Nieuwe geluidsinstallatie

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Misschien een afgezaagd topic, maar ik zie in de winkel door de bomen het bos niet meer. Ik wil een losse versterker met 2 speakers kopen (geen subwoofer-set). Globaal heb ik een paar eisen:

- geschikt voor 5.1/7.1, zodat ik later evt. nog extra speakers kan aansluiten voor surround
- HDMI-aansluitingen, zodat ik mijn digitale tv er makkelijk op aan kan sluiten
- FM-radio
- prijs: totaal zo'n 600 euro (versterker + 2 boxen)

In de winkel kom ik tig versterkers tegen, allemaal met vergelijkbare specs (5x100watt, hdmi, +-400 euro etc.). Nu ben ik geen hifi-freak en de subtiele details let ik toch niet. Het moet gewoon lekker klinken ;)

Dan moet ik ook nog speakers. Bij mediamarkt zag ik voor 100 euro per stuk deze: http://www.mordauntshort.com/summary.php?PID=47 waar op internet wel goede reviews over staan. Ook zijn deze lekker compact, wat ik wel okee vind.

Maargoed, dit is allemaal slechts resultaat na een paar electronicawinkels bezocht te hebben en een klein beetje googlen. Hebben jullie nog tips voor mij in dit prijssegment? ZIjn er bijv. dingen aan een versterker waar ik nog op moet letten? (bepaalde aansluitingen of handige functies?).
De prijs is slechts indicatief. Als ik voor 1000 euro totaal veel beter af ben wil ik dat best overwegen.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:38

FeaR

In GoT we trust

Waar je sowieso op moet letten met HDMI receivers is wat de receiver met het HDMI signaal doet: is de receiver alleen een switch of kan deze meer? Als de receiver alleen een switch is (zie je vaak bij goedkopere modellen) dan stuurt de receiver beeld en geluid door naar de tv. Vanaf de bron moet je dan een aparte kabel leggen voor geluid. De duurdere receivers kunnen het geluid wat via HDMI binnen komt uit het signaal halen en over de speakers laten klinken, het beeld gaat naar de tv.

Maar met dit budget zou een stereoversterker wellicht beter zijn. Stel je neemt die twee speakers van de MediaMarkt. Daar komen nog wat kabels bij, etc. Dus je budget voor een receiver is dan iets onder de 400 euro. Bij een stereoversterker met tuner heb je voor die 400 euro dan een tuner en een goede 2 kanaals versterker. Bij een receiver heb je intern veel meer onderdelen, dus de kwaliteit ligt dan wel minder. Nadeel van een dergelijke stereoversterker is wel dat ze redelijk zeldzaam zijn met digitale inputs, helemaal met HDMI.

Maar als je die speakers van de MediaMarkt neemt en later upgrade naar iets wat niet heel veel zwaarder is kan je met een Onkyo receiver best goed vooruit, iets van een 507/607. Let alleen wel op dat je later daar geen zware speakers aan gaat hangen. Onkyo bezuinigd namelijk op de voedingen tot en met de 800 serie waardoor het opgegeven vemogen lang niet altijd gehaald wordt. Maar met bookshelfspeakers heb je daar niet veel last van, alleen als je lastig aan te sturen speakers neemt.
Verder heb je van Sony en Harman Kardon ook leuke receivers als het gaat om dit budget. Nadeel is alleen dat je voor die "instappers" veelal naar winkels als BCC en MediaMarkt moet. Liever ga je naar een Hobo Hifi, maar daar is het budget wat te krap voor denk ik. Hobo is meer voor merken als Marantz, Denon, Pioneer, NAD, Rotel, etc.

Overigens zie je dan zo dat kregen als 140Watt op stickers niets zeggen. Negen van de tien keer is zoiets gemeten bij 6 Ohm, terwijl alle nieuwe speakers 8 Ohm zijn. En veelal wordt het gemeten met maar één kanaal belast. Je weet zelf wel wat er gebeurt als je dan op dezelfde receiver 7 speakers aan sluit...

Hopelijk heb je hier wat aan :)

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 23-09-2009 23:22 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Palomar
  • Niet online
Thanks, heb ik zeker wat aan :) HDMI-verhaal zal ik even uitzoeken, want ik wil dan idd wel dat geluid van mn digitale tv-ontvanger ook over de boxen is te horen (en ook gewoon door de tv). Idem voor evt. dvd/br-speler.

