[NBBG] Multimedianotebook oktober 2009

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-09 22:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Topicstarter

[NBBG] Multimedianotebook oktober 2009

Modbreak:Wil je een notebook kopen, lees dan: *LET OP* - Wat moet ik kopen . Dit hoort niet hier thuis

De maand oktober breekt binnenkort en is er ook een nieuwe NBBG in aantocht. De multimedianotebook is voor het laatst in juni aan het licht gekomen, de 3 maanden zijn ook weer bijna om. Tijd om eens de gekozen modellen te bekijken.

Wat betreft de vereiste specificaties: de notebook moet voor alle doeleinden inzetbaar zijn. De GPU dient dus minimaal uit de klasse mid-range te komen. Het beschikbare budget ligt op 1300,-. Daar valt vast wel een leuke multimedianotebook voor uit te zoeken mochten jullie suggesties hebben; post ze gerust ;)

* DaMarcus trapt af.
Voorselectie
pricewatch: MSI GX623-020NL
Met een prijs van ± 800,- een zeer betaalbare multimedianotebook. Vooral op grafisch vlak valt er niet te klagen. De CPU is dan wel minder, maar de notebook is dan ook scherp geprijsd. Wel ontbeert er een BD-spieler, maar niet iedereen heeft er baat bij BD's via de notebook af te spelen.

pricewatch: Sony Vaio VGN-FW41M/H
Winnaar van de Tweakers.net Notebook Best Buy Guide: juni 2009 in de categorie multimedianotebook. Is flink hoger geprijsd dan de hiervoor genoemde notebook van MSI, maar je krijgt er een en ander voor terug. Zo zien we een Full HD-scherm terug maar ook een BD-speler. Ook de opslag is vergroot van 320GB voor de MSI naar 500GB voor de Sony.

pricewatch: HP Pavilion HDX X16-1160ED (FV712EA)
Een notebook met een schermdiagonaal van 16" en een Full HD-resolutie. Voor het geld had ik een betere CPU verwacht maar kennelijk stel ik teveel eisen. De chipset die wordt genoemd in de Pricewatch klopt echter niet, dit is een chipset voor de AMD Athlon XP. Deze notebook is ook voorzien van een BD-speler.

pricewatch: Toshiba Qosmio G50-13Q
Mocht je bang zijn dat de opslagcapaciteit van een notebook niet toereikend is, wees gerust: deze notebook heeft een opslagcapaciteit van 1TB. Deze notebook heeft de krachtigste GPU van de genoemde notebooks, namelijk de 9700M GTS.

pricewatch: MSI GT627-293NL
At last but not least, nog een notebook van MSI (bedankt Regeneration ;) ). Een 15.4" notebook met de resolutie van 1680x1050. Under the hood zit de bruutste GPU van het stel, de 9800M GS. Wel ontbeert er een BD-drive.

[ Voor 6% gewijzigd door DaMarcus op 24-09-2009 22:07 ]

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Aan de systemen van de topic start wilde ik de pricewatch: MSI GT627-293NL toevoegen. Deze heeft een aardig sterke Intel P8600 processor en de sterke GPU namelijk de Geforce 9800M GS. Wel mist er een blu-ray optische station. Verder is het diagonaal 15,6", waardoor deze beter mee te nemen is, wat een voordeel kan zijn t.o.v. de 18,4" en 16,4" systemen van de topic start.

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Dat is ook een mooie multimedianotebook inderdaad, maar 2 MSI's gingen volgens Marc niet samen in 1 TS.
Ikzelf stel als eisen aan een multimedianotebook:
  • HDMI output
  • BluRay ondersteuning (lezen is genoeg, branden hoeft niet)
  • 1600x900 resolutie of hoger (richting Full HD)
Natuurlijk wil ik een sterke CPU, een (zeer) goede GPU (ik game nogal graag) en 'n grote HDD voor opslag.
Dat laatste is niet echt een vereiste, omdat je bij nagenoeg elke notebook zelf je HDD kunt upgraden!
Acer vind ik een merk wat me niet aanspreekt, waar ik slechte verhalen over hoor en wat ik dus zeker niet wil!
17" en 18" vind ik way toooo big, dus die heb ik ook geschrapt.. Lekker al die filters in de PriceWatch! _/-\o_

Als ik deze eisen invoer in de PriceWatch houd ik maar een beperkt lijstje over:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QdXDGvHkk7lSlKBPU7286uHG/full.jpg

En dan komt de Sony Vaio VGN-FW41M/H het beste uit de bus voor de mooiste prijs!

