ingewikkeld netwerk hoe op te lossen?

Pagina: 1
Acties:

• IceBlue
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-03 17:01
[img][url=http://www.uploader.be/foto/netwerk-62745.html]Afbeeldingslocatie: http://uploader.be/output/1253606059.jpg

Ik heb dus een probleem met mijn netwerk. Als ik het aansluit zoals hierboven dan werkt mijn streamer niet. Deze beschikt wel over internet maar kan de windows home server niet zien. Als ik switch1 weglaat en het via de router gaat dan werkt de streamer wel, maar dan werkt telenet interactief niet meer. Dit werkt niet achter een router enkel achter een switch.

Dus:

Streamer moet server kunnen zien
Telenet interactie moet werken
Server en en pc staan in verbinding met elkaar via een gigabit router. Dit moet zo blijven.

Iemand een idee hoe ik dit kan laten werken?

Verwijderd

Heb je al geprobeerd om switch 2 achterwege te laten, of wellicht zou je een extra kabeltje van de streamer naar de router moeten trekken om het euvel op te lossen ;)

*zei zgmatty met zijn niet al te uitgebreide netwerkkennis*

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

gigabit router vervangen door een gigabit switch

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Geef eens wat meer info? Welk apparaat deelt bijvoorbeeld IP's uit?

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:57
Streamer op router aansluiten.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-03 14:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

TrailBlazer schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 10:34:
gigabit router vervangen door een gigabit switch
Server en en pc staan in verbinding met elkaar via een gigabit router. Dit moet zo blijven.
Dat wil hij dus niet veranderen. ;)
Dan werkt de streamer waarschijnlijk niet meer.

Topistarter: Zou je wat IP adressen erbij kunnen plaatsen, dat kan helpen. Ik begrijp dat dat Telenet ding en je streamer niet werken achter een router??

[ Voor 69% gewijzigd door Equator op 22-09-2009 10:40 ]

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Equator schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 10:36:
[...]

[...]

Ik ging er vanuit dat het hem ging om de gigabit speed en niet om de router. Er is namelijk nul nut om daar een router te plaatsen. SOHO netwerkjes waar meer dan een router nodig is zijn zeldzaam.

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:23

remy007

Broodje Bakpao Helmond

[...]

[...]

[...]

Dan werkt de streamer waarschijnlijk niet meer.

Topistarter: Zou je wat IP adressen erbij kunnen plaatsen, dat kan helpen. Ik begrijp dat dat Telenet ding en je streamer niet werken achter een router??
Mogelijkheid om de Telenet apparatuur in een DMZ achter de router te hangen?

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gok dat de router inderdaad als dhcp server ingesteld staat en dus de ip adressen uitdeelt naar je server en pc waardoor ze op een andere ip range terecht komen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

TrailBlazer schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 10:42:
[...]

Ik ging er vanuit dat het hem ging om de gigabit speed en niet om de router. Er is namelijk nul nut om daar een router te plaatsen. SOHO netwerkjes waar meer dan een router nodig is zijn zeldzaam.
Als jij je WIndows Server zonder NAT device rechtstreeks aan het Internet wilt hangen, ja, dan zou ik de router weg halen ja.
Die router staat er juist (althans, dat is mijn beleving) om de PC's af te schermen van het grote boze Internet ;)
Bovendien zie ik maar 1 router op het plaatje..

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De streamer moet aan de router gehangen worden volgens mij. Deze deelt namelijk de IP adressen uit. Anders zal de streamer een IP adres vragen aan het modem, en die deelt er maar twee uit (één voor een PC/router en één voor de decoder).

De decoder zal inderdaad alleen werken als hij direct of via een switch aan het modem hangt. In DMZ werkt niet, hij moet een extern IP adres krijgen van Telenet.
Equator schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 10:48:
Die router staat er juist (althans, dat is mijn beleving) om de PC's af te schermen van het grote boze Internet ;)
In tegenstelling tot in Nederland, hebben de meeste modems in België geen routerfunctie. Althans niet bij Telenet en Belgacom (de twee grote providers). Je hebt dus weldegelijk een router nodig.

[ Voor 49% gewijzigd door Admiral Freebee op 22-09-2009 10:50 ]

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-03 17:30

qless

...vraag maar...

