MacWrite 5.01-teksten op diskette - recover?

Pagina: 1
Acties:

• lauriertje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-10-2024
Beste mensen,
Geen idee of ik nu bij het juiste onderdeel van het forum zit, ik heb wel wat rondgezocht, maar geen soortgelijk topic gevonden.

Ik heb een oude diskette uit ongeveer 1995, en in die tijd heb ik op de universiteit met een (toen) moderne Mac een paar werkstukken geschreven met het programma MacWrite 5.01 NL. Dat programma en die twee teksten staan op de diskette. Zelf heb ik alleen een pc met Windows (XP), en ik kan de diskette niet lezen. Ik ken wel iemand met een redelijk 'oude' Mac, maar kennelijk niet oud genoeg, want ook bij haar heb ik de diskette niet kunnen lezen.

Heeft iemand een idee of en hoe ik die tekstdocumenten ooit nog een keer kan terughalen?
De opmaak/structuur kan me niet zoveel schelen, maar ik zou het wel heel leuk vinden om de teksten nog eens te kunnen lezen.
Ik ben ook heel blij met een tip voor een bedrijfje/particulier persoon die dit voor mij zou kunnen doen tegen betaling (als het niet al te extreem is).

Alvast bedankt,
Laura

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Wat voor diskettes zijn het precies (3.5 inch? 5.25 inch? DD? HD?) en op wat voor een Mac heb je het geprobeerd? 3.5-inch HD zijn nog te lezen met bijvoorbeeld HFVExplorer. 3.5-inch DD gaat niet je niet lukken met een PC floppydrive. Apple maakte voor die diskettes nl. gebruik van een variable spindelsnelheid, om zo meer data op te kunnen slaan. PC floppydrives (of eigenlijk de floppycontrollers) kunnen alleen met een vaste spindelsnelheid draaien.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Oviparous
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De variabele snelheid wist ik niet, opzich slim bedacht maar standaarden naleven zorgt wel voor compatibiliteit later. Ik weet niet of 't lukt ivm de variabele snelheid maar kun je geen low-level raw-read copy van die diskette maken met een andere pc en die raw-file dan koppelen op je nieuwe mac met 't schijfhulp programma? (Vooropgesteld dat je nog MacWrite bestanden kunt openen).

Andere oplossing: http://www.apextechnology...z-disks-files-repairs.asp
Zit in de UK en geven je een gratis offerte

Een ander, niet geheel onwaarschijnlijk scenario is dat de diskette niet meer leesbaar is. Hoewel afhankelijk van de kwaliteit van de disk zou dat me niet verbazen na 14 jaar.

• erikafoort
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik heb nog wel een ouwe mac staan met diskdrive uit die tijd. Ik mail je ook even (adres uit profiel)

• lauriertje
Hoi,

Bedankt, allemaal!

Nou, het is een diskette van het merk 3M, en dit staat er allemaal op:

3.5, DS
double side
1.0 MB

In mijn (Windows-) computer heb ik geen diskettedrive meer zitten, maar goed, daar valt nog wel aan te komen, al was het maar bij vrienden thuis ofzo.

Het zou natuurlijk inderdaad ook best kunnen dat hij helemaal onleesbaar geworden is, en dat het niet ligt aan Mac OS nummer zus of zoveel en dat soort dingen.

Ik zal Erikafoort terugmailen, als hij het niet meer kan lezen, dan beschouw ik het verder als hopeloos!

(Ik heb trouwens ook een offerte gekregen van een datarecovery-bedrijf van honderden euro's! Voor één diskette!)

Laura

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-01 14:15
Misschien een idee om een usb-diskette station aan een mac te hangen?
Poging waard.

opzich best grappig om te kijken of dat werkt, zal het vanmiddag eens proberen.

• lauriertje
Nou, dit probleem is opgelost: ik ben bij Erikafoort thuis langsgeweest, en zijn oude mac uit 1995 kon inderdaad mijn teksten nog lezen!
We hebben ze met de mac opgeslagen als WP 5.1-bestanden.
Toen hebben we ze samen op een andere, nieuwere, DOS-geformatteerde diskette gezet vanaf de mac, en thuis heb ik die geïmporteerd in Word, en het werkt!

Ik ben er heel erg blij mee. Bedankt, Erikafoort! :)

• erikafoort
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Graag gedaan. :-)
Pagina: 1