Hybride, start-stop en files

Pagina: 1
Acties:

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Topicstarter
Ik stond dus laatst op de A9 te kijken hoe de km's op het matrixbord opliepen van 7 tot 11, zonder ook maar een meter te rijden.

Maargoed, airco, radio etc. niets aan de hand. Zitten het wel uit. Maar dan kijk je naar buiten, langs de file en zie je die waas van warmte / uitlaatgassen, en bedenk je dat eigenlijk iedereen zo'n start-stop systeem zou moeten hebben.

Maar nu zat ik met dus ook af te vragen. Met al die gadgets die tegenwoordig in de auto's zitten, hoe groot is het risico dat je niet meer weg komt als de file eindelijk weer gaat rijden? We zijn allemaal gewend dat alles gewoon blijft werken, en bij een brandstofmotor werkt dat ook. Maar als ik straks in zuid-frankrijk met m'n hybride voor het tolhek sta te wachten. nokt m'n airco er dan mee? Of kom ik niet meer weg? Of stopt ie na een tijdje (soort beveiliging?)

Ik zit er namelijk over te denken om na deze lease-bak een hybride te leasen. Maar ik vind het moeilijk om over deze zaken wat info te vinden.

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:44

Cheezus

Luiaard

Mijn peugeot gaat na een tijdje in 'energie besparende modus' (geen radio/verlichting/BC meer) als de motor stil staat, ik neem aan dat dergelijke auto's ook wel zoiets in hebben gebouwd..

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
J2pc schreef op donderdag 24 september 2009 @ 12:40:
Ik stond dus laatst op de A9 te kijken hoe de km's op het matrixbord opliepen van 7 tot 11, zonder ook maar een meter te rijden.

Maargoed, airco, radio etc. niets aan de hand. Zitten het wel uit. Maar dan kijk je naar buiten, langs de file en zie je die waas van warmte / uitlaatgassen, en bedenk je dat eigenlijk iedereen zo'n start-stop systeem zou moeten hebben.

Maar nu zat ik met dus ook af te vragen. Met al die gadgets die tegenwoordig in de auto's zitten, hoe groot is het risico dat je niet meer weg komt als de file eindelijk weer gaat rijden? We zijn allemaal gewend dat alles gewoon blijft werken, en bij een brandstofmotor werkt dat ook. Maar als ik straks in zuid-frankrijk met m'n hybride voor het tolhek sta te wachten. nokt m'n airco er dan mee? Of kom ik niet meer weg? Of stopt ie na een tijdje (soort beveiliging?)

Ik zit er namelijk over te denken om na deze lease-bak een hybride te leasen. Maar ik vind het moeilijk om over deze zaken wat info te vinden.
Go see the dealer!! Lijkt me dat die je daar wel mee kunnen helpen :)

En als ik kijk hoe lang je lampen nog blijven branden voor je accu echt leeg is dan moet je volgens mij wel echt 3 uur stil staan. En je kunt natuurlijk altijd even hem in zijn versnelling zetten, dan gaat ie weer lopen (iig bij alle benzine start/stop systeempjes)

[ Voor 12% gewijzigd door Sander op 24-09-2009 12:56 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik neem aan (aanname gebaseerd op gezond verstand en fatsoenlijk ontwerp, niet op ervaring) dat een hybride zelfstandig z'n motor start als dat nodig is voor de stroomvoorziening, net zoals-ie zelfstandig z'n motor start als dat nodig is om de elektrische aandrijving te vervangen.
Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat juist een hybride veel meer reserve-accu heeft dan een normale auto, en filerijden dus prima alleen elektrisch kan.

Hetzelfde probleem (wellicht erger) heb je met een normale auto waarbij het tanklampje al brandt, op het moment dat je de file inrijdt.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Een hybride auto zal inderdaad de motor starten als het nodig is voor de energievoorziening.

