Toon posts:

Dram bus Voltage probleem op ASUS P6T MOBO

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een ASUS P6T moederbord met corsair ddr3 1866 mhz geheugen. Echter draaid dit geheugen standaard in de bios op 1333 mhz.

Daarom heb ik dat verhoogt naar 1866 mhz. Nu is het probleem dat de Dram bus Voltage alleen op even getallen kan worden gezet.

Dat betekend dus alleen 1.66 V en geen 1.65 V. Op 1.66 V wil ik hem niet zetten omdat ik dan de CPU kan beschadigen. Daarom heb ik mijn geheugen nu op 1.64 V en 1600 mhz gezet. DIt werkt prima, maar ik heb liever de overklok naar 1866 mhz.

Ik heb tevens de nieuwste versie van de bios geinstalleerd. Is dit een bekend probleem van dit moederbord?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit doet de P6T inderdaad, ik heb het geval ook gehad ter review en instellen op 1.65V lukte mij ook niet. Heb het spul gewoon op 1.66V gezet, 0.01V gaat geen wereldschokkende verandering geven waarschijnlijk.
Kun je niet de OC draaien op 1.64V?

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op maandag 21 september 2009 @ 22:10:
Dit doet de P6T inderdaad, ik heb het geval ook gehad ter review en instellen op 1.65V lukte mij ook niet. Heb het spul gewoon op 1.66V gezet, 0.01V gaat geen wereldschokkende verandering geven waarschijnlijk.
Kun je niet de OC draaien op 1.64V?
1600 mhz op 1.64 V werkt perfect. Op 1866 mhz krijg ik helaas blue screen als ik prime 95 draai. Mij lijkt het niet goed voor de CPU om 1.66 V aan te houden, ze vermelden het niet voor niets lijkt mij. Misschien merk je het zo op het eerste gezicht niet dat de CPU beschadigd raakt, maar dat het wel degelijk gebeurd....?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Een hoger voltage kan op lange termijn inderdaad schadelijk zijn, maar 0.01V zal dat verschil echt niet maken. Verder denk ik ook niet dat het daarom veel verschil zal gaan maken voor je geheugen, test het eens of die het wel doet op 1.66V, maar volgens mij is ook dat een opgave die niet gehaald kan worden.

In dat geval kun je het beste op zoek gaan naar geheugen dat hoge clocks haalt op laag voltage, of die enkele procent snelheidswinst vergeten.

Verwijderd

Topicstarter
In dat geval kun je het beste op zoek gaan naar geheugen dat hoge clocks haalt op laag geheugen, of die enkele procent snelheidswinst vergeten.

Bedoel je hier toevallig geheugen dat hoge clocks haalt op laag VOLTAGE?

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2009 23:06 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ehh ja, laag voltage. Ik zat een beetje te slapen :z

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op maandag 21 september 2009 @ 22:41:
Een hoger voltage kan op lange termijn inderdaad schadelijk zijn, maar 0.01V zal dat verschil echt niet maken. Verder denk ik ook niet dat het daarom veel verschil zal gaan maken voor je geheugen, test het eens of die het wel doet op 1.66V, maar volgens mij is ook dat een opgave die niet gehaald kan worden.

In dat geval kun je het beste op zoek gaan naar geheugen dat hoge clocks haalt op laag geheugen, of die enkele procent snelheidswinst vergeten.
1.66 V kan wel worden ingesteld in de bios

De volgende instellingen werken wel:

Dram: 1600 mhz
UCLK frequency: 3200 mhz
Timings: 7-7-7-20
Dram bus Voltage: 1.64

Het volgende heb ik net uitgetest:

Dram: 1866 mhz
UCLK frequency: 3733 mhz
Timings: 9-9-9-24
Dram bus Voltage: 1.66

Helaas kreeg ik meteen blue screen tijdens het opstarten. Zie ik iets over het hoofd of gaat dit gewoon niet werken en moet ik genoegen nemen met 1600 mhz?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2009 23:14 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Welk geheugen heb je eigenlijk precies erin zitten?
Hoeveel volt heeft dat geheugen nodig om op die 1866 te draaien?