Een alles in 1'tje! Je kan er mee gamen, je kan er films op kijken, je kan er op AutoCadden, je kan er op photoshoppen, je kan er mee multimedia'n wat je wil, dus wat mij betreft de onbetwiste winnaar van deze NBBG!

Tevens wil het oog ook wat en dat zit met deze Sony Vaio reeks wel goed:
CLB in "[NBBG Aanschaf] Multimedianotebook juni 2009"

Resolutie had wel een tandje minder gemogen pour moi! 16,4" met 1600x900 is voor mij perfect!
Als ik game wil ik dat doen op de native resolutie en deze resolutie is nogal hoog bij deze notebook ;)
Enige jammere aan deze klaptop is dat ik er nu achter kom dat hij nagenoeg nergens meer leverbaar is...

[ Voor 6% gewijzigd door CLB op 23-09-2009 23:08 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 19:31
De Dell Studio XPS 16 kan ook niet ontbreken eigenlijk. Die laptop had de afgelopen tijd wel een betere uitrusting als de Sony Vaio. Sowieso is Sony wel een mooie, maar ik ben even afgeknapt op hun service, een high-end model om "veiligheidsoverwegingn" te ontdoen van VT.

Interessanter is echter dat Dell de XPS 16 van een Core i7 zal gaan voorzien. Zoals het er naar uitziet gaat die prima binnen het budget passen. De Studio 15 is 830 euro met een Core i7 namelijk. Zeker door de Turbo modus acht ik de tijd rijp voor een quad core in ons multimediasysteem.

http://notebookspot.nl/charts/cpu/ laat al impressive verbetering zien in ieder geval. 1,6GHz Core i7 zal op dual core niveau genoeg mee kunnen in games (ik gok op 1,6GHz * 1,25 = 2GHz Core 2 Duo equivalent, met extra cores voor oa OS en AV over. Quad core komt echter meer in en het moge duidelijk zijn dat de Core i7 kont schopt.

Edit:
Gezien reviews: Mobiele Core i7: prestatieboost voor notebooks zal de Core i7 Mobile dus ook Turbo Boost toepassen op dual core niveau _/-\o_ . De turbo van de QM720 is 2,8GHz, dus ik gok dat we op 2,53-2,6GHz zitten voor een dual core Core i7. Daarmee zou de Core i7 720QM dus ook nog winnen in dual core modus van de allersnelste Core 2 Duo van dit moment 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door GENETX op 24-09-2009 12:12 ]

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Heb je ook een idee wanneer Dell ongeveer de Core i7 met de XPS16 gaat meeleveren?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• GENETX
Vandaag? Ik denk dat Dell op het moment bezig is met het aanpassen van het zaakje. De Studio 15 is ook al voorzien en dat was een uurtje nadat ik het laatst had gechecked (toen ik las dat in de VS een Core i7 model zou komen). Geen harde datum dus, maar ik gok dat we vandaag of morgen een XPS 16 met Core i7 kunnen bestellen.

• Juancho
  • Nu online
Ook bedankt! ga ik even in de gaten houden, wellicht dat daar nog iets mogelijk is al lijkt me de prijs net een niveautje te hoog liggen.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• GENETX
Hij staat al op de Dell site in de USA voor 1249 dollar. Echter, de Studio 15 kost er ook 999 dollar met de Core i7. Dat is dus geen $ -> € swap.