Bij mediamarkt zag ik wel een Onkyo TX-SR 307 voor 300 euro (http://www.eu.onkyo.com/products/TX-SR307.html). Is dan wel een ander model dan jij noemt, maar ik moet ook een beetje rekening houden met wat bij de lokale mediamarkt te krijgen is (zal nog even een keer kijken of ze die 507/508 ook hebben). Maar is die 307 die ik noem ook slechter op bepaalde punten? Kan de hdmi-mogleijkheden bijv. niet goed terugvinden.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Wat de Onkyo 307 doet met het HDMI signaal durf ik je zo niet te zeggen eigenlijk. Dat zou ik ook even uit moeten zoeken. Weet wel dat het het instapmodel is en daardoor schat ik (wellicht geheel onterecht) de kans in dat het alleen HDMI-switching is. De 307 is namelijk de echte instapper terwijl de 507 en 607 daar al weer een stuk boven zitten.

De site die je aangeeft zegt dit over het HDMI deel van de Onkyo 307:
A separate audio connection is necessary to process multichannel
audio.
Dus dan moet je vanaf je bron ook nog een aparte kabel leggen voor het audiodeel.
Op zich niets mis mee, want je kan die twee ingangen gewoon linken.

De Onkyo 507 en 607 hebben dit staan:
HDMI Audio and Video Processing (1080p; 4 Inputs and 1 Output)
HDTV-Capable HDMI Video Switching
Deze modellen kunnen dus als switch functioneren (net als de Onkyo 307), maar ook het audio deel van het HDMI signaal halen. Dus qua gebruiksgemak en kabelbende zou een model vanaf de 507 makkelijker zijn.

De reden dat ik de Onkyo 607 pakte is dat deze in je budget paste met de speakers van €100,- de stuk. En van dat apparaat weet ik zeker dat deze het audiodeel van het HDMI signaal kan halen. Overigens kan je tegenwoordig ook een Onkyo 606 (vorige model) vinden voor zeer leuke prijzen. Qua specificaties zijn deze zelfs iets beter als de nieuwe serie. Alleen qua ingangen ben je wat minder bedeeld op de oudere modellen. Maar als je naar "oudere" modellen gaat kijken dan heeft Marantz (design moet je wel aan staan) ook wat leuke dingen in de opruiming.

[ Voor 27% gewijzigd door FeaR op 24-09-2009 23:34 ]

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02 16:34

Sick Nick

Drop the top!

Overigens, die mordaunt short speakers zijn ook voor 80 euro bij correct.nl te koop (uiteraard ook in de winkel maar dan moet je in de buurt van rotterdam wonen).

Ik heb zelf de (hele grote) broers van die speakers, als puur fronts zou ik denk ik niet blij worden van die 902. Mid/hoog klinkt gewoon erg goed maar je gaat behoorlijk laag missen. Het zijn dan ook eigenlijk rear speakers, hier moet eigenlijk een subwoofer bij voor de echte punch.

• Palomar
  • Niet online
Ben er nu wel ongeveer over uit dat het de 507 of 607 wordt. Op de site van Onkyo kun je ze goed vergelijken: http://www.eu.onkyo.com/p...1459335=on&button=Compare . Meeste verschillen komen op mij over als bla bla. Alleen kan de 607 (las ik ergens anders) itt de 507 ook analoge signalen zoals component via de hdmi-poort naar de tv sturen. Dat vind ik misschien nog handig (beide kunnen iig wel audio uit het hdmi-signaal halen). Maar zijn er nou eigenlijk nog wezenlijke verschillen tussen deze 2? De prijs van de 607 is nl. wel aardig hoger.

