Ik ben bezig met het opzetten van een Samba server voor thuisgebruik. Ik ben niet in het bijzonder thuis in GNU/Linux, maar wat me wel gelukt is, is het opzetten van een via Putty te beheren Debian commandline server met daarop een draaiende Deluge met webui die te benaderen is vanaf een andere PC.
Bij het configureren van Samba loop ik echter tegen een probleem aan: Ik kan niet inloggen vanaf mijn PC.
Als ik via "\\192.168.1.108\downloads" in de gedeelde map wil, wordt me om een gebruikersnaam en wachtwoord gevraagd. Als ik daar de door mij opgegeven naam gebruik wordt me zonder errors opnieuw gevraagd om de juiste gegevens in te voeren.
Dan nu een paar gegevens:
# nano /etc/samba/smb.conf
Deze smb.conf heb ik zelf samengesteld dmv knip- en plakwerk uit verschillende voorbeelden. NetBios SERVER matcht alle namen die ik op mijn server hanteer. WORKGROUP is de naam van mijn windows domein en tijmen dat ben ik. Testparm vind volgens mij niets geks.
# testparm
nano /etc/samba/smbusers
# nano /var/log/samba/log.smbd
Iets met CUPS, maar zolang dat het filesharen niet in de weg zit kan ik daarmee leven. Printen doe ik niet.
Verder heb ik gedaan:
# useradd -c “tijmen” tijmen
# smbpasswd -a tijmen
# chmod -R 777 /home/server/downloads
Als laatste heb ik in mijn windows netwerkinstellingen 192.168.1.108 bij WINS-adressen toegevoegd. Firewall uitzetten en server/client resetten haalt in dit geval niets uit. Er zijn tig anderen op het net te vinden met connectieproblemen, maar ik ben niemand tegengekomen met dezelfde problemen als ik. Wie kan mij hiermee helpen, want na een paar uur puzzelen weet ik echt niet meer wat ik nog kan doen!
Bij het configureren van Samba loop ik echter tegen een probleem aan: Ik kan niet inloggen vanaf mijn PC.
Als ik via "\\192.168.1.108\downloads" in de gedeelde map wil, wordt me om een gebruikersnaam en wachtwoord gevraagd. Als ik daar de door mij opgegeven naam gebruik wordt me zonder errors opnieuw gevraagd om de juiste gegevens in te voeren.
Dan nu een paar gegevens:
# nano /etc/samba/smb.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| [global] netbios name = SERVER server string = workgroup = WORKGROUP announce version = 5.0 socket options = TCP_NODELAY IPTOS_LOWDELAY SO_KEEPALIVE SO_RCVBUF=8192 SO_SNDB$ passdb backend = tdbsam security = user null passwords = true username map = /etc/samba/smbusers name resolve order = hosts wins bcast wins support = yes [downloads] path = /home/server/downloads browseable = yes read only = no guest ok = no create mask = 0777 create mode = 0777 directory mask = 0777 directory mode = 0777 force user = tijmen force group = WORKGROUP |
Deze smb.conf heb ik zelf samengesteld dmv knip- en plakwerk uit verschillende voorbeelden. NetBios SERVER matcht alle namen die ik op mijn server hanteer. WORKGROUP is de naam van mijn windows domein en tijmen dat ben ik. Testparm vind volgens mij niets geks.
# testparm
code:
1
2
3
4
5
| Load smb config files from /etc/samba/smb.conf Processing section "[downloads]" Loaded services file OK. Server role: ROLE_STANDALONE Press enter to see a dump of your service definitions |
nano /etc/samba/smbusers
code:
1
2
| root = admin tijmen server guest = nobody |
# nano /var/log/samba/log.smbd
code:
1
2
3
4
| [2009/09/21 20:12:22, 0] printing/print_cups.c:cups_connect(68) Unable to connect to CUPS server localhost:631 - Connection refused [2009/09/21 20:12:22, 0] printing/print_cups.c:cups_connect(68) Unable to connect to CUPS server localhost:631 - Connection refused |
Iets met CUPS, maar zolang dat het filesharen niet in de weg zit kan ik daarmee leven. Printen doe ik niet.
Verder heb ik gedaan:
# useradd -c “tijmen” tijmen
# smbpasswd -a tijmen
# chmod -R 777 /home/server/downloads
Als laatste heb ik in mijn windows netwerkinstellingen 192.168.1.108 bij WINS-adressen toegevoegd. Firewall uitzetten en server/client resetten haalt in dit geval niets uit. Er zijn tig anderen op het net te vinden met connectieproblemen, maar ik ben niemand tegengekomen met dezelfde problemen als ik. Wie kan mij hiermee helpen, want na een paar uur puzzelen weet ik echt niet meer wat ik nog kan doen!