Toon posts:

Veel migreren naar 1 nieuwe server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi beste tweakers!

Ik lees nu al lang mee maar eindelijk heb ik me maar eens geregistreerd (om hulp te vragen, dat dan weer wel hehe ;)).

Op het moment heb ik 3 domeinen en 2 websites en een VPS met Debian Lenny er op. De twee websites + twee domeinen staan bij Hosting2go. Het overige domein heb ik bij godaddy.com staan. Op de 2 domeinen bij hosting2go komt ook mail binnen.

Nu wil ik mijn VPS gebruiken om al deze dingen onder te brengen, uit het oogpunt van de kosten. Nu ben ik geen leek maar ik wil toch jullie input.

Waar mijn server over moet gaan beschikken:

-http
voor 3 domeinen
-mysql
voor de websites
-php
voor de websites
-imap
voor 3 domeinen
-spamfilter
voor de mail
-virusscanner
voor de mail
-webradio
om mp3's te streamen (geen ogg)
-ftp
om mp3's voor de webradio en de websites te uploaden
-dns server
om de domains te managen (als dit niet kan dan kan kan ik ze ook allemaal bij godaddy onderbrengen)
-controlepaneel
om alles te managen ftp users, php/apache, sql databases aanmaken, dns records veranderen etceteraetcetera
-rsync
om een andere server the backupen dagelijks
-backup systeem
dat alle websites + databases netjes incremental ergens neerzet waar ik het via ftp weer van af kan plukken.
-stat
een soort pagina waar ik alle hits op mijn websites kan zien
-webmail
eentje die samenwerkt met de betreffende domains en de imap server.

On top of that wil ik ook nog eens niks compileren. Ik wil alle software uit zo veel mogelijk standaard debian repository's (sources, i know, maar ik ben met RedHat opgevoed ;)).

Welke packages zal ik gebruiken, en hoe kan ik het zo configureren dat alles goed met elkaar samenwerkt? En wat moet ik eerst doen?

Mijn idee was eerst een apache virtual hosting ding op te zetten, maar daarna weet ik het nog niet, dus ik vraag eerst maar even hier voordat ik weer een nieuwe debian image moet gaan requesten bij mn provider.

Alvast hartelijk dank!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2009 22:37 . Reden: dingetje vergeten ]

Verwijderd

Het maakt niet zoveel uit welke distributie je neemt want dit moet gewoon draaien met de standaard pakketten. Je zal jezelf alleen wat moeten verdiepen in Apache, mail enz. DNS en DCHP is eigenlijk 'n eitje als je de manuals volgt.

MySQL kan je beheren met PhpMyAdmin en je gehele server evt met Webmin.
FTP zou ik niet gebruiken maar gewoon met WinSCP en SSH(SFTP).
Backuppen is 'n kwestie van 'n goed script schrijven of 'n compleet pakket kopen.

Begin iig klein en trek niet meteen alles uit de kast. Later kan je alles op je gemak uitbouwen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2009 22:44 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 21 september 2009 @ 22:33:
Nu ben ik geen leek maar ik wil toch jullie input.
Sorry maar gezien de vraagstelling twijfel ik hier toch een klein beetje aan :X

Maar ik denk dat je hier wel verder mee komt:

http://www.howtoforge.com...r-debian-lenny-ispconfig2

• QuaQu
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08-2021
-ftp
-rsync
om een andere server the backupen dagelijks
-backup systeem
dat alle websites + databases netjes incremental ergens neerzet waar ik het via ftp weer van af kan plukken.
Zou ik allemaal samen doen via ssh, dan kan je wel sftp gebruiken, rsync is ook mogelijk via ssh. Heb ik laatst gedaan, is te vinden in de man-page. Verder heb ik zelf erg veel aan deze tutorial gehad: http://workaround.org/articles/ispmail-etch/ Ik gebruik wel andere versies enzo, maar de info erin blijft gewoon kloppen en werkt (erg) succesvol op mijn eigen server. Rest is niet bijzonder spannend zo te zien, alleen webradio weet ik niet zo 1-2-3

"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

apache php en mysql zijn een eitje.
de Vhosts is even uit proberen. De apache website heeft prima documenten voor dat.

apt-cache search incremental backup
geeft genoeg backup tooling.

voor je mail eisen moet er echt wel een goede readme zijn.

Maar aangezien je het veilig wilt spelen. Kan je niet het uit testen op een VM?

>.< >.< >.< >.<

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:22
-webradio
om mp3's te streamen (geen ogg)
Tip: http://debian-multimedia.org/
-ftp
FTP is echt not-done. Gebruik gewoon ingebouwde SFTP client bij OpenSSH. Versleuteld, veilig, beter.
-dns server
om de domains te managen (als dit niet kan dan kan kan ik ze ook allemaal bij godaddy onderbrengen)
Je moet ook een tweede DNS server hebben. Dat zijn gewoon regels van de meeste TLDs.
-controlepaneel
om alles te managen ftp users, php/apache, sql databases aanmaken, dns records veranderen etceteraetcetera
Je kan voor een billig pakketje als ISPConfig of Webmin gaan. Maar perk de boel goed in in je firewall. Die dingen zijn redelijk lek. Verder levert het de nodige narigheid op wanneer je handmatig dingen in configfiles aanpast en de control panel ze vrolijk weer overschrijft...
-backup systeem
Kijk eens naar BackInTime. Dit werkt met hardlinks, dat bespaart een hoop ruimte. In combinatie met een mysqldump cron scriptje (zelf maken!) kan je dan volgens mij alles wel backuppen voor user error. Maar houd ook een externe backup aan natuurlijk voor system error.
-stat
een soort pagina waar ik alle hits op mijn websites kan zien
Wie gebruikt tegenwoordig nog een server-side stats engine? Google Analytics...
-webmail
eentje die samenwerkt met de betreffende domains en de imap server.
Hoeft niet eens via IMAP als het op dezelfde server draait. Kijk eens naar het Horde framework met IMP als webmail. Werkt heerlijk als je het eenmaal hebt geconfigureerd. :)

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Pagina: 1