UnderClocking Help

Pagina: 1
Acties:
  • 704 views

• push
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-08-2024
Hallo Iedereen,

ik heb niet echt veel verstand van computers dus daarom vraag ik het aan jullie.

Ik wil graag mijn computer underclocken, ik heb al veel gekeken op google maar daar stond dat ik mijn Core Voltage,Cpu / Clock Speed FSB / Frequency Voltage moest veranderen maar als ik dan naar mijn bios ging kon ik het niet vinden :S dus mischien weten jullie het

En hier is nog wat andere info

Ik heb mijn computer in elkaar laten zetten met verschillende onderdelen dus het is niet een computer die standaard in de winkel was.
Mijn Processor : AMD Athlon 7750 Dual Processor 2,70 Ghz
Mijn Motherboard : ASUS M3N78 SE

Hier zijn wat foto's van mijn bios:

spoiler: title
Afbeeldingslocatie: http://i48.photobucket.com/albums/f224/xKyouma/Foto0096.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i48.photobucket.com/albums/f224/xKyouma/Foto0095.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i48.photobucket.com/albums/f224/xKyouma/Foto0093.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i48.photobucket.com/albums/f224/xKyouma/Foto0094.jpg

Ok, dat is het ik hoop dat jullie me kunnen helpen, alvast bedankt

Mvg Rogier

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
zoek eens in je bios naar een optie die heet cool & quiet, en zet deze op enabled.

Deze optie regelt automatisch de kloksnelheid van je cpu naar gelang de belasting, doe jij er niets mee, dan loopt hij langzaam, ga je een potje gamen, dan gaat hij voluit. deze optie is denk ik precies wat je zoekt.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Als je "processor voltage" leest gaat er geen belletje rinkelen???

Als je die lager zet als factory specs ben je aan het undervolten...

Underclocken doe je door je ratio omlaag te halen.
Lees de manual van je mobo eens door!

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2009 20:27 ]

Verwijderd

Underclocken schijnt met een AMD processor meer mogelijk te zijn dan met een INTEL. Het idee is leuk maar in de praktijk kan een INTEL maar zeer beperkt worden underclockd.

In de afbeelding laat je zien waar je bent geweest in de BIOS. Je kan i.d.d daar je cpu underclocken. Doe het stapje voor stapje. Door voorzichtig tewerk te gaan merk je op met welke setup je systeem instabiel wordt want instabiel wordt het denk ik vrij snel. Je kan ook je RAM e.a hardware met clocksnelheden underclocken.

Succes

• push
Bedankt iedereen voor de snelle post ik ga het nu proberen :)

--------------------------------------------------------------------------------------------

Ok , ik heb wat dingen geprobeerd maar ik kom er nog steeds niet uit . als ik naar mijn CPU Overclocking ga en ik kies Manual kan ik mijn CPU Frequency kiezen hij kan van 200Mhz tot 550 Mhz.

En als ik naar mijn Processor Frequency Multiplier ga kan ik kiezen uit verschillende opties zie foto voor meer info.

Vraag 1 : Op welke CPU Frequency moet ik mijn Mhz zetten om te underclocke moet ik juist hoger of lager?
Vraag 2 : Waar kan ik Mijn FSB Veranderen ik kan die nergens vinden.
Vraag 3 : Op welke Processor Frequency Multiplier kan ik hem het beste zetten ?

Foto's : Foto 1
Foto 2

Alvast Bedankt, en sorry dat ik zoveel vragen stel , ben niet echt goed met computers :)

Mvg Rogier

[ Voor 88% gewijzigd door push op 24-09-2009 13:34 ]

• push
Bump :)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 19:47

M2M

medicijnman

kun je "cpu overclocking" niet op manual zetten?

-_-

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:03
Ik zou zeggen gebruik je gezonde verstand eens. De antwoorden liggen nogal voor de hand...

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• push
M2M schreef op donderdag 24 september 2009 @ 15:24:
kun je "cpu overclocking" niet op manual zetten?
Jawel ik kan het veranderen van 200-550 Mhz maar ik heb geen idee op wat ik het moet zetten. mijn post reply hierboven zie je nog wat foto's

Verwijderd

Zet "processor frequency multiplier" eens zo laag mogelijk.
Dan heb je een lekker trage computer.

• push
Waar kan ik mijn FSB Vinden???

• M2M

M2M

medicijnman

je FSB is zeer waarschijnlijk de 200 - 550 MHz die je in kunt stellen. Zet 'm eens op 200 en kijk eens wat CPU-Z aangeeft.

-_-

• push
M2M schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 14:33:
je FSB is zeer waarschijnlijk de 200 - 550 MHz die je in kunt stellen. Zet 'm eens op 200 en kijk eens wat CPU-Z aangeeft.
Ey, ik heb het gedaan en het klopt dat is mijn FSB bedankt :)

Alleen nog een vraagje op welke settings kan ik het beste mijn Processor Frequency Multiplier zetten?
Hier is een foto : http://i48.photobucket.com/albums/f224/xKyouma/Foto0097.jpg

En is er een manier om mijn CPU Overclocking Mhz lager dan 200 te zetten? ik kan max 200-550

Alvast bedankt

• M2M

M2M

medicijnman

als je bios standaard niet lager wil dan 200 MHz zijn er niet veel eenvoudige (bios) truukjes meer om je processor nog langzamer te laten draaien. In ieder geval de multiplier zo laag mogelijk zetten (x8?). Je FSB vermenigvuldigd met je multiplier geeft namelijk je processor snelheid. FSB laag + multiplier laag = extra lage processor snelheid.

