Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg binnekort weer een nieuw project, en in de functieprofiel stond dat er mogelijk standbydienst wordt verwacht. Nu heb ik wel zin in dit nieuwe project maar ik zit dus met een aantal vragen over die standbydienst met betrekking tot de vergoeding.

1) Is het gebruikelijk om een vergoeding te krijgen voor het standby staan en de gemaakte uren of alleen één van de twee?
2) Het bedrijf waar ik kom te werken betaald mij per uur, en ik krijg een vast maandsalaris van het detacheringsbureau. Als ik dan een vergoeding krijg, wie moet dat dan aan mij betalen? Mijn werkgever of het bedrijf waar ik kom te werken?

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08

beany

Meeheheheheh

Die uren moeten door je werkgever betaald worden, jij bent tenslotte bij hun in dienst. Hoe zij dat factureren aan hun klant is hun probleem.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

1) het is gebruikelijk om een vergoeding te krijgen voor zowel je standby-uren, als voor de uren die je werkelijk gewerkt hebt. Meestal is de eerste vergoeding veel lager dan de tweede: de tweede is meestal minimaal je vaste loon, maar vaak zit daar nog een bonus boven op. In uitzonderingsgevallen krijg je geen enkele vergoeding ( wat m.i. niet is toegestaan en soms mag je het alleen compenseren met je gebruikelijke uren.
2) Je hebt alleen een arbeidscontract met je werkgever, dit is dan ook de persoon die je moet betalen. Afspraken tussen je werkgever en de opdrachtgever staan los van jou: jij hebt alleen te maken met je werkgever. Wel moet je werk-inhoudelijke opdrachten van de opdrachtgever opvolgen (uiteraard) maar bijv. vrij vragen of salaris is volledig tussen jou en je werkgever.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:26

racoon

mooowwww

op je urenstaat vul je aantal gemaakte uren in en ook of dit buiten normale werktijd is, dit tekent de klant en lever jebij detacheerder in, hun betalen jou en zoeken het zelf uit hoe ze dit bij de klant berekenen.

zo gaat het bij mij.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:49

Eijkb

Zo.

In mijn tijd als standby kreeg ik 3 euro per uur voor het standby zijn. Moest ik dan in aktie schieten werd afhankelijk van de tijd 100%, 150% of 200% uitbetaald (overdag, 's avonds en 's nachts / weekend).

3 uur klinkt overigens weinig, maar een week standby staan..

5 werkdagen x 12 uur * 3 euro = 180
2 weekend x 24 uur * 3 eur = 144

..levert dus 324 euro bruto per week op zonder dat je daar feitelijk iets voor hoeft te doen behalve nuchter zijn en binnen een straal van 1 uur reistijd van je werk blijven.

Mocht je dan nog een leuke storing treffen in het weekend en je had er zin in was het goed verdienen. Als je geen zin had was de beloning toch nog een goedmakertje voor je verloren weekend.

.

• Liegebeest
  • Laatst online: 19:50
Zoals gezegd: jouw werkgever betaalt en moet er voor zorgen dat jij betaald krijgt als je aangeeft SB te hebben gelopen. Hoe het een en ander in de praktijk verloopt verschilt per klant en per werkgever.

In mijn huidige geval is afgesproken dat ik op mijn weekstaat 14 uur extra schrijf voor een week die ik SB heb gelopen -> 1 uur betaald per 8 uur SB. Dat is erg royaal moet ik zeggen.

Liege, liege, liegebeest!

Verwijderd

jouw werkgever factureert de klant, jij moet zorgen dat jouw werkgever dat bedrag aan jouw doorrekent. is daar geen vast bedrag voor in jouw bedrijf?

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-11 22:54

DSK

boeiend...

Zelf werk ik ook als detacheerder en doe standby voor sommige klanten.
Bij ons is er een vaste vergoeding per week standby en word je, zoals hierboven ook gemeld, per uur betaald voor een interventie zelf (afhankelijk van wanneer).

Het is een leuke extra maar soms minder aangenaam op een leuke avond/als je lekker aan het slapen bent :)

Blog (Linux-related)

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-11 20:28
Vraag na hoe de detacheerder het geregeld heeft of denkt te gaan regelen. Een weekje standby levert mij een prettige extra verdienste op. Daarnaast kan ik kiezen of ik daadwerkelijk gewerkte uren als overuren uitbetaald krijg of compenseer als vrije tijd.

Check ook met hoeveel personen je de standby dienst, mijn ervaring is dat je minimaal met 3 personen de dienst moet leveren, minder dan dat en het belast je priveleven wel erg veel.

Tot slotte, zorg dat er duidelijk is wat men van je verwacht. Hoeveel tijd heb je om te reageren? Wat zijn de oplostijden?

Gebruikelijk is dat de detacheerder de boel aan de klant factureert en dat zij (hun?! |:( ) dit aan jou betalen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 20:38
cailin_coilleach schreef op maandag 28 september 2009 @ 08:08:
In mijn huidige geval is afgesproken dat ik op mijn weekstaat 14 uur extra schrijf voor een week die ik SB heb gelopen -> 1 uur betaald per 8 uur SB. Dat is erg royaal moet ik zeggen.
Ik heb een vergelijkbare constructie, alleen minder royaal. Dit werkt heel fijn, je schrijft gewoon wat extra uren...of je compenseerd het eea. Vervolgens betaald mijn werkgever het geheel als overwerk.

• Liegebeest
  • Laatst online: 19:50
@ Abom:
Precies! Zeker het compenseren is erg fijn! Zo kan ik er gemakkelijk een halve dag tussenuit voor een netwerk event ofzo en nog kom ik aan m'n uurtjes.

Liege, liege, liegebeest!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:05

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Omdat het vie een detacheringsbureau gaat, word het wat ingewikkelder.
Waar je echter wel rekening mee moet houden (informatie is wel gebasseerd op een normaal dienstverband):

De arbeidstijdenwet zegt duidelijk dat wanneer je bij een vorm van standbydienst minimaal een half uur moet schrijven.
Als de telefoon gaat, en de klant vraagt het nummer van een collega is dat dus een half uur arbeid.
Gaat binnen dat half uur weer de telefoon dan is dat niet weer een extra half uur.
Het minimale te schrijven is dus een half uur.
Gaat om 21.00 de telefoon en je bent hier tot 21.15 mee bezig en om 21.35 gaat weer de telefoon en je bent daar tot 21.40 mee bezig, is dat dus 1 uur arbeid.
Of je daar 100% of meer voor krijgt, of dat het wel of niet gecompenseerd moet worden staat echter nergens in de arbeidstijdenwet beschreven.

Makkelijkste oplossing lijkt mij:
Wat betaald het bedrijf voor de standbydienst aan zijn eigen personeel? Laat jou bedrijf dat bedrag factureren en laat dat 1 op 1 aan jou uitbetalen.
Bij gewerkte uren schrijf jij gewoon netjes, en krijgt het bedrijf ook netjes op de factuur en jij krijgt ze van jou werkgever weer netjes als overuren uitbetaald.

Elk detacheringsbedrijf heeft standaard in zijn contracten staan wat de percentages voor overuren zijn, dus daar hoeft geen discussie over te zijn tussen de klant en jou werkgever (sta jij ook los van, jij hebt recht op het normale overuren percentage die jij met je werkgever afgesproken hebt).

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1