HP DV5-1110 accu issues...

Pagina: 1
Acties:

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:37
ik draai nu een tijdje een HP dv5, prima ding (op de af en toe loskomende j-toets na).

alleen... Het lijkt wel alsof windows (7 32-bits) de accu niet zo goed begrijpt. Er klopt eigenlijk geen reet van het statusicoon. Bij het opladen zie je het percentage eigenlijk niet omhoog gaan, alleen als je de accu eruit haalt en er net weer in doet.

Hij laadt feitelijk wel op, want zonder stroom houdt hij het wel een tijdje vol.

Alleen gaat hij soms in hibernate (aan de stroom) uit het niets... Ik heb het vermoeden dat dit ermee te maken heeft.

Iemand een idee? Laptop is een half jaar oud.

Modje, ik heb dit hier geplaatst omdat ik verwacht dat hier veel mensen met laptopkennis hebben en ik vermoed dat zij misschien een beter idee hebben dan de vrienden @ Wos. Mocht je hem desondanks daar liever hebben, feel free ;)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:56
Powerdrivers geinstalleerd? ACPI shizzle e.d.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

418O2 schreef op woensdag 23 september 2009 @ 21:50:
alleen... Het lijkt wel alsof windows (7 32-bits) de accu niet zo goed begrijpt. Er klopt eigenlijk geen reet van het statusicoon. Bij het opladen zie je het percentage eigenlijk niet omhoog gaan, alleen als je de accu eruit haalt en er net weer in doet.
Gebeurt het in XP of Vista ook? Is het een release candidate van Windows 7, of de officiele versie?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• 418O2
gambieter schreef op woensdag 23 september 2009 @ 21:53:
[...]

Gebeurt het in XP of Vista ook? Is het een release candidate van Windows 7, of de officiele versie?
Nog nooit XP gehad. Vista draaide ik eerst, daar gebeurde het volgens mij niet. RC, v7100
ThinkPadd schreef op woensdag 23 september 2009 @ 21:52:
Powerdrivers geinstalleerd? ACPI shizzle e.d.
kan geen ACPI drivers vinden. Mijn BIOS wel geflashed met een tool van de HP site, van F13 naar F37 (scheelde een jaar). Even kijkt hoe dit wil.

• Cleyman
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
Ik heb hier ook een HP DV5 laptop. Al een jaar zonder problemen. Ook mijn batterij doet het nog perfect.
Ook draai ik al een lange tijd windows 7. Totaal geen problemen.
Ik denk dus dat het probleem niet aan windows 7 te weiten is maar aan de accu zelf.

Kan je eens beschrijven hoe je je batterij gebruikt hebt?
Hangt hij veel aan de stroom? gebruik je die veel? gebruik je deze dan tot hij leeg is?

• 418O2
meestal aan het stroom en af en toe het stroom er even af zodat de accu zichzelf leeg kan trekken...

• Cleyman
Meestal aan de stroom, bedoel ja dan 2 a 3 weken aan de stroom en dan even laten leeglopen tot windows deze een slaapstand schakelt?

• 418O2
nah ik heb het niet bijgehouden, maar zeker wel wekelijks de accu leeg laten lopen.

Gisteren liep het icoontje niet mooi mee (boeiend) maar laadde hij wel netjes op.

• Cleyman
Uw probleem is dat uw batterij niet meer weet waar begin en eind is.
Dit wil zeggen, in u batterij zit een chip. Deze houd bij hoe lang het duurt voor de batterij leeg is van 100% naar 0%. Natuurlijk verslijt een batterij en zal deze tijd altijd maar verkorten. Dus maakt deze chip regelmatig een herberekening. Dit noemt Kalibreren van de batterij.

Het kalibreren kan alleen maar door de batterij VOLLEDIG te laten leeglopen. Dus niet tot 5% die de huidige windows voorziet om in slaapstand te gaan. Dus wat je moet doen :
- laad de batterij helemaal vol.
- start op in veilige modus.
- eens opgestart --> trek de stroom eruit.
- laat hem helemaal leeglopen tot hij uitvalt.

En best blijf je er af. Een kalibratie kan best bij constant vermogen gebeuren.
Het kan zijn dat je deze stappen meerdere keren moet herhalen.
Maar de kans is groot dat hiermee het probleem opgelost is.

Normaal moet je deze stappen om de maand doen op je batterij op punt te houden.

Succes!

[ Voor 4% gewijzigd door Cleyman op 24-09-2009 11:42 ]

Pagina: 1