• X1pheR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-06 12:38
Beste tweakers,

Sinds een tijdje ben ik aan het zoeken naar een nieuwe 46" LCD TV. Ik ben begonnen met te kijken welke TV's er allemaal beschikbaar zijn voor ons budget (rond € 1000,-) en om het lijstje niet al te gekke lang te maken gesorteerd op Full-HD met 24p weergave en 100 Hz. Daar kwam natuurlijk alsnog een beste lijst uit en door veel te zoeken via google, hier en bekende review sites heb ik het lijstje behoorlijk kunnen inkrimpen.

Verder ook lettend op waar we het voor gaan gebruiken;
  • Kabel HD-receiver met Ziggo maar kijken niet veel TV.
  • Veel films. Redelijk wat DVD maar met de komst van een nieuwe TV zal dit meer Blueray gaan worden.
  • Veel games. Wii (kinderen), PC via HTPC en misschien binnenkort een XBOX 360.
Kwam ik dan uit op het volgende:
  • Samsung LE46B620 € 954,00
  • Samsung LE46B650 € 975,00
  • Samsung LE46B653 € 1.054,00
  • Sony KDL-46W5500 € 1.185,00
Wat ik heb gemerkt is dat vooral input lag (voor gamen) een groot probleem is bij veel TV's. Van de B620 en B653 kan ik niks vinden, anders dan dat ze gelijk lijken te zijn als de B650. De B650 en W5500 scoren vrijwel gelijk en dat ze ook beiden wel last van dit probleem hebben. Maar dat het te minimaliseren is via de game mode. Op de rest zoals beeldkwaliteit, etc scoren ze beiden goed en lijkt de keuze iets meer naar de B650 te neigen gezien het prijsverschil.

Nu ben ik ook winkels afgegaan zoals MediaMarkt, BCC, Block, etc om de modellen in actie te zien. De B653 kom ik nergens tegen. Verschil tussen de B620 en B650 lijkt er behalve de behuizing niet te zijn. Volgens de verkopers ook niet. Tevens volgens de Samsung website en technische details ook niet. Nou kwam ik op een fora tegen dat een user daar meldde dat de B650 gelijk is aan de B651 en beide hebben een U-type paneel. De B652 is gelijk aan de B653 en hebben een V-type paneel wat beter zou zijn. Verdere details echter niet. Weet dus niet of dit onzin is.

Misschien dat iemand helderheid kan geven tussen de verschillen in de B6xx reeks? En ervaringen kan delen in wat nu de beste keus is. Van wat ik in de winkel heb gezien zou ik voor de B620 gaan aangezien deze zoals ik zag er geen verschil was qua beeld, e.d. is ten opzichte van de B620, B650 en W5500. Nou was ik natuurlijk beperkt tot wat de winkels lieten zien op de schermen en tevens stonden ze een stuk uit elkaar dus ik kan het mis hebben. Ik heb geprobeerd alle modellen die ik kon vinden over de verschillende winkels goed met elkaar te vergelijken maar makkelijk is dat niet...

Welke ik tevens als laatste modellen uit het lijstje wist te sorteren waren:
  • LG 47LG7000 € 998,00 - scoort volgens reviews minder als bovenstaande lijstje
  • Samsung LE46B750 € 1.216,00 - behalve 200Hz wat niet echt merkbaar schijnt te zijn weinig verschil met de B6xx serie.
  • Philips 47PFL7404H € 1.044,00 - kan geen review vinden maar behalve ambilight schijnt deze hetzelfde te zijn als onderstaande.
  • Philips 47PFL8404H € 1.129,00 - ik vond 1 review ergens waar een aantal sterke minpunten uit kwam. In de winkel lijkt het beeld wat te licht/nep.
  • Toshiba 46XV635D € 949,00 - Eigenlijk niks over te vinden. Enkel dat Samsung en Sony over algemeen beter schijnen te zijn op elk vlak dan Toshiba en Sharp.
  • Toshiba 47ZV635D € 1.199,00 - zoals hierboven
  • Sharp LC-46DH77E € 999,00 - zoals hierboven
Ik meld dit lijstje ook maar even voor het geval ik het toch verkeerd heb met een model en deze misschien juist wel de betere keus is. Je weet het maar nooit :)

Out of order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X1pheR
Niemand?

