• Le_Freak !
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-02 13:22
Ben helemaal niet bekend met memtest maar heb wel vage problemen met mijn pc dus ik zie op de frontpage de nieuwe Memtest86+ 4.00 staan, brand de iso op cd en doe een reboot.
Vervolgens start ik de test en zie ik het volgende:

Tijdens het draaien van de test zie ik de errors steeds meer worden (iets van 957 errors zegt ie), bovenin het scherm zie je die test lopen en onderin me scherm zie ik allemaal rode balken (fouten waarschijnlijk ?)
Kan er niet echt veel wijzer van worden, waar moet ik precies naar kijken ?
Met die rode balken bedoel ik dat ie aangeeft dat het test 5 of 6 is bv en zo komen er meer onder elkaar te staan van die rode horizontale balken. lijken mij fouten toch ?
Hoe kan ik als leek met dit programma werken en zien dat mijn geheugen niet goed is.

Specs

• bd-casemod
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:23
nou als je al rode balken krijgt (fouten) dan is er idd iets mis met je geheugen..

nu kun je proberen om per bankje een test uit te voeren, zo kan je erachter komen of niet alles defect is..

• Le_Freak !
Kun je me uitleggen hoe ? ik bedoel ik reboot en start de test en dan ?

Specs

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:57
je test nu al je geheugen in 1 keer en je kan er dus niet achter komen wel reepje problemen geeft.
Test elk reepje geheugen even afzonderlijk zodat je weet welke je naar de prullenbak mag verwijzen.

• Le_Freak !
Hoe bedoel je dat ? wat moet ik doen nadat ik geboot heb met memtest, ? en wat bedoel je met"zodat je weet welke ik naar de prullenbak kan verwijzen ? kan ik delen van mijn mem uitschakelen of zo ? bedoel je dat ermee ?

Specs

Verwijderd

Je zet de pc uit, trekt alle reepjes behalve 1 eruit en gaat testen. Dit doe je voor elk reepje apart.

Verwijderd

hij bedoelt dat je geheugen afzonderlijk moet testen , waarschijnlijk heb je meer dan 1 geheugenstickje in je pc,

deze moet je 1 voor 1 testen met memtest , als je defect geheugenstickje hebt gevonden , dan moet je deze weggooien , de prullenbak in dus

als je ze allenbei tegenlijk test dan is het moeilijker om te achterhalen welke defect is

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Je gaat dus hardware veranderen, dit kun je niet met software oplossen.

Je kunt wellicht wel in je bios je memory timing losser zetten of voltage verhogen. staat vast wel ergens in een Overclokking uide beschreven.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Le_Freak !
Ja okee, duidelijk, maar kan 1 van jullie me uitleggen hoe jullie memtest gebruiken ? ik bedoel je kunt met c een menu oproepen en wat kiezen jullie dan ?

ps. ik heb idd 2 reepjes.

[ Voor 8% gewijzigd door Le_Freak ! op 24-09-2009 16:18 ]

Specs

Verwijderd

Niet meteen het geheugen weggooien als je denkt de schuldige te pakken te hebben.

In de eerste plaats, het kan ook aan de slot liggen! Dus als je 1 geheugenreepje geprobeerd hebt, probeer dan ook dezelfde geheugen in een andere bank.

Verder, kijk of er vuiligheid op zit. Misschien zit er wel wat vet of oxide op de contacten? Pak een stukje papier, vouw dit dubbel, en haal die met kracht over de contacten heen. 9 van de 10 keer komt daar aardig wat zwart vanaf.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het is heel simpel.
Geeft memtest fouten, dan is je geheugen stuk, krijgt het te weinig stroom of het is niet compatible.

In dat geval moet je dus je geheugen vervangen of het voltage wat opkrikken.
Geeft het geen fouten dan is je geheugen nog goed. Veel moeilijk is het niet, gewoon CDtje erin, starten en afwachten.

• Le_Freak !
Gaan we dat maar is proberen dan.

Specs

• Le_Freak !
Veel fouten dus geconstateerd, nu heb ik de twee bankjes samen gekocht dus een zg. matched pair, dan heb ik er toch ook niks aan om te weten dat maar 1 reepje stuk is ? Ik moet er toch weer twee kopen die weer matched pair zijn.

Zie hieronder:

DIMM1: Corsair 2 GB DDR2-1066 Dominator EPP Kit (Retail, TWIN2X4096-8500C5DF)
DIMM2: Corsair 2 GB DDR2-1066 Dominator EPP Kit (Retail, TWIN2X4096-8500C5DF)

btw, is er nog sneller geheugen dan dit voor mijn oude geroeste plankje :)

Specs

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:40
Le_Freak ! schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 08:53:
Veel fouten dus geconstateerd, nu heb ik de twee bankjes samen gekocht dus een zg. matched pair, dan heb ik er toch ook niks aan om te weten dat maar 1 reepje stuk is ? Ik moet er toch weer twee kopen die weer matched pair zijn.

