Rocketraid 2310 - Raid5 array crash

Pagina: 1
Acties:

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-02 23:56
Oke, volgens mij heb ik een groot probleem;

-Rocketraid 2310
-4x HD501LJ in raid 5

Schijf 1 (channel 0) is niet meer in sync na een herstart (?), denk oke, rebuilden dan maar.

Helaas fondue kaas slaat schijf 3 (channel 4) af na een paar minuten (spint wel weer op, maar gaat weer uit), er verschijnt dan ook een rebuild error.

Inmiddels driver van de kaart geupdate, ook al draait het systeem al een maand of 9 super stabiel.

Tikkende schijf afkoppelen zorgt ervoor dat de array disabled word, schijf 1 afkoppelen helpt natuurlijk ook niet echt.

Iemand mss enig idee hoe dit aan te pakken is?
Ik kan nog proberen Continue rebuild on error aan te zetten, maar vraag me af of dat wel helpt...

t gaat vooral om muziek/films/software wat te vervangen is, maar dik een terabyte aan data raak je liever niet kwijt... (Documenten, mail, foto's etc staan op andere array).

/edit:
Trouwens wel een leuke; de schijf doet normaal zolang windows niet gestart is, wanneer ik het BIOS induik en dez elaat staan is er niks aan de hand, pas wanneer er data vanaf gelezen word tikt ie en slaat ie af...

[ Voor 11% gewijzigd door LiquidSmoke op 23-09-2009 18:48 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:29

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Waarom wil je een array rebuilden op een defecte schijf?

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-02 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

4 schijven totaal in Raid-5, er kan dan een stuk gaan en die moet je dan ook gaan vervangen. Gaat nog een stuk voordat je die hebt vervangen, Raid-5 array helemaal weg... Hoeveel schijven zijn er nu defect? 1 of 2?

https://powershellisfun.com

• LiquidSmoke
1 tikt, echt hardware defect, de andere is out of sync, maar voor zover ik kan zien werkt die normaal.

Omdat de 4e schijf meteen bij afslaat bij het rebuilden (of wanneer je een bestand probeert te openen), kan de 1ste schijg niet herbouwd worden...

Ik kan perfect door de array bladeren, zie alle mappen etc, totdat ik dus een bestand wil openen...

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

LiquidSmoke schreef op woensdag 23 september 2009 @ 19:51:
1 tikt, echt hardware defect, de andere is out of sync, maar voor zover ik kan zien werkt die normaal.

Omdat de 4e schijf meteen bij afslaat bij het rebuilden (of wanneer je een bestand probeert te openen), kan de 1ste schijg niet herbouwd worden...

Ik kan perfect door de array bladeren, zie alle mappen etc, totdat ik dus een bestand wil openen...
Maar is je vierde schijf Hot-Spare en bestond je Raid-5 Array uit 3 schijven? Zo niet, dan zou ik de eerste schijf door een gelijkwaardige schijf vervangen zodat de Raid-5 Array kan worden gerebuild. (Je Raid-5 Arrray is in dat geval degraded en je kunt een Raid-5 Array niet rebuilden naar 3 schijven)

• LiquidSmoke
-={Fred_Perry}=- schreef op woensdag 23 september 2009 @ 19:54:
[...]

Maar is je vierde schijf Hot-Spare en bestond je Raid-5 Array uit 3 schijven? Zo niet, dan zou ik de eerste schijf door een gelijkwaardige schijf vervangen zodat de Raid-5 Array kan worden gerebuild. (Je Raid-5 Arrray is in dat geval degraded en je kunt een Raid-5 Array niet rebuilden naar 3 schijven)
Nope, alle 4 in raid5, geen hotspare...

M.a.w ik ben 2 vd 4 schijven kwijt...

Gekke is dat nu wel de data benaderbaar is, de 1ste schijf is nog steeds out of sync, maar de 4e schjif ratelt nu wel weer door, totdat ik een rebuild geef, zodat de eerste schijf hersteld kan worden, dan klapt ie er weer uit.

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

LiquidSmoke schreef op woensdag 23 september 2009 @ 20:52:
[...]

Nope, alle 4 in raid5, geen hotspare...

M.a.w ik ben 2 vd 4 schijven kwijt...

