Fan aansluiten op moederbord of voeding?

Pagina: 1
Acties:

• TTZ
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-12-2025
Ben hier nog niet thuis in, dus check t ff. Heb een Thermaltake Armor VA8000BWS kast en ga hier extra HD's + fan in plaatsen. Ben alleen niet zeker welke fan geschikt is en of het uberhaubt mogelijk is.

Huidige situatie:

- Thermaltake Armor VA8000BWS case
- Asus P5B deluxe moederbord
- 2x 320GB 7200.10 HD
- Enermax Liberty 500W

Gewensde situatie:

+ 3x Samsung spinpoint F3 1TB erbij plaatsen
+ 1x casefan erbij plaatsen voor extra koeling extra HD's

Ik heb enkel de standaard fans in de case zitten, dus 120mm achter + 90mm boven achter + 90mm boven + 120mm voor (onder).
De fan voor koelt nu de 2 HD's die daar in Raid0 liggen. Ik wil voor dus 1 extra 120mm fan bijplaatsen voor de 2 nieuwe HD's.

- Kan ik deze fan aansluiten op mn moederbord en kast en welke is het meest geschikt?

Twijfel tussen deze:
pricewatch: Tacens Ventus Ice, 120mm

pricewatch: Scythe Gentle Typhoon 120 mm Fan, 120mm

pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120m

- De 1 is 3pins de ander 4pins, welke moet ik nemen? Of rechtstreeks op voeding aansluiten?

• kevinvdw
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-08-2025
Ik zou gaan voor de Nexus, zelf goede ervaring me en heeft zeker de beste prijs/kwaliteitsverhouding. Het beste is op je moederbord volgens mij omdat die dan temperatuursgestuurd is(niet zeker)?

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-01 07:51
diamondback schreef op woensdag 23 september 2009 @ 19:05:
Ik zou gaan voor de Nexus, zelf goede ervaring me en heeft zeker de beste prijs/kwaliteitsverhouding. Het beste is op je moederbord volgens mij omdat die dan temperatuursgestuurd is(niet zeker)?
ik zat zelf meer te denken aan je psu te hangen. omdat je HDD's altijd aanstaan (dus ook altijd warm(-er) zijn), lijkt het mij meer geschikt om z'n fan op vollekracht te laten draaien. Als het stiller moet, dan moet je hem aan je mobo prikken. maar ik zou zelf hem op vollekracht laten draaien zodat je hdd's maximaal worden gekoeld. Dit omdat je mobo op temp.graad werkt. aangezien op idle dat lager is, draaien je fans dus dan ook lager.

verder heb ik geen verstand van merkjes.maar ik zou wel een 3 poilige kopen, want een 4 polige kan je ook nog eens bestuuren (of zo iets) en dat is alleen maar irritand xD

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-01 12:10
Dit omdat je mobo op temp.graad werkt. aangezien op idle dat lager is, draaien je fans dus dan ook lager.
Hoeft helemaal niet. Je kan bijvoorbeeld ook prima met bijvoorbeeld SpeedFan de snelheid regelen. Dat is dan ook gelijk het grote voordeel van een fan aan het mobo te hangen: dat je zelf in de hand kan hebben hoe snel ze moeten draaien. Op 80% zal de fan bijvoorbeeld nog genoeg lucht verplaatsen, maar luidruchtige fans zijn dan wel een stuk stiller. ;)

• TTZ
Luukje01 schreef op woensdag 23 september 2009 @ 19:44:
[...]

ik zat zelf meer te denken aan je psu te hangen. omdat je HDD's altijd aanstaan (dus ook altijd warm(-er) zijn), lijkt het mij meer geschikt om z'n fan op vollekracht te laten draaien. Als het stiller moet, dan moet je hem aan je mobo prikken. maar ik zou zelf hem op vollekracht laten draaien zodat je hdd's maximaal worden gekoeld. Dit omdat je mobo op temp.graad werkt. aangezien op idle dat lager is, draaien je fans dus dan ook lager.

verder heb ik geen verstand van merkjes.maar ik zou wel een 3 poilige kopen, want een 4 polige kan je ook nog eens bestuuren (of zo iets) en dat is alleen maar irritand xD
Ok tnx. Ik sluit m dan wel direct aan op mn voeding, heb je een goed punt mee. Stilte maakt me niet uit, staat toch altijd muziek of een flinke DTS film aan hier ;)
Maar 3polig, dat kan toch niet aan mn modulaire voeding? Dat is toch molex/ 4polig? Of zie ik iets over het hoofd.

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:34

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Even wat misverstanden opruimen : 4-polige fanstekkers zijn gewone 3-polige met een extra controle-optie. Kun je ook gewoon op 3-pins aansluiten, alleen kun je em dan niet instellen. 4-pins regelbare of 3-pins kun je niet zomaar aan je Molex-connector (die stekker met geel-2x zwart-rood) hangen, maar er moet een verloopstukje tussen. (zelf iets in elkaar flansen kan ook, voer je fan een gele en een zwarte draad, en laat het toerentaldraadje open) Meestal echter krijg je er wel zo'n verloopstuk bij.

