Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Situatie:

circa 15 jaar als ZZP gewerkt. (enkel AO verzekering)
per 2010 in loondienst jaarcontract

stel in 2011 heb je niks meer. Heb je dan recht op een WW uitkering van 70% van je laatst verdiende loon in 2010? Als zzp'er heb je namelijk nergens recht op(nou ja bijstand uiteindelijk)

Verwijderd

Het is sowieso niet over je laatstverdiende loon maar je loon over x jaar geloof ik. Of dat ook op gaat als dat niet allemaal jaren in loondienst zijn weet ik eigenlijk niet.
Als je een jaar hebt gewerkt dan moet je volgens mij wel recht hebben op 2 of 3 maanden WW. Dat is pas veranderd. Korter geworden. Pin me d'r niet op vast, het kan ondertussen alweer anders zijn.

Dat moet toch te vinden zijn op de site van het UWV?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2009 23:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry ik ben niet duidelijk. Ik heb zoiezo recht op 3 maanden. Maar

Voldoet u aan de wekeneis én heeft u de laatste 5 kalenderjaren voordat u werkloos werd ten minste 4 kalenderjaren gewerkt? En heeft u in elk van die 4 kalenderjaren minimaal 52 dagen loon ontvangen? Dan voldoet u aan de jareneis en krijgt u een verlengde uitkering.

Deze regel geldt enkel als je in loondienst gewerkt heb? Of tellen ze jaren als zelfstanige ook mee?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2009 @ 00:03:
Deze regel geldt enkel als je in loondienst gewerkt heb? Of tellen ze jaren als zelfstanige ook mee?
Je hebt toch geen loon ontvangen in die 4 jaar? Je was ZZPer, geen werknemer :) .

IANAL.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Zover ik weet, hebben freelancers en kleine zelfstandigen geen recht op een ww-uitkering; zelfstandigen waarvan het vermogen een bepaalde grens overschrijdt, hebben zelfs geen recht op een bijstandsuitkering. Die zijn toegewezen op het Besluit Bijstandsverlening Zelfstandigen. :/

Edit:
Verwijderd schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 23:56:
Het is sowieso niet over je laatstverdiende loon maar je loon over x jaar geloof ik.
De laatste 5 jaar zelfs, zover ik weet.

[ Voor 30% gewijzigd door warp op 23-09-2009 00:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, maar als je dus 4 jaar ZZP'ed en 1 jaar loon? Nou da's lekker. Zal het eens uitzoeken. Niet dat ik het verwacht, maar je kan maar beter weten waar je aan toe bent in worst case.

(alhoewel ik verwacht binnen een maand zo een baan te hebben)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2009 @ 00:35:
Hmm, maar als je dus 4 jaar ZZP'ed en 1 jaar loon? Nou da's lekker. Zal het eens uitzoeken. Niet dat ik het verwacht, maar je kan maar beter weten waar je aan toe bent in worst case.
Tja, het ZZP-er zijn heeft voor- en nadelen. Nu kijk je alleen naar de nadelen, maar ik neem aan dat je ook geprofiteerd hebt van de voordelen, en die gebruikt hebt om een reserve aan te leggen?

In ieder geval: belletje naar het UVW.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:24
Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2009 @ 00:35:
Hmm, maar als je dus 4 jaar ZZP'ed en 1 jaar loon? Nou da's lekker.
Lijkt me toch niet meer dan logisch. Je hebt immers ook geen WW-premie afgedragen tijdens je ZZP-periode.
warp schreef op woensdag 23 september 2009 @ 00:17:
zelfstandigen waarvan het vermogen een bepaalde grens overschrijdt, hebben zelfs geen recht op een bijstandsuitkering.
Dat geldt voor iedereen, niet alleen voor ZZP-ers. Zodra je een eigen vermogen hebt hoger dan zo'n 10K (of 5K als je geen partner hebt) dan mag je dat eerst opeten.

