🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Begin eens met uitleggen wat je al hebt gedaan, hoe je huidige settings zijn, welke geluidskaart je hebt (sudo lspci -nn) etc.Freekers schreef op donderdag 24 september 2009 @ 21:07:
Als het het wireless wel niet is, is het m´n geluid wel.
Ik heb al sinds de installatie van Ubuntu geen geluid. Ik snap eigenlijk niet waarom niet...
Pulseaudio is nou eenmaal het sound framework van Ubuntu...Freekers schreef op donderdag 24 september 2009 @ 21:07:
met als resultaat dat mijn installatie nu nóg meer vervuild is met allemaal Pulse Audio dingetjes...
Weet je wel wat je vraagt? Je hele sound framework verwijderen om vervolgens helemaal zonder geluid te zitten...Freekers schreef op donderdag 24 september 2009 @ 21:07:
Terzijde: Weet iemand misschien hoe ik al die Pulse zooi er in 1x af kan gooien ?
Pulseaudio is een framework die o.a. als backend ALSA heeft voor het uitsturen van geluid. Dit kan ook net zo goed over het netwerk gaan, bluetooth of wat dan ook. Als je geen geluid hebt op je hardware moet je beginnen met troubleshooten:
- Is het mis in Pulseaudio wat betreft de sinks, volume controls etc.? Check dat handmatig door Pulseaudio te omzeilen en zelf direct via ALSA wat af te spelen met aplay (google voor hoe en wat!).
- Als het ook niet werkt met ALSA: check met alsamixer of er sliders verkeerd staan, gemute o.i.d.
- Werkt het nog niet, kijk dan of er problemen zijn met ALSA en je geluidskaart. Google op numeric vendor/product ids van je soundcard.
- Als het wel werkt met ALSA installeer dan wat pulseaudio control tools om even te kijken wat er misgaat. padevchooser, pavucontrol, etc.
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Nee, ga ik nu doen
Ik weet inderdaad niet helemaal goed wat ik aan het doen ben. Ik lees allerlei verschillende dingen en termen, ALSA, Pulse etc. Linux is nogal nieuw voor me, heb het er pas een paar dagen op staan. Als je een term opnoemt uit Windows dan gaat er bij mij inderdaad een lampje branden, maar hier helaas niet bijgertvdijk schreef op donderdag 24 september 2009 @ 21:26:
[...]
Begin eens met uitleggen wat je al hebt gedaan, hoe je huidige settings zijn, welke geluidskaart je hebt (sudo lspci -nn) etc.
[...]
Pulseaudio is nou eenmaal het sound framework van Ubuntu...
[...]
Weet je wel wat je vraagt? Je hele sound framework verwijderen om vervolgens helemaal zonder geluid te zitten...
Pulseaudio is een framework die o.a. als backend ALSA heeft voor het uitsturen van geluid. Dit kan ook net zo goed over het netwerk gaan, bluetooth of wat dan ook. Als je geen geluid hebt op je hardware moet je beginnen met troubleshooten:Het ziet er nu naar uit dat je totaal niet weet wat je aan het doen bent namelijk. Verdiep je eventjes in de gelaagde structuur en ga even rustig na wat er misgaat.
- Is het mis in Pulseaudio wat betreft de sinks, volume controls etc.? Check dat handmatig door Pulseaudio te omzeilen en zelf direct via ALSA wat af te spelen met aplay (google voor hoe en wat!).
- Als het ook niet werkt met ALSA: check met alsamixer of er sliders verkeerd staan, gemute o.i.d.
- Werkt het nog niet, kijk dan of er problemen zijn met ALSA en je geluidskaart. Google op numeric vendor/product ids van je soundcard.
- Als het wel werkt met ALSA installeer dan wat pulseaudio control tools om even te kijken wat er misgaat. padevchooser, pavucontrol, etc.