Out of order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:21
Ik zou je willen adviseren om op te houden met het eindeloos vergelijken van specs, in de praktijk zie je dat toch niet. Je kunt beter in die tijd garnalen pellen, en dat geld bijleggen... :+

En koop aub geen hdmi kabel van 100 euro erbij. Ik kende iemand die maanden bezig was op zoek naar het ultieme hdtv koopje, en dan op het moment supreme laat hij zich bezeiken door een hdmi kabel van 130 euro erbij te kopen. :)

Voor je het weet zijn er weer nieuwere modellen op de markt, met nog betere specs. Ik heb een "oude" 46 inch sony, 46d3500, nooit iets van lag gemerkt, ding heeft perfect beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-K
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Jay-K

1337 Bhagwag

Ik heb voor de Sony 46W5500 gekozen ipv de Samsung. Heb ook lang gezocht naar de juiste tv, en de keuze is hierop gevallen omdat ik het design van de Sony mooier vind, in beeld kwaliteit zie ik weinig verschil.
Extra opties als DLNA etc. interesseert me vrij weinig, aangezien ik een HTPC op de TV aangesloten heb.
Ik heb daarnaast geen last van inputlag tijdens het gamen, of anders gezegd, ik merk het niet.

En de CI+ kaart van Ziggo is op deze TV mooi meegenomen. Alhoewel deze ook op de Samsung werkt.

Before me there were many, after me there will be none

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMayan
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-08 23:45
Mijn advies bij dit soort keuzes:
Let vooral, juist!, op het design en uiterlijk van het ding.
Een TV die goed bij je interieur past is veel belangrijker dan een klein beetje beter of slechter beeldkwaliteit.
Kijk ook van tevoren of je een ophangbeugel wil of niet en hoe je hem wil ophangen. Sommige tv's zijn staan goed om te zien maar hangend zien ze er niet uit.

Let er ook op dat als je een glimmende rand hebt, dat die bij licht opschijnen en erg lelijk/storend worden. Ik weet niet of er een matte hiertussen zit of wat je licht situatie thuis is maar let daar ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
DaMayan schreef op maandag 28 september 2009 @ 10:50:
Mijn advies bij dit soort keuzes:
Let vooral, juist!, op het design en uiterlijk van het ding.
Een TV die goed bij je interieur past is veel belangrijker dan een klein beetje beter of slechter beeldkwaliteit.
Kijk ook van tevoren of je een ophangbeugel wil of niet en hoe je hem wil ophangen. Sommige tv's zijn staan goed om te zien maar hangend zien ze er niet uit.

Let er ook op dat als je een glimmende rand hebt, dat die bij licht opschijnen en erg lelijk/storend worden. Ik weet niet of er een matte hiertussen zit of wat je licht situatie thuis is maar let daar ook op.
Jij bent een vrouw zeker? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En ik zou hem laten calibreren,heb zelf een Samsung 40A856 en geniet elke minuut van deze tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hoe gebonden ben je aan LCD? Als je open staat voor plasma dan kan je een Panasonic 46G10 overwegen (geen idee wat het ding kost).

Ik vind plasma een stuk zachter voor de ogen om naar te kijken en kent nagenoeg geen input delay. Gewoon een andere licht op de zaak richten ;)
Een vrouw met de roepnaam Kevin zou ik niet vertrouwen :+

[ Voor 36% gewijzigd door Chevy454 op 28-09-2009 18:45 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:33
Het is niet zo moeilijk:

je weet al precies wat je met de tv wilt gaan doen, waaronder veel dvd's kijken en Wii spelen.

Neem een paar bekende dvd's van jezelf mee en ga kijken hoe verschillende hdtv's uit jouw lijst/budget omgaan met dit SD beeld.
Veel hdtv's verslikken zich lelijk in dit soort tests.

Ook de Wii is voor sommige tv's tricky.

Je moet absoluut de beeldinstellingen van de tv's in de winkel veranderen, want anders is het totaal nutteloos. Alle tv's staan op stand Dynamisch met 100% helderheid, contrast en scherpte en dat is de snelste manier om het beeld totaal te ruïneren.