Speakers wacht ik nog even mee. Sluit eerst nog even mijn oude speakers aan en orienteer me dan wel verder op speakers. Denk dat ik het budget iets ophoog, want ik wil ook wel goede lage weergave hebben.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Palomar schreef op zondag 27 september 2009 @ 00:32:
Ben er nu wel ongeveer over uit dat het de 507 of 607 wordt. Op de site van Onkyo kun je ze goed vergelijken: http://www.eu.onkyo.com/p...1459335=on&button=Compare . Meeste verschillen komen op mij over als bla bla.
Even snel wat ik zie (het is immers al tegen tweeën...)
  • De 507 is een 5.1 en de 607 een 7.2 receiver. Die dubbele subwoofer (.2) is wel grappig voor als je het ooit gaat gebruiken, maar voor de meeste niet relevant. Of je 5.1 of 7.1 gaat draaien is aan jou.
  • Vier maal HDMI-in bij de 507 ten opzichte van de zes maal bij de 607.
  • Faroudja DCDi Edge als upscale chip bij de 607 wat dus inderdaad betekent dat deze analoge signalen up kan scalen en over HDMI kan verzenden. Met DVD's en dergelijke gaat dat altijd wel goed, maar met spellen wil het wel eens rare textures opleveren. Alleen wel even kijken tot welke resolutie de Onkyo 607 dat doet. Bij de 707 staat namelijk dat dit tot en met 1080p is, dat staat er bij de 607 niet bij. Kans bestaat dus dat het "maar" tot 1080i is...
  • Bi-amping van de 607 kan handig zijn als je ooit eens wat zwaardere speakers op de receiver aan wilt sluiten. Al is dat wel weer lastig te combineren met de wat lichtere voeding, dus daar zal iets van een gulden middenweg in gevonden moeten worden dan. Maar de optie is wel handig.
  • De GUI welke de 607 heeft is wel makkelijk met het instellen van de receiver op het scherm. Weet alleen niet of er mee bedoeld wordt dat de 607 een GUI heeft ten opzichte van een standaard On Screen Display bij de 507 of dat de 507 niets heeft. Denk het eerste, want een OSD is wel redelijk standaard.
Denk dat dat het zo wel is zo op het eerste gezicht...

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 28-09-2009 13:50 ]

• Palomar
  • Niet online
Enige wat me (vooralsnog) handig lijkt is het doorgeven van analoge signalen naar de hdmi-poort. Heb mn pc nu nl. via component aangesloten. Als ik dat via de receiver kan doen hoef ik alleen de receiver op de 'PC'-input te zetten en ik heb met 1 druk op de knop beeld en geluid, zonder eerst de tv ook nog weer op de juiste input te moeten zetten. Maar ben er nog niet helemaal over uit of dat de 100 euro extra waard is ;)

• Palomar
  • Niet online
De 507 is besteld :*)

• Mighty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

Zeker op ibood? ;)

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-02 00:19

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Hmm, de 507 is een 5.1 receiver, maar ondersteunt wel "DTS-HD en True-HD"

Wat is het nut daarvan, wanneer je toch geen 7.1 opstelling kunt krijgen?

Gulfstream G650

• Jiriki
  • Laatst online: 02-02 09:18
Je krijgt in ieder geval wel geluid :) De kwaliteit van HD sporen zijn ook hoger dan standaard DD, dus dat voordeel heb je alvast.

Best ondergewaardeerde spullen trouwens, Onkyo. Ik heb de grote broer, Integra, prima geluid maar ze worden wel warm.

De 507 is trouwens nu op ibood te koop met speakers voor een goede prijs, maar dan moet je snel zijn. Laat maar, is uitverkocht.

[ Voor 24% gewijzigd door Jiriki op 28-09-2009 22:15 ]

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-02 00:19

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Jiriki schreef op maandag 28 september 2009 @ 22:14:
Je krijgt in ieder geval wel geluid :) De kwaliteit van HD sporen zijn ook hoger dan standaard DD, dus dat voordeel heb je alvast.

Best ondergewaardeerde spullen trouwens, Onkyo. Ik heb de grote broer, Integra, prima geluid maar ze worden wel warm.

De 507 is trouwens nu op ibood te koop met speakers voor een goede prijs, maar dan moet je snel zijn. Laat maar, is uitverkocht.
Ja, Ibood is over. :p Maar, waarom zou ik bijvoorbeeld de Onknyo moeten nemen,t erwijl de Harmann kardonn 347 duurder is? Komt er uit de HK beter geluid denk je?

Gulfstream G650

• Palomar
  • Niet online
nope, wel toevallig dat ie er vandaag opstaat ;) Besteld bij Redcoon voor 285 incl. verzendkosten.

