Internet Connection Sharing + Ad-hoc = Problemen ?

Pagina: 1
Acties:

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Apparatuur:

1. SpeedTouch WLAN router
2. Medion laptop
3. Desktop met 2 WLAN-kaartjes

De SpeedTouch router staat helemaal aan de ene kant van het huis, terwijl mijn kamer aan de andere kant is.
Ik kan met mijn laptop geen verbinding maken met de SpeedTouch omdat het te ver is.

Daarom dacht ik: laat ik even een Ad-hoc netwerkje maken tussen de laptop en de desktop die ergens halverwege staat, en wel goed verbinding kan maken met de router.

Dan wordt dit de situatie:

Afbeeldingslocatie: http://img443.imageshack.us/img443/9706/connection.jpg

Ik heb Internet Connection Sharing aanstaan op WLAN-kaart 2 van de desktop, die verbonden is met de router. Op WLAN-kaart 1 van de desktop heb ik een Ad-hoc netwerk gemaakt.

Het probleem:

Normaal zet ICS een DHCP-server op, zodat de client (laptop) een IP-adres krijgt, en verbinding heeft met internet. Het IP van de client ligt in de range 192.168.0.x. Om de één of andere reden werken echter ICS en Ad-hoc niet goed samen, waardoor de client een IP-adres krijgt in de range 169.254.x.x.

Pingen naar de andere PC gaat, en ze kunnen elkaar ook benaderen in het netwerk, dus de Ad-hoc verbinding werkt. ICS blijkbaar niet. Hoe los ik dit op ?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:29

arie_papa

Running on Ubuntu

Waarom zet je de DHCP funtie niet uit en voer je een fixed ip in?
Weet niet zeker of dat in deze opstelling problemen oplevert, maar volgens mij heb je nu 2 dhpc servers in je netwerk zitten, namelijk je Speedtouch, en de desktop.
Daarnaast is het volgens mij het slimst om voor het ad-hoc en voor je normale netwerk 2 verschillende ip-ranges te gebruiken zodat ze elkaar niet conflicteren

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Een bridge instellen op BOMBADIL?

En wat is de default gateway op LEGOLAS?

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Mijzelf schreef op donderdag 24 september 2009 @ 10:30:
Een bridge instellen op BOMBADIL?

En wat is de default gateway op LEGOLAS?
Om de een of andere reden wilt WLAN-kaart 1 geen verbinding meer maken met de SpeedTouch als hij gebridged is met WLAN-kaart 2.

Default gateway op Legolas is leeg, omdat hij geen IP-adres krijgt toegekent van Bombadil.
skinlee78 schreef op donderdag 24 september 2009 @ 09:51:
Waarom zet je de DHCP funtie niet uit en voer je een fixed ip in?
Weet niet zeker of dat in deze opstelling problemen oplevert, maar volgens mij heb je nu 2 dhpc servers in je netwerk zitten, namelijk je Speedtouch, en de desktop.
Daarnaast is het volgens mij het slimst om voor het ad-hoc en voor je normale netwerk 2 verschillende ip-ranges te gebruiken zodat ze elkaar niet conflicteren
Over de DHCP-servers:

- De SpeedTouch is een DHCP-server, maar deelt enkel een adres uit aan verbonden computers, lijkt me logisch.
- Bombadil is een DHCP server, maar die DHCP server staat enkel aan voor WLAN-verbinding 2, die naar de laptop gaat.

Geen sprake van een conflict lijkt me. Maar ik wil wel eens proberen een fixed IP in te voeren.
Ad-hoc en normale netwerk zitten in een andere range, toch ?

Ad-hoc: 192.168.0.x
SpeedTouch: 192.168.1.x

[ Voor 53% gewijzigd door Petervanakelyen op 24-09-2009 17:25 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Zonder gateway kan Legolas nooit het internet op.
Je zou kunnen proberen of het toevoegen van een gateway voldoende is.

ROUTE ADD 0.0.0.0 MASK 0.0.0.0 <ip-van-Bombadil>