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 00:43:
Welk geheugen heb je eigenlijk precies erin zitten?
Hoeveel volt heeft dat geheugen nodig om op die 1866 te draaien?
Corsair Dominator 6 GB DDR3-1866 Tri-Kit
Heeft 1.65 Volt nodig om 1866 te draaien.

Het lijkt mij dat het niet aan het geheugen ligt, aangezien dit geheugen zeer goede beoordelingen heeft in de reviews.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dan kan het ook goed zijn dat je mobo niet compatible is met het spul. Asus borden staan nou eenmaal niet bekend om hun geweldige geheugencompatibiliteit.

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 11:14:
Dan kan het ook goed zijn dat je mobo niet compatible is met het spul. Asus borden staan nou eenmaal niet bekend om hun geweldige geheugencompatibiliteit.
Bedankt voor je reacties. Ik hou het echter op dit geheugen, dan maar 1600 mhz i.p.v. 1866 mhz. Ik heb mijn geheugen bankjes nu al minimaal 5 keer omgeruid voor andere. Hiervoor OCZ gehad, de golden, reaper en ook nog dual channel erin gehad, allemalal bedoeld voor 1600 mhz.

Allemaal hetzelfde probleem. Deze Corsair bankjes is het enige geheugen wat ik op 1600 mhz stabiel heb kunnen klokken.

• v0dka
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-07-2021
Tsja, er is meer onder de zon dan vdimm. Jij hebt een uncore van 3.7 nodig wat vrij snel is. QPI/VTT voltage moet dan ook omhoog.

Over dat voltage. Tot 1.35v is veilig volgens Intel. Ik zie veel mensen meer gebruiken maar dat is op eigen risico. Overigens is er een verband tussen QPI/VTT voltage en vdimm. Zolang die voltages binnen 0,5 volt van elkaar blijven kun je ook meer dan 1.65 vdimm gebruiken.

En ook de subtimings moet je misschien nog tweaken.

[ Voor 9% gewijzigd door v0dka op 22-09-2009 23:28 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Bij de introductie van de i7 werd anders duidelijk gezegd (door zowel intel als diverse fabrikanten) dat hoger dan 1.65V schadelijk was.

Op de bordjes die ik toen in handen heb gehad (dat waren wel engineeringsamples) stond toch vrij duidelijk aangegeven dat ik niet boven de 1.65V moest gaan.

• v0dka
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-07-2021
Kijk o.a. hier even

http://www.xtremesystems....hp?p=3931382&postcount=11

Of je meer dan 1.65v nodig hebt is een andere vraag, de Dominators van de TS zouden dat niet nodig moeten hebben. Maar het kan dus wel. Met name voor een bench sessie zie ik er echt 0,0 gevaar in op deze manier.

edit: vergat nog toe te voegen dat sommige fabrikanten waaronder Corsair stellen dat je hoge QPI/VTT votlages gewoon kunt gebruiken. Daar is ook genoeg informatie over te vinden, ook in de link hierboven.

[ Voor 25% gewijzigd door v0dka op 23-09-2009 08:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
v0dka schreef op woensdag 23 september 2009 @ 08:28:
Kijk o.a. hier even

http://www.xtremesystems....hp?p=3931382&postcount=11

Of je meer dan 1.65v nodig hebt is een andere vraag, de Dominators van de TS zouden dat niet nodig moeten hebben. Maar het kan dus wel. Met name voor een bench sessie zie ik er echt 0,0 gevaar in op deze manier.

edit: vergat nog toe te voegen dat sommige fabrikanten waaronder Corsair stellen dat je hoge QPI/VTT votlages gewoon kunt gebruiken. Daar is ook genoeg informatie over te vinden, ook in de link hierboven.
Bedankt voor de info, ik ben nu even met mijn SSD aan de gang. Ik zal deze link zeker even doornemen wanneer ik weer verder ga met mijn geheugen.
Pagina: 1