Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Beste Tweakers, ik ben onlangs begonnen met mijn opleiding Medewerker Beheer ICT. Hierbij kreeg iedereen een HDD+Houder, en optioneel een bracket. Ik kocht deze bracket uit gemak om thuis ook te kunnen werken met de HDD (IPV met een usb stickje).

Op school was het gewoon simpel. Schijf erin, Computer aan en je kon booten vanaf je schijf.
(of zonder schijf dan boot de PC gewoon naar het schoolnetwerk -Wat ook Win XP is-)

Nou zat ik eerst met een klein probleem, de HDD was afgesteld op SATA2, en mijn Mobo ondersteunde alleen maar het gewone SATA. Jumper erop, probleem opgelost -nagekeken met de leraar klopte allemaal- Windows vind hem netjes MAAR!

Ik krijg een melding "Nieuwe hardware gevonden" daarna netjes Massaopslag en Hardware kan worden gebruikt.
Als ik hierna in Deze Computer kijk, vind ik niks. Via de Hardware lijst vind ik hem dan wel weer (alleen de naam, verder niet de opslagcapaciteit ect)

De twee dingen waar ik dus mee zit:
1, Er voor zorgen dat ik de schijf kan lezen/beschrijven onder Windows XP wat al op de C: schijf staat.
2, Er voor zorgen dat ik vanaf mijn schijf kan booten naar Windows XP wat we op school erop hebben gezet.

Nog een vraag: Is het mogenlijk om een soort van "Boot" screen te krijgen zoals bij Windows XP en Ubuntu. Dat je kan selecteren wat je wilt booten. Of kan dat alleen als ze allebij op 1 schijf geinstalleert staat.

Ps: De schijf bestaat uit 2 partities, de schijf in onze eigen PC heeft maar 1 partitie (C:/)

Heb een plaatje waarop te zien is dat de schijf wel in Hardware (apperaatbeheer) word gezien, maar niet in Deze Computer:
http://img524.imageshack.us/img524/8099/datai.png

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:58
Waarschijnlijk zul je em een schijfletter toe moeten kennen via Disk Management voordat deze via de Verkenner te zien is.

Verder zal booten lastig worden, om de simpele reden dat het OS op een school-PC geinstalleerd is en jouw eigen PC totaal andere hardware heeft. Dat zal hoogstwaarschijnlijk resulteren in BSOD's bij het booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:57

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Wat wil je precies bereiken met je actie?

Wil je dezelfde windows installatie thuis en op school draaien? (waarom?)
Wil je data er af kunnen halen?

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online
Tukk schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 20:32:
Wat wil je precies bereiken met je actie?

Wil je dezelfde windows installatie thuis en op school draaien? (waarom?)
Wil je data er af kunnen halen?
Ja, omdat hier een aantal programma's op staat wat we via school hebben gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mushia
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-03-2024

mushia

In a World of LCD

Inderdaad letter toekennen (rechtermuisknop deze computer --> beheren (manage) --> Schijfbeheer (disc management).

Als jeje school-data ook thuis wilt bekijken kun je op je school schijf een extra "data" partitie aanmaken.

Q6600@3,2GHz (8*400) || Tuniq Tower 120 || Gigabyte P35 DS4 || Antec 900 + NeoHE Power 550 Watt || 4*1GB Kingston HyperX 4-4-4-12 || HD3850 || 2*WD-Raptor 74GB (Raid-0) || 2*Samsung Spinpoint F4 - 2TB (Raid-1) || 1*Samsung Spinpoint F1 - 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online
The Realone schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 20:26:
Waarschijnlijk zul je em een schijfletter toe moeten kennen via Disk Management voordat deze via de Verkenner te zien is.

Verder zal booten lastig worden, om de simpele reden dat het OS op een school-PC geinstalleerd is en jouw eigen PC totaal andere hardware heeft. Dat zal hoogstwaarschijnlijk resulteren in BSOD's bij het booten.
Ik heb de juiste Hardware Profielen al. Het zou probleemloos moeten kunnen werken.

