Toon posts:

Onboard videokaart uitzetten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen ik ben hier voor het eerst maar heb doorgaand steeds gekeken voor riviews op Tweakers.
Ik dacht het wordt maar eens tijd om me aan te melden.

Dit zijn volgende gegevens van mijn computer:
Moederboard: Nvidia Geforce 8100VM-M5
CPU: AMD Athlon 64 X2 7750 2.7 Ghz
Geheugen: 2 GB A-DATA DDR2 RAM 800
Videokaart: Nvidia Geforce 9800 GTX+ 512Mb ddr3
HDD: SATAII Samsung 320 GB
Voeding: 450 watt

Ik heb zoals jullie zien een geforce 9800 gtx+ heb. Ik heb het net een paar dagen en de volgende probleem is het goed fuctioneren.
Jullie vragen af waarom ik deze videokaart heb gekocht. Mijn moederboard heeft een hybrid power SLI ondersteuning. Dit betekend dat een paar videokaarten geschikt zijn voor mn moederboard.
Ik had graag de gt250 willen hebben maar die ondersteund dit niet en de 260 kan ik niet hebben want mn voeding is te laag, je moet minimaal 500 watt hebben om weer dingen aan te passen heb ik geen zin in.

Nu mn probleem: het inschakelen van de hybrid power was geen probleem alles verliep goed het installeren van nieuwe drivers enz enz enz en zag op nvidia monitor 2 videokaarten aan staan. De 9800 gtx+ en 8100 dus ik dacht oke 8) we gaan een game uitproberen, maar dan lekker Stalker game aan het spelen beetje uittesten van mogelijk van videokaart (wow echt mooie beelden dacht ik) en en ..........lekker aan het spelen :) boem computer uit :?.... :( .
Ik dacht mn cpu is te heet geworden maar nee 57 a 60 graden hmm (ook nog te warm maar komt straks een nieuwe koeling in) dus de kast maar open en voelen waar het verkeerd was en ja hoor de onboard GF 8100 heel heet.
Ik dacht dat ik op site van nvidia begrepen had dat ie veel 3D gebruik automatisch overschakelt naar de zwaarder videokaart :? 8)7 .
Dus even wachten afkoelen en direct de hybrid uitgeschakeld en weer Stalker proberen en nu had ik mooie beelden alles full en geen probleem maar ik had de kast nog open en voelde weer aan de 8100 chip en die is nog steeds heet, computer is niet uitgevallen maar na ong 15 min dacht ik laat maar eerst.
Ik heb overal gezocht om te kijken of die 8100 onboard echt uit kon zetten en in de hardware rij staat ie niet meer en in nvidia monitor is ie ook weg :*) . In de bios kan ik het ook niet verder vinden wat onboard vidoakaart is.

Gaat het automatisch? of ben ik iets vergeten?
Moet ik alle driver verwijderen en opnieuw installeren?
Wie weet er raad mee?

Met vriendelijke groeten
Richard

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-03 08:45
drivers zullen niet helpen, daar de detonator drivers ws zowel je onboard als de pci-e gfx card ondersteunen, in windows apparaatbeheer kan je natuurlijk wel de boel disablen in windows zelf.

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor uw reactie.
Oke apparaatbeheer maar ik heb een engelse versie van windows 7 en ik geloof dat ik bij hardware
zoals ik nu heb gekeken hier op mn werk (windows xp) al geweest en daar stond ie niet meer in.
Daarom ging ik er ook vanuit dat ie uitstond maar hij blijft nog te heet.
Of kan het zijn aan de gf 9800gtx en de cpu, want die 2 liggen 5 millimeter van elkaar en ze geven nog warmte afgeeft aan de 8100 chip.

Ik heb even een plaatje opgezocht van de moederboard
http://www.ecs.com.tw/ECS...aspx?DetailID=911&LanID=0

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 19:26

Tazzios

..

kun je in het nvidia control panel niet instellen welke SLi methode er gebruikt moet worden?

'boost performance' mode moet je uitzetten.

info:
http://www.legitreviews.com/article/708/2/

• AllSeeyinEye
  • Laatst online: 10-05 17:06

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Klinkt mij echt als een voeding probleem. Merk / type van je voeding? 450 W is niet zo heel erg veel, waar al helemaal niet veel van overblijft bij sommige B / C merken

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Verwijderd

Topicstarter
Ik had het eerst via de onboard ingang (monitor) zoals in de link wordt uitgelegd.
Dit werkte goed maar zodra een game mee speelt valt ie uit.
Nu heb ik via de 9800 ingang (monitor) dit werkte veel beter.
Maar ik heb geen pictogrammetje gekregen bij hybrid power, maar dit kan zijn dat ik windows 7 heb.
Ik zal vanaaf ff nagaan wat er met SLi gebeurd.

