Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipper88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-01-2024
Hoi

Enkele dagen geleden kwam een kennis van mij met de vraag of ik zijn laptop (Fujitsu - Siemens Amilo M1437) wou formatteren. Op zich geen probleem dacht ik, ik wist dat er een SATA schijf in zat en dat ik dus die drivers op één of andere manier moest integreren. Een diskettestation is geen optie en ik heb ondertussan al enkele cd'tjes verspild met nLite en het slipstreamen van de driver.

Nu is mijn vraag of ik via mijn pc, die overigens ook Win XP Pro draait, een netwerkinstallatie kan uitvoeren naar een SATA schijf. Ik heb al eens geprobeerd en ik krijg toegang tot mijn netwerkschijf en de I386 folder, maar als de installatie van windows start geeft hij direct een foutmelding die zegt dat er geen wisselbestand kan worden aangemaakt. Wat volgens mij ook duidt op een missen van drivers om de SATA schijf aan te spreken.

Dus moet ik een manier vinden om dit te realiseren, maar daar ik relatief nieuw ben in het installeren van OS'en via een netwerk en in het gebruiken van een DOS command prompt stel ik de vraag hier. In de hoop dat er hier mensen zijn met een betere kennis terzake.

Alvast bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bogaard
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-09 11:33
verander in het bios de setting voor de harde schijf van Sata native naar IDE

nu OS installeren

[ Voor 3% gewijzigd door bogaard op 21-09-2009 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Drivers hoeven niet perse nodig te zijn voor SATA-controllers. (Voor de HDD zelf zijn geen,extra, drivers nodig ;))
Kijk eens in de BIOS of de SATA-controller op IDE of AHCI staat.
Indien IDE, geen drivers nodig. AHCI: wel.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipper88
Hoi

Het eigenaardige aan deze laptop, en meerbepaald het BIOS, is dat er nagenoeg geen opties/settings te vinden zijn.. Het enige dat ik kan veranderen is de boot sequence, power saving, datum/tijd en een wachtwoord instellen? Verder zie ik geen instellingen van harde schijf en dergelijke.

In alle andere pc's die hier thuis staan heb ik tonnen meer instellingen. Kan een BIOS update hier iets aan doen, of moet ik op een andere manier in het BIOS gaan?

Bedankt al voor de snelle reacties ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Flipper88 schreef op maandag 21 september 2009 @ 21:56:

Nu is mijn vraag of ik via mijn pc, die overigens ook Win XP Pro draait, een netwerkinstallatie kan uitvoeren naar een SATA schijf.
Dat kan. Daarvoor hoef je dan ook niet in de BIOS te hannesen maar kun je als je weet wat voor driver je nodig hebt (ik gok zomaar een Intel AHCI ICH8M variant, maar dat zal je zelf beter kunnen beantwoorden door de specs erbij te zoeken) in je unattended script opnemen.

Allemaal gedocumenteerd in de deployment documenten op de Windows CD zelf (deploy.cab).

Let wel op dat je zorgt dat je de Textmode of 'F6' drivers dan neemt.
Een basis folderstructuur is
code:
1
2
3
4
5
$OEM$ - hierin staan dan de volgende items:
|__$$
|__$1
|__TEXTMODE  <---- drivers!
i386

In de Textmode folder zet je dan de 'F6' driverfiles zoals onder andere in de FAQ uitgelegd wordt, en een voorbeeld sectie (in dit geval voor een ICH5R Raid driver) in je unattended file als
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[OEMBootFiles]
iaStor.cat
iastor.inf
iastor.sys
txtsetup.oem

[MassStorageDrivers]
"IDE CD-ROM (ATAPI 1.2)/PCI IDE Controller" = "RETAIL"  ; Any CD Roms - requird for CD Install
"Intel(R) 82801ER SATA RAID Controller" = "OEM"

Uiteraard zul jij dan een andere controller moeten opgeven waar hier de SATA RAID staat, en de bijbehorende filelist onder OEMBootFiles - even zoeken dus.

Dit zijn wel de aanknopingspunten waar je met wat zoekwerk verder kunt.

[ Voor 10% gewijzigd door alt-92 op 21-09-2009 23:41 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipper88
Bedankt voor de info ;) hier kom ik al een eind verder mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipper88
Nu heb ik mijn installatie volledig aangepast, drivers erbij in $oem$ folder..., maar als ik nu via het netwerk probeer te installeren krijg ik nog steeds de melding dat windows het wisselbestand niet kan maken :s

Wat kan ik hieraan doen? Het lijkt alsof hij nog steeds die drivers niet kan vinden, of dat het geheugen te weinig plaats heeft (misschien een mogelijkheid aangezien het in DOS is)..

groeten

• alt-92
  • Niet online
Je moet uiteraard wel een partitie hebben waar je wat op weg kan schrijven, en als je een DOS bootflop oid (kan zelfs een USB stick zijn) hebt zal je een FAT32 partitie willen hebben (DOS en NTFS gaat niet echt lekker samen).
Ouderwets format doen dus, in dat geval.