Als je controle over je fans wilt hebben (SmartFanControl, Q-control, SpeedFan of wat ook) kun je ze beter op je moederbord aansluiten, maar als je er toch een (hardwarematige) fancontroller tussenstopt, is je voeding een betere keus. (dat belast je moederbord niet, brengt Q-control niet in de war, en je kunt eventueel nog meer fans aansluiten :D )

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• TTZ
FreezeXJ schreef op woensdag 23 september 2009 @ 21:42:
Even wat misverstanden opruimen : 4-polige fanstekkers zijn gewone 3-polige met een extra controle-optie. Kun je ook gewoon op 3-pins aansluiten, alleen kun je em dan niet instellen. 4-pins regelbare of 3-pins kun je niet zomaar aan je Molex-connector (die stekker met geel-2x zwart-rood) hangen, maar er moet een verloopstukje tussen. (zelf iets in elkaar flansen kan ook, voer je fan een gele en een zwarte draad, en laat het toerentaldraadje open) Meestal echter krijg je er wel zo'n verloopstuk bij.

Als je controle over je fans wilt hebben (SmartFanControl, Q-control, SpeedFan of wat ook) kun je ze beter op je moederbord aansluiten, maar als je er toch een (hardwarematige) fancontroller tussenstopt, is je voeding een betere keus. (dat belast je moederbord niet, brengt Q-control niet in de war, en je kunt eventueel nog meer fans aansluiten :D )
Dat is duidelijke taal. Dus, welke zou jij kopen als je mij was? (situatie hierboven TS)

• Shivan_20
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-01 11:55
Mocht je hem extern willen kunnen regelen, kijk ook eens naar deze Tacens Ventus Pro Ice 12cm, 120mm.

De Pro heeft een bracket voor in je pci sleuf van je kast. Hierop zit een regelbare weerstand waarmee je, mocht je willen, de fansnelheid kan regelen (handig als je je pc 's nachts aan laat staat).
En volgens mij is ie nog goedkoper dan die normale Tacens Ice ;), en de gewone Pro, zonder Ice, is nog iets goedkoper

[ Voor 5% gewijzigd door Shivan_20 op 23-09-2009 22:07 ]

Verwijderd

Ik heb een foto bekeken van de P5B Deluxe.
1 x CPUfan en 3 x Chassis fan (als ik het goed zie).
Of alle drie de chasisfans regelbaar zijn door de BIOS? Denk het niet.
Maar ik zeg het hier nog een keer; aan een molexstekker kun je kiezen tussen 3 voltages en dat vind ik wel handig voor fans.
Je moet wel met een soldeerbout of kroonsteentjes aan de gang.
Of gewoon wat prutsen, zo doe ik het altijd 8)7

• TTZ
Verwijderd schreef op donderdag 24 september 2009 @ 00:44:
Ik heb een foto bekeken van de P5B Deluxe.
1 x CPUfan en 3 x Chassis fan (als ik het goed zie).
Of alle drie de chasisfans regelbaar zijn door de BIOS? Denk het niet.
Maar ik zeg het hier nog een keer; aan een molexstekker kun je kiezen tussen 3 voltages en dat vind ik wel handig voor fans.
Je moet wel met een soldeerbout of kroonsteentjes aan de gang.
Of gewoon wat prutsen, zo doe ik het altijd 8)7
Dus welke raden jullie aan om direct aan de voeding aan te sluiten? Zie TS boven voor de opties...geen zin om met de soldeerbout aan de gang te gaan, gewoon lekker "plug and play" ;)

Verwijderd

Ik zou de Tacens pakken; die maakt de minste toeren en is het stilst.
een tweaker heeft hem al getest

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2009 00:37 ]

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-01 08:50
Harddrives van tegenwoordig zijn heel goed te doen, temperaturen zijn ook goed te doen.. worden ook alleen warm als het intens gebruikt word.

Als het kan zou ik altijd mijn fans op me moederbord aansluiten, als dit niet kan gewoon op je voeding.

Belangrijkste is gewoon je airflow, onderkant lucht erin blazen en bovenkant eruit.

Succes

• TTZ
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 00:34:
Ik zou de Tacens pakken; die maakt de minste toeren en is het stilst.
een tweaker heeft hem al getest
Ok maar die is 3 pins en kan dus niet rechtstreeks aan mn voeding? Ik hoef de RPM niet per se te regelen...

Verwijderd

Die kan idd niet rechtstreeks op de voeding, tenzij met een verloopkabeltje.
Maar hij kan wel op je mobo als je daar nog een stroompoortje vrij hebt.

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-01 07:51
Bitage schreef op woensdag 23 september 2009 @ 20:05:
[...]

Hoeft helemaal niet. Je kan bijvoorbeeld ook prima met bijvoorbeeld SpeedFan de snelheid regelen. Dat is dan ook gelijk het grote voordeel van een fan aan het mobo te hangen: dat je zelf in de hand kan hebben hoe snel ze moeten draaien. Op 80% zal de fan bijvoorbeeld nog genoeg lucht verplaatsen, maar luidruchtige fans zijn dan wel een stuk stiller. ;)
als speedfan niet op je mobo word ondersteund is het nog steeds een stommer verhaal. alhoewel je dan in je bios wat kan regelen. maar ik blijf bij mijn standpunt haha :"d
Pagina: 1