[Ubuntu] Wireless werkt niet altijd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een dualboot draaiende op mijn laptop (Vista/Ubuntu) met het idee erachter dat ik langzaam wil gaan overstappen op Linux.
Ik ben al reeds tegen heel wat probleempjes aangelopen, mede door mijn onkunde en door het altijd maar gebruik maken van Windows, maar ik kom er wel..

Nu zit ik echter met een probleem waar ik zelf niet uit kom: Mijn wireless doet het niet altijd.
Als ik de laptop net aan zet, dan probeert deze automatisch verbinding te maken met mijn draadloos netwerk. Er gaat dan rechtsboven in beeld een 'blauw wolkje' draaien rondom 2 bolletjes, waarvan de onderste groen is (mijn laptop) en die andere grijs. Als die tweede grijze ook groen wordt, wat meestal binnen enkele seconden gebeurd als het functioneert , heb ik een Ip gekregen en dus internet.
Echter, dit gebeurt dus niet altijd. Ik heb heel vaak dat als ik de laptop aanzet dat dat wolkje maar blijft draaien en dat ik geen IP adres krijg. Dan komt na een paar minuten een schermpje naar voren dat mij vraagt mijn WPA code opnieuw in te voeren (welke correct is, anders kon hij het nooit doen) en daarna begint het spelletje weer van voor af aan.
Als ik de laptop nu een tijdje aan laat staan, bijvoorbeeld 20 minuten ofzo, dan heeft het probleem zichzelf opgelost en heb ik opeens wel internet. Het wireless is dan ook stabiel en valt ook niet weg ofzo.
Het ligt ook niet aan mijn netwerk, want hetzelfde euvel treedt ook op op de TU/e campus...

Ik zelf vermoed dat het met drivers te maken heeft, maar welke drivers moet ik installeren (mad-wifi ?) en hoe doe ik dit ?
Ik heb het volgende wireless chipset: Intel® Wireless WiFi Link 4965AGN

Dit is nogal een redelijk vervelend probleem. Ik wil namelijk op mijn laptop kunnen vertrouwen (vandaar ook de overstap naar Linux) maar dan moet het wireless het wel altijd doen natuurlijk ;)

Alvast bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik had lange tijd een soortgelijk probleem. Uiteindelijk heb ik WICD geinstalleerd (via de installeer/verwijder functie). Daarna vrijwel nooit meer problemen, en meteen verbinding. Wellicht het proberen waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Bedankt voor de reply. (Ik ben TS, verkeerde account. Is inmiddels geblokkeerd dus gebeurd niet meer :) ).

Ik heb WICD geinstalleerd maar dat heeft het probleem eigenlijk alleen maar erger gemaakt, zo lijkt het. WICD ziet namelijk mijn netwerkt totaal niet. Het lijkt wel alsof WICD geen netwerken ondersteund met WPA of WPA2 beveiliging, want hij ziet maar 2 netwerken ipv de gebruikelijke 5 die ik normaal kan zien...

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Hmm, zeer apart. Ik heb hier namelijk gewoon een met WPA2 beveiligd netwerk verbonden via WICD. Als dat neit werkt zal je vrees ik op andere hulp moeten wachten ;)

Edit:
Ik vind zowel onbeveiligd, WEP, WPA en WPA2 netwerken hier,

[ Voor 17% gewijzigd door Orian op 22-09-2009 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Zeer apart, zo heet toevallig ook mijn distro gehehe ;)
Ik kijk er morgen nog eens naar, heb het wel gehad naar een paar uur java programmeren

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Verwijderd schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 14:45:
Ik heb het volgende wireless chipset: Intel® Wireless WiFi Link 4965AGN
Normaal gesproken wordt die netjes ondersteund vanaf Jaunty (9.04). Wat zegt dmesg/syslog hierover als de verbinding verbroken wordt? Laat eens een terminal open staan met
sudo tail -f /var/log/syslog

terwijl je een verbinding maakt t/m dat ie hem weer verbroken heeft. Post de output op pastebin oid. Dat kan echt veel informatie geven.