-> (829/999)*1249= 1039,00 euro gok ik :)

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

Topicstarter
Als er daadwerkelijk voor ~ 1.050,- een notebook met Core i7 kan worden aangeboden wordt het zeker interessant. Dell heb ik buiten beschouwing gelaten gezien de acties / prijsschommelingen, maar zo'n Core i7 is zeker het overwegen waard.
Regeneration schreef op woensdag 23 september 2009 @ 21:48:
Aan de systemen van de topic start wilde ik de pricewatch: MSI GT627-293NL toevoegen. Deze heeft een aardig sterke Intel P8600 processor en de sterke GPU namelijk de Geforce 9800M GS. Wel mist er een blu-ray optische station. Verder is het diagonaal 15,6", waardoor deze beter mee te nemen is, wat een voordeel kan zijn t.o.v. de 18,4" en 16,4" systemen van de topic start.
Hij is op voorraad?

Eigenlijk heb ik bijna het hele MSI-rijtje overgeslagen gezien het niet / nauwelijks op voorraad is. Maar ik zal hem vanavond in de TS plaatsen :)
CLB schreef op woensdag 23 september 2009 @ 23:05:
Dat is ook een mooie multimedianotebook inderdaad, maar 2 MSI's gingen volgens Marc niet samen in 1 TS.
Ik was even in de verwarring, in het artikel voor op de FP zie ik liever niet 2 MSI's terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GENETX schreef op donderdag 24 september 2009 @ 12:41:
Vandaag? Ik denk dat Dell op het moment bezig is met het aanpassen van het zaakje. De Studio 15 is ook al voorzien en dat was een uurtje nadat ik het laatst had gechecked (toen ik las dat in de VS een Core i7 model zou komen). Geen harde datum dus, maar ik gok dat we vandaag of morgen een XPS 16 met Core i7 kunnen bestellen.
een refresh is altijd op donderdag, dan lopen de huidige aanbiedingen namelijk af

zou erg als als zijn als er een laptop werd gerefresht tijdens een actieperiode...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

Topicstarter
En hij is gelanceerd: nieuws: Dell stopt Core i7's in Studio- en Alienware-laptops

/Edit: Is dus al leverbaar :$ Jammer dat de Studio 15 voorzien is van de ATI Mobility Radeon HD 4570, de GPU vind ik aan de te zwakke kant. Het is twisten in hoeverre we het aspect gaming mee laten tellen.

[ Voor 34% gewijzigd door DaMarcus op 25-09-2009 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Dat is eigenlijk ook de vraag die mij bezig houdt. In hoeverre is de combinatie tussen CPU en videokaart een issue als je geen zware gamer bent, maar wel af en toe eens wat speelt en verder meer multimedia toepassingen draait. Is de combi tussen beide dan wel acceptabel en wellicht voor de prijs van de Studio 15 (ik kwam uit op 804 euro) zelfs een uitstekende kans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Geen issue. Dan is de HD4570 een leuke kaart, veel beter als het low-end gedoe, maar wel voor dezelfde prijs. Je hebt dus behoorlijk wat kracht als je het nodig hebt.

Maargoed, een Core i7 wordt echt leuk met een goede graka. En in deze klasse is een HD 4570 a no go.

[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 25-09-2009 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Dat bedoel ik, als ik ga voor de Core i7 zal het me vooral gaan om de snelheid van de laptop in algemene zin. Niet voor gamen dus. Meer voor draaien van applicaties etc. wat geen top videokaart vraagt maar wel flinke processorcapaciteit.

En ik kan niet goed vinden wat nou de gevolgen zijn. Heb je veel aan de Core i7 in je laptop voor zaken buiten forse games om of is het door de videokaart niet veel extra's.

