Hoe ervaren jullie de huidige Laptop schermen

Pagina: 1
Acties:

• hhallebeek
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-10-2022
L.S.,
Mijn vraag komt op het volgende neer.
De huidige Cristal Bright, op hoe de prachtige glanzende schermen ook mogen heten, deugen helemaal niet.
Waar dient een Laptop in eerste instantie voor? Werken, en vooral mobiel, dus komt het wel eens voor dat je buiten bent.
De schermen prachtig om je haar in te kammen, restjes tussen je tanden uit te halen, maar werken ho maar!.
Ik ben o.a. bij Dynabyte en MyCom geweest om te vragen of er ook matte schermen zijn, NEE.
Ik ben een klein EEE PC 10.1" en, ja mat, heerlijk je kan er overal mee werken. Wel klein scherm.
Waarom worden er geen matte schermen meer gemaakt voor de 15"en 17"of welke maat dan ook? Mijn oude Compaq Armada E500 (bijna dood) doet het nog traaaaaaaaaag maar je kan letterlijk overal mee werken.
Opmerking in verschillende winkels, "je kan er fantastich films op kijken!" Ja, als je maar geen licht inval hebt op je scherm en het verder donker is.
Ik vind het jammer dat de leveranciers ook hier verder niets mee doen.
Ik heb bij ASUS nagevraagd maar zij hebben geen andere oplossing. Een mat filter? (helderheid verlies).
:?

[ Voor 10% gewijzigd door hhallebeek op 23-09-2009 15:40 . Reden: type fouten (veel) ]

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-05 20:58

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Ik merk dat de consumenten laptops vaak van de glanzende schermen hebben in tegenstelling tot de zakelijke laptops...

Misschien moet je daar eens naar kijken ?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
Ik vind wel dat mijn Dell laptop met Truebright (zoals het daar heet ;)) een veel mooier beeld geeft dan mijn Acer monitor met een matte laag.

Wel ben ik het met je eens dat het ontzettend irritant is om jezelf in je scherm te zien als je bijvoorbeeld een donkere scene in een film zit te kijken. Hetzelfde probleem zie ik ook in nieuwere tv's terug. Als ik mijn LCD tv vergelijk met de plasma van mijn vader stoor ik mij er ook aan, als de zon schijnt kan de film zo'n beetje op pauze omdat je anders niks ziet :P.

Verder ben ik het ook eens met Fastex, glanzende schermen zijn voor de consumentenmarkt bedoelt, matte schermen voor zakelijke toepassingen, waar de kleuren niet zo mooi hoeven, als het maar te lezen is.

• hhallebeek
Ja dat klopt, de cosument, maar mij lijkt het ook dat de consument ook wel een laptop kiest om overal wat te kunnen doen, dus komt het zeker ook voor dat hij / zij ook tegen zoeits aanloopt.
Ik kijk nu inderdaad bij de zzkelijke laptops, ik meld wel mijn bevindingen
Dank

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat heeft dit met OM vandoen?

> Videokaarten & Beeldschermen

• jbdeiman
  • Laatst online: 18:24
hhallebeek schreef op woensdag 23 september 2009 @ 15:36:

Ik ben een klein EEE PC 10.1" en, ja mat, heerlijk je kan er overal mee werken. Wel klein scherm.
Lol, je snapt vast wel hoe dit leest.. :) Maargoed, dat was even tussendoor.

Er zijn inderdaad niet veel schermen meer die mat zijn, maar ze zijn wel degelijk nog te koop. (wel goed zoeken, vooral op de zakelijke markt)

Overigens werk ik al tijden met een "crystalbrite scherm" en ik kan er prima mee werken, ook buiten.

• hhallebeek
Met jullie beiden eens, wij hebben expres thuis ook voor een matte TV gekozen.
Voor mij, en wat dat betreft allen thuis, zijn glanzende schermen alleen maar iritant en een mooi verkoop p(l/r)aatje.
Als je er een goede video kaart in zet (kan bij sommigen) dat kan je de kleuren aardig instellen. Mijn 22"lcd op de 'grote' PC is prima.