Kijk naar zwartweergave, details in het zwart, kleuren, soepelheid van het beeld bij bewegende beelden, 24p weergave van blu-rays (schokt het niet), kijkhoek! (de kijkhoek van veel lcd's is dramatisch slecht. 1 stap naar links betekent vaak al een ander beeld met minder goede zwartweergave).

Let op: dat de tv 24p kan weergeven zegt niets over hoe die dit doet. Het beste is als de tv de 24 beeldjes per seconde in een veelvoud kan tonen zoals 72 of 96 hz, maar meestal wordt het herberekend naar 100hz. Hierdoor kan je de bekende judder (schokjes) krijgen, dus daar moet je op letten. Dit zijn weer andere schokjes dan de bekende schokjes die veroorzaakt worden door het feit dat 24 beeldjes per sec gewoon te weinig is voor een echt vloeiende weergave.

Eigenlijk is het bij veel winkels onmogelijk om tot een goed oordeel te komen. De tv's zijn waardeloos afgesteld, maar staan sowieso onder veels te veel lampen en vaak niet op ooghoogte. Bovendien is het beeldsignaal gesplitst naar vele tv's.

Ik kom veel in dat soort winkels, maar ik kom zeer zelden een tv tegen die een daadwerkelijk mooi beeld weergeeft in de winkel. Het is alsof ze niet willen verkopen!

Dus gewoon zelf testen en koop de tv met het voor jou mooiste beeld. De specs zeggen bijna niets, als je niet weet hoe fabrikanten hiermee goochelen.
Een lcd heeft bijvoorbeeld echt geen contrast ratio van 50.000:1, laat staan nog hoger. En 100hz is vaak iets anders dan jij denkt.

Samsung lcd's berekenen bijvoorbeeld tussen de 50hz beeldjes een beeld waarvan de tv denkt dat die eruit zou kunnen zien en zet dit ertussen. Zo wordt het 50hz beeld een 100hz beeld.
Ik zeg niet dat het slecht is (kan trouwens minder goede resultaten geven, maar ook mooie), maar het geeft aan dat je niet op specs kunt vertrouwen.
Precies als de 24p weergave. Het zegt helemaal niets!

Nogmaals: zelf testen en zelf beslissen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:24

mr.paaJ

generatie cmd+z

Samsung U of V 'paneel' heeft niets met de beeldkwaliteit te maken, maar is vormgeving. De 650/651 heeft een rondige glooiing en de 652/653 een puntige.

Een hele mooie serie. Het enige waar de Sony substantieel beter is, is de geluidskwaliteit. Vind je dat niet belangrijk (als je een aparte geluidsset hebt) dan biedt de Sony niets extra, behalve een andere vormgeving.

Een mooie Panasonic plasma is ook niet verkeerd, denk aan de 46G10. Laat je niet al teveel leiden door winkel setups, thuis (als het minder helder is dan in de showroom, meestal toch wel!) heb je een veel mooier beeld.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X1pheR
@ JAHRASTAFARI :
Bedankt. Ik weet wat je bedoeld. Echter heb ik altijd het "voordeel" dat bij de meeste aankopen die ik doe altijd wel iets mis is, bijv;
- Ik krijg een leaseauto en blijkt deze een kromme velg te hebben
- Vorige tv was na 3 dagen kapot. En heeft wel vaker typische mankementen gehad
- 2x monitor waarvan coating aangetast was oid waardoor er allemaal olievlekken op het beeld zaten.

En dat is een kleine greep :) Ter voorbeeld dus dat ik niet te kritisch ben maar gewoon regelmatig pech heb met aankopen. Vandaar dat ik het goed wil uitzoeken.
En geen HDMI van 130 euro, thanx :D Enkel wel zorgen dat ze gold-plated zijn toch? Dat is eigenlijk voor zover ik heb begrepen het enige verschil bij HDMI kabels waar je op moet letten.

