Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Asus U1F, een netbook met geïntegreerde netwerkkaart (Realtek RTL8139). Deze heeft altijd goed gewerkt maar sindskort dus niet meer. Ik dacht eerst dat het kwam door een Windows update maar het probleem ligt niet bij Windows maar in de hardware vermoed ik. Onder Knoppix (de netwerkkaart wordt gewoon gezien) werkt het ook niet.

Wat er niet werkt is simpel, wanneer ik een netwerkkabel aansluit gebeurd er niets. De lampjes van zowel de laptop als de switch gaan niet branden. Uiteraard meerdere kabels geprobeerd die op andere hardware prima werken. Ook de switch werkt prima en ik heb het ook direct op de router geprobeerd.

Ook heb ik in de BIOS gekeken, deze hersteld naar fabrieksinstellingen maar ook dit heeft geen zin. In het BIOS is alles ingeschakeld.

Ik vermoed dat het komt door overspanning o.i.d.

Mijn vraag is waarschijnlijk ook niet echt te beantwoorden maar toch probeer ik het, zijn er manieren om te kijken of het echt de hardware is naast de testen die ik gedaan heb en is er wat te doen aan een netwerkkaart in een laptop die kapot is zonder het complete moederbord te vervangen of met externe netwerkkaarten te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-09 09:57
Die kaart lijkt me gewoon kapot. Mogelijk is de soldering van de connector afgebroken. Iets wat helaas vrij vaak voorkomt. Als je handig met de soldeerbout bent is het makkelijk te fixen. En anders zou ik gewoon n USB netwerkadapter kopen.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Tja, je geeft aan dat het in knoppix ook niet werkt... nu heb ik daar geen ervaring me maar...

Ik heb dit een keer op een DELL laptop gehad.
Heb me toen ook suf gezocht wat het kon zijn.
Er gingen ook geen lampjes branden.

Wat bleek later.. DELL had een programma-tje toegevoegd in het configuratiescherm waarmee je de netwerkkaart aan en uit kon zetten om stroom te besparen. Dit ging op een heel laag niveau, want in apparaatbeheer leek de kaart in orde. En default stond de kaart dus uit.

Wellicht dat het zoiets nog zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hm zal is kijken, er staat alleen geen software van Asus op. Alle drivers en updates komen van Windows update (Windows 7) waar onlangs wel een nieuwe update voor was geïnstalleerd maar het probleem kwam dacht ik pas later...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Je kunt evt. nog proberen het ding uit te schakelen in het BIOS, naar Windows te booten, af te sluiten en weer aanzetten in BIOS. Maar ik gok dat het ding gewoon kapot is, je hebt al erg veel uitgesloten door een Linux distro te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Andere tip (gisteren zelf nog moeten toepassen): accu uit laptop halen en ATX reset (>10 sec power knop ingedrukt houden).

Dat leegt de NVRAM, wat in theorie niets met LAN zou moeten doen, maar zodra het een onboard apparaat betreft is het wel degelijk afhankelijk van wat BIOS allemaal uitspookt. Het is trouwens ongeveer hetzelfde als Exorcist voorstelt, maar het kan geen kwaad beide te doen.

Zoals gezegd, gisteren loste het nog een vergelijkbaar probleem bij mij op (al was dat dan een 'normaal' moederbord, de Gigabyte GA-P35-DS3R).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, thanks zal ik vanavond even proberen.

Zal ook wel even proberen de BIOS opnieuw te flashen, wie weet heeft dat zin :)
dion_b schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 09:16:
Andere tip (gisteren zelf nog moeten toepassen): accu uit laptop halen en ATX reset (>10 sec power knop ingedrukt houden).

Dat leegt de NVRAM, wat in theorie niets met LAN zou moeten doen, maar zodra het een onboard apparaat betreft is het wel degelijk afhankelijk van wat BIOS allemaal uitspookt. Het is trouwens ongeveer hetzelfde als Exorcist voorstelt, maar het kan geen kwaad beide te doen.

Zoals gezegd, gisteren loste het nog een vergelijkbaar probleem bij mij op (al was dat dan een 'normaal' moederbord, de Gigabyte GA-P35-DS3R).
Is dit bij elke laptop/moederbord het geval? Wat is het verschil tussen een ATX en BIOS/CMOS reset? In de laptop zelf zit neem ik aan ook een batterij los van de accu, die zou er dan toch ook uitmoeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-09 13:44
Verwijderd schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 11:15:
Zal ook wel even proberen de BIOS opnieuw te flashen, wie weet heeft dat zin :)
zoiezo een goed idee, maar ik zou toch even eerst de bios resetten om de manier zoals dion die voorstelde.
Probeer ook even de manier van exorcist, kan nooit kwaad
Is dit bij elke laptop/moederbord het geval? Wat is het verschil tussen een ATX en BIOS/CMOS reset? In de laptop zelf zit neem ik aan ook een batterij los van de accu, die zou er dan toch ook uitmoeten?
ATX en BIOS/CMOS reset is hetzelfde. Bij desktoppc's is het inderdaad vaak dat het batterijtje eruit moet, of met een jumper. echter bij notebooks werkt de manier van Dion ook. Dus de gewone accu(en netstroom) eraf, aan/uit knop >10 sec ingedrukt houden, klaar.