Zie hieronder:

DIMM1: Corsair 2 GB DDR2-1066 Dominator EPP Kit (Retail, TWIN2X4096-8500C5DF)
DIMM2: Corsair 2 GB DDR2-1066 Dominator EPP Kit (Retail, TWIN2X4096-8500C5DF)

btw, is er nog sneller geheugen dan dit voor mijn oude geroeste plankje :)
Hoezo kopen, er zit levenslang garantie op Corsair.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Le_Freak ! schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 08:53:
Hoezo zou je er niets aan hebben?
Vervang die ene DIMM die stuk is (dat zijn overigens geen bankjes!). Matched pair is marketing bullshit, de enige reden om dat te kopen is omdat ze als kitje goedkoper kunnen zijn als dat je dezelfde DIMMen los zou kopen.

Daarbij kun je ook wel met 1 DIMM verder werken tot je die andere hebt vervangen.

• G3lderland
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-03-2021
Heb je gekeken of je geheugen niet buiten specs loopt (te snel en of te strak getimed). Kan eveneens memtest fouten genereren.

• Le_Freak !
Dat is niet het geval want ik draai op 400 mhz dus 800 zeg maar.
Trouwens een goede tip TERW_DAN het zijn twee reepjes van 2GB dus kan idd wel verder draaien en die andere omruilen. het rare is dat ik er soms een tijdje geen last van heb en soms merk dat er iets niet klopt doordat er iets hangt of vastslaat.

Dit staat er verder bij bv.

Informatie SPD EEPROM (DIMM_A1) :
Fabrikant : Corsair
Part Number : CM2X2048-8500C5D
Serienummer : Niet nader omschreven
Type : DDR2-SDRAM PC2-6400 (399 MHz) - [DDR2-800]
Format : Regular UDIMM (133,35 x 3)
Grootte : 2048 MB (2 ranks, 8 banks)
Module Buffered : Nee
Module Registered : Nee
Module SLi Ready (EPP) : Ja
Breedte : 64-bit
Foutcorrectiemogelijkheid : No
Max. Burst Length : 8
Refresh : Reduced (.5x)7.8 µs, Self Refresh
Voltage : SSTL 1.8v
Prefetch Buffer : 4-bit
Gemaakt in : 2000
Ondersteunde Frequenties : 270 MHz, 400 MHz
CAS Latency (tCL) : 4 clocks @270 MHz, 5 clocks @400 MHz
RAS to CAS (tRCD) : 4 clocks @270 MHz, 5 clocks @400 MHz
RAS Precharge (tRP) : 4 clocks @270 MHz, 5 clocks @400 MHz
Cycle Time (tRAS) : 13 clocks @270 MHz, 18 clocks @400 MHz
Min TRC : 16 clocks @270 MHz, 23 clocks @400 MHz

EPP Profile #1 : Full Performance
Voltage Level : 2.1V
Address Command Rate : 2T
Cycle Time : 1.875ns @533.33 MHz
CAS Latency (tCL) : 5 clocks
RAS to CAS (tRCD) : 5 clocks
RAS Precharge (tRP) : 5 clocks
Cycle Time (tRAS) : 15 clocks
tRC : 22 clocks
tWR : 8 clocks

[ Voor 65% gewijzigd door Le_Freak ! op 25-09-2009 13:15 ]

Specs

• Le_Freak !
Is dit trouwens het snelste geheugen voor mijn systeem ? zie specs. :)

Specs

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:08

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Le_Freak ! schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 00:42:
Anders kijk je gewoon zelf even in het manual van je moederbord of op de website van de fabrikant. Dat is namelijk precies hetzelfde als wat wij zouden moeten doen als we geen persoonlijke ervaring met het moederbord hebben.
Verder valt er denk ik boven DDR2-1066 weinig performance te halen wat het extra geld waard is, dus imo zit je goed.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Moet je 'n natuurlijk wel op de goeie timings/snelheid instellen he
Dat is niet het geval want ik draai op 400 mhz dus 800 zeg maar.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Le_Freak ! schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 00:42:
Kom op, een beetje eigen inzet mag wel. Pak de specs erbij en kijk wat er op je bord kan.

We verwachten wel dat je dit soort dingen zelf even uitzoekt ipv ze klakkeloos te vragen.

• Le_Freak !
Om mijn geheugen op 1066 te laten lopen is echt nergens te vinden, ik heb de laatste bios maar alleen de ddr voltage verhogen zoals op de verpakking staat werkt niet. zijn volgens mij meer mensen die met dit moederbord problemen hebben om het voor elkaar te krijgen. iemand een idee of ervaring om het wel voor elkaar te krijgen ?

Specs

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je niet eens aangeeft welk mobo je gebruikt is er natuurlijk niet veel zinnigs over te zeggen. Verder verwachten we dat je toch echt eerst zelf probeert het op te lossen en verder te kijken dan alleen het voltage.

Dit topic gaat dicht omdat we toch echt inzet missen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.