Toon posts:

WiFi vele malen trager dan zou moeten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Deze maand heeft Ziggo de snelheden van mijn internet abonnement verhoogd van 10 mbit naar 20 mbit (Alles-in-1 Plus). Uiteraard verwachtte ik dat de verbinding een stuk beter zou worden! Niet dus.

Voorheen downloadde ik al met zo'n 650-700 KB/s, wat ongeveer neerkomt op 5-5.5 mbit. Met een 10 mbit verbinding zou dit ook hoger moeten zijn, maar heb er toentertijd geen aandacht aan besteed. Nu de snelheid echter naar 20 mbit verhoogd werd ging ik er toch wel vanuit dat de snelheid daadwerkelijk zou toenemen.

Ik heb een draadloze router, namelijk de US Robotics USR5462 802.11g Wireless Router. Deze zou verbindingen moeten kunnen trekken tot 54 mbit. Hierbij zit ook een draadloze USB stick, maar deze wordt op een andere computer gebruikt. Het kan natuurlijk zijn dat deze draadloze router geen 54 mbit haalt, maar 20 mbit moet toch wel lukken lijkt me.

Mijn laptop is een Sony Vaio VGN-FZ31M die 802.11b/g/n aankan. Ofwel, ook 54 mbit minimaal.

Maar goed, de snelheid komt dus eigenlijk amper boven de 700 KB/s (schommelt vaak tussen de 500 en 650). Ik heb zojuist de laptop met een kabel direct op de modem (dus niet de router) aangesloten en kreeg zowaar een download snelheid van 2.3 MB/s! Nu vraag ik mij dus af... waar kan het probleem liggen met de draadloze router? Het lijkt me wat gek dat een 54 Mbit draadloze router deze snelheiden niet aankan. Hetzelfde geldt voor de laptop ende andere computer met usb-stick haalt ook dezelfde snelheden.

Is er iets dat ik hier aan kan doen? Is de router gewoon niet goed meer of dient er een instelling veranderd te worden?

Alvast bedankt.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Wat is je afstand tot de router? Want dat is wel van belang namelijk.

Ga eens 1 meter van de router staan met je laptop en probeer het dan nog eens.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

54mbit wordt erg overschat, ook omdat het half-duplex snelheid is.

Je moet rekenen op 27mbit in 1 richting ;).
Verder : andere wifi apparatuur? (buren) , en afstand... (en spullen tussen je client en je AP).

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:24

arie_papa

Running on Ubuntu

Speel met de kanalen, en kijk of je dichter bij de router wel hogere snelheden haalt.
Vaak krijg je via wifi toch wel wat verlies, dus helemaal raar is het niet.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Hoe is het signaal en de ontvangst ? Stel je router eens zo in dat hij alleen Wireless G-signaal uitzet, en geen"Mixed Mode (b+g)" of iets dergelijks.

Sowieso is wireless signaal minder goed dan bedraad, ook al heb je een signaalsterkte van 100% en zit je op één milimeter van je router.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

Topicstarter
De afstand is ongeveer 5 meter. Heb het ook geprobeerd vlak naast de router, zelfde resultaat.
Ik ging er ook wel vanuit dat 54 mbit niet gehaald wordt, maar 5-5.5 mbit is wel erg laag.
Er zijn wel andere draadloze netwerken in de omgeving en heb ook andere kanalen geprobeerd, maar het lijkt niet te helpen. Ik heb de mode ook al op enkel G gezet in plaats van mixed.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2009 15:49 ]

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
Dit komt de laatste tijd echt zovaak langs, Ziggo ook met z'n snelheidsupdates ;). Zoals eerder al gezegd, is 27 mbit je theoretische max, vanwege het hele half-duplex gedoe. Aangezien iedereen weet dat je in de praktijk nooit je theoretische maximum zult halen, raadt ik je aan om minstens even bekabeld te testen, haal je dan wel 20 mbit --> moet je óf een wireless N netwerk overwegen óf bekabeld werken (of natuurlijk tevreden zijn met 5 mbit, maar das zonde vind ik :))

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2009 @ 15:48:
De afstand is ongeveer 5 meter. Heb het ook geprobeerd vlak naast de router, zelfde resultaat.
Ik ging er ook wel vanuit dat 54 mbit niet gehaald wordt, maar 5-5.5 mbit is wel erg laag.
Er zijn wel andere draadloze netwerken in de omgeving en heb ook andere kanalen geprobeerd, maar het lijkt niet te helpen. Ik heb de mode ook al op enkel G gezet in plaats van mixed.
En encyptie?

