Verwijderd

Topicstarter
Beste lezers,

Ik heb recentelijk last van vreemde geheugen pieken. Misschien dat ze er al langer waren, maar toen had ik er geen last van. Ik heb Windows Vista Basic en ik vraag me af of iemand weet wat voor achtergrondprocessen dit kunnen veroorzaken.
Ik heb de taskmanager geopend en zie daar dus duidelijke pieken die haast geen verband houden met de cpu en ook niet met bestaande processen volgens mij (de lijst van processen gecheckt!).
De curve van het geheugen ziet er vrij typisch uit: de piek slaat ongeveer in één klap uit van ongeveer 50% naar 95%, blijft daar 5 tot 15 seconden (op 95) en neemt dan 5 tot 20 seconden gradueel af (ongeveer 45 graden naar beneden) en dropt dan weer naar een lager niveau (iets lager dan de eerste 50%, 40% oid..).

In het algemeen lijkt het er op dat geheugen langzaam volloopt van 40% naar 50% en dat ik dan weer zo'n piek krijg.

Ik kan me een paar oorzaken voorstellen (waar ik zelf dus niet zoveel vanaf weet).

1. er is volgens mij een task scheduler die processen lanceert op gezette tijden (in windows), maar ik weet niet goed wat ze betekenen en doen. Zouden die processen in de processenlijst moeten staan?
2. mijn hardeschijf heeft 13 Gb aan ruimte vrij, misschien dat er iets met een pagefile is ofzo (ik weet daar niets vanaf)
3. het is een HP laptop (verkeerde forum, ik weet het, maar toch..) die misschien automatische recovery / backup / checkdisks of dat soort taken uitvoert
4. het heeft niet perse een verband met het gebruikte geheugen: ik heb geprobeerd om veel programma's open te gooien, maar hierdoor werd de piek niet afgedwongen. En andersom begint de piek vaak al als ik net ben opgestart of uit de standby kom. Ik krijg m slecht kunstmatig in beeld.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen,

hsmit

Verdere details:
Windows Vista Basic
HP 6730s laptop

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2009 09:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
........./¯¯¯¯¯¯¯\
.........|...............\
.........|..................\
.........|....................|
_____|....................|
..............................\_____________
......................................................

Zo ziet de grafiek er ongeveer uit trouwens!

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2009 10:05 ]

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem, maar bij mij "valt" de PC opeens uit. :S

Windows Vista Basic op een Fujitsu Siemens laptop (Amilo)

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

En heb je al een perfmon gedraait of heb je al gekeken in je taskmanager of process explorer door welke applicatie die piek wordt gebruikt?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi btm909, bedankt voor je reactie,

Ik heb zojuist perfmon ingetypt en zie een vergelijkbare grafiek van de processor tijd, nu in het rood :-) !
Ik begrijp dat ik hier grafieken kan toevoegen, maar ik weet niet goed welke. (ik heb een nederlands OS, misschien kun je een tip geven?)
In de task-manager kon ik niet vinden welk process zoveel geheugen gebruikt (dat was dan bijvoorbeeld explorer.exe oid, maar met een normaal geheugengebruik).

Verder merkte ik net een soort gelijk probleem op, maar nu met de CPU: deze sloeg uit naar 100% (ietwat gerafeld uiteraard) maar het taakbeheer kon mij niet vertellen welk proces zoveel gebruikte: de taskmanager stond aan top... tja, dat wist ik al.

Misschien heb ik een antwoord als je een antwoord weet te vinden op de volgende vragen:
1. welke processen/services/threads/scheduledtasks/applicaties zijn WEL zichtbaar in de grafiek (tab prestaties), maar niet in de lijst met processen van taakbeheer?
2. hoe kan ik die processen dan wel meten en dus localiseren wat zoveel geheugen / cpu gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2009 @ 19:16:

Hier heb ik gelukkig geen last van. Dit zou misschien oververhitting zijn???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elypsion
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 20:51
Wat ik zelf een fijn programma vind is Process Explorer. Daarin kun je heel erg veel info (misschien zelf een beetje te veel) over alle actieve processen. Ook kun je zo'n mooi grafiekje zien zoals ook bij taakbeheer zit. Je kunt dan met je muis over die grafiek gaan en dan laat hij zien wat het process is met de meeste cpu-load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Elypsion schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 10:18:
Wat ik zelf een fijn programma vind is Process Explorer. Daarin kun je heel erg veel info (misschien zelf een beetje te veel) over alle actieve processen. Ook kun je zo'n mooi grafiekje zien zoals ook bij taakbeheer zit. Je kunt dan met je muis over die grafiek gaan en dan laat hij zien wat het process is met de meeste cpu-load.
Dit ga ik nu proberen, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dat is gelukt, kan inderdaad een hoop zien, maar lijkt vooral processor informatie te zijn per proces/service. Gelukkig heb ik momenteel geen last van het probleem waar het topic over gaat, maar ik zal proberen deze tool te gebruiken als het weer zover is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het was een beetje moeilijk om de situatie opnieuw te laten voordoen, maar het is gelukt: ik kreeg ongeveer elke minuut weer zo'n blok / memory peak te zien in de geheugen grafiek. Met de Process Explorer heb ik gevonden dat processen starten en eindigen ten tijde van de piek. Dit waren (in tree view) met name:

+SearchIndexer.exe
----SearchProtocolHost.exe
----SearchFilterHost.exe

Dit blijkt een windows Service te zijn.
Nadat ik deze uitzette kwam het probleem niet meer voor. Hopelijk niet door toeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verder realiseer ik me dat een searchindexer.exe waarschijnlijk veel moeite heeft met grote bestanden (is dat zo?).
De download folder van mijn Torrent programma heeft zowel GROTE bestanden als GEDEELTELIJKE bestanden (incomplete). Hier zou best de oorzaak kunnen liggen.

Ik heb de download folder aangepast waarin de downloads zitten:

folder selecteren --> tab Algemeen --> knop Geavanceerd... --> vinkje 'Deze map indexeren voor snellere zoekopdrachten' uitzetten.

Nu zal dus hopelijk de search indexer geen moeite meer hebben met ofwel grote bestanden, ofwel beschadigde/incomplete bestanden.

De indexer staat nu wel aan in de services lijst! Zonder problemen

Resultaten zijn tot nu toe erg goed! Vista lijkt ineens sneller als je muis niet blijft hangen en de letters direct op het scherm verschijnen nadat je ze ingetypt hebt!

Nog steeds onduidelijk:
Wat veroorzaakt de specifieke vorm van de piek?
Wat initieert het index proces? (zelfs als je zelf of je download programma niets doet)
Klopt het dat de indexer moeite heeft met grote bestanden?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2009 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2009 @ 19:16:

helpt het bij jou als de search indexer uit staat?
Pagina: 1