iPhone 3G, muteknopje afgevallen

Pagina: 1
Acties:

• Kn4kw0r5t
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-07-2022
Bij A-Mac Utrecht is vorig jaar (13 maanden geleden) een iPhone 3G gekocht door mij inclusief een twee-jarig abonnement van T-Mobile. Echter is nu het mute-knopje er afgevallen en is hij niet meer compleet stil te zetten aangezien je softwarematig altijd nog een beetje volume overhoudt en het zo'n missend knopje is gewoon niet mooi.

Nu heb ik vorige week A-Mac Utrecht gebeld en gevraagd over de garantiemogelijkheden. Zij zeggen dat zij niets aan reparaties doen na een jaar.

Mijn antwoord luidt: "Maar ik heb volgens de wet twee jaar garantie op zo'n apparaat".
A-Mac Utrecht: "Dat klopt in principe ja, maar dan moet u wel 80 euro betalen voor een onderzoek of het aan het product ligt dat het knopje er af is gevallen, of dat het aan u ligt."

Ik heb daar toen niet zo op gereageerd en kreeg de tip om T-Mobile te bellen gezien zij uit zichzelf twee jaar garantie geven. Dit heb ik gedaan, en ik mag hem naar een T-Mobile shop brengen waar ik hem twee weken moet laten liggen voor onderzoek (ligt het aan mij, of aan het product). Dit is bij de T-Mobile shop gratis i.t.t. de A-Mac. Ik ben hem daar dus sowieso twee weken kwijt, en ik weet helemaal niet of het wel gratis gerepareerd gaat worden. Indien het onderzoek zegt dat het aan mij ligt, krijg ik een mogelijkheid om 223 euro ( 8)7 ) te betalen voor een nieuw mute-knopje inclusief montering. Als het echter aan het apparaat zou liggen is het gratis.

Nu is dat opzich, vergeleken met de A-Mac een mooie aanbieding (zolang het maar aan het product ligt dan). Echter, ik heb toch gewoon een deal afgesloten met A-Mac, niet met een of ander T-Mobile of bedrijf genaamd Apple. A-Mac hoort mij toch ook gewoon twee jaar garantie te geven? Ik heb er zelfs een abonnement bij van twee jaar, en moet ik alsnog verwachten dat mijn bijbehorende telefoon na een jaar uit elkaar valt?

Die tachtig euro die zij vragen voor een onderzoek, mogen zij dat vragen? Moeten zij het niet gewoon gratis in behandeling nemen? Hoe moet ik nu te werk gaan, en wat zijn mijn kansen volgens jullie?

Edit: Originele bon/factuur is overig gewoon aanwezig.

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:41
Als het volgens T-mobile aan jouw ligt zou ik hem op deze manier laten maken.

Je gaat toch geen 223 euro voor een mute knopje incl reparatie betalen. 8)7

No Shame, only Fame!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Mijn complete iPhone is door T-Mobile vervangen toen ik hem 11 maanden en 28 dagen had, vanwege een een afgebroken mute-knop en afgebroken plastic bij de dockconnector als gevolg van haarscheurtjes. Helemaal gratis. Geen idee wat ze hadden gedaan als ik hem langer als een jaar had, maar héél moeilijk deed T-Mobile bij mij dus in ieder geval niet.

• Kn4kw0r5t
De reparatie via marktplaats zou altijd een didee blijven inderdaad, eerst in ieder geval zolang mogelijk doorgaan met garantie.

Het zou wel heel relaxed zijn als ze de hele iPhone vervangen, ik heb toevallig ook een haarscheurtje op de achterkant zitten. Ik denk dat ik deze week dan maar gewoon naar de T-Mobile shop ga en kijken hoe het gaat. Misschien weten ze daar al meer, waardoor ik hem niet alleen al voor onderzoek twee weken kwijt ben.

