data omzetten in geluid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parklife
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-10 16:06
ik wil weer eens wat gaan rommelen. Ik ben in het bezit van een goed werkende Akai GX630 tapedeck.

Nu lijkt het mij eens leuk om op de tape's die erbijzitten eens data te zetten ipv muziek.

Net als ''vroeger'' met MSX en Atari etc.

De apperatuur heb ik wel in orde. Ik kan vanaf me geluidskaart naar tapedeck en weer terug opnemen/afspelen.

Alleen de software...

Mijn vraag, weet iemand een programmatje dat ik op mijn Vista machine kan draaien waarmee ik data om kan zetten naar een hoorbaar geluid? (en weer terug natuurlijk)

Waarom? geen idee, gewoon voor de fun!

Ik weet niet of ik deze vraag op de goede plek heb gesteld, zo niet merk ik het wel.

!

Parklife

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk idee, waarom maak je niet zelf een progseltje?
Op linux etc machines heb ik het /dev/speaker device, als ik daar een fiule in gooi dan hoor ik hem lekker voorbij kraken :)
Wat dacht je van het renamen naar een .wav of .raw file en afspelen met je favoriete muziekdoos programma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-10 18:16

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 17:12:
Leuk idee, waarom maak je niet zelf een progseltje?
Op linux etc machines heb ik het /dev/speaker device, als ik daar een fiule in gooi dan hoor ik hem lekker voorbij kraken :)
Wat dacht je van het renamen naar een .wav of .raw file en afspelen met je favoriete muziekdoos programma?
Die bandbreedte zal te breed zijn en de datarate te hoog om op te kunnen slaan op een tape en daarna weer te kunnen "inlezen".

@TS:
Denk eens aan hoe een modem dat doet. Misschien kan je zelfs een oud modem zodanig ombouwen zodat je er een tapedeck aan kunt hangen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:09
Dit doet me denken aan iemand die data op verschillende manieren ging opslaan.
Volgens mij was het een MP3tje.

Als data op een cassettebandje, en dan aan een computer.

En volgens mij ook uitprinten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker.nu
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:02

Tweaker.nu

we all float down here

Doet me denken aan vroeger bij Hobbyscoop, Basicode, met je cassettedeck een boel gepiep en gekraak opnemen van de radio en vervolgens inlezen met m'n datasette in de cbm64 :)

yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Je zult een spectrum moeten bepalen dat in relatie staat tot een bepaald aantal bits. Maak je een hoge en lage toon voor een 1 en een 0, of ga je proberen om 256 combinaties in de variaties van één toon op te slaan? En hoe detecteer je de minieme verschillen dan?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:06
Er bestaan progjes om de uitgang van je geluidskaart te gebruiken als functiegenerator, en andere om de ingang te gebruiken als spectrum-analyser. Vele uren programmeren later is je programma af :D

Een simpele modulatiemanier die je relatief gemakkelijk zal kunnen implementeren is FSK (techniek die ook in telefoonmodems werd gebruikt), Frequency Shift Keying, waarbij je 2 frequenties gedurende een vaste tijd gebruikt, de ene om '0' en de andere om '1' aan te duiden (bij telefoonmodem werd 3 en 4 kHz gebruikt). Het ontbreken van geluid kan je dan nog gebruiken om begin/einde van je data te detecteren.
Het spreekt voor zich dat hoe verder de frequenties uit elkaar liggen, hoe eenvoudiger het wordt om deze te onderscheiden. Minder voor de hand liggend is hoe je met ruis, kraken en tijdelijke onderbrekingen om kunt gaan (zorg alleszins dat je meerdere periodes van beide frequenties gebruikt om goed het onderscheid te horen).

Lukt dat, dan kan je wat compressie, foutdetectie/correctie en wat dies meer gaan toevoegen. Een eenvoudige vorm van 'compressie' is de overstap maken van '1' of '0' naar meer symbolen, als je bijvoorbeeld DTMF tonen gaat gebruiken dan heb je 16 symbolen die je kan gebruiken om een byte per toontje op te slaan. Foutdetectie/correctie doe je door extra data (CRC) toe te gaan voegen, en zo kan je bezig blijven...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Parklife
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-10 16:06
Ik ben er achter dat het lastiger wordt dan ik dacht,. hardeware zit wel goed, gister alles aangesloten en opnemen/afspelen lukt goed.

Nu eigenlijk alleen nog een stukje software.. Op dit moment ben ik aan het uitzoeken hoe 27MC amateurs data versturen. Ik weet dat dit kan. Op een afgesproken tijdstip versturen deze amateurs een pakket de lucht in dat dan opgevangen/opgenomen wordt en dit omgezet in bruikbare data. (kort door de bocht)

FSK heb ik eens voorbij zien komen in combinatie met 27MC.

Misschien kan ik deze software/techniek gebruiken.

Wel grappig, ik herriner dat mijn oudste broer ooit een programmatje kreeg bij een tijdschrift. jaja op LP!! zo'n slap 45rpm singeltje. Dit zette hij dan op cassetebandje en dan naar zijn MSX.

Parklife

Verwijderd

remco_k schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 17:17:
[...]

Die bandbreedte zal te breed zijn en de datarate te hoog om op te kunnen slaan op een tape en daarna weer te kunnen "inlezen".

@TS:
Denk eens aan hoe een modem dat doet. Misschien kan je zelfs een oud modem zodanig ombouwen zodat je er een tapedeck aan kunt hangen.
Good point. Een modem zou natuurlijk goed moeten gaan, wellicht dat alleen een driver ook wel genoeg is, en die dan zo gek krijgen dat de modem signalen naar de geluidskaart gaan :+

Verwijderd

Waar je op doelt is packet radio, wat zelfs bij ons vrij dood is ;-) Op 27 mc werd 1200 baud gebruikt, op 2 en 70 komt 9600 baud wel voor. Hier werd vaak het TMC3105 ic'tje voor gebruikt, maar er waren ook zat andere.

Bij hogere snelheden had je al snel aangepaste radio's nodig en werd er volgens mij AFSK gebruikt wat eigenlijk alleen maar klinkt als ruis. 19k2 56k6 werden op die manier mogelijk.

Bij packet heb je een fout correctie zitten, Na elke zo veel frames houd de zender zich stil en geeft de ontvanger aan of de data goed is over gekomen, zo niet word er een reject gegeven en word het blok opnieuw verstuurd.

Dit heb je op tape niet. Hoe mooi klassieke tapedeks ook zijn, je hebt maar 1 drop out nodig en bye bye data.

Als je dan toch eens iets geks wil doen kijk dan eens naar het video backup system wat gebruikt werd op de amiga.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:44

DjVe

Hatsaflats!

gooi gewoon een cdrom in je cd speler....dat gaf bij mij ook altijd leuke piepjes en kraakjes
Pagina: 1