Voeding merk weet ik niet zo maar hoe kan het voeding probleem zijn dan?
Alles werk prima alleen de onboard wordt warm tot heet.

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Dat een gpu warm/heet wordt is niet zo heel erg spannend; temps van 90 a 100 graden zijn onder volle belasting niet ongewoon.

Bij spellen wordt er echter regelmatig het nodige van je gpu, cpu en geheugen gevraagd. Om te kunnen presteren, gaan die onderdelen veel prik vragen van je voeding. Dit gaat gepaard met de vrijkomende warmte. Er vanuit gaande dat de airflow in je kast voldoende is en de onderdelen derhalve niet TE warm worden, kan ik me zomaar voorstellen dat je 450 watt voeding (die in de praktijk meestal minder levert, sowieso als er een constante vraag is) onvoldoende vermogen kan levereren om je pc met al haar onderdelen te voorzien.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel de warmte van de onboard videokaart ik weet dat de gf 9800gtx+ ergens in de 105 graden kan worden maar ik zit nu met alles vol open op tussen 65 a 70 graden en warmer is ie niet geworden.
Verder doet alles prima.

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

als je de mogelijkheid hebt om te testen met een zwaardere voeding (uit een andere pc halen / lenen van een vriend/buurman, doe dat dan.

Of meet de temperatuur van de onboard chip onder zware belasting / direct na het uitvallen van de pc.

Uitzetten van die chip gaat normaliter toch echt via het bios.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 24 september 2009 @ 09:27:
en de 260 kan ik niet hebben want mn voeding is te laag, je moet minimaal 500 watt hebben om weer dingen aan te passen heb ik geen zin in.
Wie heeft je dat wijsgemaakt?

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik kijk vanaaf alles na misschien ga ik nog eens proberen met die hyperboost dan maar kijken of ie weer uitvalt.
Zo ja dan weer alles uitzetten via de bios (hybrid power) dan speel ik weer via de gf 9800 gtx+ en kijk of ie echt uitvalt want dit heb ik nog niet geprobeerd alleen gevoeld dat ie heet werd.

Maar met de voeding ben ik nog niet over uit want wat heeft de voeding mee nodig dat de onboard videokaart heet wordt, want ik heb het dan tot zo ver uitgeschakeld.

Verwijderd

Topicstarter
@ The mask
Hoezo niet dan? ik denk niet dat ze het voor de lol neer gezet hebben.
Men is al bang voor 450 watt voor mijn gf9800 gtx+

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:38
Marketing... over-rated Watt verbruik waar mensen nog altijd voor vallen... :')
Het enige waar je echt op moet letten bij het komen van een voeding is het aantal A op de +12V.

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/rv870_092209122344/20130.png
GTX 260, totale systeem verbruik: 297W

CPU: Intel Core i7-920 @ 3.33GHz
Motherboard: Intel DX58SO (Intel X58)
Hard Disk: Intel X25-M SSD (80GB)
Memory: Patriot Viper DDR3-1333 3 x 2GB (7-7-7-20)
Video Cards:
NVIDIA GeForce GTX 260 core 216

Wedden dat een fatsoendelijke 450W voeding die kaart met de rest van je PC makkelijk kan draaien. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Paprika op 24-09-2009 11:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke dat wist ik niet hmmm nou ja ik heb nu mn 9800 gtx+ en tot zo ver wat ik gezien heb vindt ik het goed genoeg. Dus is mn 450 watt genoeg, ik geloof dat ik geen slecht voeding heb ik kijk vanaf ff.

Verwijderd

Zonder merk, type en vermogen op de 12 voltlijnen is hier niks over te zeggen. ;)

• _Buran_
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-11-2025
Ik vermoed ook dat het je voeding is. Ik had hetzelfde toen ik een 9800GTX had gekocht om GTA4 te spelen. Dad deed het in principe prima, totdat je in het water sprong. Dat vond de kaart zo zwaar, dat hij naar zijn maximum vermogen toesprong, en dus direct mijn hele voeding plat trok. Ik heb er toen een 550 Watt voeding ingezet, en het draait weer perfect!

Dus ik zou zeggen: probeer een sterkere voeding te lenen, of koop er een en breng hem terug als dat niet het probleem blijkt te zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ik test het vanaaf wel.

Maar hoe bedoel je voeding plat trok, viel je computer dan ook uit?
Is dat ook een beveiliging of krijgt de moederboard geen stroom meer dat ie dan uitvalt.

