Twee soorten RAM in dubbel dual-channel

Pagina: 1
Acties:

• Earv
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-01 20:48
Is het mogelijk om twee setjes RAM, dus 4 modules totaal, in dual-channel te plaatsen? Dus één setje van bijvoorbeeld Corsair, en een tweede setje van bijvoorbeeld Kingston? Ik kan me voorstellen dat je de timings en snelheid op elkaar af moet stemmen, maar buiten dat?

En als dat niet zou kunnen, zou het dan wel werken als je 2 identieke setjes koopt van 2 x 2 GB elk?

De reden dat ik het vraag, is dat ik 8 GB RAM wil hebben, maar er zijn nauwelijks setjes op de markt van 2 x 4 GB of 4 x 2 GB. En als ze er al zijn, is het vaak DDR800 en ik wil eigenlijk DDR1066 of hoger.

Ik heb uiteraard al gezocht in de fora, maar kom niet veel verder omdat de formulering van de vraag zo lastig is en voor meerdere uitleg vatbaar.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:31
Merk maakt niet uit, timings en snelheden moeten wel overeenkomen (als snelheden niet overeenkomen dan wordt de snelste naar beneden bijgesteld). Je hoeft niet per se setjes te kopen, je kan gewoon zelf 4x 2GB kopen of 2x 4GB :)

Setjes verminderen de kans op incompatibiliteit wel (dus ik zou aanraden om gewoon 8GB van één merk te nemen), maar het zou niet uit moeten maken.

[ Voor 24% gewijzigd door Hahn op 22-09-2009 14:57 ]

The devil is in the details.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:04
Earv schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 14:53:
Is het mogelijk om twee setjes RAM, dus 4 modules totaal, in dual-channel te plaatsen? Dus één setje van bijvoorbeeld Corsair, en een tweede setje van bijvoorbeeld Kingston? Ik kan me voorstellen dat je de timings en snelheid op elkaar af moet stemmen, maar buiten dat?

En als dat niet zou kunnen, zou het dan wel werken als je 2 identieke setjes koopt van 2 x 2 GB elk?
Ja natuurlijk, dat werkt net zo goed als 4 dezelfde modules van 2GB. Je hoeft echt geen dual channel kitjes te kopen om van dual channel gebruik te maken.

• Earv
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-01 20:48
OK, dank voor jullie antwoorden, is duidelijk!

Groet,

Earv

Verwijderd

Waar ik wel even op zou letten,is het voltage.
Als het ene setje zijn werk op 1.9 doet en de ander op 2.2v,nja je snapt het dilemma.
Verder past in de meeste gevallen wel de bios de timings naar de langzaamste aan.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Voor de spanning, timings en snelheid overeen te laten komen, is het wel handig dat je hetzelfde merk en type neemt. Maar in principe hoeft dat niet. Je hebt wel een iets grotere kans dat het geheugen incompatibel is.

Het veiligste is dat je hetzelfde merk en type geheugen neemt. Zo heb ik in een computer thuis bijvoorbeeld 2 x 1GB en 2 x 512MB zitten, maar wel met exact dezelfde specificaties.
Pagina: 1