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-01 15:51
S2801 schreef op maandag 21 september 2009 @ 23:00:
Als het volgens T-mobile aan jouw ligt zou ik hem op deze manier laten maken.
Thanks voor de tip S2801! Die firma noteer ik voor als mijn iPhone de geest geeft.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:03

MsG

Forumzwerver

Volgens mij mag de shop wel geld vragen. Na 6 maanden moet jij aantonen dat het afvallen van het knopje NIET door jou komt. En aangezien zoiets niet gebeurt als je hem 10 jaar lang in een doosje stopt (m.a.w. het komt zeer wss al dan niet indirect, door eigen gebruik) lijkt me het helemaal niet vreemd als men kosten in rekening brengt. Net als wanneer je hem laat vallen en het scherm breekt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Kun je dat onderbouwen met een bron? De bron die ik eerder opgaf beweert namelijk dat binnen de garantieperiode de bewijslast bij de verkopende partij ligt.

[ Voor 10% gewijzigd door 8088 op 22-09-2009 00:38 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Verwijderd

8088 schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 00:38:
Kun je dat onderbouwen met een bron? De bron die ik eerder opgaf beweert namelijk dat binnen de garantieperiode de bewijslast bij de verkopende partij ligt.
Zie pagina 3 ;)

Het staat er een beetje impliciet, maar de stelling klopt wel degelijk. Als je verder zoekt, zul je er meer over vinden. De bewijsplicht ligt in de eerste 6 maanden bij de verkoper en na de 6 maanden bij de koper (bewijs dat het product vanaf meet af aan ondeugdelijk was).

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-01 15:39

Patriot

Fulltime #whatpulsert

MsG schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 00:29:
Volgens mij mag de shop wel geld vragen. Na 6 maanden moet jij aantonen dat het afvallen van het knopje NIET door jou komt. En aangezien zoiets niet gebeurt als je hem 10 jaar lang in een doosje stopt (m.a.w. het komt zeer wss al dan niet indirect, door eigen gebruik) lijkt me het helemaal niet vreemd als men kosten in rekening brengt. Net als wanneer je hem laat vallen en het scherm breekt.
De vraag is niet of de TS het zelf heeft gedaan, maar of de TS gekke dingen heeft gedaan. Je mag verwachten dat zo'n knopje niet afbreekt als je hem normaal gebruikt. Als de TS niks geks met zijn mute-knopje heeft gedaan, mag hij verwachten dat ze hem repareren (in theorie, gelijk hebben is iets anders dan gelijk krijgen).

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ja en die vraagstelling moet de TS beantwoorden, en dat is na 6 maanden niet meer de taak van de shop. Laat het nou net praktisch onmogelijk te zijn bewijzen dat het knopje vanaf het begin af aan losser zat dan eigenlijk hoort.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:57

ManiacsHouse

Scheisse!

MsG schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 00:57:
Ja en die vraagstelling moet de TS beantwoorden, en dat is na 6 maanden niet meer de taak van de shop. Laat het nou net praktisch onmogelijk te zijn bewijzen dat het knopje vanaf het begin af aan losser zat dan eigenlijk hoort.
Lijkt me niet zo moeilijk. Aangezien een ding als een iPhone toch wat langer dient mee te gaan dan 2 jaar als ik me niet vergis. Daar hoort dan ook niet zomaar wat af te vallen.
Aan de andere kant kan de verkoper dat ook zeggen... Dus meneer zal het zelf wel hebben gedaan... Als TS in zo'n geval desnoods op papier zet dat hij het ding altijd normaal heeft gebruikt lijkt mij voldoende. Welk bewijs zou je anders mee moeten komen?

* ManiacsHouse zit zich te bedenken wat voor kromme regeling dit eigenlijk is... Bewijzen dat het aan het apparaat ligt als dit kapot is en dat dit vanaf het begin zo is geweest...

[ Voor 11% gewijzigd door ManiacsHouse op 22-09-2009 01:06 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

ManiacsHouse schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 01:04:
Aangezien een ding als een iPhone toch wat langer dient mee te gaan dan 2 jaar als ik me niet vergis.
Om dat nu net over de grootste hype-telefoon te zeggen....
Als TS in zo'n geval desnoods op papier zet dat hij het ding altijd normaal heeft gebruikt lijkt mij voldoende. Welk bewijs zou je anders mee moeten komen?
Waarom? Als het een bijna-nooit voorkomend probleem is, kan de verkoper ook gevoegelijk aannemen dat de klant niet netjes is omgegaan met het toestel, sterker nog, heel vaak is het ook de klant zijn schuld, maar wil die het niet toegeven.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

gambieter schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 01:08:
[...]