Inderdaad jouw apperatuur (WHS, pc, streamer) moet achter de router, de router en de digibox als enige direct aan je kabelmodem switch.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Equator schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 10:48:
[...]

Als jij je WIndows Server zonder NAT device rechtstreeks aan het Internet wilt hangen, ja, dan zou ik de router weg halen ja.
Bovendien zie ik maar 1 router op het plaatje..
Volgens mij moet ik weggaan uit dit topic Telenet is gewoon een raar bedrijf. Ik ging er vanuit dat Internet stiekem ook nog een router was.

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

[...]
Die Digicorder van Telenet wil onbelemmerde toegang tot het internet. Die moet dus rechtstreeks op de modem (evt via switch) worden aangesloten. Die Digicorder krijgt een IP-adres (10.x.x.x) in een volledig andere range dan een PC die rechtstreeks aan die modem zou worden aangesloten (212.123.x.x).

Ik gok dat de streamer wil verbinden met je WHS om zo films af te spelen op de TV. Als die rechtstreeks aan de modem hangt (dus voor de router) werkt dit uiteraard niet. De goedkoopste en gemakkelijkste oplossing lijkt me switch 2 te laten vallen en een extra kabel te trekken naar de berging. Kabel van je digicorder in switch 1 en de kabel van die streamer in je router.

Yes, but no.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-03 21:47

Matis

Rubber Rocket

Hmm, daarvoor hebben ze toch subnets uitgevonden?

Ik denk niet dat het op deze manier gaat werken. Zeker niet wanner je een gedeelte van je netwerk buiten/naast een ander subnet plaatst.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Admiral Freebee schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 10:48:
In tegenstelling tot in Nederland, hebben de meeste modems in België geen routerfunctie. Althans niet bij Telenet en Belgacom (de twee grote providers). Je hebt dus weldegelijk een router nodig.
Dat zeg ik toch :? Ik weet dat die router nodig is.. Mijn ziggo modem is ook geen router. Ik heb er een router achter staan om mijn interne netwerk af te schermen.
TrailBlazer schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 10:51:
[...]

Volgens mij moet ik weggaan uit dit topic Telenet is gewoon een raar bedrijf. Ik ging er vanuit dat Internet stiekem ook nog een router was.
Aannames.. Je bent toch geen aannemer ;)
mieJas schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 10:55:
[...]

Die Digicorder van Telenet wil onbelemmerde toegang tot het internet. Die moet dus rechtstreeks op de modem (evt via switch) worden aangesloten. Die Digicorder krijgt een IP-adres (10.x.x.x) in een volledig andere range dan een PC die rechtstreeks aan die modem zou worden aangesloten (212.123.x.x).
Dan kan je de router weglaten, want die 10 reeks is niet direct bereikbaar vanaf Internet. Met een goede personal firewall kan je dan al een hoop bewerkstelligen.
Mits de PC's/Andere devices dan ook gewoon netjes een 10.x adres uitgereikt krijgen.
Ik gok dat de streamer wil verbinden met je WHS om zo films af te spelen op de TV. Als die rechtstreeks aan de modem hangt (dus voor de router) werkt dit uiteraard niet. De goedkoopste en gemakkelijkste oplossing lijkt me switch 2 te laten vallen en een extra kabel te trekken naar de berging. Kabel van je digicorder in switch 1 en de kabel van die streamer in je router.
Dat is ook een prima oplossing. wel weer een kabel trekken, maar dat is dan niet anders

[ Voor 21% gewijzigd door Equator op 22-09-2009 11:04 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Dit is volgens mij de oplossing:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qqdhIEwKVPb6ftsy6mYdnez6/thumb.gif
offtopic:
Paint ftw!
Equator schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 11:01:
Dat zeg ik toch :? Ik weet dat die router nodig is.. Mijn ziggo modem is ook geen router. Ik heb er een router achter staan om mijn interne netwerk af te schermen.
Mijn excuses :P Ik zal nog niet goed wakker zijn.