Met de installatie van linux-backports-modules-jaunty-... pakketten kan je wat nieuwere modules backporten naar de Jaunty kernel. Misschien helpt dat.

Dus: welke Ubuntu versie gebruik je? Welk AP gebruik je? Heb je al eens gegoogled op problemen met de combinatie van je AP met je WLAN NIC?

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Bedankt voor de reply.
Ik gebruik Ubuntu 9.04 Jaunty Desktop Edition.
Ik zit momenteel op de TU/e campus en ik zou je graag de output van dmesg/syslog willen geven, maar ik kan niet eens connecten met het netwerk omdat WICD de volgende melding geeft:
voor dit netwerk moet versleuteling zijn ingeschakeld.
Hij geeft overigens ook weer dat het netwerk versleuteld zou zijn met WEP, terwijl het toch echt WPA2 is..
Ik denk niet dat het aan het AP ligt, aangezien ik reeds verschillende AP's geprobeerd heb en het probleem altijd hetzelfde is. :X

Bvd voor de hulp:)

• gertvdijk
Freekers schreef op woensdag 23 september 2009 @ 11:14:
Bedankt voor de reply.
Ik gebruik Ubuntu 9.04 Jaunty Desktop Edition.
Ik zit momenteel op de TU/e campus en ik zou je graag de output van dmesg/syslog willen geven, maar ik kan niet eens connecten met het netwerk omdat WICD de volgende melding geeft:
Haal WICD er weer even af dan....
Ik heb zelf slechtere ervaringen met WICD dan met de ingebouwde network manager. Afgezien van de bug in een RC van 8.10 waarbij WPA niet goed gaat op de Intel 3945/4695 kaartjes.
De output van dmesg/syslog is echt cruciaal. Daarin staat vaak zeer zinvolle informatie over wat er misgaat en soms zelfs suggesties van networkmanager van wat je wellicht zelf verkeerd hebt ingesteld.
Freekers schreef op woensdag 23 september 2009 @ 11:14:
Hij geeft overigens ook weer dat het netwerk versleuteld zou zijn met WEP, terwijl het toch echt WPA2 is..
Ik denk niet dat het aan het AP ligt, aangezien ik reeds verschillende AP's geprobeerd heb en het probleem altijd hetzelfde is. :X
Eduroam netwerken worden nog wel eens als WEP netwerk gezien en dat is ook ten dele waar. De WPA Enterprise (802.1x) oplossing die wordt gebruikt is in feite na de authenticatie niets meer dan een WEP versleuteling die met regelmaat van key verandert. De juiste vlaggen staan wel bij de scan, maar sommige netwerkmanagers zien het toch nog als WEP beveiliging.

Ruwe output van een scan:
sudo iwlist wlan0 scan

[ Voor 12% gewijzigd door gertvdijk op 23-09-2009 12:49 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Nogmaals bedankt voor je reply gertvdijk.

Ik heb WICD er vanaf gegooid en de default network manager weer erop gezet.
De output van
code:
1
is als volgt:
http://pastebin.com/m5b80d9d9

Ik heb een paar keer verbinding gemaakt en verbroken, maar deze keer deed hij het perfect. Ook een paar keer opnieuw opgestart, maar deze keer werkte het perfect. Misschien morgen op de campus dat hij weer kuren vertoond. In iedergeval, de output van
code:
1
is als volgt:
http://pastebin.com/m559fc219

Bedankt voor de uitleg m.b.t. eduroam WiFi netwerken ! Interessant om te weten :Y)

Hopenlijk zeggen de pastebins je iets.

Bedankt *O*

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-08 21:42
Ik had (uiteraard) ook een soortgelijk probleem. Om volstrekt onduidelijke redenen viel het netwerk geregeld uit. Met WICD leek dat iets minder voor te komen, WICD is echter nogal beperkt en heeft bijvoorbeeld geen ondersteuning voor VPN netwerken.

Mijn SpeedTouch router (God will take care of them) 'kan' zowel WEP als WPA aan. Bij het instellen van de Network-Manager op "WPA & WPA2 personal" waren de problemen eigenlijk weg (/me klopt dit wel even af).