Als het wel flinke winst opleverd ivm de voorgaande Dual Core processor dan is de Studio met Core i7 wel interessant natuurlijk. Tenminste, ik verwacht niet dat de prijs nog lager zal worden dan de 804 (voor type 3 van de studio 15) euro maar eerder omhoog zal gaan de komende tijd.

dit is geen vraag over welke laptop ik nou moet kopen, maar oorzaak/gevolg van de Core i7 prestaties

[ Voor 60% gewijzigd door Juancho op 25-09-2009 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 09:31
Juancho schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 11:31:
En ik kan niet goed vinden wat nou de gevolgen zijn. Heb je veel aan de Core i7 in je laptop voor zaken buiten forse games om of is het door de videokaart niet veel extra's.
Vraag ik me ook af. Ik zoek een nieuw laptop voor oa school, en ik game niet veel. Ik twijfel nu tussen T9600 (2x2,8Ghz) en 4x1,60 CoreI7. Ik wil gewoon een snelle laptop, die een aantal grote programma's naast elkaar kan draaien (Visual Studio, Eclipse, Netbeans). Maar ben ik dan beter uit met 2x2,8 of 4x1,6. Qua prijs maakt het niet veel uit, dus daar ligt het niet aan.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
@kemphaas: Core i7 wint hands down, het is namelijk ook de snelste dual core: http://notebookspot.nl/reviews/105

@ Juancho: Het hangt dan echt af van je applicaties. De Core i7 is super bij videomontage bijvoorbeeld, maar als je niet zoveel doet naast internetten en zo nuen dan een HD filmpje zul je het amper merken. Zelft heb ik nog een 1,8GHz Core 2 Duo, maar ik kan niet eens het verschil aangeven als ik hem op energiebesparing heb tijdens het sufen. Het zou voor mij enkel nut hebben bij simulaties ofzo of echt heel hevig multitasken. Maar je moet wel erg veel willen wil je dan voordeel hebben bij een Core i7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Nou bijv. als ik veel ga werken met remote desktop, zou je daar verschil bij merken? Natuurlijk is je verbinding en 2de pc grotendeels van belang, maar zou de Core i7 hier zichbaar verbetering in brengen ivm de normale Dual Core?

En verder zal ik een locale ERP applicatie draaien, wellicht wat photoshoppen etc. En bijv. een game als Fifa 2010 vraagt geen top videokaart, maar heeft de Core i7 bijv. wel een positieve invloed op de snelheid van laden etc?

En ik weet niet of je Football manager kent, maar dat is een game grafisch erg meevalt, maar draait op een gigantische database met gegevens. Ik neem aan dat je dan wel veel hebt aan de Core i7 icm de 4gb geheugen?

Misschien wat lastig te beantwoorden omdat je dit soort dingen eigenlijk eerst moet ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiliath
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-10-2022
Als ik deze eisen invoer in de PriceWatch houd ik maar een beperkt lijstje over:
[afbeelding]

En dan komt de Sony Vaio VGN-FW41M/H het beste uit de bus voor de mooiste prijs!

Een alles in 1'tje! Je kan er mee gamen, je kan er films op kijken, je kan er op AutoCadden, je kan er op photoshoppen, je kan er mee multimedia'n wat je wil, dus wat mij betreft de onbetwiste winnaar van deze NBBG!

Tevens wil het oog ook wat en dat zit met deze Sony Vaio reeks wel goed:
CLB in "[NBBG Aanschaf] Multimedianotebook juni 2009"

Resolutie had wel een tandje minder gemogen pour moi! 16,4" met 1600x900 is voor mij perfect!
Als ik game wil ik dat doen op de native resolutie en deze resolutie is nogal hoog bij deze notebook ;)
Enige jammere aan deze klaptop is dat ik er nu achter kom dat hij nagenoeg nergens meer leverbaar is...
Dan kan je beter voor de Sony Vaio VGN-FW41E/H gaan.
Deze heeft een resolutie van 1600x900, een BD en dezelfde gpu (ATI Mobility Radeon HD 4650).
En hij kost maar 900 euro! Dat is een groot verschil.

Zit er nu zelf ook op te typen en hij bevalt me prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Dell Studio 17 komt er ook aan met Core i7 en ATI 4650/4670. Kan weleens een koopje worden.
http://configure.us.dell....tw1&c=us&l=en&s=dhs&cs=19
Juancho schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 12:10:
Nou bijv. als ik veel ga werken met remote desktop, zou je daar verschil bij merken? Natuurlijk is je verbinding en 2de pc grotendeels van belang, maar zou de Core i7 hier zichbaar verbetering in brengen ivm de normale Dual Core?