Althans, een Lexus LS600hl doet dat iig wel. En de accu is sneller leeg dan je denkt kan ik je vertellen. Met een dvd'tje kijken icm airco e.d. is hij in een 15 minuten leeg.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Mijn 118i stopt vanzelf als je de knuppel in neutraal zet en de ambreage loslaat. Zoiets?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05-2021
Hooglander1 schreef op donderdag 24 september 2009 @ 13:03:
Een hybride auto zal inderdaad de motor starten als het nodig is voor de energievoorziening.

Althans, een Lexus LS600hl doet dat iig wel. En de accu is sneller leeg dan je denkt kan ik je vertellen. Met een dvd'tje kijken icm airco e.d. is hij in een 15 minuten leeg.
Ik weet niet wat TS voor werk doet, maar een Lexus LS600hl leasen is wellicht wat hoog gegrepen (begint op 150.000 euro :P)

En of dat vergelijkbaar is met een Prius (of andere betaalbare hybrid)? :P

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:53

Hetzelfde geld voor de Toyota Prius, Lexus GS450h, Lexus RX400h en RX450h. Deze hybride auto's laden, gewoon als de accu bijna op is, de accu zo efficient mogelijk weer op met behulp van de verbrandingsmotor en zetten deze motor daarna weer uit.

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 12:19

Smurf

Detri

Dat zou ik ook een stuk liever hebben dan die "energie besparende modus" waar primusz het een paar posts terug over heeft. Heb zelf niet zo'n probleem met files (geen spitsrijder, dus het is geen dagelijkse kost voor mij gelukkig) maar als dan na een tijd de radio ermee stopt.. nee bedankt :P

)

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-05 08:18
In hybrides zit veel denkwerk, die slaat zichzelf wel aan mocht dat nodig zijn. Verder zit er vaak al een elektrische airco in (waar dat normaal vaak met riem gaat), dus kan het nog even op de accu uithouden, die dus op een gegeven moment weer moet aanslaan. Want in de zomer, vol in de zon je airco draaien van de accu, dan is de koek snel op.

Wat bedoel je met niet weg komen? Dat je startmotor niet meer wil? Of je motor niet meer aanslaat? Tja dat kan altijd, kans wordt slechts iets groter. Ik heb laatst een vrouw geholpen die in de file stond, afgeslagen.. kon hem dus niet meer starten (startmotor deed het wel, maar sloeg niet aan). Dat kan dan idd iets sneller gebeuren.
Maar nu zien we al wat oudere auto's (van typische merken) die in de files ook moeten afdruipen (zeker op vakantie) naar de vluchtstrook omdat ze aan de kook gaan. Defecten kunnen zich altijd voordoen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Topicstarter
!null schreef op donderdag 24 september 2009 @ 13:21:
In hybrides zit veel denkwerk, die slaat zichzelf wel aan mocht dat nodig zijn. Verder zit er vaak al een elektrische airco in (waar dat normaal vaak met riem gaat), dus kan het nog even op de accu uithouden, die dus op een gegeven moment weer moet aanslaan. Want in de zomer, vol in de zon je airco draaien van de accu, dan is de koek snel op.

Wat bedoel je met niet weg komen? Dat je startmotor niet meer wil? Of je motor niet meer aanslaat? Tja dat kan altijd, kans wordt slechts iets groter. Ik heb laatst een vrouw geholpen die in de file stond, afgeslagen.. kon hem dus niet meer starten (startmotor deed het wel, maar sloeg niet aan). Dat kan dan idd iets sneller gebeuren.
Maar nu zien we al wat oudere auto's (van typische merken) die in de files ook moeten afdruipen (zeker op vakantie) naar de vluchtstrook omdat ze aan de kook gaan. Defecten kunnen zich altijd voordoen.
Met niet meer wegkomen bedoel ik idd dat je geen prik meer hebt voor je startmotor.

En die Lexus... nah, dat gaat 'm niet worden denk ik ;)
Zit wel te kijken naar de nieuwe honda insight.

