Ja, ben nog steeds aan't kijken naar Google Gears. Maandag ga ik daar in ieder geval verder mee aan de slag.
Janoz: Mijn prangende vraag was dus of dit volledig webbased kon. Zoals ik al meerdere malen in dit topic heb vermeld. Maar ik zal nogmaals even het hele verhaal beknopt neerzetten voor je.
- Ik zat te denken aan een P2P client, volledig webbased, zoals napster.
- Heb hierop verschillende zaken gecheckt
- De techniek erachter; Vooral met ActiveX kom je een eind; dit is echter browserafhankelijk
- Daarna dacht ik; ik open een topic op GoT... Misschien hebben mensen wel technieken waar ik geen weet van weet. Misschien kunnen die mij andere inzichten kunnen laten inzien.
- Vervolgens wordt er gewezen naar Java&Flash
- Aangezien dit niet volledig webbased is, en er geen voordeel uitgehaald kan worden tussen webbased en software, heb ik gezegd dat dit misschien nog niet haalbaar is.
Ik ga dan ook even wat stukjes quoten.
Het punt is dat je hele idee gewoon niet klopt. Je start met het idee om p2p webbased te doen, maar zult langzaam tot de conclusie komen dat het enige waar je mee bezig bent gewoon een client applicatie maken. Daarbij zul je dezelfde problemen tegenkomen die losstaande applicaties ook hebben zoals firewalls en clients in een NAT omgeving. Daar bovenop introduceer je ook nog eens wat extra moeilijkheden doordat je je clients in een sandbox omgeving wilt laten draaien (want in de browser) waardoor je standaard geen toegang hebt tot het file systeem, niet de mogelijkheid krijgt om te verbinden met een andere client en al helemaal geen serversocket kunt openen om de aanvraag van een andere client te kunnen ontvangen.
Dit was dus de hele essentie van dit topic. Daarom zou webbased met een plugin-installatie uitkomst bieden. Concreet was de vraag dan ook of dit mogelijk is. Zoals andere GoTers al vermeldde, dat dit nauwelijks mogelijk is omdat je te kampen hebt met meerdere browsers. Vervolgens wordt er dus dit stukje
weer geplaatst. Nu heb je me: Ik ga op mijn knieën. Ja, dit is niet mogelijk zoals je hierboven schetst. Wil je mij vergeven? Uitermate stomme vraag, en de kans dat deze technologiën met b.v. een multibrowser-plugin is natuurlijk van de zotte. Het spijt mij dan ook enorm.
De essentie van p2p is dat clients zelf onderling hun data uitwisselen. Het is inderdaad zo dat de servers over het algemeen als enige functie hebben om de clients van elkaars bestaan te laten weten.
Ja, dat is ook de essentie. Dat was de bedoeling. De server zal dus één en ander moeten initieren. Logisch toch? Ik wil wel eens een P2P protocol weten die niet volgens dit principe werkt. En als je iets 'webbased' zou willen initiëren is dit de enige mogelijkhied. Dan zou je mbv PHP prima de calls kunnen afhandelen. Dit stuk lijkt mij dan ook meer dan duidelijk

Er is een reden waarom dit met een applet eigenlijk nog niet gedaan is (Wel met een applicatie. Limewire en Azeurus zijn voorbeelden van p2p clients geschreven in java)
Ja... Op zich een toevoeging maar zonder onderbouwing. Er is ook een reden dat mensen in God geloven. Is leuk; maar zegt helemaal niets.
Wat is er uberhaupt nog webbased aan het protocol wanneer clients onderling een socket op gaan zetten? Of was je van plan om een webserver te gaan integreren in je java applets?
Wat er webbased aan is? Je start je browser, opent een webpagina, je start op die webpagina je P2P cliënt en shared daarvanuit je files. De verbinding wordt zelf P2P opgezet; maar daar heeft een gebruiker weinig mee te maken (als alles naar behoren werkt). Mja, ik snap je vraag dan ook niet helemaal? Waarom een webserver intregeren in een java-applet

Je zal het wel anders bedoelen maar dit snap ik niet.
Je vraagt nu aan mij waar je de plank kompleet mis slaat. Ik quote een stukje van je:
Laat dat simpel maar weg. Wat jij probeert te doen is een redelijk ingewikkeld probleem oplossen (het schrijven van een p2p client) waarbij je vervolgens nog eens een enorme bak extra beperkingen toevoegt zonder dat dit ook maar 1 voordeel oplevert. Sterker nog, het wordt eerder gebruikers onvriendelijker.
Nu quote ik mezelf hieronder waarin ik daarvoor uitgelegd heb dat ik een zo simpel mogelijk systeem wil; geen resumeable downloads, simpele GUI,
basisfunctionaliteit.
