Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien ik een defecte hardeschijf heb met wat data die ik liever niet kwijt wil, heb ik een poging gedaan om mijn tikkende hardeschijf zelf te repareren. Dus netjes mijzelf ingelezen, juiste gereedschap klaargelegd en handschoentjes aan. Vervolgens heb ik voorzichtig de koppen uit de donorschijf gehaald en in de dataschijf geplaatst. De koppen hebben elkaar niet aangeraakt of iets dergelijks, het is eigenlijk gewoon heel netjes verlopen.

Maar nadat de "herstelde" dataschijf weer op de computer was aangesloten tikte hij nog steeds, terwijl de donorschijf op zich gewoon goed werkte. Dus ik heb de boel nogmaals open gemaakt en deze keer de printplaat en magneet vervangen. Maar nog steeds tikt de dataschijf.

Kan ik nog iets anders proberen om de tikkende schijf te redden, of eigenlijk natuurlijk de data te redden, want de hardeschijf belandt sowieso in de prullenbak op korte termijn. Heb ik gewoon pech dat mijn donorschijf ook kapot is gegaan op het laatste moment? Of heb ik iets verkeerd gedaan?

Het gaat overigens om een Western Digital WD5000YS RE2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Is het niet juist het idee dat je de platters van een defecte schijf in het loopwerk van een functionerend model zet?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CodeCaster schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 00:30:
Is het niet juist het idee dat je de platters van een defecte schijf in het loopwerk van een functionerend model zet?
Volgens mij is dat gedoemd te mislukken. Zojuist even geprobeerd om de platters uit de donorschijf te halen, maar dat gaat niet echt soepel. Bovendien is het onmogelijk om ze niet te draaien ten opzichte van elkaar, dat was toch fataal bij hardeschijven?

De schijf spint wel gewoon op, volgens mij is de elektromotor niet defect.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand ervaring met tikkende hardeschijven?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Sorry maar als je een disk openmaakt zal de kleinste vezel of stofje de kop al onherstelbaar beschadigen. Dit ga je niet werkend krijgen. De enige manier om dit echt te kunnen is in een cleanroom van de hoogste orde en met uiterste precisie.

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 14:34

arie_papa

Running on Ubuntu

Waarom heb je niet EERST je data ervan afgehaald voordat je met de hardware aan het schroeven bent geslagen??
Zowiezo een tikkende harde schijf probeer je toch garantie op te claimen? Of is de schijf te oud?
....

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:37
Verwijderd schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 00:45:
[...]
Volgens mij is dat gedoemd te mislukken. Zojuist even geprobeerd om de platters uit de donorschijf te halen, maar dat gaat niet echt soepel. Bovendien is het onmogelijk om ze niet te draaien ten opzichte van elkaar, dat was toch fataal bij hardeschijven?
Klopt, vanaf dat 1 platter ook maar 1 bitje verder staat tegenover de andere, dan kan je naar je data fluiten.

En zoals Fairy al zegt, recovery doe je best in een clean room, een stofje op de platter geeft ook al een hoop dataverlies (en ze zitten een hoop stofjes op, na het open maken in een normale kamer).
skinlee78 schreef op donderdag 24 september 2009 @ 13:19:
Waarom heb je niet EERST je data ervan afgehaald voordat je met de hardware aan het schroeven bent geslagen??
Zowiezo een tikkende harde schijf probeer je toch garantie op te claimen? Of is de schijf te oud?
....
Een tikkende harde schijf is kapot, je krijgt er niet zomaar data af zonder ermee te frutselen (diepvriesmethode bijvoorbeeld). Als je garantie claimt dan gaat de data verloren. Uit het feit dat hij een tweede donorschijf heeft die werkte maar kapot mocht, leid ik af dat hij niet echt inzit of hij een nieuwe schijf kan krijgen.

[ Voor 32% gewijzigd door Malantur op 24-09-2009 13:25 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Waarom ik niet eerst de data heb gebackupt voordat ik hem heb opengehaald, is omdat de hardeschijf niet meer werd herkend door de computer. Ook niet met rescue disks en dergelijke, hij was gewoon echt ontoegankelijk.

Dus ik had in feite twee opties. Of professioneel laten herstellen en een rekening van 1000 euro verwachten, of zelf proberen. Aangezien de data wel waardevol is, maar geen 1000 euro waard is, heb ik voor de tweede optie gekozen. Zelfs al kan ik maar 50% van de data herstellen, dan is het alsnog een succesvolle actie voor mij.

De diepvries zou ik nog eens kunnen proberen, maar heb ik ook al geprobeerd.

Kan iemand mij misschien uitleggen wat nu eigenlijk het probleem is bij een tikkende hardeschijf? Is de kop kapot? Of de elektromotor? Misschien de elektronica in de printplaat? Zijn er nog andere opties om hier iets aan te doen? Als ik de hardeschijf in de diepvries leg dan doe ik dat om ervoor te zorgen dat de kop zwaarder loopt en dus minder snel zou tikken. Ik kan de kop ook mechanisch zwaarder laten lopen lijkt mij.

Alle tips zijn welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het moedig dat je je probeert de data te recoveren op deze manier. Maar mag ik je de open-deur-tip van een backup aanraden? Een externe schijf kost tientjes en je hebt zo altijd een reservekopie :)

Wbt tikken: ik heb zelf ook een schijf gehad die dat deed. Ik denk dat het toch iets in de koppen is of de aansturing. Als de koppen echt de platters raken dan hoor je dat duidelijk als een schurend snerpend geluid.