@ Jay-K :
Bedankt. DLNA interesseert mij idd ook niks aangezien ik er een wil gaan samenstellen. Wat zijn jouw specs trouwens daarvan als ik vragen mag? En goed om te horen dat je dus geen lag ervaart. Ik had gelezen dat elke gamer wel lag ervaart aangezien het zo aanwezig zou zijn. En dat spellen zoals bijv Gitar Hero onspeelbaar zijn.

Design van de Sony bevalt ons ook iets beter eerlijk gezegd. Ook een van de dingen die ik trouwens las voor zowel de sony als samsung is ghosting. Hoe is bij jou het beeld? En hoe ervaar je bewegende beelden? Blijven die scherp? Ik las ook dat de motion resolutie erg laag is bij eigenlijk alle LCD schermen in deze prijsklasse.

Bij de samsung zag ik trouwens dat er 2 modellen zijn welke bepallen of er een CI+ in zit. De T2V oid heeft het niet terwijl de P2V het wel heeft.

@ DaMayan :
Bedankt. Onze vorige TV was een samsung met glimmende omlijsting. Nou moet ik zeggen dat dat niet zo veel stoorde maar wel de coating zelf wat ze Crystal Clear noemen. Ik zag dat de Sony gewoon een mat paneel heeft dus dat is dan wel weer een voordeel aangezien we wel direct zonlicht hebben.

@ King René :
Bedankt. Daar zal ik inderdaad eens naar kijken qua kosten. Ik heb gelezen dat het verschil soms enorm is. Wat was jij kwijt als ik vragen mag?

@ Chevy454 :
Bedankt. De reden van LCD is omdat ik slechte ervaringen heb met (recente typen) plasma waarbij inbranding optrad bij normaal gebruik.

[ Voor 0% gewijzigd door X1pheR op 29-09-2009 09:54 . Reden: typo ]

Out of order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:24

mr.paaJ

generatie cmd+z

Da Killah schreef op maandag 28 september 2009 @ 23:20:
Bij de samsung zag ik trouwens dat er 2 modellen zijn welke bepallen of er een CI+ in zit. De T2V oid heeft het niet terwijl de P2V het wel heeft.

Bedankt. Onze vorige TV was een samsung met glimmende omlijsting. Nou moet ik zeggen dat dat niet zo veel stoorde maar wel de coating zelf wat ze Crystal Clear noemen. Ik zag dat de Sony gewoon een mat
Let bij de samsung erop dat je een typenummer eindigend op Pxxn krijgt idd, dan zit je gewoon goed.

Een spiegelend scherm kan vervelend zijn als je in een lichte kamer zit, maar met direct zonlicht op het scherm gaat een mat scherm je ook niet helpen.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X1pheR
mr.paaJ schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 07:36:
[...]

Let bij de samsung erop dat je een typenummer eindigend op Pxxn krijgt idd, dan zit je gewoon goed.

Een spiegelend scherm kan vervelend zijn als je in een lichte kamer zit, maar met direct zonlicht op het scherm gaat een mat scherm je ook niet helpen.
We hebben nu een oude tv van boven gepakt. Heeft een mat scherm en reflectie is echt een stuk minder. Ik zei het ook verkeerd. Het is niet direct zonlicht als dat de zonnestralen rechtsstreeks op ons scherm afkaatsen :) Ik kan beter zeggen dat we grote ramen hebben en dus veel zonlicht binnenkrijgen.

Out of order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jammer dat je zon ervaring met plasma hebt. Ik heb op het forum nog nooit een recente klacht over inbranden van plasma gelezen. Overigens hebben ze wel retentie, maar das wat anders (niet permanent, geen beschadiging).

Als ik jouw verhaal zo hoor, zou ik je aanraden om voor de Sony te gaan. Je vindt het design mooi en in prijs scheelt het niet zo heel veel.

Als je meer over de TV's wilt leren, moet je gewoon de topics waarin deze TVs besproken worden doorspitten (in het topic op typenummer zoeken). Op die manier heb ik ook mijn 46" scherm uitgekozen. Ik overwoog ook Panasonic, Philips, Sony en Samsung.

Overigens ben ik uitgekomen bij een plasma, de al eerder genoemde P46G10 van Panasonic (was wel ietsje duurder, maar ben tevreden).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1