• hhallebeek
Hi jbdeiman,
Als ik buiten met de ACER van mijn dochter iets probeer te doen is het niet te doen, de juiste stand is niet te vinden. zet je het schrem té laag dan zie je het toestsenbord, té hoog de lucht. Als ik een zwart overhemd aantrek wil het een beetje lukken, maar dan ga ik toch maar binnen zitten, helaas.

[ Voor 0% gewijzigd door hhallebeek op 23-09-2009 16:08 . Reden: wat dacht je, té snel typen ]

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:07

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Is een glanzende laag niet veel voordeliger en eenvoudiger voor een mooi en helder kleurbeeld dan een mat scherm tweaken/ontwikkelen? Ook al vind ik zelf de kleuren op een mat scherm mooi en eerlijk. Als je heldere kleuren wilt moet je toch voor glanzend gaan imho.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:24
BTO heeft non-glare folie voor 15 en 17 inch notebooks.
Zelf vind ik een mat scherm toch ook wel fijner voor 'kantoor' werk, zal bij mijn volgende notebook ook zeker weer uitkijken naar een mat scherm.

• jbdeiman
  • Laatst online: 18:24
@hhallebeek
Ik heb de laptop ook al een tijdje (dwz dat de meeste glans er misschien wel af is. Ding is 4 jaar oud bijna), kan er prima op werken, ook buiten. In de zon overigens niet hoor, tenminste, met de zon aan de achterkant van het scherm wil wel, maar je moet een laptop toch al niet pal in de warmte van de zon gebruiken.

@Touchdomex
Op zich heb je daar wel gelijk in, het komt allemaal net wat "strakker over" met die glimmende laag. Vooral met film kijken (in het donker, of op een plek waar er niet teveel licht op het scherm schijnt) zal dat er mooier uitzien.
Dat neemt niet weg dat een zakelijke matte laptop je meer en beter in staat stelt te werken, zonder die weerspiegeling.

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

jbdeiman schreef op woensdag 23 september 2009 @ 16:28:

@Touchdomex
Op zich heb je daar wel gelijk in, het komt allemaal net wat "strakker over" met die glimmende laag. Vooral met film kijken (in het donker, of op een plek waar er niet teveel licht op het scherm schijnt) zal dat er mooier uitzien.
Dat neemt niet weg dat een zakelijke matte laptop je meer en beter in staat stelt te werken, zonder die weerspiegeling.
Uiteraard. Ik heb het ook niet over de werkbaarheid ;) Ik heb het over het geleverde kleurbeeld. Zet maar 2 gelijke laptops qua scherm naast elkaar. 1 met een matte laag en 1 met een reflectielaag. Ik denk dat 80% gaat zeggen het scherm met reflectielaag is mooier/scherper. Maar voor de rust aan de ogen is een nonreflectie scherm toch echt aan te raden :P Vermoedelijk hebben veel zakelijke laptops ook een matte laag :P

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik weet niet of een netbook representatief is als huidige laptop schermen, maar ik vind het best goed. Het contrast is veel hoger als mijn 5 jaar oude TFT (het wit is veel witter).

Het is wel een glanzend scherm, ik vind die zelf ook mooier. Waarom hebben sommigen liever mat? Is dat buiten beter ivm weerkaatsing?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• tomcatha
  • Laatst online: 21-05-2022
films kijken op een laptop vind ik toch een beetje meer een verkoop praatje.

De gemiddelde consument denkt dan ohhhh.

maar uiteindelijk gebruiken. Kom op wie gaat er nou een film kijken op zijn laptop?

Gamen daar in tegen zie ik wel meer reden voor dit. Heb zelf ook een bijna 3 jaar oude acer met die gedoe en ik zit eigenlijk altijd gewoon binnen dus heb er geen echte last van.

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

tomcatha schreef op woensdag 23 september 2009 @ 18:02:

maar uiteindelijk gebruiken. Kom op wie gaat er nou een film kijken op zijn laptop?

Gamen daar in tegen zie ik wel meer reden voor dit. Heb zelf ook een bijna 3 jaar oude acer met die gedoe en ik zit eigenlijk altijd gewoon binnen dus heb er geen echte last van.
Ik doe alles :+ Lekker in de trein, auto, boot, bed en eigenlijk overal waar mijn laptop is. 13 inch kijkt prima en is nog net klein genoeg om niet lomp te zijn. Gamen doe ik thuis wel. Prijs prestatie van een desktop is toch nog steeds beter

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Marzman schreef op woensdag 23 september 2009 @ 18:02:
Ik weet niet of een netbook representatief is als huidige laptop schermen, maar ik vind het best goed. Het contrast is veel hoger als mijn 5 jaar oude TFT (het wit is veel witter).