Wbt vriezen: dat doe je bij schijven waarbij de platters niet meer willen draaien. Door de kou wordt het metaal allemaal net iets kleiner waaronder ook de lagers. Dan heb je kans dat de schijf weer opspint en je er data vanaf kunt lezen. Meestal maar kortstondig. Echter hebben alle schijven tegenwoordig een vloeistoflager volgens mij en of de truuk dan nog effectief is weet ik niet.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2009 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

+ dat je nu beter kan stoppen als je de harde schijf zonder cleanroom hebt geopend, want dat gaat je nu niet meer lukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loser180
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-09 13:44
Stofjes kunnen voor een recovery geen kwaad.
Zolang je maar geen vingerafdrukken achterlaat op je platters. Stofjes spinnen wel het filter in.
Je moet hem dan geen jaren blijven gebruiken maar eenmalig moet geen probleem zijn.

Je weet zeker dat de print van de defecte schijf identiek is aan die van de donor?
Wat een hele goede mogelijkheid is dat je de schroefjes te vast hebt aangedraaid.
Als je alles goed hebt verplaatst, dan zou het kunnen helpen met de schroefjes te spelen. let dan voorral op het schroefje boven het kop scharnier punt.

Als je de platters zou willen verplaatsen zou ik je mijn platter exchange tool wel kunnen lenen.

Je bent in iedergeval mijn held, zonder ervaring een head assembly swap doen met 10 koppen! :)

[ Voor 8% gewijzigd door loser180 op 25-09-2009 13:34 ]

Jouw naam in onder mijn Post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
loser180 schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 13:32:
Stofjes kunnen voor een recovery geen kwaad.
Zolang je maar geen vingerafdrukken achterlaat op je platters. Stofjes spinnen wel het filter in.
Je moet hem dan geen jaren blijven gebruiken maar eenmalig moet geen probleem zijn.
Dat leek mij ook, er zijn overigens absoluut geen vingerafdrukken op de platters gekomen.
loser180 schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 13:32:
Je weet zeker dat de print van de defecte schijf identiek is aan die van de donor?
Wat een hele goede mogelijkheid is dat je de schroefjes te vast hebt aangedraaid.
Yes, het serienummer is zelfs hetzelfde maar dan één hoger :P

Ik ga met de schroefjes spelen, goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist met de schroefjes gespeeld, ze iets losser gemaakt, ook het schroefje die de platters vast houdt...

HIJ TIKT NIET MEER :D

Hij wordt nu zelfs herkend door Windows! Alleen zegt Windows dat de schijf nog geïnitialiseerd moet worden, de capaciteit is 0 MB en de schijf wordt herkend als een "WD" (zonder verdere type aanduiding). Wat kan ik nu het beste doen?

Ik denk zelf dat ik de originele printplaat weer terug moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 08:07

Jiffy

God, you're ugly!

Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 15:36:
Dat lijkt me idd een vrij aardige optie.

Wel stoer, trouwens... :)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:35

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Waarschijnlijk had je een kans gehad als je de disk gewoon aan een data recovery bedrijf had aangeboden. Kost een klap geld, maar mogelijk is je data zoveel geld waard.

Waarschijnlijk heb je nu al je kansen op recovery verknoeid door zelf te prutsen. Maar wie weet heb je heel veel geluk. :)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
* SMSfreakie heeft gister nog een ( toch al deels defect ) 2.5 inch notebook schijfje opgen gemolt.. en in in een bakje gelegd..

file copy aangezet ( om te kijken hoelang het duurt voor die echt er mee kapt >:) ) en toen kraanwate er bij in gedruppeld.. je staat dan toch wel weer versteld van het feit hoelang een disk het uithoud hoor! :D

( wel geteld zo`n 30 min.. daarna was de smering er uit vrees ik :') ) maar tot op het laatste moment bleef de data correct leesbaar :)

404 Signature not found

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
Verwijderd schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 15:36:

Hij wordt nu zelfs herkend door Windows! Alleen zegt Windows dat de schijf nog geïnitialiseerd moet worden, de capaciteit is 0 MB en de schijf wordt herkend als een "WD" (zonder verdere type aanduiding). Wat kan ik nu het beste doen?

Dit komt inderdaad door de printplaat denk ik. Probeer het inderdaad eens met de originele printplaat.

Verwijderd

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 16:21:
[...]

Dit komt inderdaad door de printplaat denk ik. Probeer het inderdaad eens met de originele printplaat.
Ik heb het geprobeerd, maar sindsdien krijg ik de schijf helaas niet meer herkend door mijn computer.

Morgen of zo zal ik er nog een uurtje tijd in stoppen, maar ik denk dat het mission failed is helaas :)

In ieder geval is het een goede leerweg geweest in meerdere opzichten.

• croontje
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-07 00:34
Ik heb eergisteren ook dat probleem gehad met een schijf die niet meer herkend werd in windows, de schijf gaf 0 MB aan en de computer sloeg bij access van de schijf.
Ik heb een Hiren BootCD gedowload met GetDataBack NTFS en alles na enkele uren scannen kunnen terughalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook precies het zelfde probleem en ik ben helaas niet zo technisch om het zelf open te maken. Van mij is een Philips schijf. Hij was extern maar ik heb de behuizing gesloopt om het zelf aan te sluiten aan een computer. Ik wil de data graag terug zien, maar ik vind het ook geen 1000 euro waard inderdaad (een beetje belagelijk veel geld voor een harddisk reparatie als particulier zijnde). Ik heb echt geen raad meer. Enkele tips of iemand die het voor een spot prijs wilt proberen of zo (uiterraard weet ik dat er geen garantie aanwezig is dat het gaat lukken). Al is het maar 50% te hertsellen dan ben ik al blij??
Pagina: 1