Zijn er dan verder eigenlijk geen mensen met ervaring hier op dat gebied? Dat je hybride aanslaat als de prik op raakt klinkt inderdaad vrij logisch, dat had ik natuurlijk zelf kunnen bedenken |:(

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

• Mark309
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Mark309

Ook wel Piet

Mijn 118d start netjes de motor weer als de "Auto off" functie te lang duurt en de stroom op begint te raken. Dit kan overigens vrij snel zijn als de airco vol staat te blazen :)

Productman.nl - Helpt startups in de Achterhoek en Liemers

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-05 08:18
J2pc schreef op donderdag 24 september 2009 @ 13:32:
Zijn er dan verder eigenlijk geen mensen met ervaring hier op dat gebied?
Wacht maar even, er zitten hier iig wel 1 of 2 die een Prius hebben.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
Mijn civic gaat netjes uit als ik stil sta. Als ik te lang stil sta (de motor wordt koud of de accu raakt te leeg (< 50%)) slaat de motor gewoon weer aan.
Je hoeft niet bang te zijn dat de motor niet aan slaat als je weg wil rijden, daar zitten genoeg checks op (mits je voldoende brandstof hebt, natuurlijk)

Copy.com

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Snake schreef op donderdag 24 september 2009 @ 13:09:
Mijn 118i stopt vanzelf als je de knuppel in neutraal zet en de ambreage loslaat. Zoiets?
De wát loslaat ? Is dat de koppeling ofzo ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

u_nix_we_all schreef op donderdag 24 september 2009 @ 13:47:
[...]

De wát loslaat ? Is dat de koppeling ofzo ?
Ik wilde het niet vragen :P

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:10

racoon

mooowwww

klopt ambreage is koppeling.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

meeste hybrides en de duudere start-stop automaten hebben tegewoordig ook electrische airco's en stuurbekrachtiging. dus de passagiers merken er niks meer van als de motor aan of afslaat. en elke hybride slaat aan als de accu te leeg raakt. je kan zelfs andere software in een prius krijgen dat hij om gezette tijden de airco aanzet en indien nodig de motor start uit zichzelf om de accu weer op te laden. wel apart als je langs een auto loopt en ding slaat uit zichzelf aan 8)7

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• RemcoDelft
flippy.nl schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 23:50:
... je kan zelfs andere software in een prius krijgen dat hij om gezette tijden de airco aanzet en indien nodig de motor start uit zichzelf om de accu weer op te laden. wel apart als je langs een auto loopt en ding slaat uit zichzelf aan 8)7
Ik kan me voorstellen dat dat in serieus warme landen een leuke feature is! Ik herinner me Australie, waar m'n huurauto in de zon zo heet was dat ik het stuur niet meer kon aanraken. Airco doet er dan een paar minuten over om voldoende af te koelen. Als je elke dag om 5 uur uit je werk komt, is het dan heel leuk als je airco om 10 voor 5 alvast aanslaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-05 11:02
Doet de Honda (Insight + Civic) ook keurig..... de benzine motor aanzetten wanneer dit nodig wordt geacht.
(Aanslaan van de bezinemotor is geen probleem want het is een automaat, dus je hebt je voet op de rem of je staat met de automaat in de P stand.... je zult er dus niet vandoor gaan) ;)

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

RemcoDelft schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 10:40:
[...]
Ik kan me voorstellen dat dat in serieus warme landen een leuke feature is!
en waarom zeten ze zoiets er dan niet standaard in ga ik me dan afvragen.... |:(

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Laatst online: 08-05 09:16

YellowCube

Wait...what?

zoals meerdere mensen al opmerken. De auto regelt alles zelf (prius hier).
Benzinemotor slaat vanzelf uit, airco en alle andere systemen blijven electrisch doordraaien.
Mocht de accu leeg gaan dan slaat de benzinemotor aan om voor de nodige energie te zorgen. Aangezien de hoofdaccu softwarematig nooit verder dan 40% ontlaadt, blijft er dus altijd genoeg over om de motor weer te starten. De enige reden dat je na een file niet weer weg zou kunnen komen, is als er een fout optreedt (maar dat is met elke auto zo).
Mijn ervaring is dat het heel lang duurt voordat de airco de accu leegtrekt. Zelfs bij hele hoge temperaturen.
De airco lijkt dus vrij efficient.

