Meningsverschil met Apple Benelux over garantie computer

Pagina: 1
Acties:

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02:48

alienfruit

the alien you never expected

Topicstarter
In Mei 2008 heb ik een Apple iMac aangeschafd en heb nu enkele problemen met de computer met name het niet consistent functioneren van de dvd-brander en probleem met de hardeschijf van de computer. De hardeschijf van de computer geeft namelijk problemen om de haverklap willen programma's als Timemachine en iPhoto geen bestanden kopiëren wegens problemen met de schijf. Het lijkt dus er op dat de hardeschijf nagenoeg ten dode opgeschreven is. Nu heb ik over deze problemen gebeld met AppleCare met knikkende knieën en deze willen mij niet helpen met dit probleem omdat de garantietermijn verstreken is. Nu leek mij het normaal dat een hardeschijf en dvd-brander langer moet kunnen meegaan dan iets 16 maanden. Ik heb dit ook gezegd tegen de persoon aan de telefoon alleen deze was het hier niet mee eens.

Iemand enig idee hoe het zit met de garantietermijn zulke onderdelen van een computer ? Ik zou denken dat een dvd-brander en hardeschijf wel 3-5 jaar mee moet kunnen gaan.

(En ja, ik heb weer eens problemen met Apple, het is dat je OSX niet los kan kopen :X)

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:13
Ik ben het met je eens en met mij heel veel anderen en je hebt ook nog eens gelijk, het is vastgesteld dat een product naar verwachting mee moet gaan en moet presteren en je minimaal 3 jaar cosumentengarantie hebt. Probleem is alleen dat het een dure rechtzaak wordt voor je je gelijk krijgt bij een rechter.

M3P - M3LR - 6320Wp

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-01 16:52
In Nederland spreken we van een economische verwachte levensduur, die is per product groep verschillend.
Voor bijvoorbeeld schoenen is 1 jaar een verwachte levensduur.
Voor TV's kan je wel spreken van een verwachte levensduur van 10 jaar.

Voor computers zijn de meningen nogal verdeeld, ik weet van bepaalde winkels dat die als richtlijn aanhouden 5 jaar en in ieder geval 3 jaar.
Ik heb zelf bij een niet nader te noemen elektronica winkel gewerkt, en hier stond in vastgelegd per product groep wat de verwachte levensduur zou mogen zijn, en per jaar hoeveel procent de winkelier betaald en de klant.
Let wel dat dit door de winkel zelf was vastgesteld en niet wettelijk bepaald.

Hier een interessante artikelen
http://kassa.vara.nl/port...frm=34682&cat=25472&pid=7
Wikipedia: Afschrijvingskosten

Hmm ik zie dat Paradigit het zelfs netjes op hun website vermeld heeft staan
http://www.paradigit.nl/?pageid=190#_Toc227135542

Anders kan je altijd nog de consumentenbond of kassa proberen, negatieve reclame staat Apple ook niet op te wachten voor die paar centen die het hun zal kosten. Daarbij je staat zowiezo in je gelijk.

[ Voor 36% gewijzigd door Turismo op 23-09-2009 23:44 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06:38
alienfruit schreef op woensdag 23 september 2009 @ 22:44:
Iemand enig idee hoe het zit met de garantietermijn zulke onderdelen van een computer ? Ik zou denken dat een dvd-brander en hardeschijf wel 3-5 jaar mee moet kunnen gaan.
Hardeschijf is best een gevoelig onderdeel wat vaak als eerste overlijd.

http://www.pcworld.com/ar...than_makers_estimate.html
The Carnegie Mellon study examined large production systems, including high-performance computing sites and Internet services sites running SCSI, FC and SATA drives. The data sheets for those drives listed MTBF between 1 million to 1.5 million hours, which the study said should mean annual failure rates "of at most 0.88%." However, the study showed typical annual replacement rates of between 2% and 4%, "and up to 13% observed on some systems."
De kans op falen van een hardeschijf in 16 maanden ligt op basis van die studie ergens tussen de 3% and 15%

Ik geef je gelijk dat je het bij apple probeert te claimen. Als ze niet mee werken kan je of een rechtzaak beginnen of een nieuwe schijf kopen. Overigens is hier de levensduur van de hardeschijf weinig relevant. Je hebt namelijk het product laptop gekocht. Het gaat dus om de levensduur van de laptop als een geheel. 16 maanden is wel erg kort, dus ik denk dat je zeker een kans maakt. Rechtsbijstand?

Persoonlijk zou ik me de moeite besparen en lekker een grotere schijf inbouwen.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02:48

alienfruit

the alien you never expected

Topicstarter
Ik heb geen laptop gekocht maar een iMac.

• LogiForce
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10-2025

LogiForce

The Black Whole

alienfruit schreef op donderdag 24 september 2009 @ 01:12:
Ik heb geen laptop gekocht maar een iMac.
Hij was even in de war. Het is nog steeds het product als geheel wat je gekocht hebt. 't Is namelijk geen PC die je in onderdelen bij Salland hebt besteld bijvoorbeeld en zelf in elkaar hebt geknutseld :+

Dus wat dat betreft staat zijn punt nog steeds ;)

In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act.

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05:58
En een schopje naar SF :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Pagina: 1