Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP SP3] Standby en Hibernate plotseling verdwenen

Pagina: 1
Acties:

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:00

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Topicstarter
Normaal gesproken laat ik mijn computer altijd hibernaten (Suspend to Disk dus), en reboot ik één keer per maand, als windows update wordt gedraaid. Windows was al weer een tijdje aan het miepen over updates die moesten worden geïnstalleerd, dus zondag heb ik dat gedaan. Gisteravond wilde ik mijn computer weer in hibernate zetten, en merkte ik dat ik nog maar 2 opties over heb: Afsluiten of opnieuw opstarten. Zowel Standby als Hibernate zijn volledig verdwenen.

De computer waarom het gaat is een laptop van een jaar of 4 (?) oud, een Acer Aspire 1692 WLMi. Ik heb er XP Professional SP3 op draaien. Specs:
- ram: 2 GB (2x 1 GB, dual channel)
- CPU: Pentium M 1,73 Ghz
- grafische kaart: ATi Radeon x700 Mobility.
De drivers zijn up-to-date, op ATi Catalyst na. Deze upgraden zal echter waarschijnlijk weinig zin hebben tegen dit probleem.

Er is niets aan de hardware veranderd; er is ook geen randapparatuur bij gekomen of verwijderd. In apparaatbeheer zijn er geen onderdelen te vinden die problemen kunnen geven. In het startmenu zijn de Standby en Hibernate opties volledig verdwenen, maar een laptop kun je ook in slaap krijgen door het scherm dicht te klappen. Bij de instellingen hiervan kan ik wél nog selecteren dat de laptop in standby moet gaan, maar als ik dat instel werkt het niet. De schermverlichting gaat alleen uit, meer niet. En de mogelijkheid tot hibernaten is ook hier volledig verdwenen.

De kans lijkt mij dus vrij groot dat een van de Windows-updates de oorzaak is, maar ik wil graag wat meer richting hebben waarin ik moet zoeken. Ik kan in de KB van Microsoft niet vinden of dit probleem bekend is. Ik weet dus ook zo snel niet welke update hier eventueel verantwoordelijk voor kan zijn. Weet iemand van het alwetende GoT toevallig hoe ik dit efficiënt kan oplossen? :) Of zijn er misschien nog zaken die ik over het hoofd heb gezien?

Vorige week heb ik wel Adobo Photoshop CS4 geïnstalleerd. Misschien zou dit ook een dergelijk probleem kunnen veroorzaken?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Topicstarter
Goed, ik heb alle windows updates die ik afgelopen zondag heb geïnstalleerd, een voor een verwijderd. Dit lost het probleem niet op. Hiermee ben ik dus ook direct door mijn hoofdverdachten heen. Héél misschien is er een onderdeeltje van Photoshop dat dwars zit, maar volgens mij heb ik nog hibernate gebruikt na de installatie daarvan.

Dus nu luidt mijn vraag: hoe is Suspend-to-ram en Suspend-to-Disk weer in te schakelen?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-11 22:10

Emiel1984

Made in NL

Als je laptop hybernating ondersteunt is dit uit en in te schakelen in je bios instellingen. Ik zou daarom is kijken of deze in je bios nog wel staat geactiveerd.

[LTS][MTS][HTS]

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Topicstarter
Ik heb oa al deze link uit de Microsoft Knowledgebase gevolgd. ACPI staat ingeschakeld en is volgens apparaatbeheer in Windows gewoon actief. Ik wilde eens proberen om "ACPI Uniprocessor PC" te verwijderen, en opnieuw op te starten. Dat blijkt alleen niet mogelijk te zijn.

Alle tekenen wijzen er op dat het gewoon moet werken. En toch zijn ze beide gewoon verdwenen. 8)7

Wat ik hierboven zei is niet helemaal waar;
Bepalen of een computer slaap- en stand-byfuncties ondersteunt

1. Klik op Start, klik op Uitvoeren, typ powercfg.cpl en klik op OK.
2. Controleer of het dialoogvenster Eigenschappen voor Energiebeheer een tabblad Slaapstand bevat. Als dat het geval is, opent u het tabblad Slaapstand, selecteert u Slaapstand inschakelen en klikt u op Toepassen.
3. In de sectie Energieknoppen controleert u of de opties Standby en Slaapstand worden weergegeven in het vervolgkeuzemenu op het tabblad Geavanceerd .

Opmerking Als het tabblad Slaapstand bestaat en u schakelt het selectievakje Slaapstand inschakelen op het tabblad Slaapstand uit, dan wordt de optie Slaapstand niet weergegeven in het vervolgkeuzemenu op het tabblad Geavanceerd.

Als zowel de optie Standby als de optie Slaapstand ontbreken in het vervolgkeuzemenu, ondersteunt de computer deze functies niet of zijn de energiebeheerfuncties in het BIOS uitgeschakeld. Voor meer informatie over de BIOS-instellingen neemt u contact op met de fabrikant van het systeem.
Het tabblad "Slaapstand" bestaat ook helemaal niet.

In het BIOS is er geen mogelijkheid om iets van APM of ACPI in te stellen. (Acer Laptop --> behoorlijk dichtgetimmerd BIOS)

[ Voor 60% gewijzigd door DrivinUCrazy op 23-09-2009 19:24 ]

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Topicstarter
Na een schone installatie van Windows is het probleem opgelost. De schone installatie was om andere redenen, maar het is mooi meegenomen dat het nu weer correct werkt. Het was iig géén Bios/hardware probleem.