[ Voor 49% gewijzigd door Admiral Freebee op 22-09-2009 11:04 ]

• Zamalan
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-02-2015

Zamalan

Whine Connaisseur

Om de mensen uit Nederland wat te helpen bij het oplossen:
Telenet deelt een aantal IP's uit afhankelijk van het abonnement. (Ik gok dat deze persoon er 2 krijgt)(range begint met 85).
Daarnaast krijgt de digibox een appart IP adress toegekend uit een andere range (range begint met 10).

Standaard krijg je dus bij een nieuwe installatie:

Modem -> Switch
Switch -> Digibox
Switch -> Draadloos Accespoint

Wanneer meer dan 2 pc's aangesloten moeten worden op het internet moet de accespoint vervangen worden door een router. De digibox moet dus op de switch blijven.

Ikzelf durf wel eens de digibox utp in mijn xbox steken en dan krijgt die xbox gewoon een 85. ip adres.

Ik denk dus dat in de opstelling van de OP
de digibox het 10. adress krijgt,
de streamer het eerste 85. adres,
de router het tweede 85. adres
de pc en server een 192.168. adres van de router.

Volgens mij de streamer op de router steken zodat die ook op het intern netwerk zit en een 192.168. krijgt.

*edit* hola, een beetje lang over mijn post gedaan blijkbaar :p

[ Voor 3% gewijzigd door Zamalan op 22-09-2009 11:05 ]

MSI GX660 --- i5 460M /// 4GB DDR3 /// Mobility Radeon HD5870 /// 1920x1080 /// 500GB

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Exact wat Miejas hier schreef: mieJas in "ingewikkeld netwerk hoe op te lossen?"
Zamalan schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 11:04:
Om de mensen uit Nederland wat te helpen bij het oplossen:
Telenet deelt een aantal IP's uit afhankelijk van het abonnement. (Ik gok dat deze persoon er 2 krijgt)(range begint met 85).
Daarnaast krijgt de digibox een appart IP adress toegekend uit een andere range (range begint met 10).

Standaard krijg je dus bij een nieuwe installatie:

Modem -> Switch
Switch -> Digibox
Switch -> Draadloos Accespoint

Wanneer meer dan 2 pc's aangesloten moeten worden op het internet moet de accespoint vervangen worden door een router. De digibox moet dus op de switch blijven.

Ikzelf durf wel eens de digibox utp in mijn xbox steken en dan krijgt die xbox gewoon een 85. ip adres.

Ik denk dus dat in de opstelling van de OP
de digibox het 10. adress krijgt,
de streamer het eerste 85. adres,
de router het tweede 85. adres
de pc en server een 192.168. adres van de router.

Volgens mij de streamer op de router steken zodat die ook op het intern netwerk zit en een 192.168. krijgt.
Kijk, nu komen we ergens.. Dan is en blijft de beste oplossing de oplossing van MieJas het beste. Dus volgens bovenstaand plaatje :)

Zien jullie overigens ook hoeveel meer je kan oplossen met meer informatie.. :) Als ik manager zou zijn zou ik zeggen: Goed werk mannen d:)b

[ Voor 90% gewijzigd door Equator op 22-09-2009 11:07 ]

• IceBlue
Allemaal heel erg bedankt voor de reacties. Maar laat nu net dat het probleem zijn. Bergin en living is zowat de andere kant van het huis. Dus kabel trekken is eigenlijk geen optie :( .

Is Switch1 vervangen door een gigabit switch en mijn router weglaten een optie? Kan ik via een switch poorten configureren? Bestaat er iets dat zowel router en switch is 8)7 ?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Je zou met ethernet over je elektriciteitsnetwerk kunnen werken om de link tussen de streamer en de router te maken. Dan moet je geen kabel trekken.

Sommige routers kunnen één of meerdere poort als domme switch laten functioneren, terwijl de rest de routertaken uitvoert. Maar meestal heb je daar alternatieve firmware voor nodig. Zo heb ik het in ieder geval opgelost. Zie ook dit topic: 1 poort laten werken als switch

Een router ga je in ieder geval nodig hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Admiral Freebee op 22-09-2009 14:10 ]

• Little Bear
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een switch met routerfunctie? Een router dus?

Nee dat bestaat niet :-)

Over het stroomnetwerk is niet echt een goed idee. Streamen en ethernet over power gaan in mijn ervaring niet goed met elkaar samen.