Mocht dit allebei niet willen en biedt een bios-flash ook geen uitkomst kan je er vanuit gaan dat je netwerkkaart stuk is. In dat geval is een usb-netwerkkaart vaak de goedkoopste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Laatst online: 11-09 13:30
Nevermind, niet goed gelezen...

[ Voor 149% gewijzigd door Saeverix op 22-09-2009 11:38 ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Schumaster schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 11:33:
[...]

ATX en BIOS/CMOS reset is hetzelfde. Bij desktoppc's is het inderdaad vaak dat het batterijtje eruit moet, of met een jumper. echter bij notebooks werkt de manier van Dion ook. Dus de gewone accu(en netstroom) eraf, aan/uit knop >10 sec ingedrukt houden, klaar.
Nee :o

CMOS clear cleart de CMOS (duh...), niet noodzakelijkerwijs de NVRAM. CMOS clear is op een moderne laptop trouwens lastiger, aangezien er doorgaans ook een aparte CMOS batterij zit (kleinere variant van het ding wat je op desktopmoederborden aantreft.

Desktopvariant van NVRAM clearen (ATX reset) is stekker uit stopcontact en powerknop >10sec ingedrukt houden. Bij een laptop moet je niet alleen stekker eruit doen, maar om overduidelijke redenen ook de accu :z

Het is verbazingwekkend hoeveel dingen met een ATX reset verholpen kunnen worden. Uiteindelijk is root cause van NVRAM problemen een gare BIOS (meestal IRQ routing gedoe), maar als NVRAM corrupt is moet je dat sowieso aanpakken, nog los van of je iets wilt doen met BIOS.
Mocht dit allebei niet willen en biedt een bios-flash ook geen uitkomst kan je er vanuit gaan dat je netwerkkaart stuk is. In dat geval is een usb-netwerkkaart vaak de goedkoopste oplossing.
Een BIOS-flash is overbodig. Deze BIOS versie werkte in het verleden, en heeft geen checksum errors, dus we mogen aannemen dat de BIOS zelf niet corrupt is. Dan hou je CMOS en NVRAM over. Als die uitgesloten zijn kun je eigenlijk al constateren dat de NIC dood is.

Ik zou trouwens indien mogelijk gaan voor een Expresscard NIC, dat levert lagere latencies op, zit *in* de laptop ipv eraan bengelend en waarschijnlijk gebruikt het minder stroom (ivm nagenoeg rechtstreeks op PCIe zitten ipv via USB hubs moeten gaan).

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 22-09-2009 13:45 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-09 13:44
dion_b schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 13:44:
[...]
Desktopvariant van NVRAM clearen (ATX reset) is stekker uit stopcontact en powerknop >10sec ingedrukt houden. Bij een laptop moet je niet alleen stekker eruit doen, maar om overduidelijke redenen ook de accu
Oke, dat wist ik niet. Weer wat geleerd ;)
Ik zou trouwens indien mogelijk gaan voor een Expresscard NIC, dat levert lagere latencies op, zit *in* de laptop ipv eraan bengelend en waarschijnlijk gebruikt het minder stroom (ivm nagenoeg rechtstreeks op PCIe zitten ipv via USB hubs moeten gaan).
Ook daarin moet ik je gelijk geven, is inderdaad sneller als usb.
Moet er wel een expresscard-port op zitten, echter die zit op de meeste laptop's wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Misschien heel stomme vraag, maar ik lees niet dat je al eens een andere kabel hebt geprobeerd...

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Laatst online: 11-09 13:30
gertvdijk schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 14:18:
Misschien heel stomme vraag, maar ik lees niet dat je al eens een andere kabel hebt geprobeerd...
Verwijderd schreef op maandag 21 september 2009 @ 20:24:
Uiteraard meerdere kabels geprobeerd die op andere hardware prima werken. Ook de switch werkt prima en ik heb het ook direct op de router geprobeerd.
Maar dat was ook wat ik eerst over het hoofd zag...

[ Voor 5% gewijzigd door Saeverix op 22-09-2009 19:40 ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Schumaster schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 14:12:
[...]

Oke, dat wist ik niet. Weer wat geleerd ;)

[...]

Ook daarin moet ik je gelijk geven, is inderdaad sneller als usb.
Moet er wel een expresscard-port op zitten, echter die zit op de meeste laptop's wel.
* dion_b heeft Asus U1F gegoogled - er zit idd expresscard op ;)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie hulp!

Ik ben waarschijnlijk aangewezen op het kopen van een express card inderdaad.

Ik heb de NVRAM gereset (batterij eruit, adapter eruit en powerknop 10 seconden ingedrukt). Aan de onderkant zit een reset knop, heb hetzelfde truukje met deze knop gedaan. Laptop op stroom gezet en deze knop weer ingedrukt. BIOS opnieuw geflasht.

Al deze dingen hebben niets geholpen, mn BIOS instellingen waren wel gereset maar nog steeds de melding dat er geen kabel is aangesloten.
Pagina: 1