Toon posts:

2de hardeschijf niet herkent in bios

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

ik heb net een nieuwe computer in elkaar gezet alleen wordt mijn 2de hardeschijf niet herkent in de bios.
het mobo is een msi k9a2 cf
de eerste hardeschijf zit in de 1ste sata aansluiting (deze staat ook in de bios op de 1ste sata aansluiting), de 2de HD in de 2de. ik heb ook geprobeerd in de 3de en 4de aansluiting maar dat maakt geen verschil.
de schijf die niet herkent wordt is een samsung F1 1TB (typenr weet ik zo snel niet)
de satacontroller staat in IDE mode

op de niet herkende schijf staat 1 partitie met mn data.
de kabel is ook ok, al getest met een dvd brander.

in de manual van het mobo staat niet veel over de sata aansluitpunten, alleen dat er sata devices op aangesloten kunnen worden...

ik heb ook gegoogled; daar kwam uit:
mensen met een nieuwe HD waarbij de partitie nog niet was aangemaakt,
IDE schijven die beide in master staan,
overleden HD's die niet meer connecten..

ik denk dat het iets simpels is maar ik heb geen idee waar ik het moet zoeken..

alvast bedankt!

Verwijderd

Partities heeft het niets mee te maken, dat is boven BIOS niveau.
Master/slave bestaat niet op S-ATA schijven.
Dode schijf kan altijd (maar als ie werkte en je'm niet hebt laten vallen is die kans inderdaad klein).

Ik zou zeggen, check voor de zekerheid de power kabel eens (probeer die van de schijf die wel werkt) en doe een BIOS update.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik kan me vergissen maar volgens mij heeft de F1 serie van Samsung 2 soorten power aansluitingen. SATA power en een "gewone" Molex connector. Uiteraard dien je er maar 1 hiervan aan te sluiten.

Als je alle kabels hebt gecontroleerd en hij word dan nog niet gedetecteerd, ook niet in een ander systeem, dan is je schijf helaas overleden.

https://discord.com/invite/tweakers

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
In een andere pc testen?
Harde schijf is nu sata 300, deze wijzigen naar sata 150. Info staat bij samsung op de website. Dan weer testen.

Verwijderd

Topicstarter
heb de schijf getest in het oude systeem waar hij uit kwam en daar werkte hij.
heb daarna een bios update uitgevoerd en de schijf weer aangesloten (ook op een andere stroomaansluiting) en nu wordt hij wel herkent in de bios en in windows (dus kan weer bij mn data)

bedankt voor het meedenken!