Gekke is dat nu wel de data benaderbaar is, de 1ste schijf is nog steeds out of sync, maar de 4e schjif ratelt nu wel weer door, totdat ik een rebuild geef, zodat de eerste schijf hersteld kan worden, dan klapt ie er weer uit.
Er valt niets te herstellen tot je een disk hebt vervangen waardoor de parity weer kan worden verdeeld over de vier schijven. Die schijf op channel 4 is niet fris meer en moet vervangen worden...

• LiquidSmoke
Maar kan ik dan met 2 resterende schijven de boel herstellen?

Volgens mij is de tolerantie maar 1 schijf...

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

LiquidSmoke schreef op woensdag 23 september 2009 @ 22:00:
Maar kan ik dan met 2 resterende schijven de boel herstellen?

Volgens mij is de tolerantie maar 1 schijf...
In een Raid-5 set kan er een disk stuk gaan en dan kun je nog door werken, je moet disk dan wel vervangen en dan zal hij gaan rebuilden waardoor je Raid-5 set weer healthy is.
(Wikipedia: Redundant Array of Independent Disks)

Je hebt nu twee schijven die het niet of niet goed doen, die vierde schijf lijkt me niet goed (het up/down spinnen is niet goed te noemen) en de eerste is out-sync? Je moet gewoon nu een disk gaan vervangen, die vierde dus, en hopen dat je dan kan gaan rebuilden...

• LiquidSmoke
-={Fred_Perry}=- schreef op woensdag 23 september 2009 @ 22:07:
[...]

In een Raid-5 set kan er een disk stuk gaan en dan kun je nog door werken, je moet disk dan wel vervangen en dan zal hij gaan rebuilden waardoor je Raid-5 set weer healthy is.
(Wikipedia: Redundant Array of Independent Disks)

Je hebt nu twee schijven die het niet of niet goed doen, die vierde schijf lijkt me niet goed (het up/down spinnen is niet goed te noemen) en de eerste is out-sync? Je moet gewoon nu een disk gaan vervangen, die vierde dus, en hopen dat je dan kan gaan rebuilden...
Hm, ik weet hoe RAID5 werkt, en vraag me af of dit lukt;

Schijf 1 is out of sync, normaal te rebuilden door gebruik van disk 2 3 en 4.
Nu is bij mij ook schijf 4 niet orde, zodra ik 1 wil rebuilden, knalt 4 eruit.

4 kan ik vervangen, maar niet rebuilden, want schijf 1 is onleesbaar.
1 kan ik vervangen, maar niet rebuilden doordat schijf 4 wegvalt als ik dit probeer.

Ben ik nu gek :? Je kunt een RAID5 set met 4 schijven toch niet rebuilden met 2 (schijf 2 en 3) schijven?

/edit:
Ah wacht, via WikiPedia;
The array will have data loss in the event of a second drive failure and is vulnerable until the data that was on the failed drive is rebuilt onto a replacement drive.

[ Voor 8% gewijzigd door LiquidSmoke op 23-09-2009 22:23 ]

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Mount de array read-only met de werkende schijven (3 vd 4 dus lijkt het?), zonder rebuilden. De tikkende disk kan je vergeten, de out-of-sync disk kan nog wat nuttige gegevens bevatten. In je RocketRaid config zal je ergens moeten aangeven dat ie de mount dus forceert. Wellicht dat een paar blokjes van je filesystem gaar zijn, maar een beetje filesystem kan wel tegen wat slechte metadata.

Natuurlijk heb je checksums van al je data gemaakt (met sfv of par2 o.i.d.). Red wat er te redden valt door het naar een andere disk te kopieren en de integriteit te controleren.

Stuur daarna defecte disk(s) op naar de fabrikant en bouw een verse array als ze terug zijn :)

[ Voor 22% gewijzigd door Erik Jan op 23-09-2009 22:27 ]

This can no longer be ignored.

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

LiquidSmoke schreef op woensdag 23 september 2009 @ 22:19:
[...]

Hm, ik weet hoe RAID5 werkt, en vraag me af of dit lukt;

Schijf 1 is out of sync, normaal te rebuilden door gebruik van disk 2 3 en 4.
Nu is bij mij ook schijf 4 niet orde, zodra ik 1 wil rebuilden, knalt 4 eruit.

4 kan ik vervangen, maar niet rebuilden, want schijf 1 is onleesbaar.
1 kan ik vervangen, maar niet rebuilden doordat schijf 4 wegvalt als ik dit probeer.