[ Voor 47% gewijzigd door Little Bear op 22-09-2009 14:13 ]

Life is simple, make choices, don't look back...

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-03 16:40
je zou natuurlijk ook kunnen kijken om switch1 te vervangen door een router met wat geavanceerdere functies waarbij je 1 poort door kan lussen van WAN naar LAN, en de rest dan een intern netwerk kan creeren, dit is niet gelijk aan DMZ. Zal wel kostelijk zijn maar zo doe ik het, (cisco router)

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Admiral Freebee schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 14:08:
Je zou met ethernet over je elektriciteitsnetwerk kunnen werken om de link tussen de streamer en de router te maken. Dan moet je geen kabel trekken.
Maar je hebt wel een grote kans dat het allemaal traag of zelfs niet werkt. Er zit namelijk een heel huis tussen die 2 kamers.

Het is misschien ver gezocht, maar je zou die kabel kunnen opsplitsen in 2 maal 2 paren. Oranje en blauw voor je digibox, bruin en groen voor je streamer, bijvoorbeeld. Rapper dan 100 Mbps ga je hier echter niet mee halen.

http://img.alibaba.com/photo/204591464/network_cable.jpg

Yes, but no.

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Dat gaat niet werken als je Gbit snelheden wilt behalen. Een homeplug oplossing dus ook niet, want die gaan vooralsnog niet harder dan 100Mbit.

• IceBlue
Equator schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 14:25:
Dat gaat niet werken als je Gbit snelheden wilt behalen. Een homeplug oplossing dus ook niet, want die gaan vooralsnog niet harder dan 100Mbit.
Maar zo'n homeplug zou ik wel kunnen gebruiken voor interactief digitale tv? Op volgende de manier:

Afbeeldingslocatie: http://uploader.be/output/1253622911.jpg

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ja, het is gewoon een bridge, dus waarschijnlijk wel. Je zal wel een beetje kwaliteit moeten kopen, want de goedkopere devices haal je dnek ik niet eens 10Mbit. Ik weet niet wat die Digicorder nodig heeft??

• ItsValium
De digicorder gebruikt de ethernet naar internet link enkel voor de EPG en de interactieve diensten zoals stemmen bij shows en quiz programma's zoveel bandbreedte heeft die niet nodig. Alle tv en radiosignalen komen via de coax kabel binnen. Dus via een homeplug ook al is het maar 10 Mbit (hoewel de niewere generaties toch wel meer halen hoor) moet dat lukken.Misschien dat de EPG dan niet zo snel tevoorschijn komt maar als je daarmee kunt leven, moet het lukken.

• IceBlue
Ok bedankt ik ga eens testen. Mij ma heeft zo'n homeplug bij haar thuis. Ik denk dat ik die eens ga lenen :9 . Als het werkt lijkt me dit de voordeligste oplossing. Want zo'n cisco router 8)7 is me net iets te duur enkel en alleen om interactieve tv te doen werken.

• Admiral Freebee
  • Niet online
ItsValium schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 15:44:
De digicorder gebruikt de ethernet naar internet link enkel voor de EPG en de interactieve diensten zoals stemmen bij shows en quiz programma's zoveel bandbreedte heeft die niet nodig. Alle tv en radiosignalen komen via de coax kabel binnen. Dus via een homeplug ook al is het maar 10 Mbit (hoewel de niewere generaties toch wel meer halen hoor) moet dat lukken.Misschien dat de EPG dan niet zo snel tevoorschijn komt maar als je daarmee kunt leven, moet het lukken.
Ook programma's op aanvraag komen via die verbinding binnen. Maar die zijn zwaarder gecomprimeerd dan de gewone tv uitzendingen en hebben allicht niet zoveel bandbreedte nodig. Bovendien levert Telenet zelf van die homeplug apparaten mee als men niet bereid is om een kabel te trekken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Equator schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 15:37:
Ja, het is gewoon een bridge, dus waarschijnlijk wel. Je zal wel een beetje kwaliteit moeten kopen, want de goedkopere devices haal je dnek ik niet eens 10Mbit. Ik weet niet wat die Digicorder nodig heeft??
Op een cheapo Eminent setje haalde ik toch makkelijk de 50Mbit, hangt natuurlijk ook wel een beetje van de inrichting van de stroomgroepen af, maar meer dan 10Mbit moet wel haalbaar zijn.

