Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP Pro] Shutdown forceren bij indrukken power button

Pagina: 1
Acties:

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:04
Ik heb een thuisserver die XP Pro draait. De server is in principe zonder keyboard noch monitor. Alles gebeurt via Remote Desktop.
Onder sommige omstandigheden wil ik een Shutdown kunnen doen door simpelweg de power button (kort) in te drukken. Echter, dit bleek niet altijd te werken. Toen ik nog eens een monitor aan de server hangen had, heb ik ook gezien waarom : soms komt de pc melden dat er nog gebruikers ingelogd zijn en of ik wel zeker ben dat ik wil shutdownen. Aangezien er (normaliter) geen keyboard aan de PC hangt, blijft de shutdown uiteraard daar steken.
Is er een manier om die warning te onderdrukken, zodat de PC gegarandeerd een propere shutdown doet wanneer ik de power button indruk ?

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Volgens mij kun je in energiebeheer instellen wat er gebeurt als je de power knop indrukt:
Start --> Control Panel --> Power Options --> Advanced
Daarvoor moet in je BIOS wel APM aanstaan.

Zou je dat even kunnen controleren, wat daar staat ingevuld?

[ Voor 94% gewijzigd door Turdie op 22-09-2009 19:36 ]

• Twixie
shadowman12 schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 19:35:
Volgens mij kun je in energiebeheer instellen wat er gebeurt als je de power knop indrukt:
Start --> Control Panel --> Power Options --> Advanced
Daarvoor moet in je BIOS wel APM aanstaan.

Zou je dat even kunnen controleren, wat daar staat ingevuld?
Dat is niet het probleem hoor, dat staat allemaal wel juist (daar staat gewoon Shutdown). Maw normaliter werkt de shutdown perfect als ik de Power knop indruk. Echter, soms blijkt er een remote sessie te blijven hangen. Geen idee of het door Remote Desktop, of door de gesharede drives komt. Maar in dat geval komt er bij de shutdown dus eerst een dialog die komt zeggen dat er nog users ingelogd zijn, en of ik dus wel zeker wel afsluiten (Yes/No). Als ik Yes kies, gaat de shutdown netjes verder.

Probleem is dus dat er normaal geen keyboard noch monitor aan die PC hangt, en het dan dus nogal moeilijk is om Yes te antwoorden ;). Ik zou die warning dus willen overrulen.

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Twixie schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 19:40:
[...]

Dat is niet het probleem hoor, dat staat allemaal wel juist (daar staat gewoon Shutdown). Maw normaliter werkt de shutdown perfect als ik de Power knop indruk. Echter, soms blijkt er een remote sessie te blijven hangen. Geen idee of het door Remote Desktop, of door de gesharede drives komt. Maar in dat geval komt er bij de shutdown dus eerst een dialog die komt zeggen dat er nog users ingelogd zijn, en of ik dus wel zeker wel afsluiten (Yes/No). Als ik Yes kies, gaat de shutdown netjes verder.

Probleem is dus dat er normaal geen keyboard noch monitor aan die PC hangt, en het dan dus nogal moeilijk is om Yes te antwoorden ;). Ik zou die warning dus willen overrulen.
Dat kan volgens mij niet, die warning zit ingebakken in het OS. Wat je wel kunt doen is scriptje met een shutdown commando versturen. Bijvoorbeeld zo:
shutdown /s /f /t 0

Of met dit commando kan het ook:
 WMIC OS Where Primary=TRUE Call Shutdown

Deze commando's kun je gewoon uitvoeren in een command prompt in de RDP sessie.Om deze commando's uit te kunnen voeren moet je wel Administrator zijn of een gebruiker met Administrator rechten.

[ Voor 7% gewijzigd door Turdie op 22-09-2009 19:49 ]

• Twixie
Wel, zo doe ik het nu sowieso al. Op de server staat Cygwin geïnstalleerd en kan ik een simpele shutdown doen met "shutdown -s now".
Maar dan moet ik dus wel eerst een andere PC aanstaan hebben om dat te kunnen doen. Ik zou echter ook de shutdown simpelweg via de powerbutton willen kunnen doen. Is een beetje onnozel om eerst een andere PC/Laptop te moeten aan zetten om dan via Remote Desktop de server af te zetten.