Het moederbord van mijn laptop is doorgebrand. Nu wil ik mijn gegevens van de HD halen, alleen weet ik niet hoe dat moet. Ik heb al wat op google gezocht en kwam bijvoorbeeld een "USB 2.0 naar IDE en SATA adapter" (http://www.netwerkproduct...195580-da70148-p-737.html) tegen. Kan ik zo'n kabel gebruiken en daarmee mijn HD aansluiten op mijn nieuwe laptop? Zo nee, suggesties voor het overzetten van gegevens?
ja en nee, als je laptop een sata drive had wel, als je laptop een pata drive had (vooral/alleen oudere laptops) dan moet je ook nog een converter hebben voor 40 pins naar 44 pins IDE... dus, bekijk dat eerst voordat je iets koopt, anders ben je dadelijk nog meer kwijt..
daarnaast, (maar dat zal aan mij liggen) vind ik em nogal duur, je kan dit ook voor minder dan de helft van de prijs krijgen in het buitenland, maar dan duurt het opsturen 2-3 weken, dus tenzei het terughalen van je bestanden haast heeft..
daarnaast, (maar dat zal aan mij liggen) vind ik em nogal duur, je kan dit ook voor minder dan de helft van de prijs krijgen in het buitenland, maar dan duurt het opsturen 2-3 weken, dus tenzei het terughalen van je bestanden haast heeft..
> OM.
Kijk eens wat voor hdd je hebt. S-ATA kun je zo aansluiten, voor P-ATA heb je nog een convertertje nodig.
Kijk eens wat voor hdd je hebt. S-ATA kun je zo aansluiten, voor P-ATA heb je nog een convertertje nodig.
Anoniem: 115047
Inderdaad. En Conceptronic heeft ook zoiets, daarvan kan ik met 100% zekerheid zeggen dat het werkt, zowel voor S-ATA als IDE schijvenNielson schreef op donderdag 24 september 2009 @ 21:25:
Er zitten twee p-ata aanlsuitingen op (tegenover elkaar), een 2.5"/44p en een 3.5"/40p.
Sorry, maar ik moet even iets recht zetten. IDE is zowel P-ATA als S-ATA, dus wat jij bedoelt is dat deze converter geschikt is voor zowel S-ATA en P-ATA hardeschijven.Anoniem: 115047 schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 00:29:
[...]
Inderdaad. En Conceptronic heeft ook zoiets, daarvan kan ik met 100% zekerheid zeggen dat het werkt, zowel voor S-ATA als IDE schijven
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Niet altijd, ik wilde laatst wat gegevens voor iemand backuppen vanaf zijn Sony Vaio, en dat was een niet standaard schijf, de hoekjes van de SATA connector ontbraken, en mijn gewone SATA kabel en de SATA aansluiting in de behuizing van mijn externe harde schijf pasten allebei niet op de schijf...TERW_DAN schreef op donderdag 24 september 2009 @ 21:15:
> OM.
Crap._Dune_ schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 00:54:
[...]
Sorry, maar ik moet even iets recht zetten. IDE is zowel P-ATA als S-ATA, dus wat jij bedoelt is dat deze converter geschikt is voor zowel S-ATA en P-ATA hardeschijven.
Maar AHCI schijven kan ie ook draaien
Ik werd zonder enige twijfel in de war gebracht door de banner hieronder: "SATA naar IDE converter" (stond er echt!
Sorry, maar ik moet even iets rechtzettenAnoniem: 115047 schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 01:19:
[...]
Maar AHCI schijven kan ie ook draaien
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Sebazzz schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 08:35:
[...]
Sorry, maar ik moet even iets rechtzettenAHCI is geen soort connector of standaard van datatransfer, maar vertelt hoe de host SATA controller zijn werk moet doen (grofweg).
offtopic:
Ofwel heb ik niet door dat jij een grap maakt, ofwel had jij dat van mij niet door
Ofwel heb ik niet door dat jij een grap maakt, ofwel had jij dat van mij niet door

Afhankelijk van de interface van je schijf (S-ATA of P-ATA) kun je ook een externe case kopen. Die zijn goedkoper, en je oude harddisk kun je zo makkelijker blijven gebruiken.
De SATA-USB converter waar jij het over hebt, is erg handig voor tweakers die vaak verschillende schijven willen aansluiten en er mee wisselen, heeft dus meer mogelijkheden dan wat jij feitelijk nodig hebt, en geeft iets meer wir-war aan kabels.
De SATA-USB converter waar jij het over hebt, is erg handig voor tweakers die vaak verschillende schijven willen aansluiten en er mee wisselen, heeft dus meer mogelijkheden dan wat jij feitelijk nodig hebt, en geeft iets meer wir-war aan kabels.
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Pagina: 1