Verwijderd

Topicstarter
Ik wil binnenkort misschien een p55 systeempje in elkaar zetten met het Asus P7P55D
moederbord. Ik heb wel gezocht, maar ik kom er niet helemaal uit. Misschien dat jullie mij kunnen helpen. Wat ik heb gevonden is het volgende:

-Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G, staat in supported lijst
-Corsair XMS3 TW3X4G1333C9, staat niet in support lijst
-OCZ Gold OCZ3G13334GK / OCZ Gold OCZ3P13334GK, zie geen verschil? 1 wel andere niet in support lijst.

Welke zouden jullie kiezen? Of zouden jullie voor een ander setje gaan?

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-02 20:33
Kingston is over het algemeen wel compatible met alles, maar aangzien OCZ in de QVL staat zou ik voor die gaan, als het niet te gek in prijs verschilt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem een kijkje in de QVL en houdt je daaraan bij Asus bordjes, want die dingen zijn doorgaans vrij kieskeurig met betrekking tot geheugen.
De QVLs zijn er niet voor niets, je kunt er vanaf wijken maar dan loop je het risico dat het niet gaat werken.

• combo47
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:41
Ik gebruik Corsair XMS3 TW3X4G1333C9 op Asus p7p55d. En het werkt prima hier

Verwijderd

Topicstarter
Okee, bedankt. Ik denk dat ik dan toch voor de OCZ Gold OCZ3P13334GK, omdat deze in de QVL staat. Kan iemand mij uitleggen wat behalve het prijsverschil van een paar euro het verschil is tussen de twee OCZ setjes? Kon geen verschil vinden namelijk.

• rgras
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 september 2009 @ 09:14:
Okee, bedankt. Ik denk dat ik dan toch voor de OCZ Gold OCZ3P13334GK, omdat deze in de QVL staat. Kan iemand mij uitleggen wat behalve het prijsverschil van een paar euro het verschil is tussen de twee OCZ setjes? Kon geen verschil vinden namelijk.
Google?

Die 'P' versie heeft een 'platinum' heatspreader en CL7. De 'G' versie heeft een 'golden' heatspreader en CL9. Het probleem met beide kitjes is dat ze respectievelijk 1.8 en 1.7 volt nodig hebben om op die settings te draaien, Intel geeft namelijk een max. voltage aan van 1.65. Ik zou deze nemen: pricewatch: OCZ Platinum Low Voltage OCZ3P1333LV4GK

• v0dka
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-07-2021
TERW_DAN schreef op woensdag 23 september 2009 @ 20:18:
Neem een kijkje in de QVL en houdt je daaraan bij Asus bordjes, want die dingen zijn doorgaans vrij kieskeurig met betrekking tot geheugen.
Dat heb ik je nu al twee keer horen zeggen in korte tijd. Ik ben het hier echt niet mee eens. Natuurlijk kan ik niet bewijzen dat alles wel werkt, dat kan alleen andersom. Ik ken in ieder geval geen voorbeelden van bewezen incompatibiliteit met Asus borden, zeker niet op grote schaal.

Verwijderd

Topicstarter
rgras schreef op donderdag 24 september 2009 @ 11:56:
[...]

Google?

Die 'P' versie heeft een 'platinum' heatspreader en CL7. De 'G' versie heeft een 'golden' heatspreader en CL9. Het probleem met beide kitjes is dat ze respectievelijk 1.8 en 1.7 volt nodig hebben om op die settings te draaien, Intel geeft namelijk een max. voltage aan van 1.65. Ik zou deze nemen: pricewatch: OCZ Platinum Low Voltage OCZ3P1333LV4GK
Beankt voor de tip. Hiervan was ik niet op de hoogte. Ik denk dat ik dan voor jouw setje ga.

• MRammeloo
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-02 11:49
rgras schreef op donderdag 24 september 2009 @ 11:56:
[...]

Google?

Dat verbaast me dus ook: deze setjes in de QVL hebben een hoger voltage nodig dan wat Intel voorschrijft. Kan dat geen kwaad dan? Daarentegen staat de set die je adviseert, en die volgens mij speciaal voor P55 gemaakt is, weer niet in de QVL. Verwarrend...

Verwijderd

Topicstarter
MRammeloo schreef op donderdag 24 september 2009 @ 17:02:
[...]

Dat verbaast me dus ook: deze setjes in de QVL hebben een hoger voltage nodig dan wat Intel voorschrijft. Kan dat geen kwaad dan? Daarentegen staat de set die je adviseert, en die volgens mij speciaal voor P55 gemaakt is, weer niet in de QVL. Verwarrend...
Mmm. Nu snap ik het ook niet meer zo goed. Dat setje staat idd niet in de QVL. Weet iemand welk setje wel in de QVL staat en die goed te gebruiken is? Of kan iemand bevestigen dat de reepjes goed goed werken op dit moederbord?

• rgras
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik gebruik zelf de 1600MHz versie en die werkt goed, deze zal dus ook gewoon werken.

Verwijderd

v0dka schreef op donderdag 24 september 2009 @ 12:02:
[...]