[ Voor 40% gewijzigd door sverzijl op 23-09-2009 06:40 ]

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Zelf 2 jaar in loondienst, bedrijf is failliet en ik krijg in totaal 2 maand uitkering, 75 % van laast verdiende loon.
Kan aan mijn leeftijd liggen, ben namelijk nog net geen 24 jaar.
Volgens mij heeft je huwelijkse staat, het hebben van kinderen, huur, etc. effect op je uitkering

[ Voor 21% gewijzigd door Gumball op 24-09-2009 16:45 ]

• junk01
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-06-2014
sverzijl schreef op woensdag 23 september 2009 @ 06:36:

Lijkt me toch niet meer dan logisch. Je hebt immers ook geen WW-premie afgedragen tijdens je ZZP-periode.
een ex werkgever van me was zo goed om dat geen ww premie te betalen, toen het bedrijf ook failliet ging stonden de werknemers mooi te kijken en kregen alleen een ww uitkering van 3 maanden.

daarna ben ik in de bijstand beland. ik heb voor de gemeente ook een 3 maanden durende werk project moeten doen, ook zij betaalde geen ww premie, met het zelfde gevolg. mij werd door het UWV verteld dat als er ww premie was betaald, ik gewoon recht had op een langdurende ww uitkering. het was zelfs een rede om dat werk project te weigeren. jammer dat ik dat toen niet wist.

maar om helemaal zeker te zijn kun je het beste contact opnemen met het UWV.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:05

SmartDoDo

Woeptiedoe

Gumball schreef op donderdag 24 september 2009 @ 16:44:
Zelf 2 jaar in loondienst, bedrijf is failliet en ik krijg in totaal 2 maand uitkering, 75 % van laast verdiende loon.
Je krijgt 3 maanden een WW-uitkering. De eerste 2 daarvan zijn 75% van je laatstverdiende loon, de 3e maand is het 70%.

Bereken zelf maar op http://www.berekenhet.nl/modules/werken/wwuitkering.html
Volgens mij heeft je huwelijkse staat, het hebben van kinderen, huur, etc. effect op je uitkering
Op een WW-uitkering? Dat heeft helemaal geen invloed. Als we het hebben over bijstand, dan heeft dat wel gevolgen omdat er bij die uitkering naar het gehele gezin wordt gekeken.

[ Voor 5% gewijzigd door SmartDoDo op 24-09-2009 21:33 ]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:48
Dat gerucht moet ik even ontzenuwen :)

WW heeft niet zoveel te maken met je leeftijd en helemaal niets met je gezinssituatie. Alles gaat om je arbeidsverleden.

Wil je in aanmerking komen voor een wat langere WW-uitkering, dan moet je van de 5 kalenderjaren voor het jaar waarin je werkloos wordt er tenminste 4 gewerkt hebben. Bij werkloosheid die begint in 2009 gaat het dus om de jaren 2004 t/m 2008. Een jaar telt mee als je tenminste 52 dagen hebt gewerkt.
(deze jareneis zal in jouw geval waarschijnlijk het probleem zijn, je geeft aan slechts 2 jaar arbeidsverleden te hebben.)

De lengte van deze WW-uitkering is gekoppeld aan je arbeidsverleden: 1 maand WW per jaar arbeidsverleden. Hiervoor tellen mee:
- fictief arbeidsverleden: alle jaren tussen het jaar waarin je 18 werd en 1998 (het jaar waarin WW werd gekoppeld aan arbeidsverleden). De jaren voor 1998 tellen dus altijd, ook als je toen niet werkte.
- echt arbeidsverleden: alle jaren na 1998, waarin je tenminste 52 dagen in loondienst werkte.

Tot slot: de uitkering is nooit langer dan 38 maanden.

