extra fans regelbaar maken of niet en hoe?

Pagina: 1
Acties:

• kevinvdw
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-08 14:31
hallo,

Ik zit met volgend "probleem". Ik heb nu 5 fans in mijn PC hangen. één voor de processor, 2 voor de harddisks en 2 voor algemene airflow. De twee algemene(80mm) zijn er met 3pins-aansluiting, de twee die mijn harddisks koelen(92mm) zijn er met 3pins-aansluiting en kunnen rechtstreeks op de voeding aangesloten worden, wat nu ook zo is. Op mijn moederbord kan ik maar 1 fan aansluiten. Ik ben in de veronderstelling dat deze fan dan temperatuursgestuurd is?
Nu is er ook maar één fan van de twee aangesloten voor algemene airflow(omdat dit niet anders gaat). Ik zou graag zowel mijn fans voor algemene airflow als mijn fans voor mijn HDs maar zo snel laten draaien als nodig(stilte primeert), maar ik weet niet goed hoe. Moet ik dit gebruiken om die ene connector op te splitsen?
Ik ben een beetje in de veronderstelling dat wat ik wil niet gaat zonder serieuze aanpassingen(lees: grote fancontrollers ed.), maar ik zoek een simpele oplossing
Voor de volledigheid:
- Silverstone LC17
- moederbord
- case fan HD

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Waarom niet gewoon een fancontroller in je 5,25" bay schroeven, kan je zelf de snelheden van je fans bepalen en is gewoon de makkelijkste optie, anders zit je met Y-splitter te prutsen en weerstanden etc.

[ Voor 30% gewijzigd door Wiethoofd op 23-09-2009 19:37 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

wanneer je geen externe knoppen op je pc wilt maar toch eenvoudig de fans aan wilt kunnen passen:
http://www.azerty.nl/0-10...an-mate-2-snelheidsr.html

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2009 19:44 ]

• kevinvdw
@wiethoofd: zie link, mijn case heeft geen externe 5,25" bay

@skeweyed: dat was mijn plan b, maar ik vroeg me af of dit niet temperatuursafhankelijk ging, zoals mijn ene fan nu

Verwijderd

Als eenvoudige oplossing heb je 2 keuzes voor temperatuur gestuurde fans:
- direct aansluiten op je moederbord en via bios/software de fans aansturen waarbij de fans sneller of langzamer gaan draaien aan de hand van de gemeten temperatuur
- aansluiten op een intelligente fancontroller

Trouwens, is het een probleem om de fancontroller in je kast te hangen zonder dat je deze in een bay inbouwt? Ik geloof dat er sommige fancontrollers configureerbaar zijn met eigen temperatuursensoren zodat je er niet handmatig aan hoeft te zitten waardoor je deze dus in je kast kunt hangen en niet meer naar om hoeft te kijken.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

diamondback schreef op woensdag 23 september 2009 @ 20:14:
@wiethoofd: zie link, mijn case heeft geen externe 5,25" bay
Er zijn ook wel 3,5" oplossingen, net als pci-bracket-versies.....

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Je kunt de fans ook op een molexaansluiting zetten.
Op die molex zit 12V en 5V en massa.
Je kunt dus tussen 3 voltages kiezen want tussen de 12 en de 5 zit nog eens 7V.
Well ff checkuh dat de fans de goede kant op draaien.
Met dat splitterkabeltje kun je idd 2 fans op je mobo aansluiten en de BIOS regelt dan de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvdw
bedankt allemaal, snap het! Heb besloten de twee fans met een splitter-kabeltje aan mijn MB te hangen en mijn twee fans die mijn HD's koelen gewoon rechtstreeks op de voeding aan te sluiten
Pagina: 1