Het is wel een glanzend scherm, ik vind die zelf ook mooier. Waarom hebben sommigen liever mat? Is dat buiten beter ivm weerkaatsing?
Ja, weerkaatsing is bij lichtinval erg irritant bi j glanzende schermen. Ik kan me haast niet voorstellen dat mensen er _geen_ last van hebben, want ook binnen is het haast niet te vermijden.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

tomcatha schreef op woensdag 23 september 2009 @ 18:02:

Misschien op vakantie, bij gebrek aan beter.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik kan er ook absoluut niet meer werken. Hier is een ouder GoT topic over laptops met matte schermen. Je moet inderdaad bij de zakelijke notebooks gana kijken, maar daar zijn er tegenwoordig ook veel met glimschermen.

Ik heb zelf recent een Dell Vostro 1320 met mat scherm gekocht.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-05 17:04
Ik heb op m'n Dell XPS M1330 ook een glanzend scherm en kan er perfect mee werken eigenlijk. Ook in vol zonlicht wat ik afgelopen zomer veelvuldig heb gedaan. Enige voorwaarde is dat ik de brightness helemaal omhoog zet (wat wel ten koste gaat van de accuduur).

De wat oudere laptop van mijn ouders heeft een lagere brightness en werkt daarom niet zijn in de zon.

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:42

Smarron

The bend

Ik ben juist 'fan' van de glossy schermen. Ik vind het matte juist niet mooi en niet prettig werken.

Ik gebruik voor mijn werk een laptop met mat scherm, werkt prima, maar ik vind het niet mooi. Mijn 24" tft(Acer P243W) heeft een glossy scherm. Daar ben ik speciaal naar op zoek gegaan. Ik vind het beeld veel mooier dan mat. Kleuren komen meer tot z'n recht en ik heb uiteraard weerspiegeling, maar het stoort mij totaal niet en het valt allemaal wel mee.

Mijn broer heeft een Acer laptop met glossy scherm en dat beeld vind ik echt geweldig. Hij zit vaak in de tuin en vind het ook daar prima werken. En bovendien een resolutie van 1920*1200 op 17", maar totaal geen enkel probleem.

En het ligt er ook maar net aan hoe je in de zon gaat zitten. Met mijn eigen laptop zie ik ook geen steek als de zon achter mij schijnt. Gelukkig heeft mijn vriendin nog een Asus EEE PC met een ultrabright tooltje om de brightness extreem te verhogen. Die geeft dan veel helderder beeld dan mijn laptop op max.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Verwijderd

Ik vind die 'glanzende' schermen juist fijn.
Op mijn Dell XPS m1730 heb ik super kwaliteit beeld!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-05 21:35
Zelf heb ik folie van ViewGuard op mijn Dell XPS M1530. Kost wat om het uit de US te laten shippen, maar het werkt echt super!

Zie ook onder andere deze berichten op NotebookReview's forum.

EDIT: ongeveer 44 euro om er twee te laten shippen. Krijg je meteen 6 reinigingsdoekjes en zooi bij :).

[ Voor 12% gewijzigd door alex3305 op 24-09-2009 00:32 ]

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:58
Ik heb een Toshiba transflective LED backlight scherm. Wat inhoudt dat ik buiten mijn backlight uit kan zetten (zit een knopje voor) in plaats van omhoog moet schroeven om nog iets te zien. Het licht van buiten wordt gebruikt om je scherm weer te geven. Nadelen zijn wel duidelijk; beperktere kijkhoek en kleur. Maar het is geniaal voor je accu.

[ Voor 9% gewijzigd door OnTracK op 24-09-2009 00:30 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• tomcatha
  • Laatst online: 21-05-2022
Marzman schreef op woensdag 23 september 2009 @ 18:09:
[...]

Misschien op vakantie, bij gebrek aan beter.
klinkt niet als een leuke vakantie
Pagina: 1