7.1 etc. ga ik verder helemaal niet gebruiken. Eerst stereo en wil de mogelijkheid openhouden voor evt. rear-speakers en center/sub.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

salimrmaf schreef op maandag 28 september 2009 @ 22:07:
[...]
Hmm, de 507 is een 5.1 receiver, maar ondersteunt wel "DTS-HD en True-HD"

Wat is het nut daarvan, wanneer je toch geen 7.1 opstelling kunt krijgen?
Groot deel van de nieuwe HD-formaten is inderdaad de twee extra kanalen. Echter is het nog maar bij zeer weinig films zo dat die kanalen ook echt zijn. Veelal gaat het om naderhand toegevoegde kanalen en is de ervaring dus een stuk minder.
Maar zoals gezegd is DTS HD qua bitrate en dergelijke ook net wat beter dan de normale variant. Let wel dat er twee versies zijn van DTS HD, ze zijn beide wel hoger dan DTS, maar verschil is er zeker.

DTS-HD High Resolution en DTS-HD Master Audio:
DTS-HD HR is een lossy format, wat inhoud dat er compressie is gebruikt tov de originele studio master. DTS-HD MA is een lossless format, wat inhoud dat er geen compressie is gebruikt tov van de studio master. Beide formaten hebben ook een 'core', een normale DTS track die elke DTS receiver kan afspelen, met een bitrate van 1.5 Mbps. DTS-HD HR gaat nog een stukje verder dan gewoon DTS en gebruikt een bitrate van maximaal 6.0 Mbps bij Blu-ray. DTS-HD MA is dus een 1 op 1 kopie van de originele studio master en gebruikt een variabele bitrate tot 24.5 Mbps.
Jiriki schreef op maandag 28 september 2009 @ 22:14:
Reden dat Onkyo onder de wat meer eisende gebruiker minder populair wordt is omdat ze nogal gericht zijn op de instapmarkt sinds de x05 modellen. Dit zie je terug in de vele aansluitingen en codecs. Helaas wordt er bezuinigd op onder andere de voedingen waardoor een veeleisende gebruiker te kort kan komen op hogere volumes en/of in combinatie met lastig aan te sturen speakers. Maar voor een niet veel eisende gebruiker is Onkyo zeker een leuk merk om mee te beginnen, alleen wel dus van te voren goed kijken welke speakers je aan gaat sluiten en of dit gaat werken.

Overigens zijn de modellen vanaf de TX-SR800-serie niet onderhevig aan de "zwakkere" voedingen en leveren ze wel een goed afgegeven vermogen. Maar dan zit je ook meteen weer in een andere prijsklasse die voor een instapper niet aantrekkelijk is :)

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Even over die speakers: Misschien een goede tip om een van de 2 B&W Matrix II setjes op marktplaats te kopen voor zolang? Kost iets van 100,- of 150,- en ze zijn misschien oud, maar er komt een schitterend geluid uit (lees: 10x beter dan die Mordaunt shorts). Dan kun je wel meteen genieten van wat die Onkyo te bieden heeft... ;)

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

• Palomar
  • Niet online
Heb hem inmiddels al een paar dagen binnen. Erg mooi apparaat met veel mogelijkheden :)

Maar over de speakers, ik heb liever geen tweedehands, moet wel nieuw zijn :P Heeft iemand nog tips voor goede speakers voor zo'n 100-200 euro per stuk? Liefst kleiner model (+- 50cm hoog oid). Ik snap wel dat ik eigenlijk zelf moet gaan luisteren, maar luisteren in een winkel zegt ook niet alles. Bovendien zit ik dan nogal vast aan wat ze bij die winkels op voorraad hebben, terwijl je via internet veel ruimere keus hebt tegen veel lagere prijs. Ik ben verder geen extreme hifi-freak, dus ik stel helemaal geen hoge eisen. Er zijn toch wel een paar 'goede' speakers te noemen voor diverse doeleinden (muziek/films/radio) waar je geen buil aan kan vallen?

Mijn Onkyo heb ik gekocht bij Redcoon. Verstuurden supersnel, dus wil daar wel weer wat kopen. Dit is hun aanbod: http://www.redcoon.nl/ind...d/1000/HiFi_Luidsprekers/ Zit daar niet iets tussen?