Buiten dat: ik vond filerijden echt een absolute ramp, maar dat is tegenwoordig wel anders. Leuk is nog steeds anders, maar de combi van automaat en jezelf grotendeels electrisch voortbewegen zorgt voor een hoop rust.
De beste files zijn degene waarbij je eigenlijk continu zachtjes aan doorrijdt. Net zoals een normale auto op de motor remt als je het gas loslaat, doet een hybride dat na door zachtjes op de electromotor af te remmen Bij elke rembeweging laat je de auto gewoon uitrollen en wordt accu weer een beetje bijgeladen. Dat kan heel lang zonder dat de benzinemotor bij hoeft te springen.

Wat wel problematisch kan zijn is de kleine extra accu achterin (een soort brommeraccu). Die zorgt ervoor dat je de auto kunt openen en initieel aan kunt zetten (waarna de hoofdaccu het overneemt).
Juist omdat het ding zo klein is, is hij extra snel leeg als bijv. je een keer je lichten laat branden terwijl de auto compleet uitstaat (die kleine accu zorgt dan voor alle stroomvoorziening).
Maargoed...beter die accu dan de hoofdaccu.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:52

Mx. Alba

hen/die/zij

Uitgaande van de Prius: als de accu te leeg raakt, bv door gebruik van airco en radio terwijl je stilstaat en af en toe wat elektrisch vooruit schuifelt, dan gaat de benzinemotor gewoon aan om de accu wat bij te laden. Naar mate je accu verder leeg raakt in een file, rijdt hij eerst volledig elektrisch, vervolgens zal bij een beetje gasgeven de benzinemotor aanspringen en weer uitgaan wanneer je het gas loslaat, de volgende stap is benzinemotor aan als je wat gasgeeft, en pas weer uit als je bijna stilstaat, vervolgens gaat de benzinemotor al aanspringen als je de voet van de rem haalt (en hij dus gaat kruipen), en als hij echt in ademnood komt gaat de benzinemotor gewoon een tijdje draaien terwijl je stilstaat.

Als ik in zo'n kansloze file sta doe ik ook meestal de airco uit en een raampje open. Dan houdt de accu het veel langer uit.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• TgR_KILLER
  • Laatst online: 21:52
In de Prius laad de motor inderdaad de accu gewoon weer op. Dus die zal niet leeg raken.

De Honda Hybride is geen full hybrid he. Die auto kan ook niet rijden puur op electro dus daar zal de benzine motor sowieso wel draaien als je weg wil rijden. Weet niet of die een start/stop heeft.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

YellowCube schreef op maandag 28 september 2009 @ 20:27:
Wat wel problematisch kan zijn is de kleine extra accu achterin (een soort brommeraccu). Die zorgt ervoor dat je de auto kunt openen en initieel aan kunt zetten (waarna de hoofdaccu het overneemt).
Juist omdat het ding zo klein is, is hij extra snel leeg als bijv. je een keer je lichten laat branden terwijl de auto compleet uitstaat (die kleine accu zorgt dan voor alle stroomvoorziening).
Maargoed...beter die accu dan de hoofdaccu.
De Prius 3 doet je lichten dan ook automatisch uit na een paar minuten (in te stellen door de dealer)
Mx. Alba schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 14:31:

Als ik in zo'n kansloze file sta doe ik ook meestal de airco uit en een raampje open. Dan houdt de accu het veel langer uit.
De airco van de prius is sowieso zo efficient mogelijk gemaakt. In de autostand zal ie dan ook in recirculatie springen waardoor ie nauwelijks hoeft bij te koelen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

TgR_KILLER schreef op woensdag 30 september 2009 @ 12:49:
In de Prius laad de motor inderdaad de accu gewoon weer op. Dus die zal niet leeg raken.