Om dat nu net over de grootste hype-telefoon te zeggen....

[...]

Waarom? Als het een bijna-nooit voorkomend probleem is, kan de verkoper ook gevoegelijk aannemen dat de klant niet netjes is omgegaan met het toestel, sterker nog, heel vaak is het ook de klant zijn schuld, maar wil die het niet toegeven.
Euhm je eerste opmerking volg ik niet helemaal... Maar tis al laat...

Nooit voorkomend probleem? Dat zal neem ik aan de verkoper dan ook weer moeten aantonen. Daar tegenover kan TS wat voorbeelden van forums uitprinten. Die markplaats-link heeft het bijvoorbeeld specifiek over het mute-knopje, dus het probleem zal wel vaker voorkomen.

Maar wat ik mezelf vorige post al afvroeg, wat voor patstelling ontstaat hier eigenlijk uit? Dan nog even buiten beschouwing latende dat 200 euro voor een lullig knopje natuurlijk van de pot gerukt is.

[ Voor 3% gewijzigd door ManiacsHouse op 22-09-2009 01:16 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

ManiacsHouse schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 01:15:
Euhm je eerste opmerking volg ik niet helemaal... Maar tis al laat...
offtopic:
De iPhone is meer bling bling dan een telefoon die heel lang meegaat, iets wat je vooral bij hypes ziet. Ik verwacht dan ook dat veel iPhone bezitters binnen 2 jaar upgraden naar een nieuwer model.
Nooit voorkomend probleem? Dat zal neem ik aan de verkoper dan ook weer moeten aantonen.
Na 6 maanden ligt de bewijslast meer bij de klant dan bij de winkelier.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• MsG

MsG

Forumzwerver

ManiacsHouse schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 01:04:
[...]

Lijkt me niet zo moeilijk. Aangezien een ding als een iPhone toch wat langer dient mee te gaan dan 2 jaar als ik me niet vergis. Daar hoort dan ook niet zomaar wat af te vallen.
Aan de andere kant kan de verkoper dat ook zeggen... Dus meneer zal het zelf wel hebben gedaan... Als TS in zo'n geval desnoods op papier zet dat hij het ding altijd normaal heeft gebruikt lijkt mij voldoende. Welk bewijs zou je anders mee moeten komen?

* ManiacsHouse zit zich te bedenken wat voor kromme regeling dit eigenlijk is... Bewijzen dat het aan het apparaat ligt als dit kapot is en dat dit vanaf het begin zo is geweest...
Wie zegt dat het zomaar is gebeurd, vanuit de winkel denkende? Zo kan ik ook wel dingen op de grond gaan gooien en dan zeggen "ja dit moet niet binnen X termijn kunnen gebeuren." Die omgekeerde bewijslast is niet zo vreemd, de redenatie is namelijk: Als feature/object/etc vanaf fabrieksafaan al defect was, zou dat binnen 6 maanden wel aan het licht zijn gekomen.

offtopic:
Overigens is mijn schuifje ook een beetje lam, maar dat komt ook omdat ik er neurotisch aldoor aan wiebel om te voelen of hij al losser zit dan de dag ervoor 8)7 . De bouwkwaliteit moet ik gambieter wel een beetje gelijk geven. Het ding is vrij kwetsbaar en krast ook nog eens ongelofelijk snel.

[ Voor 12% gewijzigd door MsG op 22-09-2009 01:33 ]

Verwijderd

Er zijn al meerdere voorbeelden te vinden op het forum, waarbij mensen die problemen ondervinden, een aantal voorbeelden van internet plukken en hiermee aangeven dat het probleem bij het product ligt en niet aan verkeerd gebruik ervan. Zoek eens op haarscheurtjes (hoewel daarover wisselende geluiden zijn!) bijvoorbeeld.