Vervolgens, omdat je processor snelheid zo laag is, is het mogelijk om je processor te "undervolten". Dat betekend dat je het voltage van je processor zo laag mogelijk maakt, zonder het systeem instabiel te maken. Dat kost echter wat meer tijd dan simpelweg het verlagen van kloksnelheden / multipliers. Maargoed, hoe gaat dat in zijn werk: Je laat je processor zo langzaam mogelijk lopen. 200 MHz FSB en x8 multiplier. Vervolgens kijk je even wat het standaard voltage van je processor is. (simpele google zoekopdracht met je processornaam + standard voltage zal voldoende zijn). En dan verlaag je in de bios het voltage met 5% ongeveer. Je kijk het nog eens goed na, te veel prik sloopt je processor en een typvout is zo gemaakt en start je pc op. Start het ding in een keer goed op zonder foutmeldingen / blauwe schermen dan is dat hoopvol. Dan download je het programma Orthos. Die draai je voor een uurtje of twee (je pc is wel bruikbaar voor licht werk). Zodra je processor een foute berekening maakt slaat orthos af en heb je het voltage van je processor te laag ingesteld.
Herstarten, bios openen en het voltage iets verhogen.
Gaat het orthossen voor 2 uur goed, dan herstart je naar de bios en haal je wederom zo'n 5% van het voltage af.
Op een gegeven moment slaat orthos echt gewoon af of start je pc niet meer op. Geen probleem, zolang je nog de bios in kunt ga je naar 5% boven de huidige waarde en heb je feitelijk het laagste processor voltage bereikt. Kun je niet meer de bios in, dan moet je een bios reset doen. dat staat in het boekje van je moederbord of google + bios reset + moederbord type.
Je neemt de laagste stabiele waarde aan en je bent klaar.

Het zelfde verhaaltje kun je uithalen met geheugenvoltages en eventueel northbridgevoltages, maar beide leveren niet zoveel energiebesparing op als het verlagen van het voltage van de processor.

-_-

• push
M2M schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 17:14:
als je bios standaard niet lager wil dan 200 MHz zijn er niet veel eenvoudige (bios) truukjes meer om je processor nog langzamer te laten draaien. In ieder geval de multiplier zo laag mogelijk zetten (x8?). Je FSB vermenigvuldigd met je multiplier geeft namelijk je processor snelheid. FSB laag + multiplier laag = extra lage processor snelheid.

Vervolgens, omdat je processor snelheid zo laag is, is het mogelijk om je processor te "undervolten". Dat betekend dat je het voltage van je processor zo laag mogelijk maakt, zonder het systeem instabiel te maken. Dat kost echter wat meer tijd dan simpelweg het verlagen van kloksnelheden / multipliers. Maargoed, hoe gaat dat in zijn werk: Je laat je processor zo langzaam mogelijk lopen. 200 MHz FSB en x8 multiplier. Vervolgens kijk je even wat het standaard voltage van je processor is. (simpele google zoekopdracht met je processornaam + standard voltage zal voldoende zijn). En dan verlaag je in de bios het voltage met 5% ongeveer. Je kijk het nog eens goed na, te veel prik sloopt je processor en een typvout is zo gemaakt en start je pc op. Start het ding in een keer goed op zonder foutmeldingen / blauwe schermen dan is dat hoopvol. Dan download je het programma Orthos. Die draai je voor een uurtje of twee (je pc is wel bruikbaar voor licht werk). Zodra je processor een foute berekening maakt slaat orthos af en heb je het voltage van je processor te laag ingesteld.
Herstarten, bios openen en het voltage iets verhogen.
Gaat het orthossen voor 2 uur goed, dan herstart je naar de bios en haal je wederom zo'n 5% van het voltage af.
Op een gegeven moment slaat orthos echt gewoon af of start je pc niet meer op. Geen probleem, zolang je nog de bios in kunt ga je naar 5% boven de huidige waarde en heb je feitelijk het laagste processor voltage bereikt. Kun je niet meer de bios in, dan moet je een bios reset doen. dat staat in het boekje van je moederbord of google + bios reset + moederbord type.
Je neemt de laagste stabiele waarde aan en je bent klaar.

Het zelfde verhaaltje kun je uithalen met geheugenvoltages en eventueel northbridgevoltages, maar beide leveren niet zoveel energiebesparing op als het verlagen van het voltage van de processor.
Ok , zal het proberen bedankt voor alle info .

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Tsjah... dit is toch wel de basis van overklokken/underklokken (het een is gewoon het omgekeerde van het ander), genoeg over te vinden hier dus en ik wil je dan ook aanraden om ook even de FAQ van dit subforum door te lezen :)

Veel succes!

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.