De Honda Hybride is geen full hybrid he. Die auto kan ook niet rijden puur op electro dus daar zal de benzine motor sowieso wel draaien als je weg wil rijden. Weet niet of die een start/stop heeft.
De Honda Civic Hybrid heeft wel start-stop uiteraard, maar op het moment dat hij stopt heb je geen airco, stuurbekrachtiging, rembekrachtiging, etc, meer. In de Prius worden die allemaal elektrisch aangedreven...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 17:13
In de Prius 3 kan je toch een optioneel zonnedak krijgen die de airco oa aan kan drijven?
Of die optie ging er binnenkort komen... zou helemaal ideaal zijn in de zomer. Krijg je ook standkachel idee met je airco.

Eigenlijk lijkt me dat nieteens zon verkeerde auto, prius3, in wit, zonnedakje, jbl systeempje... kost alleen veel geld... :(

• RemcoDelft
flippy.nl schreef op maandag 28 september 2009 @ 18:01:
[...]

en waarom zeten ze zoiets er dan niet standaard in ga ik me dan afvragen.... |:(
Ik gok dat het milieu-imago van de Prius redelijk om zeep wordt geholpen als mensen vaak langs een stilstaande Prius lopen waarvan de motor draait :+
KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 30 september 2009 @ 20:27:
In de Prius 3 kan je toch een optioneel zonnedak krijgen die de airco oa aan kan drijven?
Wat bedoel je met "zonnedak drijft airco aan"? Een dak met zonnepanelen? Dat is waardeloos voor airco, gezien het enorme vermogen van airco.

[ Voor 33% gewijzigd door RemcoDelft op 30-09-2009 20:32 ]

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 17:13
Ik meen in de folder gelezen te hebben dat ze een zonnedak met zonnepanelen als optie hebben, die als het goed is wel de airco kan aandrijven, zelfs als auto uitstaat...

• kmf
  • Niet online

kmf

KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 30 september 2009 @ 20:35:
Ik meen in de folder gelezen te hebben dat ze een zonnedak met zonnepanelen als optie hebben, die als het goed is wel de airco kan aandrijven, zelfs als auto uitstaat...
Dat was de originele plan, maar Toyota had dit toch beperkt in de uiteindelijke versie. De zonnedak zorgt er enkel voor dat de ventilatoren gaan draaien in de zon zodat de auto koeler wordt als ie in de zon is geparkeerd.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

kmf schreef op woensdag 30 september 2009 @ 20:54:
Dat was de originele plan, maar Toyota had dit toch beperkt in de uiteindelijke versie. De zonnedak zorgt er enkel voor dat de ventilatoren gaan draaien in de zon zodat de auto koeler wordt als ie in de zon is geparkeerd.
Dat is sowieso ook al heel handig. En terwijl de motor aan is wordt de airco gevoed door het zonnedak.

Wat ook een idee was, is om tijdens het stilstaan de hoofdaccu bij te laden met het zonnedak, maar dat heeft het niet gehaald want als de motor uit is, is ook het accumanagementsysteem uit en is er dus geen beveiliging tegen overladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-05 12:54

TommyGun

Stik er maar in!

Mx. Alba schreef op woensdag 30 september 2009 @ 14:38:
[...]

De Honda Civic Hybrid heeft wel start-stop uiteraard, maar op het moment dat hij stopt heb je geen airco, stuurbekrachtiging, rembekrachtiging, etc, meer. In de Prius worden die allemaal elektrisch aangedreven...
Lekker handig die elektrische meuk. Maar goed, laat alle leasers er maar in rijden; dan kan ik 't mooi bij benzine houden :P.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Mx. Alba schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 09:29:
[...]

Dat is sowieso ook al heel handig. En terwijl de motor aan is wordt de airco gevoed door het zonnedak.

Wat ook een idee was, is om tijdens het stilstaan de hoofdaccu bij te laden met het zonnedak, maar dat heeft het niet gehaald want als de motor uit is, is ook het accumanagementsysteem uit en is er dus geen beveiliging tegen overladen.
Schijnbaar is het ook gedaan omdat het helemaal niet goed is voor de accu om constant bijgeladen te worden met zulk zwak stroom.

De hulpaccu bijladen daarentegen zal wel weer nuttig zijn. Daarom zijn in amerika ook modders die hun zonnedak aan de hulpaccu willen hangen.

Pagina: 1