Mijn geluidskaart is een:
Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) HD Audio Controller [8086:284b] (rev 04)
Ik heb alle stappen gevolgd die op http://www.ubuntugeek.com...ntu-904-jaunty-users.html stonden, dus al die pakketten geinstalleerd, bij geluidsvoorkeuren alles behalve ´apparaat´ bij standaard mixschuiven op ´Pulseaudio geluidsserver´ gezet. Maar hier is het eigenlijk al mis. Bij apparaat staat bij mij niets anders dan ´Capture: Monitor of Null Output (PulseAudio Mixer)´ of ´Playback: Null Output (PulseAudio Mixer)´, dus dat gaat nooit werken. Want op ubuntugeek staat dat ik daar m´n soundcard moet selecteren, maar die is er dus niet

• Ik heb al eens geprobeert iets met aplay af te spelen d.m.v. ALSA, maar toen kwam er ook bar weinig uit m´n speakertjes.
• Alle sliders staan op maximaal en niets is gemuted
• Ik ga het leesvoer doornemen dat sajoku gepost heeft, wellicht dat het daarna wel werkt
I keep you posted !
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Ik zag nu pas in je tekst staan dat je idd last heb van de null-output bug, deze had ik ook. Wat ik hier aan gedaan heb weet ik niet meer, maar probeer eens op de command-line:
[code]pulseaudio -k [/code]
probeer wat te spelen, hierna
[code]pulseaudio -D[/code]
probeer wat te spelen
Als je na laatstgenoemde opdracht eerst nog een foutmelding krijgt over het ingebruik zijn van een apparaat moet je alle audio programma's even afsluiten
en de opdracht nog een keer uitvoeren
hierna probeer je weer wat af te spelen.
bij de intel kaartjes gaat pulseaudio soms een null-device gebruiken.
1. probeer op de commandline:
pulseaudio -k
probeer nu wat te spelen met rhythmbox of totem, hoor je nu wat? (check natuurlijk alle volume en mute opties)
zoja? Je alsa werkt correct. Ga naar 2
Zoniet, er is iets grondiger mis, en het ligt niet aan pulseaudio. Aan de volgende aanwijzingen heb je niks meer, laat het even weten hier.
2 Sluit rhythmbox en alle andere audio programma's
en start dan weer pulseaudio met, op de commandline:
pulseaudio -D
Werkt het nu nog steeds? dan gebruikt pulseaudio bij het opstarten een verkeerde output module
Werkt het niet meer, pulseaudio staat ergens anders verkeerd ingesteld.
was het niet dit bovenstaande, dan weet je dat het niet aan pulseaudio ligt, en dan moet je hier weer even wat posten, succes. Ubuntu is leuk, maar deze bugjes zijn altijd wel irritant. Toch gebruik ik naar volle tevredenheid al 4 jaar linux-distro's.
[ Voor 48% gewijzigd door DLGandalf op 24-09-2009 22:04 ]
- Er is geen ALSA Driver voor mijn sound chipset (Intel ICH8)
- @ DL Gandalf: ik heb pulseaudio -k op de command line ingegeven maar ik hoor nog steeds geen geluid. Het volume staat maximaal en mute staat uit.
- Ik heb gebruikers gevonden met hetzelfde chipset en probleem. Er worden oplossingen voorgesteld, zoals in post #40 en #41 op deze pagina:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/122560
maar deze zijn al een paar jaar oud, dus de pakketten die zij geven kan ik niet meer downloaden (404)...
Wat is dat nou weer voor onzinFreekers schreef op donderdag 24 september 2009 @ 22:52:
Even een update:
- Er is geen ALSA Driver voor mijn sound chipset (Intel ICH8)

Precies diezelfde zit ook in mijn laptop en die werkt out-of-the box gewoon prima hier in 8.04, 8.10 en 9.04. Heb je misschien problemen proberen te verhelpen die de boel alleen maar erger maken? En waarom zeg je in je eerste post iets over een Realtek geluidschip?Freekers schreef op donderdag 24 september 2009 @ 21:44:
Mijn geluidskaart is een:
Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) HD Audio Controller [8086:284b] (rev 04)
Voor de geluidskaart die jij hebt is totaal geen configuratie nodig.