• Palomar
  • Niet online
Ik heb nog eens zitten rondkijken naar speakers en kom regelmatig Klipsch tegen. Lees daar ook overwegend positieve reviews over. Heeft iemand ervaring met de Klipsch RB-51, RB-61 of B-3?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Waarom speakers kopen van een site zonder ze ooit maar geluisterd te hebben? Nogmaals: elk merk en type speaker geeft een andere klank. Dus als de één die klank wel mooi vind wil nog niet zeggen dat jij het wel mooi vind.

Om die Klipsch maar te pakken die jij noemt: ik ben laatst met iemand naar Klipsch speakers wezen luisteren. Ik vond er veel en veel te veel laagweergave in zitten en dat dit ook te plofferig over kwam, dus dat het laag echt uit de speaker werd gedrukt. Leek meer op een subwoofer dan op een speaker om het zo maar te noemen. Ook vond ik dat de hoge tonen er veel en veel te schel uit kwamen (al zou dat aan de Rotel versterker hebben gelegen). En als laatste vond ik dat de midden en hoge tonen te veel in elkaar overvloeiden waardoor het soms rommelig werd. Ikzelf vond de Focal Chorus 716W die ernaast stond beter klinken.

Maar dat was dus mijn mening, want de persoon waarmee ik kwam heeft die Klipsch speakers gekocht. Zijn reden was dat hij die grove lage weergave juist erg goed bij zijn muziekstijl/-smaak vond passen. En de Focal miste volgens hem wat in het middengebied. Dat de Focal wel sterker was in het hoog waren we het beide over eens. Plus dat het wellicht ook meespeelde dat hij nu voor €499,- een speaker had van 30 kilo en meer dan 1,10 meter hoog en die Focals waren €599,- de stuk en die waren echt een stuk kleiner. Zulke dingen spelen ook mee bij je keuze.

Nu gaat dit niet over dezelfde speakers, maar meer om aan te geven dat je speaker gewoon niet zo maar van internet kan kopen. Je kan er zeker spijt van krijgen en daarom raden veel mensen (waaronder ik dus ook) het gewoon af.

Dus loop gewoon een keer die Hobo Hifi binnen en zet wat speakers naast elkaar. Dan kan je in ieder geval al horen wat elk merk een beetje gemeen heeft. Zo kan je al een beetje zien naar welke speakers je niet moet kijken. Dat je de speakers later bij een webwinkel koopt is niet zo gek en veel mensen doen dat. Al geef ik zelf liever wat meer geld uit in een winkel waar ik goed geholpen ben en een hele middag of avond heb zitten luisteren :)

• M2XzeeD
  • Laatst online: 06-04-2025
Ik ben het met de bovenste posters eens, je moet echt even luisteren (ook de combi receiver / speaker kan enorm wisselen)
Wat een leuke speaker is is de Paradigm Atom (rond de 200 euro per stuk) , geen heel bekend merk maar via hobo hifi kun je ze wel bestellen, ik heb zelf de monitor 7's als front en ik ga van paradigm ook de rest bestellen als ik de centen heb. Er staan een aantal reviews op internet die zijn lovend in ieder geval en ik ben er zelf ook zeer te spreken over, vergeleken met Kef en andere merken veel gedetailleerder qua geluid en mooiere weergave over het scala, echter dat is slechts maar mijn smaak.
Oftewel ga luisteren en bestel niet zomaar wat :)

• Palomar
  • Niet online
ok, bedankt voor de adviezen. Zal dan binnenkort toch maar eens kijken of ik wat kan luisteren :)

• Palomar
  • Niet online
Van de week dan toch maar even wezen luisteren bij de Mediamarkt (bij gebrek aan andere zaken die 's avonds open zijn, wel goed geholpen overigens :)). Ik ging in eerste instantie voor een klein model speaker, maar die vielen me toch wat tegen in de prijsklasse tot +-250 euro per stuk. De staande modellen vond ik dermate beter klinken dat ik daarvoor ben gegaan. Het zijn 2 stuks Kef C7 geworden :)

[ Voor 12% gewijzigd door Palomar op 07-10-2009 23:36 ]

Pagina: 1