Hoe roep je de installatie af?

[ Voor 11% gewijzigd door alt-92 op 23-09-2009 14:12 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Flipper88
Dit is dus wat ik tot nu toe kan/heb.

Ik start de pc op met hirens boot cd, selecteer TCP/IP zodat ik op het netwerk kan. Daarna spreek ik de folder op de andere pc aan en navigeer naar de I386 folder en start winnt.

Ik kan dit ook via een cdrom met de windows installatie doen, maar ik heb ondertussen al 6 cd's verspild zonder effect :s Dus ik zou het graag over het netwerk doen.

Ik heb ook de juiste driver, ik heb deze geprobeerd bij een installatie van Vista (die overigens raar genoeg ook geen vaste schijven vond :s ). En aangezien Vista drivers kan zoeken op een USB schijfstation kan ik ze tijdens de installatie wel selecteren.

Dus volgens mij kan de windows installer nog steeds geen schijf vinden als ik hem start van het netwerk.

Van de driver hab ik het sys/inf/cat bestand en ik heb ook een txtsetup.oem bestand dat naar de drivers refereert.

Groeten en alvast bedankt voor de hulp ;)

• alt-92
  • Niet online
Ik zou toch kijken of je dan niet beter met een CD-RW kan testen ;)

Als je vanuit nLite alleen de ISO laat aanmaken (niet gelijk branden) kun je die op een CD-RW testen, werkt et niet ben je niet gelijk 6 CD-Rs kwijt ;)

Uit mijn hoofd zou er een Via VT6421 SATA Controller in moeten zitten, welke driver gebruik je?
edit: Deze moet je hebben..volgens
http://forum.ts.fujitsu.c...iewtopic.php?f=98&t=34534

http://support.ts.fujitsu...e&Component=VT6421%20SATA

[ Voor 31% gewijzigd door alt-92 op 23-09-2009 14:48 ]

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-08 14:34
is het zoals de TS aangaf het niet veeeeel eenvoudiger om via Nlite de drivers te intergreren?

de drivers kan je vinden op fujitsu-siemens.com

bij sata drivers staat...

VIA SATA RAID VT6421
chipset: intel 915

sata via: http://www.via.com.tw/en/support/drivers.jsp

even de chipset + storage drivers intergeren (voor de zekerheid), en klaar...

dit probleem had k met me amilo pi 1636, ook sata, zit nu vista op en had k geen probleem

• Flipper88
Als ik de drivers van de fujitsu site via nlite wil slipstreamen geeft hij een error, dat had ik al eens geprobeerd en dat leek mij ook het meest logische. Maar dan geeft hij dus zoals gezegd een error: iets van dat deze bestanden geen unicode karakters mogen bevatten ofzo..

Maar ik blijf proberen :)

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:57
Ik heb zoiets laatst gehad met een desktop pc, deze wilde na F6 de drivers niet meenemen tijdens het installeren. Ik heb toen na twee dagen ploeteren een XP versie gedownload via bittorrent en deze wilde wel de drivers meenemen. Dus misschien ligt het aan je XP cd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipper88
Het probleem is verholpen :) met dank aan enkele commentaren hier ;)

Eerst en vooral moest ik dus de drivers slipstreamen in de windows installatie, dat had ik eers gedaan met nlite. Dat bleek niet te gaan met de fujitsu drivers omwille van unicode bestandsnaam of iets dergelijks.
Wat was de fout hier: ik had het zip bestand met zipeg op mijn macbook uitgepakt wat resulteerde in vreemde bestandsnamen eerder dan in een mapstructuur, deze was dus niet aanwezig in mijn uitgepakte folder. Dus uitpakken op windows pc en ik had de drivers die ik met nlite kon slipstreamen
Dat zag ik niet aankomen :-)

Dan moest ik inderdaad de partitie formatteren in FAT32 ipv NTFS omdat ik met een bootdisk werkte in dos.

En vanaf dan gewoon connecten in dos (met netwerkondersteuning) met de server en winnt uitvoeren and it worked like a charm :D

Oef, na anderhalve week werkte het, bleek het nog aan zoiets onozel te liggen.. :? Maarja dat weten we dan ook weeral

Dank aan de mensen die steeds voor nuttige (en snelle) reply zorgden ;)

ps: ik heb het ook met een USB diskettestation geprobeerd, maar dat werkte ook niet. Hij vroeg ergens in de installatie een tweede keer naar de diskette en weigerde om deze te herkennen :s maarja dat is nu van geen belang meer..
Pagina: 1