Wat vind je met netstumbler aan overige prut?

Al eens een andere antenne geprobeerd? Hoe staat de antenne van je AP uberhaupt?

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik WPA voor encryptie.

Er worden 9 APs gevonden (6 met zeer zwak signaal), inclusief die van mij.

Heb nog geen andere antenne geprobeerd (antenne's staan beide gewoon omhoog als je dat bedoelt), maar zelfs als ik de laptop er 10 centimeter naast zet verandert er niets.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2009 16:09 ]

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-03 18:16
Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2009 @ 16:08:

Heb nog geen andere antenne geprobeerd (antenne's staan beide gewoon omhoog als je dat bedoelt), maar zelfs als ik de laptop er 10 centimeter naast zet verandert er niets.
Probeer gewoon eens met een kabel.

Verwijderd

Topicstarter
Met de kabel op de router of rechtstreeks op de modem? Op de modem heb ik reeds geprobeerd, toen ging de snelheid omhoog naar 2.3 MB/s.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:06

Barrycade

Through the...

Rolfie schreef op woensdag 23 september 2009 @ 16:12:
[...]

Probeer gewoon eens met een kabel.
Psst :
Ik heb zojuist de laptop met een kabel direct op de modem (dus niet de router) aangesloten en kreeg zowaar een download snelheid van 2.3 MB/s!
Ik heb een n-router (dlink) met een connectie van 290 mbit (zeg netwerkbeheer) met mijn laptop en haal ook de max niet qua downloaden met hetzelfde ziggo abbo. Blijf rond de 1,3 MB/s hangen

Wil je de max dan is een kabel het enige middel. Mijn PC haalt daarbij ook makkelijk de 2,3 MB/s.

Verwijderd

Dat is wel heel traag voor een N router. Misschien kun je de volgende instellingen proberen te wijzigen.

- Verander het kanaal / channel van de router en laat deze niet op auto staan( zet hem vast op 1 bijvoorbeeld)
- Laat de router alleen op N zenden dus geen mixed omgeving en zet de verinding's type vast op 40mhz of 20mhz
- Zet alle functie's van je router eens uit zodat je alleen nog maar een open verbinding hebt met de router en alleen kan downloaden. bijv: UPNP, firewall, DDNS, Logging enz.
- Reset en upgrade je firmware en stel alles opnieuw in.

Mijn N router "linksys 160n " haalt makkelijk tussen de 4 en 5 mb/s, via lan trekt hij de lijn vol.
Ik moet wel de verbinding op wireless N only zetten anders kom ik niet boven de 3mb/s uit.

Ik hoop dat dit misschien wat opleverd.

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Alles leuk en aardig, maar met een G netwerk kán je de 20 mbit wel aantikken hoor.

Als je meteen klaar wilt zijn voor de toekomst en je snelheden ook daadwerkelijk wilt gaan halen, zul je misschien eens moeten gaan kijken naar een nieuwe router die volgens de wan charts op smallnetbuilder.com wél fatsoenlijke snelheden haalt.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2009 @ 16:08:

En op welke kanalen zitten die? Als iedereen op hetzelfde kanaal zit werkt het natuurlijk niet.
Daarom even netstumbler gebruiken.
Klinkt okay.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Vistumbler gebruikt (netstumbler werkt blijkbaar niet met Vista) en die geeft aan dat alle netwerken op Channel 0 zitten =/ Router zat eerst op Channel 11 en deze heb ik nu veranderd in 6, geen verandering.

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Die andere kanalen zouden ook echt niet zo heel veel verschil uit moeten maken als je 10 cm van je accesspoint verwijdert bent.

Ik gok dat het gewoon een cheap-ass router is die gewoon niet meer over wifi kan versturen dan dit.

Verwijderd

Boudewijn schreef op woensdag 23 september 2009 @ 16:47:
[...]

