wel zijn dat de PC direct gaat slapen wanneer bijvoorbeeld het afspelen wordt gepauzeerd.

Verwijderd

Het is wellicht niet wat je vraagt maar is het niet een idee om iets als een Synology NASje te kopen? Die is energiezuinig. Dan is het aanstaan niet zo erg, plus dat ie ook vast wel een slaapstand heeft als er niks van 'm gevraagd wordt. Voor het streamen van audio en video voldoet dat prima.

• GeeBee
@CodeCaster: Coden kan ik niet. Ik ben nooit verder gekomen van Pascal (en dan nog zonder OO) :)

@.Johnny: nee als ik hier de server op stand-by zet hoor ik meteen geschreeuw van zolder :)
Bovendien gaat dat ding dan nog steeds niet uit als ze op zolder klaar zijn met kijken.

@HlpDsk: Er staat nu 4TB aan shares naast me. Dat gaat met een NAS toch minimaal €200 kosten.
Dat is me te duur.

• quo_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-03 22:56
Ik heb ooit eenzelfde speurtocht naar tools ondernomen waarmee je de fileserver niet onnodig laat aan staan. Niks gevonden en uiteindelijk zelf iets gefabriekt.
Via een batch file op elke pc die opgestart wordt gaat een wol pakketje naar de fileserver.
Zodra de fileserver actief is kijkt deze elke drie minuten met een ping commando of er nog pc´s in het netwerk aan staan. Staat er niks meer aan dan sluit de server zichzelf af.
Een hoop geknutsel met batchfiles en diverse programmaatjes maar het werkt bij mij al een paar jaar als een tierelier.
Als je hier iets in ziet wil ik wel een uitgebreidere beschrijving geven.

[ Voor 6% gewijzigd door quo_ op 25-09-2009 22:49 ]

• GeeBee
Nou dat zou fijn zijn _/-\o_
Ik weet niet of mijn server WOL ondersteunt overigens...

• quo_
  • Laatst online: 02-03 22:56
De batch file op de server wordt elke drie minuten doorlopen. Daarvoor gebruik ik een apart scheduler programmaatje omdat de windows taakplanner niet lekker werkt voor dit doel. Als de server af moet sluiten wordt psshutdown.exe aangeroepen, dit is een gratis microsoft tool uit de pstools kit.
Ik heb de batchfile bijna letterlijk hier geplakt, je moet hem alleen nog aanpassen met de juiste ip adressen en het aantal pc's. (wel zorgen dat je vast ingestelde of vast uitgegeven ip adressen in je netwerk gebruikt)
@echo off
set datum=%date%
set tijd=%time%
set ip1={ip adres pc 1}
set ip2={ip adres pc 2}
set ip3={ip adres pc 3}
set ip4={ip adres pc 4}
set ip5={ip adres pc 5}
set var1=--
set var2=--
set var3=--
set var4=--
set var5=--
Set DD_MM_YYYY=%DATE:~6,2%_%DATE:~3,2%_%DATE:~9,4%.txt

ping %ip1% -n 2 -w 500
if %errorlevel% == 0 set var1=++
ping %ip2% -n 2 -w 500
if %errorlevel% == 0 set var2=++
ping %ip3% -n 2 -w 500
if %errorlevel% == 0 set var3=++
ping %ip4% -n 2 -w 500
if %errorlevel% == 0 set var4=++
ping %ip5% -n 2 -w 500
if %errorlevel% == 0 set var5=++

if "%var1%"=="++" goto clientsonline
if "%var2%"=="++" goto clientsonline
if "%var3%"=="++" goto clientsonline
if "%var4%"=="++" goto clientsonline
if "%var5%"=="++" goto clientsonline

:geenclientsonline
echo %datum% %tijd% PC1 %var1%, PC2 %var2%, PC3 %var3%, PC4 %var4%, PC5 %var5% AFSLUITEN %time%>> %DD_MM_YYYY%
"C:\Program Files\PingClients\psshutdown" -k -c
goto end

:clientsonline
echo %datum% %tijd% PC1 %var1%, PC2 %var2%, PC3 %var3%, PC4 %var4%, PC5 %var5% GEEN ACTIE %time%>> %DD_MM_YYYY%
:end
Instructies m.b.t. tijd, datum en echo zijn alleen maar bedoeld om een logfile bij te houden, kan ook weggelaten worden.

• GeeBee
Bedankt!

Hier ga ik eens mee aan de slag. Welke scheduler gebruik je?
Alternatieven voor MSSched. zijn er zat, maar welke bevalt jou?

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
GeeBee schreef op zondag 27 september 2009 @ 09:45:
Bedankt!

Hier ga ik eens mee aan de slag. Welke scheduler gebruik je?
Alternatieven voor MSSched. zijn er zat, maar welke bevalt jou?
Je kan ook de MS tool srvany gebruiken, dan installeer je namelijk deze batchfile als service. Bouw er een GOTO in dan blijft hij net zolang heen en weer door het script gaan, totdat hij hem kan uitvoeren,
Dan ben je dus ook niet afhankelijk van de taakplanner,
Verwijderd schreef op zondag 27 september 2009 @ 09:56:
misschien kan je beter werken met netstat
deze geeft actieve verbindingen weer.

is er niemand verbonden met smb (137,138,139,445) dan kan je de kast uitzetten.

zo heb je geen last van clients die wel aan staan, maar niet verbonden zijn.
Maar dan kan je het probleem hebben dan iemand de share openlaat staan...

[ Voor 27% gewijzigd door Vorkie op 27-09-2009 10:17 ]

Verwijderd

misschien kan je beter werken met netstat
deze geeft actieve verbindingen weer.

is er niemand verbonden met smb (137,138,139,445) dan kan je de kast uitzetten.

zo heb je geen last van clients die wel aan staan, maar niet verbonden zijn.

• The Realone
  • Laatst online: 03:28
GeeBee schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 14:28:
@.Johnny: nee als ik hier de server op stand-by zet hoor ik meteen geschreeuw van zolder :)
Bovendien gaat dat ding dan nog steeds niet uit als ze op zolder klaar zijn met kijken.
Hij heeft het over automatisch standby gok ik. En in dat geval kan hij wel eens gelijk hebben. Misschien wel iets om even te testen voordat je allerlei moeilijke oplossingen gaat zoeken. Zet de standby-functie op 10 minuten en hou wat verbindingen open.
Pagina: 1