• ^Ripper
  • Laatst online: 20-07-2025

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Die mening deel ik niet met je, het een hoeft het ander namelijk niet uit te sluiten. Ik zie daar niets staan dat tegenspreekt dat de bewijslast binnen de garantietermijn bij de verkopende partij zou liggen, zoals hier expliciet verteld wordt (zie het voorbeeld met de laptop).
De bewijsplicht ligt in de eerste 6 maanden bij de verkoper en na de 6 maanden bij de koper (bewijs dat het product vanaf meet af aan ondeugdelijk was).
Volgens het document waaraan je refereert geldt het tweede gedeelte van die bewering alleen als er sprake is van een garantietermijn van zes maanden:
Met het verstrekken van een garantie staat de verkoper of fabrikant uitdrukkelijk in voor de kwaliteit van dat product voor de periode van bijvoorbeeld een jaar. Voordeel is dat u in die periode gemakkelijk terug kunt met klachten over het product. U hoeft namelijk niet te bewijzen wat de oorzaak van het mankement is. Buiten de garantieperiode is dat anders. Dan moet u aannemelijk maken dat u het product op de juiste wijze heeft gebruikt als u wilt dat de winkelier zorgt voor reparatie.

• Kn4kw0r5t
Heb hem vanmiddag naar de T-Mobile shop gebracht. Wordt opgestuurd, onderzoek gedaan en aan de hand van de uitkomst van dat onderzoek krijg ik een prijsopgave, of wordt hij kosteloos gerepareerd. Ik ga er vanuit dat het kosteloos wordt, zat namelijk ook nog een haarscheurtje op de achterkant welke ik aangegeven heb.

• Alfredo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-07-2025
Heb je foto's van de vochtindicatoren genomen? Ik gok dat ze het op waterschade gooien.

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-01 12:35

Saffie_time

Why use this? 42!

Ik kan uit ervaring melden dat ze dit inderdaad doen.
Ingeleverd met exact hetzelfde probleem als TS en na 2 weken te horen krijgen 'valt niet onder garantie heeft waterschade.'
Aangezien ik hier op het forum hier al meer over had gelezen natuurlijk niet mee accoord gegaan. Wat heeft waterschade immers met een afgebroken onderdeel te maken?
Na 2 maanden zeuren, in winkel staan en gesprekken aangaan, bellen kortom heel lastig zijn bij T-mobile kreeg ik een nieuwe.
En als klap op de vuurpijl 3 weken na ophalen nieuwe toestel krijg ik een email van T-mobile met daarin de uitleg dat ze mijn case nogmaals bekeken hadden en ik in aanmerking kwam voor een nieuw toestel... 8)7

Soms vraag je het je echt af.

In ieder geval succes en laat je niet met een kluitje in het spreekwoordelijke riet sturen.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• Kn4kw0r5t
Bedankt voor je reactie, dit wordt oorlog })

Maargoed, heb dan als ander punt nog wel dat haarscheurtje.. Dat had jij niet, of wel?

[ Voor 50% gewijzigd door Kn4kw0r5t op 23-09-2009 16:43 ]

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-01 12:35

Saffie_time

Why use this? 42!

Ik had inderdaad geen haarscheurtje erin zitten.
Dus dat zou nog een struikelpunt kunnen worden als ze heel erg moeilijk gaan doen.

Ik heb gemerkt dat vooral volhouden en iedere dag bellen op een gegeven moment gaat frusteren aan de andere kant ;)

Gewoon netjes blijven en iedere dag vragen naar een status-update hielp bij mij al.