Zit je aan de juiste sliders? Zowel PCM, Front als Master moeten goed open staan.Freekers schreef op donderdag 24 september 2009 @ 22:52:
- @ DL Gandalf: ik heb pulseaudio -k op de command line ingegeven maar ik hoor nog steeds geen geluid. Het volume staat maximaal en mute staat uit.
Dat is ook nergens voor nodig aangezien er duidelijk bovenaan de bugreport staat: Fix released. Dat betekent dat die bug is opgelost.Freekers schreef op donderdag 24 september 2009 @ 22:52:
- Ik heb gebruikers gevonden met hetzelfde chipset en probleem. Er worden oplossingen voorgesteld, zoals in post #40 en #41 op deze pagina:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/122560
maar deze zijn al een paar jaar oud, dus de pakketten die zij geven kan ik niet meer downloaden (404)...
Pak eens een Live CD en kijk of in die omgeving het geluid het wel doet. Zo ja: /home backuppen en reinstall lijkt me de simpelste oplossing. Je hebt waarschijnlijk behoorlijk wat dingen kapot gemaakt doordat je niet weet wat je aan het doen was.
[ Voor 24% gewijzigd door gertvdijk op 24-09-2009 23:01 ]
Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.
Het zou inderdaad kunnen dat ik de boel erger heb gemaakt dan het eigenlijk al was.
Ik had het inderdaad eerst over een Realtek soundchip, omdat ik zelf overtuigd was dat ik een Realtek chip had. In Windows Vista heb ik namelijk een Realtek Sound Manager (rechts onder in de tray) om alles te regelen m.b.t. m´n soundcard.
Ik vind maar 1 slider: Master....
Ik pak morgen eens een Live CD erbij, zou inderdaad kunnen dat ik wat gesloopt heb..
Gebruik je gezonde verstand en kijk naar de datum (June 28th, 2006 & Last edited by LordRaiden; November 13th, 2006). Totaal niet meer van toepassing, per definitie.Freekers schreef op donderdag 24 september 2009 @ 23:37:
Ik heb de stappen gevolgd op http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=205449 en daar staat bij stap 3 dat [...]
Dit soort info is nou juist handig voor je OP.
Dan heb je de pulseaudio alias device waarschijnlijk en dus niet de juiste device. Probeer eensFreekers schreef op donderdag 24 september 2009 @ 23:37:
Ik vind maar 1 slider: Master....
alsamixer -c 0
met eventueel ook 1, 2, 3, etc.
[ Voor 6% gewijzigd door gertvdijk op 25-09-2009 00:00 ]

Nou, geloof het of niet, maar het commando alsamixer -c 0 (of 1 tm 12) geeft de volgende output:
wrong -c argument '0'
Het wordt steeds mooier...
PS: Je hebt echt wel veel geduld met een Ubuntu noobie als mij, waarvoor mijn dank
Dan heb je het goed gesloopt. Er is geen audio device meer die ALSA snapt.Freekers schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 00:15:
Nou, geloof het of niet, maar het commando alsamixer -c 0 (of 1 tm 12) geeft de volgende output:
wrong -c argument '0'
Het wordt steeds mooier...
Misschien kan je eens kijken wat er dan nu wel geladen wordt (of niks) voor je kaart:
sudo lshw -c multimedia
En als lshw niet geïnstalleerd is dat even doen met
sudo aptitude install lshw
Als je nou een aparte /home partitie hebt dan is een herinstall echt de simpelste oplossing.
Achtergrondinfo gevonden met Google:
Forumpost met uitleg over de verschillende sound frameworks/libraries/daemons: Audio applications clarification
Op de Linuxaudio wiki: Audio layers overview
[ Voor 20% gewijzigd door gertvdijk op 25-09-2009 00:45 ]
lsmod | grep snd
Mocht hij daar niet tussen staan, probeer hem dan eens te laden met
sudo modprobe snd_hda_intel
Ook het commando alsamixer -c 0 geeft nog altijd dezelfde (rare) output:
wrong -c argument '0'
Ik durf eigenlijk zelf niet ermee aan de slag, voordat ik weer m´n install omzeep help. Welke stappen moet ik nu volgen ?
bvd
Het is een andere laptop, maar misschien kan je er wat mee.