Leeftijd server / Linux installatie?

Pagina: 1
Acties:

• mede
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:54
Inmiddels beheer ik een redelijk aantal Debian servers en ik wil graag in kaart brengen hoe oud deze machines zijn. Aangezien ik in de loop der jaren geen 100% administratie hierover heb bijgehouden zou ik graag willen weten of ik aan de hand van de initiële installatie van Debian kan zien hoe oud deze installatie is dmv het opvragen van bijvoorbeeld een datum van een installatiebestand.

Wanneer ik een sever binnenkrijg is deze altijd binnen een week voorzien van een versie Debian installatie. Dus als ik hieraan kan zien wanneer deze installatie is geweest dan ben ik blij. Het probleem waar ik nu mee zit is dat files natuurlijk worden geupdate in de loop der jaren ivm package updates en release updates.

iemand enig idee?

3600 Wp | 12x AEG mono | SE3500

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 21:47
Houdt het filesysteem niet bij wanneer hij mkfs't is?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

http://www.linuxforums.or...er-installation-date.html

^^adhv bovenstaande link, de install.log checken?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Er is toch ook iets van een /etc/debian-release o.i.d., die de datum van de instalatie heeft?

En anders:
code:
1
dumpe2fs /dev/sda1 | grep "Filesystem created:"

[ Voor 4% gewijzigd door Rainmaker op 24-09-2009 16:56 ]

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-01 17:50

r0b

uptime
:? :+

Ik zou zeggen:
ls -l /root/.bash_history

Klopt hier in alle gevallen. Ervanuitgaande dat je meestal toch wel vrij vlotjes na installatie als root inlogt, al is het maar om een andere user aan te maken.

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:27

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Je kan het meestal wel aan de datums van verschillende dirs zien. Helemaal als je die dirs niet vaak gebruikt.

Bijvoorbeeld de 'lost+found' directory op bijna al mijn servers is de datum van installatie:
3-mei-2007:
drwx------   2 root root  16K 2007-05-03 16:16 lost+found

3-sep-2009:
drwx------  2 root root  16K 2009-09-03 14:32 lost+found

Verder zijn er vast ook wel files in /etc te vinden die zelden geupdated worden, zoals /etc/hostname /etc/host.deny /etc/motd, die symlink /var/spool/mail of /media (die ik niet gebruik maa rhet systeem wel automatisch aanmaakt)

Een ander alternatief is te kijken naar de filesystem creation date. Met ext2 (ea extX filesystems) kun je dat opvragen met tune2fs:
etc$ tune2fs -l /dev/hda1
tune2fs 1.41.3 (12-Oct-2008)
...[snip]...
Filesystem created:       Thu Sep  3 14:31:41 2009

andere systeem:
Filesystem created:       Thu May  3 16:16:21 2007

[ Voor 22% gewijzigd door Kees op 24-09-2009 17:11 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• r0b

r0b

Kees schreef op donderdag 24 september 2009 @ 17:06:
Een ander alternatief is te kijken naar de filesystem creation date. Met ext2 (ea extX filesystems) kun je dat opvragen met tune2fs:
Alhoewel dat weer spaak loopt op gevirtualizeerde machines, maargoed, ik weet niet of dat van toepassing is. :)

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:22
r0b schreef op donderdag 24 september 2009 @ 17:16:
Alhoewel dat weer spaak loopt op gevirtualizeerde machines, maargoed, ik weet niet of dat van toepassing is. :)
Wat heeft dat ermee te maken? Dan kijk je binnen de VM gewoon naar hoe oud het filesystem van de VM is...

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• r0b

r0b

gertvdijk schreef op donderdag 24 september 2009 @ 17:28:
[...]

Wat heeft dat ermee te maken? Dan kijk je binnen de VM gewoon naar hoe oud het filesystem van de VM is...
Buiten de vm bedoel je? Ja, dat werkt wel. Erbinnen niet omdat ze - althans, bij Virtuozzo/OpenVZ - simfs gebruiken en je dus je feitelijke partitie zelf niet ziet.
Met de eerste suggestie van Kees (en die van mij er boven) heb je dat probleem niet.

[ Voor 16% gewijzigd door r0b op 24-09-2009 17:53 ]

• gertvdijk
r0b schreef op donderdag 24 september 2009 @ 17:51:
Buiten de vm bedoel je? Ja, dat werkt wel. Erbinnen niet omdat ze - althans, bij Virtuozzo/OpenVZ - simfs gebruiken.
Binnen een Virtuozzo VPS die ik beheer wordt gebruik gemaakt van ReiserFS als rootfs binnen de VM dus.
Maar ik zie even niet wat virtualisatie ermee te maken heeft, want het gaat gewoon om het gebruikte filesystem.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• r0b

r0b

gertvdijk schreef op donderdag 24 september 2009 @ 17:54:
[...]

Binnen een Virtuozzo VPS die ik beheer wordt gebruik gemaakt van ReiserFS als rootfs binnen de VM dus.
Maar ik zie even niet wat virtualisatie ermee te maken heeft, want het gaat gewoon om het gebruikte filesystem.
Ik betrek virtualisatie erbij omdat je daar ook draaiende installaties in kan hebben waarvan je de leeftijd wilt weten? Is dat zo raar :?
(Ja, je kan dat ook wel anders bekijken maar ala.., nu zou je een uniforme manier hebben, cross-distro, virtual of niet)

[ Voor 9% gewijzigd door r0b op 24-09-2009 17:57 ]

• gertvdijk
r0b schreef op donderdag 24 september 2009 @ 17:56:
Ik betrek virtualisatie erbij omdat je daar ook draaiende installaties in kan hebben waarvan je de leeftijd wilt weten? Is dat zo raar :?
Nee dat is niet raar, maar ik zie nog steeds je punt niet. Binnen een VM zie je gewoon de leeftijd van de VM en buiten de VM die van de host. Dat is toch logisch? En ja dat die methode van naar de filesystem creation date kijken niet werkt op een ander filesystem van extX lijkt me ook nogal obvious omdat er een extX specifiek commando wordt gebruikt en dat er ook gewoon bij staat.
Dus volgens mij voegt het helemaal niks toe om het apart over virtualisatie te hebben.