[ Voor 3% gewijzigd door arnem_ op 24-09-2009 01:59 ]

• gertvdijk
Freekers schreef op woensdag 23 september 2009 @ 23:35:
Ik heb een paar keer verbinding gemaakt en verbroken, maar deze keer deed hij het perfect. Ook een paar keer opnieuw opgestart, maar deze keer werkte het perfect.
Tja, nu is die ouput ook niet zo heel zinvol. Het is gewoon een goede authenticatie op je netwerk zonder moeilijkheden. Interessanter is de output van als het misgaan. Je kan het nog wel even opzoeken in /var/log/syslog. :)
Wat ik me nog wel kan voorstellen is dat je meerdere netwerken hebt geconfigureerd (System->Preferences->Network Connections->Wireless) die eenzelfde SSID hebben met een ander netwerk in de buurt. In dat geval probeert hij te authenticeren op een heel ander netwerk met eenzelfde naam (bijvoorbeeld het veelvoorkomende 'linksys'). Als dat signaal op dat moment beter is dan je eigen netwerk probeert hij mogelijk eerst een tijdje dat andere netwerk. Wat je dan kan doen is een fixed MAC adres voor dat AP instellen of hem verwijderen uit je lijst.

Voor wat betreft eduroam netwerken: het is wel een aardig systeem maar met >100 APs in één gebouw en >50 APs in bereik roamt hij toch wel iets te vaak en verbreekt de verbinding nog wel eens. Juist op plekken waar je wat minder APs in het vizier hebt is het vaak stabieler. (Met
sudo iwlist wlan0 scan | grep eduroam
kan je dus zien hoeveel APs er van hetzelfde 'eduroam' SSID zijn).

[ Voor 3% gewijzigd door gertvdijk op 24-09-2009 02:26 ]

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Om de een of andere vage reden werkt het Wireless nu perfect ! (Even afkloppen). Beter zelfs dan de rest van de laptops :) Had vandaag in een lokaal als een van de weinigen Wireless signaal terwijl de rest maar z´n kabeltje erbij moest pakken.
Mocht het probleem toch nog een keer opduiken, dan horen jullie me vast wel weer ;)

@arnem_: VPN verbindingen zijn voor mij nogal essentieel dus dan valt WICD automatisch al af..

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:43
Mocht NetworkManager weer kuren hebben, en WICD wel goed werken, kun je natuurlijk altijd nog een ander progsel gebruiken om een VPN verbinding op te zetten.

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Zo, het is weer zover, ik heb weer geen WLAN. Wellicht dat dit met m´n herinstall te maken heeft, maar hij weigert om met mijn netwerk verbinding te maken.
De output van sudo tail -f /var/log/syslog is hier te vinden:
http://pastebin.org/26103

Het betreft hier een out-of-the-box installatie van Ubuntu 9.04 Jaunty, (met de normale network manager dus, geen WICD).

Bvd !

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

[puppyeyes] Iemand ? :) [/puppyeyes]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-08 21:42
Waarschijnlijk een zeer nutteloze tip omdat je een geïntegreerde wifi-chip zal hebben, maar ik gooi het toch even in de groep.

In het geval mijn computer niet wil communiceren met de rest van de wereld verplaats ik mijn USB-dongle van de ene poort naar een andere USB-poort. En taadaa, dan werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:43
Tja, ik gebruik WICD omdat ik soortgelijke problemen had.

Over die 'error' van eerst:
ik kan niet eens connecten met het netwerk omdat WICD de volgende melding geeft:
* In het WICD hoofdscherm, klik op het kleine driehoekje, nu wordt er en vakje met meer informatie uitgeklapt.
* Klik op de knop 'Advanced Settings'
* Vink onderaan 'Use Encryption' aan, en kies de juiste settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarijnGTR
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-01 13:23
Gebruik zelf nog de default Network Manager.

Was wel even vogelen om 'm aan de praat te krijgen.

[ Voor 91% gewijzigd door MarijnGTR op 18-08-2010 23:37 ]

Pagina: 1