• jpeeters
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-03 09:36
ItsValium schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 14:13:
je zou natuurlijk ook kunnen kijken om switch1 te vervangen door een router met wat geavanceerdere functies waarbij je 1 poort door kan lussen van WAN naar LAN, en de rest dan een intern netwerk kan creeren, dit is niet gelijk aan DMZ. Zal wel kostelijk zijn maar zo doe ik het, (cisco router)
Hoe heb je dit opgelost met de cisco router? Ik zit in een soortgelijke situatie als de TS en heb het voorlopig opgelost met een extra kabel. In mijn pogingen om via de cisco router het mac adres van de digicorder na te bootsen, en zo 2x dhcp te doen (1x voor digicorder, 1x voor nat) ben ik vastgelopen. Ik ben benieuwd naar je oplossing.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:46
Alternatief is om gebruik te maken van vlans.

Je kan met 2 simpele Linksys switches (SLM2005/2008) vlans instellen.

Op die manier kun je 2 aparte netwerken door de ene UTP tussen je berging/woonkamer laten lopen.
Handig dus als je je digitale tvbox of ander provider-geleverd-ding toch elders wilt plaatsen, zonder de mogelijkheid hebt om deze op de hiervoor bedoelde aparte aansluiting aan te sluiten doordat je maar 1 kabel hebt.

Op poort 1 zet je bv vlan 1. Op de andere poorten zet je vlan 2
Op de poort naar de woonkamer zet je beide vlans.

In de woonkamer weer hetzelfde: poort 1 vlan 1, vlan 2 op de andere poorten.

Poort 1 van switch 1 gaat direct in je modem, poort 1 van switch 2 naar je telenet digicoder.

Poort 2-rest van switch 1 stop je in je router.

Eindresultaat: Je eminent werkt netjes met je WHS samen, omdat ie in hetzelfde (achter je router) netwerkje zit.

Afbeeldingslocatie: http://www.djsmiley.com/got/pics/vlan.jpg

In theorie zou je box ook wel achter een router kunnen werken, alleen is multicast routing niet iets wat consumentenapparatuur kan, dus dat is imho geen betaalbare optie. De linksysjes wel, die zijn iets van 70 eur/stuk

5-poorts kost 64 eur, 8 poorts 83 eur (pricewatch) en dat zijn ook nog eens Gigabit switches,dus heel leuk en betaalbaar imho.

[ Voor 31% gewijzigd door DJSmiley op 22-09-2009 20:34 ]

• IceBlue
Ben juist terug van bij ma en heb haar Powerline Homeplug meegenomen (ze zit dus zonder internet 8) gelukkig is ze nog op vakantie tot zondag). Ik heb het juist even getest en moet zeggen dat het perfect werkt. Dit staat er op: TP link 85MBPS en ik heb ze een paar weken geleden gekocht voor haar voor €49. Ik denk dat dit de gemakkelijkste en voordeligste oplossing gaat zijn. Het is uiteindelijk ook maar voor interactief te kunnen gebruiken. Bedankt voor alle reacties!

• ItsValium
jpeeters schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 17:43:
[...]

Hoe heb je dit opgelost met de cisco router? Ik zit in een soortgelijke situatie als de TS en heb het voorlopig opgelost met een extra kabel. In mijn pogingen om via de cisco router het mac adres van de digicorder na te bootsen, en zo 2x dhcp te doen (1x voor digicorder, 1x voor nat) ben ik vastgelopen. Ik ben benieuwd naar je oplossing.
Welke cisco router gebruik je? niet alle routers kunnen dit namelijk ;) anders kijk je even naar twee posts hierboven, de vlans zijn de oplossing. je bridged je wanpoort met een vlan en route de wan naar het tweede vlan waarbij je op je switch in de woonkamer vlan 1 en vlan 2 aan de verschillende poorten toewijst.

[ Voor 18% gewijzigd door ItsValium op 23-09-2009 16:22 ]

Pagina: 1