Erg leuk project waar ik mij in ga verdiepen. De simpelheid is de keyword. Less=More. Ik ga mij in ieder geval nog meer diepen in de materie.
Nu doel jij op heel wat anders. Jij gaat ineens inhoudelijk over code praten; dat de code niet simpel is. Dat bedoelde ik niet. Je sloeg dus compleet de plank mis met je reactie. Je reageerde op iets waar het op de eerste plek niet over ging. Dat het 'codingverhaal' niet simpel wordt dat had ik natuurlijk zelf wel begrepen. Daar ging het dan ook niet over.
Over verbindingen staat hierboven al wat. Dat gaat je niet zomaar lukken zonder dat je uit de sandbox springt. Wil je perse hier mee verder gaan, vergeet dan het hele webbased. Je kunt er niks mee en het bied geen enkele meerwaarde. Gewoon een clientside p2p applicatie ontwikkelen in wat voor taal dan ook is al lastig zat.
Dat een p2p applicatie ontwikkelen in wat voor taal dan ook lastig zat is dat begrijp ik. Maar dat steeds meer applicaties hun weg vinden in het webbased gebeuren is een feit. Waarom dan niet verder kijken? Waarom niet eens gaan onderzoeken of het ontwikkelen van een P2P Cliënt volledig webbased (buiten wat plugins om) niet haalbaar is. Dat zijn juist leuke ontwikkelingen. Stel dat het lukt; dan heb je een leuk iets! Vroeger hadden we ook niet verwacht dat je webbased kon emailen. Nu kan het wel. Zeg je over webbased email ook maar "Man, je moet gewoon een client installeren, emailen is al moeilijk genoeg". Dat is juist verder kijken; innovatie... Tot hoever rijkt de techniek, niets vreemds.
"Welk probleem ben je aan het oplossen?"
Het probleemveld is de techniek. Hoe ga je iets realiseren; welke technieken zijn daar het beste geschikt voor. Wat is uiteindelijk het beste voor de eindgebruiker, wat zijn de restricties, is het überhaubt mogelijk. Dat probleem wou ik met dit topic oplossen. Zoals ook te lezen is in de topicstart.
Ik zal nogeens de eerste en laatste alinea quoten voor je; dan is meteen duidelijk wat mijn vraagstelling is.
Ik wil een idee uitwerken op kleinschalige basis. Ik wil een Peer-to-peer programma maken, dit geheel webbased Nu zijn er natuurlijk een hoop limitaties. De grootste is: hoe access je de files. Hiervoor is denk ik een browserplugin nodig die de brug vormt tussen de gui/php > files.
Het gaat er dus om dat mensen een folder kan 'sharen'. Die folder moet doorgegeven worden aan PHP. Op het moment dat iemand anders de file aanklikt dan moet je dus bij de tegenpartij de file downloaden. Het idee lijkt me duidelijk. Ik hoef absoluut geen kant en klare oplossingen, het is meer de vraag of dit überhaubt kan en in welke richting ik moet gaan zoeken.
Duidelijk toch
Nu kom je in je laatste reply met dit:
Vanuit een technisch perspectief zijn deze dingen namelijk niet verenigbaar. Webbased komt technisch namelijk neer op 'Op een server geïmplementeerde functionaliteit die een sandboxed view op een client toont' terwijl peer2peer juist meer neerkomt op 'distributie van data waarbij de afhankelijkheid van een centrale server tot een minimum beperkt wordt'. Het is vervolgens geen rocketscience om in te zien dat beide termen zo goed als niet verenigbaar zijn. Het is dan ook een beetje flauw om iedereen die terecht vraagtekens bij je idee zet maar te beschuldigen van onbegrip.
Met plugins is files accessen wel mogelijk. De vraag is; hoe ga je dat bereiken en waarmee. Kijk eens naar HouseCall, die kunnen je harde schijf op virussen scannen, webbased. Toch niet zo'n gekke vraag van mij toch? Dat het op dit moment vaak alleen in commerciele toepassingen gebruikt wordt wil nog niet zeggen dat het niet verenigbaar zou zijn. Het is wel verenigbaar en zou prima moeten kunnen. De vraag is alleen, vooral in zin van usability, waar moet je stoppen; is dit wel handig.
Het is dan ook een beetje flauw om iedereen die terecht vraagtekens bij je idee zet maar te beschuldigen van onbegrip.
Ik beschuldig niemand van onbegrip. Dit is overigens een aanname van jouw kant. Ik vind alle reacties juist zeer zinvol. Mits het natuurlijk om de essentie van dit topic gaat.