Maar ik zit dan nog met de te hete onboard videokaart waar kan dat nou weer liggen.
Goed ik test alles uit dan maar zien wat de heuvel is.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb het uitgebreid getest, de volgende stappen heb ik gedaan±
- eerst heb ik zoals een hybrid power opstelling moet zijn: gevolg bij spel stalker kreeg ik alleen zwart beeld. Ik moest met ctrl+alt+ del om uit de spel te komen. Ook mn cpu werd heel erg warm tegen 60 graden aan en tevens ook de onboard videokaart net onder de 70 graden (dit kan ik zien met nvidia monitor).
Ik ben weer mee gestopt want dit leide weer tot uitval.
- daarna heb ik hybrid power uitgezet en gewoon via de GF9800 GTX+ kaart draaien. Ook heb ik de drivers verwijderd en nieuwe drivers gedownload en installeerd. Ik heb ook cuda driver van nvidia geinstalleerd met nog een paar handige drivers/software. Resultaat met de spel stalker alles full helemaal geen problemen CPU 43 soms 47 graden, alleen de onboard videokaart chip is nog wel ong. 50 graden (gemeten). Dit alles heb ik ong. een uur gespeelt dus ik denk niet dat ie uitvalt meer war ik zo bang voor was, misschien te snel vragen gesteld maar goed ik heb dit nog nooit gehad met computers.

Waar ik wel bang voor ben is dat alles te dicht bijelkaar zit op de moederboard en dat het zo veel warmte van de GF 9800gtx+ en de cpu afkomt dat de onboard videokaart chip ook wel mee warmt, want tel maar op in het spel GPU 67 graden en CPU 43-47 is die 50 a 60 graden wel.

Ik zal binnenkort een artic cooler 64 pro kopen voor een betere koeling. Heeft iemand nog een betere cooler? of is dit voldoende? extra koeling is nooit kwaad dacht ik en raakt ook niet zo snel verstopt met stof.

Nog heel bedankt voor jullie reactie
met vriendelijke groeten richard

O ja mn voeding is (bekende merk in duitsland goed of niet goed?) ATX Switching power supply
Model: LC 450 H is dut 450 watt.
Ook heb ik via dit forum een link naar een voeding calculator, ik heb hier alles ingevuld wat ik heb en ik kom uit op 273 watt misschien is mijn 450 watt wel 400 of misschien wel 380 watt ik weet het niet.

Verwijderd

Wat is het merk van de voeding nu?
Je zet het er neer als of 'ATX Switching power supply' het merk is. :+

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:08
Voorzover ik mij een nieuwbericht kan herinneren zou hybrid sli niet meer ondersteund worden in windows 7, omdat het mogelijk probleem zou opleveren. Ik vind het al vreemd dat je het werkend hebt gekregen.

Verwijderd

Topicstarter
@ The mask

Ja dat staat op de voeding ik heb geen andere naam gevonden, als ik kijk op duitse ebay kom ik vaak ATX tegen dus ik ga er van uit een merk. Het zal zeker geen top merk zijn maar ik heb geen problemen gekregen.

Ik heb gister avond ook nog band of brother highway to hell gespeeld op full en ook geen problemen opgeleverd.
Ik ga er van uit dat het wel goed is.

@ Karakedi
O? is dat zo, hmmm dat kan misschien verklaren dat ik bij stalker zwart beeld kreeg, gewoon windows wil dat niet accepteren nou ja wat heeft het nu nut van hybrid Sli puur energie besparing maar dan moet het wel werken natuurlijk :-).
Ik heb gewoon in het boekje van mn moederboard gekeken en hierin stond dat de gf9800 gtx+ één van de kaarten die getest was dus daarom heb ik het uitgekozen.

Iedereen bedankt voor jullie reactie
met vriendelijke groeten
richard

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 08:38:
als ik kijk op duitse ebay kom ik vaak ATX tegen dus ik ga er van uit een merk.
Dat zal wel ja, ATX is namelijk de formfactor van alle 'normale' voedingen. :+

Maar er staat dus geen merk op neem ik aan, ga er dan maar vanuit dat het een flut voeding is. ;)

Verwijderd

Topicstarter
sorry ik heb nog goed gekeken en het is een
Model: LC power (merk) ATX switching power supply 480H ik weet niet waar mn hoofd zat gisteren te snel gekeken.
http://www.lc-power.com/ hier staat hij niet meer tussen misschien is ie vervangen door LC6480S V2.0 - 480W
SCORPIO - Free-Plug
Maar ik heb geen free plug systeem dus wel raar maar goed het is een B of misschien slechter maar hij doet het wel.
Pagina: 1