En op welke kanalen zitten die? Als iedereen op hetzelfde kanaal zit werkt het natuurlijk niet.
Daarom even netstumbler gebruiken.

[...]

Klinkt okay.
heb ooit via de frontpage hier eens inSidder gebruikt, bevalt veel beter.
Link: http://www.metageek.net/products/inssider

Ik heb trouwens een DIR-655 router (802.11n) en een XPS 1530 met een 46...AGN kaart en haal gewoon de volle mep met downloaden op bv Usenet.
(afstand router 5-8meter, router staat in meterkast) dus het kan wel draadloos, mits met goede apparatuur en niet te veel storingssignalen in de omgeving.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2009 17:19 ]

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

@hierboven:

Dan heb je ook een kwaliteitsrouter die 260 mbit kan routeren, dat is wel wat anders dan een ouderwets routertje van vroegâh.

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-03 21:00
Knoop de laptop eens met een kabel aan je router. Er zijn routers (de wat oudere) die domweg een maximale wan-lan doorvoer van 6 Mbit als maximum hebben. Haal je bedraad op de router wel normale snelheden, moet je naar je wifi kijken, maar ik zou eerst dus kijken of je router wel harder wil dan dat.

Whatever

Verwijderd

Topicstarter
3 netwerken hebben Channel 1
2 hebben Channel 6
1 heeft Channel 9
2 hebben Channel 11

Ik heb de channel dus op 7 gezet, maar het lijkt er niet beter op te worden. Sterker nog, de snelheid lijkt gedaald te zijn (500 KB/s op het moment van testen).

Ik zal eens proberen de laptop met een kabel aan de router te verbinden en zien wat dat oplevert.

Bedankt tot dusver.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

7 is verkeerd! Dat ligt namelijk net bij de 6.
Probeer kanaal 4 eens, die zit in een gebied dat nog niet vol is.
DigiK-oz schreef op woensdag 23 september 2009 @ 17:40:
Knoop de laptop eens met een kabel aan je router. Er zijn routers (de wat oudere) die domweg een maximale wan-lan doorvoer van 6 Mbit als maximum hebben. Haal je bedraad op de router wel normale snelheden, moet je naar je wifi kijken, maar ik zou eerst dus kijken of je router wel harder wil dan dat.
Dit zou je niet posten als je het topic had gelezen ;).

Edit: nee toch niet. Hij heeft het kabeltje @ modem gehangen en niet @ router.

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 23-09-2009 18:34 ]

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-03 21:36
maar heb je je laptop al is met een kabel aan de router aangesloten? misschien trekt je router de snelheid zelf gewoon niet

Verwijderd

Router terug brengen of nieuwe (of hetzelfde) firmware erin doen.

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-03 18:14
arvidbeheerder schreef op woensdag 23 september 2009 @ 18:29:
maar heb je je laptop al is met een kabel aan de router aangesloten? misschien trekt je router de snelheid zelf gewoon niet
dude lezen als hij UTP kabel aansluit heeft hij wel volledige snelheid!

Tja weinig te zeggen buiten wireless N router te pakken & Wireless N kaartje..

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-03 21:23
Boudewijn schreef op woensdag 23 september 2009 @ 18:24:
7 is verkeerd! Dat ligt namelijk net bij de 6.
Probeer kanaal 4 eens, die zit in een gebied dat nog niet vol is.
[...]
Inderdaad, en probeer anders ook eens kanaal 13.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem momenteel op kanaal 4 staan, maar er lijkt geen verandering te zijn. Momenteel download ik zelfs met maar 400 KB/s (stond naast de router). Kanaal 13 heb ik geprobeerd, maar bij het instellen van mijn wifi-adapter wordt er gemeld dat de waarde niet hoger dan 11 kan zijn.

De firmware is volledig up-to-date, zelfde geldt voor de drivers van de wifi-adapter.

Ik heb net geprobeerd de laptop met een kabel op de router aan te sluiten, maar om een of andere reden wordt er geen IP adres gegeven. Hij probeert wel te identificeren, maar dat lukt uiteindelijk niet.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Is het niet zo dat de snelheid voor iedereen wordt aangepast aan de traagste factor? Als er een client is die bijvoorbeeld slechts 12 mbit haalt, dan zal iedere client connecten op 12 mbit.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben momenteel de enige client en alles staat ingesteld op 54 mbit, dus ik neem aan dat dat het niet kan zijn =/

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Probeer het eens met een andere router? Volgens mij is je hardware gewoon gaar\goedkoop.

