IANAL, maar ik wil het wel worden

. Sociale zekerheidsrecht is nu niet echt mijn favoriete rechtsgebied, maar ik kan je wel het volgende vertellen:
Duur van de uitkering:
Wanneer je als werknemer ontslagen wordt, heb je in ieder geval recht op drie maanden WW-uitkering. De duur van de uitkering kan langer worden, afhankelijk van je arbeidsverleden.
Iemand die werkzaam is als zelfstandige, is geen werknemer in de zin van de Werkloosheidswet. Jaren waarin men niet in loondienst was, tellen niet mee voor het vaststellen of iemand recht heeft op een verlengde uitkering (een paar uitzonderingen daargelaten, zie in jouw geval de jaren voorafgaand aan 1998 hieronder).
Óf het arbeidsverleden wordt bepaald door de 4 uit 5 regel: kort gezegd minimaal vier jaren van arbeid in de laatste vijf jaar. Wanneer je in 2010 ontslagen zou worden voldoe je hier niet aan. Wanneer je in deze vijf jaar minimaal vier jaar loon hebt ontvangen, zorgt elk jaar van arbeid in deze vijf jaar voor één maand langer WW-uitkering. Dit is voor jou niet van toepassing.
Óf de volgende regeling: Het arbeidsverleden wordt bepaald door het aantal jaren waarin je vanaf 1998 voor minimaal 52 dagen per jaar loon hebt ontvangen. Je geeft zelf al aan dat je al 15 jaar geen loon hebt ontvangen, want je bent geen werknemer in de zin van de werkloosheidswet geweest.
Voor deze regeling om het arbeidsverleden te bepalen, mogen ook de jaren vanaf je 18e verjaardag tot 1998 meegeteld worden, ongeacht of je toen loon hebt ontvangen of niet. Ik zie in je profile dat je geboren bent in 1980. Dat betekent dat je ín 1998 18 jaar bent geworden. Voorafgaand aan 1998 was je nog geen 18 jaar oud, dus langs deze weg kunnen geen jaren bij je arbeidsverleden geteld worden.
Conclusie: Je hebt geen recht op een verlengde WW-uitkering. De duur van een WW uitkering is in jouw geval drie maanden.
Hoogte van de uitkering
De hoogte van de uitkering bedraagt de eerste twee maanden 75% van je laatst verdiende loon. Alle maanden daarna bedraagt deze 70% van je loon. Aan de hoogte van de uitkering is een maximum gesteld. Enkel verdiensten tot een maximum van ongeveer 180 euro bruto per dag (~€3950/maand bruto) worden uitgekeerd. Dit betekent dat de maximale uitkering ongeveer €2960 (75%) danwel ongeveer €2765 (70%) bedraagt.
Kort samengevat:
Jij zou bij ontslag drie maanden WW-uitkering krijgen.
De hoogte van de uitkering bedraagt de eerste twee maanden 75% van het laatst verdiende loon en de derde maand 70% van het laatst verdiende loon. Lonen boven de ~€3950 worden niet vergoed door de werkloosheidswet.
Gumball schreef op donderdag 24 september 2009 @ 16:44:
Zelf 2 jaar in loondienst, bedrijf is failliet en ik krijg in totaal 2 maand uitkering, 75 % van laast verdiende loon.
Kan aan mijn leeftijd liggen, ben namelijk nog net geen 24 jaar.
Volgens mij heeft je huwelijkse staat, het hebben van kinderen, huur, etc. effect op je uitkering
Volgens mij klopt er iets niet. Wanneer je minimaal een half jaar gewerkt hebt, heb je sowieso recht op drie maanden WW-uitkering (art. 17 jo. art. 42 lid 1 Ww). Huwelijkse staat en huur hebben inderdaad geen invloed op je uitkering. Kinderen kunnen ervoor zorgen dat je wat langer recht hebt op een WW-uitkering, in bepaalde gevallen kan daardoor het recht op WW-uitkering met een maand of drie verlengd worden.
[
Voor 13% gewijzigd door
wipe-out op 24-09-2009 23:22
]