[SAMBA] Gedeelde map niet benaderbaar vanuit XP

Pagina: 1
Acties:

• .zolder
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-07-2025
Ik ben bezig met het opzetten van een Samba server voor thuisgebruik. Ik ben niet in het bijzonder thuis in GNU/Linux, maar wat me wel gelukt is, is het opzetten van een via Putty te beheren Debian commandline server met daarop een draaiende Deluge met webui die te benaderen is vanaf een andere PC.

Bij het configureren van Samba loop ik echter tegen een probleem aan: Ik kan niet inloggen vanaf mijn PC.

Als ik via "\\192.168.1.108\downloads" in de gedeelde map wil, wordt me om een gebruikersnaam en wachtwoord gevraagd. Als ik daar de door mij opgegeven naam gebruik wordt me zonder errors opnieuw gevraagd om de juiste gegevens in te voeren.

Dan nu een paar gegevens:

# nano /etc/samba/smb.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
[global]
netbios name = SERVER
server string =
workgroup = WORKGROUP
announce version = 5.0
socket options = TCP_NODELAY IPTOS_LOWDELAY SO_KEEPALIVE SO_RCVBUF=8192 SO_SNDB$

passdb backend = tdbsam
security = user
null passwords = true
username map = /etc/samba/smbusers
name resolve order = hosts wins bcast

wins support = yes

[downloads]
path = /home/server/downloads
browseable = yes
read only = no
guest ok = no
create mask = 0777
create mode = 0777
directory mask = 0777
directory mode = 0777
force user = tijmen
force group = WORKGROUP

Deze smb.conf heb ik zelf samengesteld dmv knip- en plakwerk uit verschillende voorbeelden. NetBios SERVER matcht alle namen die ik op mijn server hanteer. WORKGROUP is de naam van mijn windows domein en tijmen dat ben ik. Testparm vind volgens mij niets geks.

# testparm
code:
1
2
3
4
5
Load smb config files from /etc/samba/smb.conf
Processing section "[downloads]"
Loaded services file OK.
Server role: ROLE_STANDALONE
Press enter to see a dump of your service definitions

nano /etc/samba/smbusers
code:
1
2
root = admin tijmen server
guest = nobody

# nano /var/log/samba/log.smbd
code:
1
2
3
4
[2009/09/21 20:12:22,  0] printing/print_cups.c:cups_connect(68)
  Unable to connect to CUPS server localhost:631 - Connection refused
[2009/09/21 20:12:22,  0] printing/print_cups.c:cups_connect(68)
  Unable to connect to CUPS server localhost:631 - Connection refused

Iets met CUPS, maar zolang dat het filesharen niet in de weg zit kan ik daarmee leven. Printen doe ik niet.

Verder heb ik gedaan:

# useradd -c “tijmen” tijmen
# smbpasswd -a tijmen
# chmod -R 777 /home/server/downloads

Als laatste heb ik in mijn windows netwerkinstellingen 192.168.1.108 bij WINS-adressen toegevoegd. Firewall uitzetten en server/client resetten haalt in dit geval niets uit. Er zijn tig anderen op het net te vinden met connectieproblemen, maar ik ben niemand tegengekomen met dezelfde problemen als ik. Wie kan mij hiermee helpen, want na een paar uur puzzelen weet ik echt niet meer wat ik nog kan doen!

• doctormetal
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-01 14:38
Heb je met smbpasswd alleen de user aangemaakt of ook een password ingevuld. Heb het zelf namelijk ook nooit zonder wachtwoord voor elkaar gekregen.

• .zolder
Daar heb ik een wachtwoord ingevuld, dat gebruik ik dan weer bij de login vanuit XP

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05-2025
Wat zie je in de log-files?
Wellicht helpt "client ntlmv2 auth = yes", maar dat is niet zomaar te zeggen zonder meer te weten.

• .zolder
Zijn er andere logs naast /var/log/samba/log.smbd?
ik heb dat laatste toegevoegd aan de smb.conf, haalt niets uit.

• doctormetal
.zolder schreef op maandag 21 september 2009 @ 22:01:
Zijn er andere logs naast /var/log/samba/log.smbd?
ik heb dat laatste toegevoegd aan de smb.conf, haalt niets uit.
Je kan de log level optie toevoegen aan de global sectie van je config. Je kan dan specificeren wat er allemaal gelogd moet worden.

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Je kan wel een group forceren maar dan moet deze wel bestaan in het systeem.
Bij adduser zie ik niet dat je je eigen toekent daar de groep WORKGROUP.
"force group = WORKGROUP"

WORKGROUP is een netwerk group op het netwerk maar dit is niet standaard een systeem groep.

• .zolder
kijk aan, dat geeft idd veel meer info! wat is een handige loglevel? ik had m op 5 gezet, maar dan krijg ik me een groot logbestand, waar ik met teksten als Making operation type 35 opaque [module /[Default VFS]/]
niets van begrijp bovendien.. dat is hier ook niet te posten.

