[Grub]juiste verwijzing naar (bootable) USB stick maken

Pagina: 1
Acties:

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op mijn hdd heb ik Grub geinstalleerd zodat ik meerdere OS'en kan draaien. Dat werkt allemaal fijn. Af en toe maak ik een backup van de hele schijf met het commando dd if=.. of=.. met een liveCD. Heel fijn, het heeft al een keer mijn dag gered toen ik iets stoms deed. Ik kon gewoon de hele partitie terugzetten :)

Om het commando dd te draaien, start ik op met een liveCD. Alleen kan een CD krassen krijgen en wil ik hem liever in de kast hebben. Dus ik heb een bootable Ubuntu Usb stick gemaakt met de liveCD. Mijn mobo is zo oud, dat de bios niet wil opstarten vanaf USB. Bij het opstarten komt hij wel voorbij, maar waarschijnlijk te laat in het rijtje om op te starten.

Daarom wil ik grub naar de USB stick laten verwijzen. Hij heeft nu de naam (hd2,0) of /media/disk. Maar als ik een extra USB stick erin doe, dan wordt het /media/disk-1 of hoger. En dit is de benaming die Ubuntu eraan geeft, kan Grub die wel lezen? En hoe zit het met de nummering van verwisselbare schijven? Is het altijd (hd2,0), of kan het ook (hd3,0) worden als ik de stick in een ander slot doe.

Kortom, wat is de juiste benaming voor een USB stick? Moet ik een UUID= neerzetten?

==
hoi

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:56

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Eusebius schreef op woensdag 23 september 2009 @ 10:07:
Daarom wil ik grub naar de USB stick laten verwijzen. Hij heeft nu de naam (hd2,0) of /media/disk. Maar als ik een extra USB stick erin doe, dan wordt het /media/disk-1 of hoger. En dit is de benaming die Ubuntu eraan geeft, kan Grub die wel lezen? En hoe zit het met de nummering van verwisselbare schijven? Is het altijd (hd2,0), of kan het ook (hd3,0) worden als ik de stick in een ander slot doe.
Kortom, wat is de juiste benaming voor een USB stick? Moet ik een UUID= neerzetten?
Ubuntu en grub hebben inderdaad vershillende manieren van naamgeving, en die willen nog wel eens uit elkaar lopen. Voor grub is een usb-stick gewoon een harde schijf. De volgorde waarin je computer de schijven tegenkomt bepaald het nummertje. Meestal is het zo dat het apparaat waarvan de BIOS probeert te booten (hd1) is.
UUID is inderdaad een goede manier om dit probleem op te lossen.
Normaal gesproken gebruik ik de "find" functie van grub, dat betekend zoveel als "zoek de partitie waar de file ABC.def op staat". Aangezien jij aan het backuppen bent heb je alle files twee keer, en kan dit dus niet werken.

ps: Heb je in je bios gekeken of je de volgorde van je bootdevices kan veranderen. Als ik het zo hoor kan je pc wel van USB booten.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:58
Eusebius schreef op woensdag 23 september 2009 @ 10:07:
Op mijn hdd heb ik Grub geinstalleerd zodat ik meerdere OS'en kan draaien. [...]
Mijn mobo is zo oud, dat de bios niet wil opstarten vanaf USB. [...]
Daarom wil ik grub naar de USB stick laten verwijzen. Hij heeft nu de naam (hd2,0) of /media/disk. [...]
GRUB kan niet meer hd# zien dan dat je BIOS hem aanbiedt. GRUB is niets meer dan een bootloader, dus geen USB drivers of kernel die je USB stick op je 'gewone' manier zichtbaar maken. Als je dus niet kan booten van USB kan je alsnog een volgende workaround doen:
  • Laadt een kernel vanaf de harddisk of ander medium die wel beschikbaar is in GRUB. Dat is de root die het voor GRUB is, voor het laden van een kernel.
  • Geef als parameter van het rootfs het UUID op van je rootfs van je USB stick. Dat is de root voor je OS, het filesystem.
Voorbeeld:
code:
1
2
3
4
title           Ubuntu vanaf USB stick
root            (hd0,0) # je harde schijf
kernel          /boot/vmlinuz-2.6.X root=UUID=<UUID-USB-STICK> ro splash
initrd          /boot/initrd.img-2.6.X

Met het laden van de kernel wordt je USB stick zichtbaar en kan hij je USB stick als rootfs gebruiken om verder vanaf te booten.

P.S. Begrijp je het verschil tussen het laden van de kernel en het laden van het rootfs? Dat gaat dus altijd in die volgorde.

[ Voor 11% gewijzigd door gertvdijk op 23-09-2009 13:01 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
gertvdijk schreef op woensdag 23 september 2009 @ 12:56:

Voorbeeld:
code:
1
2
3
4
title           Ubuntu vanaf USB stick
root            (hd0,0) # je harde schijf
kernel          /boot/vmlinuz-2.6.X root=UUID=<UUID-USB-STICK> ro splash
initrd          /boot/initrd.img-2.6.X

Met het laden van de kernel wordt je USB stick zichtbaar en kan hij je USB stick als rootfs gebruiken om verder vanaf te booten.

P.S. Begrijp je het verschil tussen het laden van de kernel en het laden van het rootfs? Dat gaat dus altijd in die volgorde.
Ehm nee :)

Het gaat erom dat (hd0,0) unmounted blijft, zodat ik daarvan een kopie kan maken. Als ik de kernel aanroep van hd0,0, blijft hij toch tijdens de sessie aangesproken?
Een workaround is om een kleine linuxpartitie aan te maken (bv DSL) en die te gebruiken. Maar dan heb ik ook geen USB stick nodig.

==
hoi

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:58
Eusebius schreef op woensdag 23 september 2009 @ 17:57:
Het gaat erom dat (hd0,0) unmounted blijft, zodat ik daarvan een kopie kan maken. Als ik de kernel aanroep van hd0,0, blijft hij toch tijdens de sessie aangesproken?
GRUB mount niks. Enige wat ie doet is een kernel in het geheugen laden. Daarna kan dat hele volume weg!
Wat nog wel mis kan gaan is de modules die dynamisch worden geladen vanaf je rootfs dat die niet bereikbaar zijn, waardoor netwerkkaarten het niet doen of je NVidia restricted driver niet geladen kan worden...

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.