En verder zal ik een locale ERP applicatie draaien, wellicht wat photoshoppen etc. En bijv. een game als Fifa 2010 vraagt geen top videokaart, maar heeft de Core i7 bijv. wel een positieve invloed op de snelheid van laden etc?
Deze vragen kun je beantwoorden door zelf je CPU gebruik te monitoren. Bijv. met ctrl-alt-del. Als je nu een Dual Core hebt en je CPU gebruik gaat niet regelmatig boven de 80-90% dan heeft een core i7 geen zin.

Gaat het er wel boven en gebruik je applicaties die van de meerdere cores gebruik kunnen maken dan heeft het zin.

[ Voor 15% gewijzigd door Philflow op 25-09-2009 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Ik denk niet dat monitoren veel nut heeft aangezien mijn huidige PC (deskop) al zeker 4 jaar oud is. Ondertussen mag je die wel antiek noemen. Dus hoe dan ook, ik zal er zowel met een dual core als Core i7 flink op vooruitgaan.

Wat misschien wel handig vergelijkingsmateriaal is (zover dat kan tussen desktop/laptop), mijn pc op het werk bevat een Intel Core 2 Quad CPU Q6700 2.66GHz met 4 gb geheugen. Hier werkt alles perfect en super snel op dus als dat in laptoptaal ook kan ben ik zwaar tevreden.

Maar is het niet te simpel gesteld dat je met een Core i7 wat meer voorbereid bent op de komende jaren? Zeker als de prijs gelijk is, want het verschil tussen Vaio en Studio is minimaal, vind ik dat wel een belangrijk beslispunt. Maar sowieso is de CPU van beide laptops het beslispunt geworden want op alle onderdelen scoren ze verder meer dan uitstekend voor wat ik zoek.

[ Voor 18% gewijzigd door Juancho op 25-09-2009 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

De laatste FW gereviewed: VGN-FW46M. Wat opvalt is het scherm van 292 nits fel (zeer fel) en de uitstekende beoordeling. http://www.notebookjourna...w-sony-vaio-vgn-fw46m-982

• Y.Y.Eagle
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-01-2022

Y.Y.Eagle

Black&White

Ik zat op google te zoeken naar mijn laptop die ik graag wil kopen: HP Pavilion DV6 1240. In Nederland heeft deze laptop geen Blue-Ray speler maar in België blijkbaar wel? Zie deze site. Terwijl hij hetzelfde kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Dat kan.. eigenschappen verschillen per land.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:32
*knip*
Sommige vestigingen van de Mediamarkt hebben hem nog op voorraad. Vaak krijg je hem ook nog mee voor de prijs van de pricewatch. :)

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

virtualJac schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 08:19:
Sommige vestigingen van de Mediamarkt hebben hem nog op voorraad.
Vaak krijg je hem ook nog mee voor de prijs van de pricewatch. :)
Ja okee dat zou kunnen, maar dat is wel een queste ansich dan.. en de MM tsjaa... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
CLB schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 10:06:
[...]

Ja okee dat zou kunnen, maar dat is wel een queste ansich dan.. en de MM tsjaa... :+
Als het product goed functioneer t als je hem koopt is er niks aan de hand. Rest van de service gaat toch via Sony :D

Iemand al iets gehoord van de gratis upgrade naar Windows 7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiliath
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-10-2022
Nope, heb me destijds aangemeld en ook een bevestiging ontvangen. Ik verwacht morgen dan eigenlijk ook een mail van MS over de upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
wappie1980 schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 21:33:
Nope, heb me destijds aangemeld en ook een bevestiging ontvangen. Ik verwacht morgen dan eigenlijk ook een mail van MS over de upgrade.
Hier een nieuwspost op de clubvaio site als je ingelogd bent:
Club VAIO Windows 7 upgrade order website will go live tomorrow. So get in starting position as I will announce the website URL to you tomorrow. People who have pre-registered will also get an email announcement.

Pagina: 1