Python, Ruby of toch iets anders?

Pagina: 1
Acties:
  • 197 views

• jlammertink
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-04-2021
Ik weet dat er eindeloze discussies zijn geweest over dit onderwerp maar ik wil toch weer wat kolen op het vuur gooien.

Ik ben zelf werkzaam als PHP Developer maar ook op zoek naar een goed/volwassen alternatief.

Ik heb veel gelezen over Ruby en Python (ik heb al wat Django tutorials gedaan).
Wat ik vooral lees is dat Ruby vooral een hype schijnt te zijn maar toch een grote community heeft.
Python is ook populair en wordt oa gebruikt door Google.

Wat gebruiken jullie, en dan heb ik het voornamelijk over webapplicaties, voor taal en framework?
En wat denken jullie dat in de toekomst vaker gebruikt zal gaan worden?

Ik neig op dit moment naar Python maar ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten.

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
RoR is populair, maar voor Python zijn er idd vergelijkbare frameworks, zoals Django. Ik gebruik zelf Python, en ik denk dat die ook meer gebruikt word buiten het web (onder Linux zijn veel tools geschreven in Python, meer dan Ruby). Het is ook wel fijn dat bedrijven als Google, Canonical etc. het veel gebruiken, Python draait bijv. op Google App Engine (net als Java).

Het lijkt me vooral een kwestie van smaak: probeer eens in beide talen een script te schrijven of een website op te zetten. Dan merk je vanzelf welke taal je logischer/fijner/beter vind :)

[ Voor 3% gewijzigd door user109731 op 23-09-2009 14:18 ]

• prototype
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Bedrijven als Pixar, Twitter, 37signals, The New York Times etc... (welke toevallig ook onze klanten zijn) gebruiken daarentegen Ruby ;-) Google gebruikt trouwens ook Ruby dus maak je daar geen zorgen om: hun JRuby on Appengine is daar een voorbeeld van. Apple ook: zie hun macruby bijvoorbeeld.

In het verlengde van JanDM zou ik gewoon zeggen, probeer ze allebei uit en zie welke je het beste bevalt. Ze zijn namelijk niet heel verschillend van elkaar. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar Ruby omdat ik van freeform houd en een aversie heb tegen overmatig gebruik van meerdere underscores achter elkaar. Kleine dingen dus ;-) maar genoeg om me weg te houden.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
jlammertink schreef op woensdag 23 september 2009 @ 13:52:
Ik weet dat er eindeloze discussies zijn geweest over dit onderwerp maar ik wil toch weer wat kolen op het vuur gooien.
Ja er zijn inderdaad al eindeloze discussies over gevoerd, en daarom gaat deze op slot. Ik herhaal mezelf nog maar weer
Woy schreef op maandag 18 mei 2009 @ 09:00:
Zoals eigenlijk alle "Welke taal moet ik kiezen" ( http://gathering.tweakers...it+forum&x=0&y=0#hitstart ) topics, loopt ook deze weer uit op een non-discussie waar iedereen "zijn eigen" taal aan probeert te raden.

Zoals al meerdere malen gezegd is, is de taal an sich niet zo interessant bij het leren programmeren. Dat gaat meer over de algemene concepten. Als je die concepten snapt kun je ook eenvoudig een andere taal leren.

Deze gaat dus ook op slot.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Dit topic is gesloten.