Dat heb ik je nu al twee keer horen zeggen in korte tijd. Ik ben het hier echt niet mee eens. Natuurlijk kan ik niet bewijzen dat alles wel werkt, dat kan alleen andersom. Ik ken in ieder geval geen voorbeelden van bewezen incompatibiliteit met Asus borden, zeker niet op grote schaal.
Ik ben toch eerder geneigd het eens te zijn met TERW, zeker als je gaat naar high-end Asus moederborden. Op m'n 780i SLI werkte bijvoorbeeld Kingston van 1800mhz, TEAM van 1800mhz en OCZ platinum van 1800mhz niet (exacte partnumbers ken ik niet meer). En m'n mediacenter heeft moeite met z'n geheugen op 1066mhz te houden, terwijl het zelfs in de QVL staat.

• v0dka
Ten eerste hebben we een probleem met definitie. Wat is niet werken? Dat ze een bepaalde snelheid met bepaalde latency niet halen? Of dat het systeem gewoon niet kan posten?

Als je het eerste bedoelt, dat kan aan tal van andere oorzaken liggen. Eigenlijk allemaal user error. Je bewijst mijn punt zelf al door te zeggen dat zelfs geheugen uit de QVL niet werkt.

Verder is jouw ervaring, met alle respect, geen erg betrouwbare bron. Heb zelf bijvoorbeeld ook vele Asus borden versleten / aangeschaft voor anderen en nooit problemen gehad met geheugen. Pas als je massaal klachten ziet over een meerdere soorten geheugen met meerdere Asus borden dan kun je dingen zeggen als "Asus heeft veel problemen met geheugen, pas op". Ik zie nu geen enkel bewijs daarvoor, en van alle internetfora waar ik mijn tijd verdoe is dit het enige waar dit soort waarschuwingen (bij herhaling) te horen zijn. Onnodige bangmakerij en dat hoort niet in een forum met niveau.

edit: typo

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:21
v0dka schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 08:56:
Ten eerste hebben we een probleem met definitie. Wat is niet werken? Dat ze een bepaalde snelheid met bepaalde latency niet halen? Of dat het systeem gewoon niet kan posten?

Als je het eerste bedoelt, dat kan aan tal van andere oorzaken liggen. Eigenlijk allemaal user error. Je bewijst mijn punt zelf al door te zeggen dat zelfs geheugen uit de QVL niet werkt.

Verder is jouw ervaring, met alle respect, geen erg betrouwbare bron. Heb zelf bijvoorbeeld ook vele Asus borden versleten / aangeschaft voor anderen en nooit problemen gehad met geheugen. Pas als je massaal klachten ziet over een meerdere soorten geheugen met meerdere Asus borden dan kun je dingen zeggen als "Asus heeft veel problemen met geheugen, pas op". Ik zie nu geen enkel bewijs daarvoor, en van alle internetfora waar ik mijn tijd verdoe is dit het enige waar dit soort waarschuwingen (bij herhaling) te horen zijn. Onnodige bangmakerij en dat hoort niet in een forum met niveau.

edit: typo
Ik heb zelf ook het idee dat het tegenwoordig wel mee valt met die kieskeurigheid. Ik heb 1 keer een probleem gehad met compatibiliteit en dat was met een P5GD1 met MDT geheugen. Dit wilde echt niet stabiel lopen (continu BSOD). Met een P5WD2 met DDR2 nooit problemen gehad.

Daarna heb ik met een P5E64 Evolution met OCZ DDR3 problemen gehad met de snelheid van het geheugen. Het was spec 1600MHz, maar hoger dan 1333 ook de hele tijd BSOD. Dit lag echter aan slecht geheugen (tot 3 keer toe). Ik heb er nu kingston in zitten, ook op 1333 MHz, en dat werkt prima.

Overigens heb ik alleen na het MDT geheugen verhaal QVL geheugen gehad, op de rest van bovengenoemde borden zit geen QVL geheugen.

[ Voor 3% gewijzigd door R.E. op 25-09-2009 09:09 ]

Vette shit!

Verwijderd

Ik heb het zelf meegemaakt met Asus P5K... ik mooie OCZ gold PC6400 DDR2 voor gekocht... en allerlei BSODs en andere fenomenen. Kingston erop en het was gaan met de banaan.

...en ja! inderdaad ik had er niet de compatibiliteitslijst op nageslagen...

• v0dka
Klinkt als defect geheugen, en misschien foute timings / overclock/ voltage en ga zo maar door, Maar jij bent zeker van het falen van het moederbord omdat?

Dat geheugen X niet werkt op bord Y, bewijst niet dat bord Y niet deugt.

Verwijderd

v0dka schreef op maandag 28 september 2009 @ 09:37:
Klinkt als defect geheugen, en misschien foute timings / overclock/ voltage en ga zo maar door, Maar jij bent zeker van het falen van het moederbord omdat?

Dat geheugen X niet werkt op bord Y, bewijst niet dat bord Y niet deugt.
je begrijpt meverkeerd. Ik wilde onderbouwen dat het inderdaad handig is de compatibiliteit lijst erop na te slaan. Dit specifieke geheugen werkte gewoon niet lekker met de Asus p5k. Tijdje uitgeleend aan een vriend die het op een gigabyte bordje had gezet en die had geen problemen. Dus individueel was het allemaal in orde, samen was het shit!
Pagina: 1