Anyway, ik vind de methode om te kijken naar modfication dates van dirs/files een beetje onbetrouwbaar. Een hostname kan wijzigen, een /media dir kan gemaakt worden na een dist-upgrade, etcetera. Een filesystem maak je in principe maar 1 keer per installatie, anders heb je wel een bijzondere overzet actie gedaan die je je nog wel moet herinneren denk ik. :P

• r0b

r0b

gertvdijk schreef op donderdag 24 september 2009 @ 18:03:
[... En ja dat die methode van naar de filesystem creation date kijken niet werkt op een ander filesystem van extX lijkt me ook nogal obvious omdat er een extX specifiek commando wordt gebruikt en dat er ook gewoon bij staat.
Woops, my bad.
* r0b gaat maar wat vroeger slapen vandaag

[ Voor 48% gewijzigd door r0b op 24-09-2009 18:54 ]

• mede
Kees schreef op donderdag 24 september 2009 @ 17:06:
Je kan het meestal wel aan de datums van verschillende dirs zien. Helemaal als je die dirs niet vaak gebruikt.

Verder zijn er vast ook wel files in /etc te vinden die zelden geupdated worden, zoals /etc/hostname /etc/host.deny /etc/motd, die symlink /var/spool/mail of /media (die ik niet gebruik maa rhet systeem wel automatisch aanmaakt)
Ik gebruik helaas op oudere systemen nog ReiserFS dus op basis van fs kn ik geen check doen. Maar de symlink /var/spool/mail, /vmlinuz en /cdrom geven mij inderdaad een goed beeld. Bedankt voor de tips.

@Macintosh
uptime en /root/.bash_history gaan natuurlijk nooit werken :?

[ Voor 30% gewijzigd door mede op 25-09-2009 09:05 ]

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Je kunt uiteraard ook gewoon kijken wat de creationdate van / is. Gezien die nooit gewijzigd gaat worden na de installatie.

• mede
GuitarWeed schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 09:30:
Je kunt uiteraard ook gewoon kijken wat de creationdate van / is. Gezien die nooit gewijzigd gaat worden na de installatie.
Dat zal niet werken aangezien deze datum steeds wijzigt na iedere wijziging in de / dir. Hierdoor kan ik de eerdere optie /vmlinuz ook niet gebruiken aangezien hier kernel updates in geplaatst worden.

/cdrom en de symlink /var/spool/mail blijven in dit geval (voor mij) de beste en meest betrouwbare opties.

• gertvdijk
GuitarWeed schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 09:30:
Je kunt uiteraard ook gewoon kijken wat de creationdate van / is.
Zou je denken, maar bij mij op Ubuntu 9.04 is de creationtime van / gelijk aan het tijdstip van de laatste reboot.
mede schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 09:34:
/cdrom en de symlink /var/spool/mail blijven in dit geval (voor mij) de beste en meest betrouwbare opties.
Wat als de installatie zonder mailserver pakket was en gedaan vanaf een ander dan cdrom medium? (debootstrap bijv.)
Misschien moeten we een volgorde afspreken over welke methode het meest betrouwbaar is en het dan vastleggen in een RFC. (of is die er misschien al? :+ )

[ Voor 45% gewijzigd door gertvdijk op 25-09-2009 09:41 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als je logs niet geroteerd of verwijderd worden kan je altijd apt-gets log checken neem ik aan. Althans, dat is toch hoe ik het doe met pacmans log op Arch Linux - en dat geeft netjes de datum van de installatie weer :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
VZIW houdt Ext2/3 (met andere unixbestandssystemen ben ik niet echt bekend) geen "creation date" bij zoals bijvoorbeeld NTFS dat wel doet. Je hebt wel de property "cdate" maar dat staat voor "change date". Daarnaast wordt, even voor de volledigheid, "access date" en "modify date" bijgehouden.

Wat betreft de timestamps van bestanden, je zou voor de zekerheid een shellscript kunnen schrijven dat met behulp van find op zoek gaat naar files die ouder zijn dan (pak 'm beet) /media -- dat laat je gewoon via cron 's nachts draaien, en 's ochtends heb je een lijst van de alleroudste bestanden op het systeem.

Houd er verder rekening mee dat het mogelijk is dat de systeemclock van een server verkeerd liep op het moment van installatie. Synchronisatie van de klok via ntp vindt vaak pas na de installatie plaats, dus het is mogelijk dat files als /cdrom een timestamp van 1 januari 1900 oid meekrijgen.

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:48

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Is het niet zo dat debian standaard een installatielog aanmaakt? Ik heb op het moment geen debian machine, maar volgens mij moet apt(itude) wel een dergelijke log bijgehouden hebben. Van Gentoo weet ik dat portage.log in principe teruggaat tot de eerste installatie, zolang je geen log-rotatie op dit bestand hebt zitten (standaard niet).
Verder zijn er in /usr en /var genoeg mappen te vinden die in een server omgeving nooit actief gebruikt zullen worden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Volgens mij kan dit wel degelijk met de datum waarop een ext2/3 filesystem is gemaakt:
tune2fs -l /dev/hdaX
....
Filesystem created:       Sun Nov 25 21:56:38 2007
Last mount time:          Fri Sep 25 19:04:27 2009
Last write time:          Fri Sep 25 19:04:27 2009
....
Pagina: 1