Ben ik nu gek :? Je kunt een RAID5 set met 4 schijven toch niet rebuilden met 2 schijven?
Je kan een Raid-5 set van 4 schijven rebuilden met 3 schijven naar 4 schijven zoals. Je kan hem niet rebuilden vanaf 2 schijven naar 4 schijven, AFAIK is het nu End of Story :( Maar... Ik heb zelf op een HP Raid Controller op werk een array nog kunnen fixen door de eerste geforceerd online te zetten en de defecte schijf te vervangen waarna hij vrolijk ging rebuilden. Leuk om dit soort dingen te proberen als je een backup hebt of als het data is die vervangbaar of minder tot niet belangrijk is...

Edit:

Erik Jan zou wel eens gelijk kunnen hebben als het nog lukt met die eerste schijf...

[ Voor 4% gewijzigd door Tags NL op 23-09-2009 22:25 ]

• LiquidSmoke
Morgen ga ik ik eens proberen die tikkende disk te vervangen en kijken of ik die out of sync disk kan forceren online te komen,

Het moment dat ie out of sync raakte was tijdens een reboot, maar er word niet geboot van de array, veel data kan er niet weg of gaar zijn.

Weet iemand of je de rocketraid 2310 online kunt forceren?

Ben de optie namelijk nergens tegengekomen...

/edit:

Even een tussenstap; aan SMART heb je ook niet altijd iets; alle waardes van alle 4 de disks zijn normaal, de temperatuur heeft continu rond de 35 graden gelegen (disk temps dan, ambiant rond de 20 graden).

[ Voor 22% gewijzigd door LiquidSmoke op 23-09-2009 23:15 ]

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

LiquidSmoke schreef op woensdag 23 september 2009 @ 23:13:

Weet iemand of je de rocketraid 2310 online kunt forceren?
Geen idee eigenlijk, wat kun je met de Highpoint Windows tools doen met die disk? (Ik neem aan dat je niet van de Raid-5 set boot?)

• LiquidSmoke
-={Fred_Perry}=- schreef op woensdag 23 september 2009 @ 23:30:
[...]

Geen idee eigenlijk, wat kun je met de Highpoint Windows tools doen met die disk? (Ik neem aan dat je niet van de Raid-5 set boot?)
Boot er idd niet van.

(web)gui is best uigebreid, eigenlijk alles wat je mag verwachten;

Aanmaken van arrays
Definieren van spares
Fore/background initialization
OCE
Status
E-mail alerts
Cache policy instellingen

etc etc

maar geen force online optie... Misschien dat ie met een nieuwe disk op channel 4 wel wilt, morgen wel eens kijken.

• LiquidSmoke
Inmiddels vandaag @ work de schijven op de testbank aangesloten;

Ik denk dat ik iets van een omgekeerde warmloper heb, bij koud opstarten geeft de tikkende schijf een hoop problemen, maar na een half uurtje idlen word ie wat warmer en gaat het beter.

Ben nu alle data aan het wegkopiëren, alleen gaat het niet zo snel met disk 1 nog steeds degraded :X

Schijven zijn nog geen anderhalf jaar oud, ik ga ze dus aanmelden voor garantie.

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

LiquidSmoke schreef op donderdag 24 september 2009 @ 13:43:
Inmiddels vandaag @ work de schijven op de testbank aangesloten;

Ik denk dat ik iets van een omgekeerde warmloper heb, bij koud opstarten geeft de tikkende schijf een hoop problemen, maar na een half uurtje idlen word ie wat warmer en gaat het beter.

Ben nu alle data aan het wegkopiëren, alleen gaat het niet zo snel met disk 1 nog steeds degraded :X

Schijven zijn nog geen anderhalf jaar oud, ik ga ze dus aanmelden voor garantie.
Nog geen schijf vervangen dus? Wel goed om eerst alle data te redden (Scheelt weer downloaden) en daarna ga je weer een nieuwe array maken?

• LiquidSmoke
-={Fred_Perry}=- schreef op donderdag 24 september 2009 @ 13:47:
[...]

Nog geen schijf vervangen dus? Wel goed om eerst alle data te redden (Scheelt weer downloaden) en daarna ga je weer een nieuwe array maken?
Inmiddels de 2 haperende schijven voor RMA aangemeld, ze komen toevallig van 2 verschillende webwinkels en zijn allebei geaccepteerd.

Dus dat komt wel goed, alleen nog even iets verzinnen om de tijd zonder te overbruggen :P
Pagina: 1