Toon posts:

Extrene HD - "Access Denied"

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met mijn externe HD (Toshiba 1TB, NTFS). Op 2 verschillende computers (allebei Win XP) komt de melding "Access Denies". Op een laptop met Windows 7 lukt het wel om de documenten van de HD te gebruiken. Ik heb al andere topics bekeken en de "ownership proberen te veranderen, maar dit maakt nog geen verschil. Wat doe ik fout?

En ja, ik zie nu dat ik de titel fout heb geschreven...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2009 20:30 . Reden: foute titel ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Er ontbreekt nog wel wat meer ;)

Even een kleine doch handige tip: de eerste keer dat je een externe HDD aansluit aan een Windows PC krijg je vaak de gelegenheid om de schijf te voorzien van NTFS.
Waar je dan wel even op moet letten is dat standaard in zo'n geval altijd de accounts/groepen van dát systeem worden gebruikt om de rechten te zetten.
dat kun je nakijken met de commandline tool icacls in Windows Vista en hoger, of cacls in XP.
D:\>icacls I:
I: BUILTIN\Administrators:(F)
   BUILTIN\Administrators:(OI)(CI)(IO)(F)
   NT AUTHORITY\SYSTEM:(F)
   NT AUTHORITY\SYSTEM:(OI)(CI)(IO)(F)
   NT AUTHORITY\Authenticated Users:(M)
   NT AUTHORITY\Authenticated Users:(OI)(CI)(IO)(M)
   BUILTIN\Users:(RX)
   BUILTIN\Users:(OI)(CI)(IO)(GR,GE)

Een andere PC kan hier niks mee want doe heeft heel andere usergroepen en gebruikers (SIDs), je ziet dan een s-1-21-nogwattesnummer staan.

Het makkelijkste is om bij regelmatig wisselen van PC een NTFS inrichting te nemen waarbij je alleen de SYSTEM account, Administrators en de groep Everyone laat staan:
D:\>icacls J:
J: BUILTIN\Administrators:(OI)(CI)(F)
   NT AUTHORITY\SYSTEM:(OI)(CI)(F)
   Everyone:(OI)(CI)(F)

Dan kun je ook met andere Windows installaties toch bij de bestanden komen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reactie. Ik heb cacls uitgevoerd en dit bracht mij op een mogelijke oorzaak. Ik herinnerde dat ik bij "Computer Management" mijn HD heb ingesteld dat deze altijd F: is ("Change Drive Letter). Het lijkt me dat de andere pc's de HD bijvoorbeeld als E: willen gebruiken. Ik heb deze infor gebruikt om de letter te veranderen: How to change drive letter assignments in Windows XP.
Ik zie alleen niet hoe ik deze dan zo moet terug zetten dat elke pc zelf een letter kan aangeven.