• Trommelrem
En factoren van buitenaf? GSM/UMTS/DECT heeft invloed op de snelheid van wireless netwerken. Althans, niet volgens de specificaties, maar als je gaat bellen naast je AP dan zakt de snelheid enorm.

Staat het AP misschien naast een magnetron, wasmachine, airconditioning, of andere apparatuur met sterke straling of magnetische velden?

[ Voor 26% gewijzigd door Trommelrem op 24-09-2009 11:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik begin er inderdaad aan te denken om maar gewoon een nieuwe draadloze router te zoeken.

AP staat in de meterkast, naast de modem. Er zitten twee houten deuren tussen en ongeveer 5 meter ruimte. Maar goed, ook met de deuren open en als ik er naast sta, is de verbinding langzaam.

• Trommelrem
En als je het AP eventjes buiten de meterkast plaatst? Wellicht is er toch een storende factor in de meterkast.
Als je een nieuwe koopt, doe het dan wel meteen goed en koop een AP met veel zendvermogen zoals deze.

[ Voor 41% gewijzigd door Trommelrem op 24-09-2009 12:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem buiten de meterkast geplaatst, maar ook dan haal ik behoorlijk slechte resultaten. Dat wordt dan maar een nieuwe router denk ik.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Icekiller2k6 schreef op woensdag 23 september 2009 @ 23:49:
[...]

dude lezen als hij UTP kabel aansluit heeft hij wel volledige snelheid!

Tja weinig te zeggen buiten wireless N router te pakken & Wireless N kaartje..
Inderdaad, LEZEN! Er staat rechtstreeks op de modem met een UTP, niet met UTP op de router. Mag je dus concluderen dat de router niet meer dan x Mbit kan routeren, en niet de volle 20Mbit kan routeren.

De focus ligt op het wireless gedeelte (54Mbit, maar dat is het LAN gedeelte), maar wat met de snelheden van tegenwoordig ook belangrijk is is wat een router aan throughput heeft van WAN naar LAN.
De laatste tijd zie ik die expliciet vermeld worden om zo aan te geven dat de router geschikt is voor een snelle internetverbinding.

[ Voor 3% gewijzigd door Oogje op 24-09-2009 13:21 ]

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:14
Om even een knuppel in het hoenderhok te gooien: Dat US Robotics ding > /dev/null.

Zelfde probleem had een vriend van mij en ik vetrouwde het apparaat niet, hij haalde zelfs met de upgrade maar 400 a 500KB/s terwijl er geen andere AP in de buurt staat (hij woont tegenover een bejaardenhuis).

Voor de gein een Linksys routertje gekocht van 30 euro en toen haalde ie gelijk 2,3MB/s via G (staat op 10 meter afstand).

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Verwijderd schreef op donderdag 24 september 2009 @ 13:09:
Ik heb hem buiten de meterkast geplaatst, maar ook dan haal ik behoorlijk slechte resultaten. Dat wordt dan maar een nieuwe router denk ik.
Kijk dan wel op smallnetbuilder.com naar routers die een fatsoenlijke snelheid halen. Op dit moment is bijvoorbeeld de WNDR3700 goedkoop te pre-orderen bij 4launch. Dat is een router die wan-lan performance heeft over de kabel van 500 mbit en draadloos ongeveer 80mbit kan versturen. In ieder geval een router waar je een tijdje mee vooruit kan.

Verwijderd

Topicstarter
pricewatch: Linksys WRT160N Wireless-N Broadband Router lijkt me redelijk geprijst. Zou dit een goed alternatief zijn?

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Reviews zoeken kan je prima zelf denk ik, zeker met de sites die al aangegeven zijn in dit topic.

Om toch antwoord te geven: Ja, die voldoet voor nu wel.

[ Voor 23% gewijzigd door Hooglander1 op 24-09-2009 15:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, maar nu we er toch zijn :)

Bedankt tot zover!
Pagina: 1