• wipe-out
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-08 07:56

wipe-out

oud icon, geen zin in nieuwe:)

IANAL, maar ik wil het wel worden ;). Sociale zekerheidsrecht is nu niet echt mijn favoriete rechtsgebied, maar ik kan je wel het volgende vertellen:

Duur van de uitkering:
Wanneer je als werknemer ontslagen wordt, heb je in ieder geval recht op drie maanden WW-uitkering. De duur van de uitkering kan langer worden, afhankelijk van je arbeidsverleden.

Iemand die werkzaam is als zelfstandige, is geen werknemer in de zin van de Werkloosheidswet. Jaren waarin men niet in loondienst was, tellen niet mee voor het vaststellen of iemand recht heeft op een verlengde uitkering (een paar uitzonderingen daargelaten, zie in jouw geval de jaren voorafgaand aan 1998 hieronder).

Óf het arbeidsverleden wordt bepaald door de 4 uit 5 regel: kort gezegd minimaal vier jaren van arbeid in de laatste vijf jaar. Wanneer je in 2010 ontslagen zou worden voldoe je hier niet aan. Wanneer je in deze vijf jaar minimaal vier jaar loon hebt ontvangen, zorgt elk jaar van arbeid in deze vijf jaar voor één maand langer WW-uitkering. Dit is voor jou niet van toepassing.

Óf de volgende regeling: Het arbeidsverleden wordt bepaald door het aantal jaren waarin je vanaf 1998 voor minimaal 52 dagen per jaar loon hebt ontvangen. Je geeft zelf al aan dat je al 15 jaar geen loon hebt ontvangen, want je bent geen werknemer in de zin van de werkloosheidswet geweest.
Voor deze regeling om het arbeidsverleden te bepalen, mogen ook de jaren vanaf je 18e verjaardag tot 1998 meegeteld worden, ongeacht of je toen loon hebt ontvangen of niet. Ik zie in je profile dat je geboren bent in 1980. Dat betekent dat je ín 1998 18 jaar bent geworden. Voorafgaand aan 1998 was je nog geen 18 jaar oud, dus langs deze weg kunnen geen jaren bij je arbeidsverleden geteld worden.

Conclusie: Je hebt geen recht op een verlengde WW-uitkering. De duur van een WW uitkering is in jouw geval drie maanden.

Hoogte van de uitkering
De hoogte van de uitkering bedraagt de eerste twee maanden 75% van je laatst verdiende loon. Alle maanden daarna bedraagt deze 70% van je loon. Aan de hoogte van de uitkering is een maximum gesteld. Enkel verdiensten tot een maximum van ongeveer 180 euro bruto per dag (~€3950/maand bruto) worden uitgekeerd. Dit betekent dat de maximale uitkering ongeveer €2960 (75%) danwel ongeveer €2765 (70%) bedraagt.

Kort samengevat:
Jij zou bij ontslag drie maanden WW-uitkering krijgen.
De hoogte van de uitkering bedraagt de eerste twee maanden 75% van het laatst verdiende loon en de derde maand 70% van het laatst verdiende loon. Lonen boven de ~€3950 worden niet vergoed door de werkloosheidswet.
Volgens mij klopt er iets niet. Wanneer je minimaal een half jaar gewerkt hebt, heb je sowieso recht op drie maanden WW-uitkering (art. 17 jo. art. 42 lid 1 Ww). Huwelijkse staat en huur hebben inderdaad geen invloed op je uitkering. Kinderen kunnen ervoor zorgen dat je wat langer recht hebt op een WW-uitkering, in bepaalde gevallen kan daardoor het recht op WW-uitkering met een maand of drie verlengd worden.

[ Voor 13% gewijzigd door wipe-out op 24-09-2009 23:22 ]

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:35
Als ZZP' er wordt je geacht jezelf te verzekeren. WW rechten bouw je op door te werken waarbij je premies afdraagt aan het UWV (doet je werkgever).

Zou mooi zijn als je als ZZP zonder premies af te dragen toch WW opbouwt... Ik denk dat we dan volgend jaar 6 miljoen nieuwe ZZP'ers in NL hebben 8)7
Pagina: 1