Er is gewoon Windows Professional op de schijf gezet, zonder enige rommel van de schoolserver zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online
Ok, geprobeerd de schijf toe te wijzen via Schijfbeheer.

Niet gelukt, krijg na 2 mins een "Time out" melding

Zonder de schijf vind die gewoon netjes C: en F:

Edit-
Als iemand zich afvraagt welk bracket/Dock:
http://www.raidsonic.de/e...acks.php?we_objectID=4451

Met een Seagate Barracuda 7200.12 HDD (250GB) erin:
http://www.seagate.com/ww..._drives/barracuda_7200.12

Met de jumper op 1 & 2 ( [o o] o o ) (kijk de .pdf handleiding maar na -op de site-) deze is correct

[ Voor 69% gewijzigd door D4NG3R op 22-09-2009 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterm90
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:05
Ben ik de enigste die zich afvraagt waarom die school dan niet werkt met virtuele machines ?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online
mistermerlijn schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 21:57:
Ben ik de enigste die zich afvraagt waarom die school dan niet werkt met virtuele machines ?.
Wat bedoel je hier mee (net begonnen met ICT, weet nog niet zoveel van dat soort zaken :S)?

De server van de school gebruikt Novell (bovenop XP), de HDD's die wij hebben. gebruiken allemaal XP professional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-08 11:11
het is niet echt snugger om een windows XP install op een HDD te doen, om die vervolgens in een ander stuk hardware (pc) te stoppen en dan weer te booten en dat over en weer te doen. Dat is vragen om problemen.
Wat Mistermerlijn bedoeld is dat hij zich afvraagt waarom je niet die xp bak in vmware, virtualbox, hyperv, virtualpc, proxmox etc draait. daar schiet je toch een stuk verder mee op.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online
Razwer schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 22:54:
het is niet echt snugger om een windows XP install op een HDD te doen, om die vervolgens in een ander stuk hardware (pc) te stoppen en dan weer te booten en dat over en weer te doen. Dat is vragen om problemen.
Wat Mistermerlijn bedoeld is dat hij zich afvraagt waarom je niet die xp bak in vmware, virtualbox, hyperv, virtualpc, proxmox etc draait. daar schiet je toch een stuk verder mee op.
Hmmm, geen idee :S, qua principe werkt het hetzelfde als een bootable CD (linux als voorbeeld) je stopt hem erin tijdens het opstarten, en hij laad het OS vanaf daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-08 11:11
niet helemaal, het grote verschil is dat het read-only is op die disk met ACPI HAL vs dat de drivers iedere keer opnieuw installed worden. zo vervuild je xp install wat weer problemen op kan leveren. Je bent helemaal de sjaak als je multicore met single core bakken gaat wisselen en/of intel met AMD.
Vandaar dat je een VM gebruikt voor dit soort dingen, die is theoretisch altijd gelijk aan hardware.

[ Voor 14% gewijzigd door Razwer op 22-09-2009 23:20 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• D4NG3R
  • Nu online
Razwer schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 23:20:
niet helemaal, het grote verschil is dat het read-only is op die disk met ACPI HAL vs dat de drivers iedere keer opnieuw installed worden. zo vervuild je xp install wat weer problemen op kan leveren. Je bent helemaal de sjaak als je multicore met single core bakken gaat wisselen en/of intel met AMD.
Vandaar dat je een VM gebruikt voor dit soort dingen, die is theoretisch altijd gelijk aan hardware.
School: Intel Core 2 Duo

Thuis: AMD Sempron (baggerbak, heb als student nou niet echt het geld om een PC te kopen)

Alles wat ik wil is thuis de HDD erin kunnen schuiven en gewoon de bestanden lezen, Booten hoeft niet eens (zou wel het fijnst zijn als dit werkt, maar het is niet een noodzaak)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dat gaat waarschijnlijk niet eens omdat je met twee compleet verschillende chipsets AMD en Intel gaat wisselen.
De enige garantie die je hebt is die tot aan de deur. Niemand zal je kunnen garanderen dát het werkt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1