Succes.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

• Kn4kw0r5t
Wacht nu nog even met status-update denk ik, of zal ik daar nu al mee beginnen? :P In iedergeval, ik heb dat haarscheurtje ook aangegeven, en dat heeft de T-Mobile medewerker op 't bijbehorende formulier naar het repaircenter toegevoegd. Eerst schreef hij op: "volumeregelingknopje werkt niet en haarscheurtje op achterkant rechtsboven". Ik zei toen tegen 'm dat de volumeregeling wel werkte, maar dat het muteknopje er vanaf gebroken was. Heeft ie uiteindelijk "muteknopje werkt niet meer en haarscheurtje op de achterkant rechtsboven" opgeschreven en opgestuurd.. 8)7

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-01 15:39

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Kn4kw0r5t schreef op woensdag 23 september 2009 @ 16:58:
Wacht nu nog even met status-update denk ik, of zal ik daar nu al mee beginnen? :P In iedergeval, ik heb dat haarscheurtje ook aangegeven, en dat heeft de T-Mobile medewerker op 't bijbehorende formulier naar het repaircenter toegevoegd. Eerst schreef hij op: "volumeregelingknopje werkt niet en haarscheurtje op achterkant rechtsboven". Ik zei toen tegen 'm dat de volumeregeling wel werkte, maar dat het muteknopje er vanaf gebroken was. Heeft ie uiteindelijk "muteknopje werkt niet meer en haarscheurtje op de achterkant rechtsboven" opgeschreven en opgestuurd.. 8)7
Dat klopt toch, het muteknopje doet het toch niet meer? :+

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Afvallen != eraf vallen ;)

Goedkoop bellen via VoIP

• Kn4kw0r5t
Vandaag even gebeld om de status van de reparatie. Werd doorverbonden met aftersales en zij konden mij melden dat er momenteel gewacht werd op onderdelen voor de reparatie (het muteknopje dus waarschijnlijk). Ik vroeg of ik daaruit kon concluderen dat het dus binnen de garantie valt, en daar werd positief op geantwoord.

• Kn4kw0r5t
jaaaaaaajaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Ik kwam vandaag terug van school en zag een pakketje op tafel liggen. Ik wist het meteen, een iPhone! Kijkend naar de 'factuur': vervangend toestel! Daarna even de brief van T-Mobile gelezen, en ook daar stond dat ik een vervangend toestel gekregen zou hebben. Perfect.

Om dan maar te bedenken: Ik heb dit toestel voor 320 euro in de V&A gekocht, vervolgens opgestuurd voor garantie, en krijg uiteindelijk voor 320 een totaal nieuwe iPhone :D _/-\o_

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-01 17:50

r0b

Kn4kw0r5t schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 15:44:
Om dan maar te bedenken: Ik heb dit toestel voor 320 euro in de V&A gekocht, vervolgens opgestuurd voor garantie, en krijg uiteindelijk voor 320 een totaal nieuwe iPhone :D _/-\o_
Kn4kw0r5t schreef op maandag 21 september 2009 @ 22:44:
Bij A-Mac Utrecht is vorig jaar (13 maanden geleden) een iPhone 3G gekocht door mij inclusief een twee-jarig abonnement van T-Mobile.
:?

• Little Bear
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Scherp!

Life is simple, make choices, don't look back...

• Kn4kw0r5t
Oh lol, dat staat inderdaad in de topicpost, vreemd dat ik dat destijds opgeschreven heb. In ieder geval allang blij dat het zo makkelijk ging!

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-01 15:51
Door het ontvangen van de nieuwe Iphone en de adrenaline die hiermee gepaard gaat, is uiteindelijk de aap uit de spreekwoordelijke mouw gekomen.

Toch zou ik (en ik denk de rest van ons) het prettig vinden als je in het vervolg gewoon in je TS vermeld wat het echte probleem is. Ofwel, je had een iPhone uit V&A gekocht en deze was stuk gegaan. A-Mac wilde je hier niet in tegemoet komen en bij T-Mobile is het wel gelukt.

Veel plezier er mee.

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Euhm... Maar hoe kun je een 2dehands toestel kopen en dan T-Mobile voor de garantie op laten draaien?
Is dit nou letterlijk de boel (en ons) flessen?

• Kn4kw0r5t
Bij het schrijven van het topic heb ik niet gedacht dat het nodig was om het tweedehands zijnde van de telefoon te vermelden, was wel handiger geweest trouwens. Bij het opgeven van de reparatie heb ik bij T-Mobile aangegeven dat hij tweedehands was, ze vroegen immers om een T-Mobile nummer welke ik niet had. ;)
Pagina: 1