• .zolder
vDorst schreef op maandag 21 september 2009 @ 22:28:
Je kan wel een group forceren maar dan moet deze wel bestaan in het systeem.
Bij adduser zie ik niet dat je je eigen toekent daar de groep WORKGROUP.
"force group = WORKGROUP"

WORKGROUP is een netwerk group op het netwerk maar dit is niet standaard een systeem groep.
ah, nu is het niet zo dat ik perse een groep wil forceren, dus ik heb het zojuist geprobeerd zonder force group = WORKGROUP in smb.conf. Dat haalt niets uit. Dat zou dat probleem op moeten hebben gelost?

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Bij mijn weten is voor smb altijd *een* groep nodig. Met force group geef je alleen aan dat je alleen een specefieke groep toelaat. Als je je gebruiker in de groep WORKGROUP gooit op je sambaserver, zou het moeten werken, lijkt me.

• .zolder
Ik heb een hele poos geprobeerd uit te vinden hoe ik een username in een group kan zetten, maar heb hier geen info over kunnen vinden. Ook trial & error pogingen in diverse config files hebben niet gewerkt.

Ik heb daarna de log (op loglevel 2) van 1 inlogpoging bekeken. Hij is behoorlijk groot dus ik zal hieronder een aantal dingen posten dit mij opvielen:

code:
1
2
3
4
netbios connect: name1=*SMBSERV name2=TYMEN

[2009/09/22 20:39:06,  2] auth/auth.c:check_ntlm_password(318)
  check_ntlm_password:  Authentication for user [tijmen] -> [root] FAILED with error NT_STATUS_WRONG_PASSWORD

Geen idee waar de netbiosconnect name SMBSERV vandaan komt.. TYMEN dat is de netbiosnaam van mijn PC. User "tijmen" lijkt een verkeerd wachtwoord te hebben, maar het is uitgesloten dat het wachtwoord dat ik heb opgegeven via smbpasswd -a tijmen verschilt van het wachtwoord dat ik gebruik tijdens de logon vanaf Windows. De NT_STATUS_WRONG_PASSWORD melding komt tijdens 1 inlogpoging zo'n 10 tot 15 maal in de log terecht.

Help?!? ;)

• doctormetal
.zolder schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 20:50:
code:
1
  check_ntlm_password:  Authentication for user [tijmen] -> [root] FAILED with error NT_STATUS_WRONG_PASSWORD
Deze regel geeft precies aan waar de fout zit. tijmen wordt gemapped op root. Je moet dus inloggen met het password van root, niet die van tijmen. Wat je dus moet doen is in /etc/samba/smbusers je naam weghalen bij de root = regel.

• .zolder
Als ik dat doe krijg ik in windows een foutmelding na het inloggen: \\192.168.1.108\downloads Uitgebreide fout

in de log ziet het er dan zo uit:
code:
1
2
[2009/09/23 00:58:48,  2] auth/auth.c:check_ntlm_password(318)
  check_ntlm_password:  Authentication for user [tijmen] -> [tijmen] FAILED with error NT_STATUS_WRONG_PASSWORD

rootpassword is trouwens het zelfde als userpassword

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
.zolder schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 20:50:
Ik heb een hele poos geprobeerd uit te vinden hoe ik een username in een group kan zetten, maar heb hier geen info over kunnen vinden. Ook trial & error pogingen in diverse config files hebben niet gewerkt.
Dit kun je doen dmv:
code:
1
$ sudo usermod -G <groepsnaam> <gebruikersnaam>

de -G geeft aan dat de groep ge-append wordt aan de lijst van groepen waar de gebruiker al lid van is. Let op! het is een hoofdletter G, met een kleine letter g wijs je een groep aan als primary group. Dat is niet de bedoeling!

(Zie ook usermod --help).

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-01 23:08
Mag ik SWAT aanraden? Hiermee kun je via een webinterface shares en users aanmaken.
Het is misschien niet zo pro, maar wel gebruikersvriendelijker.

My favorite programming language is solder.

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 10:49
Als je nu eens naar deze pagina gaat.

http://www.howtoforge.com...erver-with-tdbsam-backend

daar staat alles in wat je wilt weten.

ehhh.. noppes

• .zolder
GuitarWeed schreef op woensdag 23 september 2009 @ 10:55:
[...]

Dit kun je doen dmv:
code:
1
$ sudo usermod -G <groepsnaam> <gebruikersnaam>
Super, dit heeft alle problemen verholpen! Ik wilde eerst aan de groep "WORKGROUP" toevoegen, omdat ik dat toch al zo in de smb.conf had staan, maar die bestond niet.. ipv uitzoeken hoe ik een groep maak, leek heb me handiger om mezelf aan de groep root toe te voegen.. Nu hoop ik niet dat ik zonder het te weten hiermee een gouden regel van Linux aan de kant heb geschoven, maar werken doet het :)
Bedankt voor de tip. Ik had SWAT zelf ook al geinstalleerd, maar heb in de webui maar 4 opties aan de praat gekregen: HOME - STATUS - VIEW - PASSWORD
Nu ben ik niet te beroerd om in de commandline te duiken, dus dit oplossen heeft voor mij geen prio.
Thc_Nbl schreef op woensdag 23 september 2009 @ 13:25:
Als je nu eens naar deze pagina gaat.
Bedankt voor de link, ondanks dat m'n problemen weg zijn. De anderen natuurlijk ook bedankt voor het meedenken.
Pagina: 1